Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به ارسال "کانکس کلاسی" با هلیکوپتر برای دانش‌آموزان مناطق صعب‌العبور از تولید فضای آموزشی قابل حمل با مصالح سبک در کشور خبر داد.

«مهرالله رخشانی‌مهر» معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت‌وگو با ایلنا، درباره طرح ایجاد کانکس برای مدارس عشایری آن هم در حالی که چندی پیش شاهد حادثه آتش‌سوزی کانکس در دزفول  بوده‌ایم، بیان کرد: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به عنوان متولی ساخت فضاهای آموزشی وظیفه دارد، در تمامی نقاط کشور، فضای مورد نیاز تحصیل دانش‌آموزان را مطابق اعلام ادارات آموزش و پرورش و بر اساس اولویت و نیازمندی تأمین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: فراهم آوردن شرایط تحصیل و آموزش برای تمام دانش‌آموزان کشور، حتی در دورترین نقاط کشور و برای دانش‌آموزان عشایر عزیز کشورمان، یک اصل در برنامه‌های کاری وزارت آموزش و پرورش محسوب می‌شود، لذا ایجاد فضای مناسب آموزش برای دانش‌آموزان از اهمیت برخوردار است. 

رخشانی مهر گفت: در سال‌های اخیر، تلاش شده تا در مناطق صعب العبور کشور که خانواده‌های روستایی و عشایری ساکن هستند، فضای آموزشی برای دانش‌آموزان تأمین شود. این موضوع با ارسال کانکس کلاسی و بعضا حمل آن از طریق هلیکوپتر و یا دیگر فضاهای ممکن در برخی استان‌های کشور انجام شده است، یعنی به مناطقی که امکان حمل کانکس و یا مصالح با خودروهای عمرانی سنگین وجود ندارد، کانکس کلاسی حتی با هلیکوپتر ارسال شده است تا دانش‌آموزان از نعمت آموزش محروم نباشند. 

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان یک کانکس را به محل امن‌تری برای دانش‌آموزان تبدیل کرد تا از حوادث در امان باشند؟ گفت: کانکس‌های کلاسی که توسط سازمان نوسازی مدارس کشور تهیه و ارسال می‌شود، از استانداردهای لازم برای یک کلاس درس برخوردار است. به طور کلی، حفظ و نگهداری یک فضای آموزشی چه با مصالح رایج و سنگین و چه با چادر و کانکس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

وی افزود: لذا از زمانی که یک فضای آموزشی تحویل اداره آموزش و پرورش می‌شود و بهره‌بردار آن مناطق و نواحی آموزش و پرورش هستند، می‌بایست نسبت به نگهداری فضای آموزشی نهایت تلاش و کوشش را داشته باشند. هرچقدر مدیر مدرسه و مدیران مناطق اهتمام جدی به حفظ و نگهداری یک فضای آموزشی داشته باشند، به طور قطع و یقین عمر فضاهای آموزشی افزایش بسیاری خواهد داشت و کمتر دچار مشکلات رایج خواهند شد. 

رخشانی مهر در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش پروسه‌ای طولانی برای جمع آوری مدارس خشتی و گلی داشته، آیا پس از مدتی کانکس‌ها دچار همین سیکل جهت جمع‌آوری نخواهند شد؟ گفت: در مناطق روستایی با جمعیت بسیار کم و همچنین مناطقی که عشایر در حال کوچ هستند، ایجاد یک فضای آموزشی ثابت قطعا تنها راه برای داشتن یک فضای آموزشی نیست. اکنون فضاهایی با مصالح سبک و قابل حمل در کشور در حال تولید است که پس از سپری شدن آزمون‌های مختلف می‌توانند قسمتی از مشکلات را مرتفع کنند. 

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: در برخی مناطق که منازل مردم از جنس سنگ و گل و خشت است، و قطعا بیانگر صعب‌العبور بودن و عدم امکان ارسال مصالح سنگین بوده است، تلاش شده تا فضای آموزشی برای دانش‌آموزان حتی با مصالح رایج و یا یک کانکس کلاسی استاندارد ایجاد شود تا دانش‌آموزان از تحصیل محروم نباشند. 

وی بیان کرد: اما بر اساس برنامه ریزی سازمان نوسازی مدارس کشور تلاش شده تا مدارس فرسوده، ناایمن و همچنین کانکس‌های کلاسی در صورتی که امکان جایگزینی با مدارس با مصالح رایج داشته باشند را جمع‌آوری کنیم. در این راه نیز تمام ادارات کل نوسازی مدارس استان‌های کشور در حال تلاش و کوشش جهادی هستند تا بتوانیم در مدت زمانی کوتاه مدارس ایمن برای دانش آموزان فراهم کنیم. 

رخشانی مهر گفت: در همین راستا نیز اخیرا تفاهم‌نامه‌ای با نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منعقد شد تا در فاز نخست، ۱۰۰ مدرسه با ۴۲۵ کلاس درس در مناطق محروم و صعب العبور سیستان و بلوچستان احداث شود و در فاز دوم نیز ۱۰۰ مدرسه دیگر در این استان ساخته شود. تمام هزینه‌های ساخت این ۱۰۰ مدرسه در فاز نخست که حدود ۹۹ میلیارد تومان است، توسط سازمان نوسازی مدارس کشور تامین شده است، لذا توجه به مناطق محروم و ساخت فضاهای آموزشی در اقصی نقاط کشور با دقت و حساسیت در حال انجام است. 

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره اهداف محقق شده این سازمان در سال گذشته بیان کرد: سازمان نوسازی مدارس کشور بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده موفق شد تا از برنامه‌های پیش بینی شده نیز فراتر رفته و در تمامی برنامه‌های سال ۱۳۹۹ یک موفقیت کامل کسب کند. کاهش ۱۰.۵ درصد مدارس فرسوده کشور از ۳۰ درصد به ۱۹.۵ درصد یکی از بزرگترین اهداف این سازمان بود که با همت و تلاشی جهادی در استان‌های کشور، محقق شد و تا نزدیک شدن این درصد به صفر ادامه خواهد داشت. 

وی افزود: جمع‌آوری بخاری‌های نفتی، جمع‌آوری مدارس خشت و گلی، ایجاد مدارس بزرگ مقیاس و مجتمع‌های آموزشی نیز از دیگر برنامه‌های موفق این سازمان محسوب می‌شود. توجه به مناطق روستایی و توجه به مناطق محروم کشور نیز به عنوان یک اصل اساسی پیگیری شده است. 

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره اهم اقدامات و اهداف این سازمان در ۱۴۰۰ گفت: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به عنوان متولی ساخت فضاهای آموزشی در کشور همواره تلاش کرده است تا مدارس ایمن، مجهز و در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را برای دانش‌آموزان فراهم کند. به همین منظور، با دریافت اعتباراتی که از سوی مجلس به تصویب رسیده است و اهتمامی که دولت همواره نسبت به تخصیص اعتبارات بخش عمرانی آموزش و پرورش داشته است، در تلاش برای احداث مدارس در مناطق نیازمند است و آغاز به کار سامانه مکان‌یابی مدارس در استان‌های سراسر کشور، ساخت فضاهای آموزشی را وارد یک پروسه دقیق و علمی خواهد کرد. 

وی ادامه داد: یکی از بسته‌های تحولی وزارت آموزش و پرورش، «سامانه مکان‌یابی مدارس» است که با تلاش و کوشش مهندسان سازمان نوسازی مدارس کشور در حال عملیاتی شدن است، تا بتوانیم مدارس را بر اساس معیارهای روز و پیش بینی مهندسان این سازمان در جای مناسب احداث کنیم. 

رخشانی مهر گفت: همچنین یکی دیگر از بسته‌های تحولی وزارت آموزش و پرورش، «طرح ملی آجر به آجر» است که با ایجاد پویش‌های مختلف و همچنین جذب کمک‌های خرد مردمی و مشارکت در امر حسنه مدرسه‌سازی، باعث فرهنگ‌سازی در بین اقشار مختلف جامعه شده است. در این طرح تاکنون حدود ۹۰۰ هزار نفر از هموطنان کشورمان تا پایان سال ۱۳۹۹ با واریز مبالغ اندک و خرد، در مدرسه‌سازی مشارکت داشته‌اند که یک حرکت بسیار مثبت و موثر در جذب مشارکت‌های مردمی در کشور محسوب می‌شود. 

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در پایان اظهار داشت: توجه ویژه به مناطق محروم کشور، تخریب و بازسازی مدارس نیازمند، مقاوم‌سازی مدارس نیازمند، جمع‌آوری بخاری‌های گازی از کلاس‌های درس، استانداردسازی کامل سیستم‌های گرمایشی مدارس، توجه ویژه به فضاهای آموزشی در مناطق عشایری، کاهش مدارس فرسوده، افزایش سرانه فضاهای آموزشی و حرکت به بالای خط میانگین کشور، ساخت مدارس بزرگ مقیاس و مجتمع‌های آموزشی، افزایش جذب مشارکت‌های مردمی و بسیاری موارد دیگر به عنوان برنامه‌های اساسی در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خواهند بود.

لینک کوتاه: asriran.com/003GKw

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سازمان نوسازی مدارس کشور توسعه و تجهیز مدارس کشور رئیس سازمان نوسازی ساخت فضاهای آموزشی برای دانش آموزان یک فضای آموزشی آموزش و پرورش مدارس کشور مناطق محروم معاون وزیر رخشانی مهر صعب العبور جمع آوری بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۲۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات اجرایی هشت مدرسه و بهره‌برداری از یک هنرستان در بوشهر

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس در این آیین گفت: در کشور ۸ هزار و ۳۳۶ طرح فعال مدرسه‌سازی داریم که با تزریق اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومانی این سازمان در بودجه سال ۱۴۰۳، برنامه‌ریزی شده در شش ماهه اول امسال، ۲ هزار طرح به ظرفیت ۱۰ هزار کلاس درس برای دانش‌آموزان آماده شود.

حمیدرضا خان محمدی با بیان این‌که خیران همیشه در اجرای طرح‌های عمرانی و ساخت و تجهیز مدارس پیشگام بوده‌اند، افزود: بیشتر طرح‌های مقاوم‌سازی و استحکام بنا در مدارس با کمک خیران اجرا شده و وزارت آموزش و پرورش آن را ادامه داده است.

وی گفت: در برنامه هفتم مصوب شده تا اعتبار برای مدارسی که نیاز به مقاوم‌سازی، تخریب و بازسازی دارند زودتر ابلاغ شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بوشهر نیز گفت: اداره کل آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سند چشم‌اندازی را تهیه کرده و از ثبت احوال آمار و اسنادی را از متولدان دریافت کرده‌اند که با توجه به آن مشخص می‌شود برای سال‌های ۱۴۰۵- ۱۴۰۶ و ۱۴۰۷ چه تعداد کلاس درس و برای چه مقاطعی نیاز است.

محمدهادی رستمیان ادامه داد: با توجه به این‌که نیاز‌ها نامحدود و منابع محدود است، بر اساس این سند، در شهرستان‌ها برنامه‌ریزی برای ساخت مدارس انجام می‌گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر هم گفت: با تکمیل عملیات اجرایی این ۸ مدرسه افزون بر ۵۰ کلاس درس به ظرفیت کلاس‌های درس استان افزوده می‌شود.

علی موحدی افزود: در استان بوشهر ۲۶۰ هزار دانش‌آموز داریم که در شماری از مدارس مانند بوشهر تراکم دانش‌آموزان بالا و کلاس‌ها ۴۰ نفره است، اما در برخی مناطق تراکم استاندارد و ۲۰ تا ۳۰ دانش‌آموز در هر کلاس هستند.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر بیشترین نیاز در آموزش و پرورش استان بوشهر ایجاد کلاس درس در مرکز استان و پس از آن در شهرستان‌های تنگستان، دشتستان و دشتی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به این‌که هزار و ۷ کلاس درس فرسوده در استان داریم، گفت: با تفاهمنامه‌ای که میان استان بوشهر و سازمان نوسازی کشور منعقد شده، یک هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی استانداری و هزار میلیارد تومان هم از سوی سازمان نوسازی برای نوسازی مدارس استان اختصاص یافته است.

به گفته وی با این اعتبار، از هزار و ۷۰۰ کلاس درس فرسوده اعتبار نوسازی ۸۰۰ کلاس درس تامین خواهد شد که معادل ساخت مدرسه در ۱۰ سال گذشته خواهد بود و امیدوار هستیم بقیه کلاس‌های درس هم با اختصاص اعتبار در سال‌های بعد در کمیته برنامه‌ریزی و از محل اعتبار نفت بازسازی شود و به شرایط مطلوب برسیم.

موحدی بیان کرد: در زمان حاضر در مرکز استان برخلاف سال‌های قبل ۸ طرح فعال مدرسه‌سازی داریم که کمک می‌کند تراکم دانش‌آموزی در مرکز استان به استاندارد نزدیک شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر نیز گفت: هزینه ساخت ۸ مدرسه با ۵۴ کلاس درس که عملیات اجرایی آن امروز آغاز شد افزون‌بر ۳۵۰ میلیارد تومان است که بیشتر این مدارس بزرگ مقیاس هستند.

ابراهیم احمدی افزود: این طرح‌ها شامل دبستان ۶ کلاسه امام خمینی (ره) شهرکاکی با ۵۳ متر مربع زیربنا و ۷۰ میلیارد ریال اعتبار، دبستان ۶ کلاسه روستای بردخون کهنه با زیربنای ۵۱۷ مترمربع و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار، دبیرستان ۳ کلاسه مرحومه خاتون جعفری در روستای احمدی شهرستان بوشهر با زیربنای ۴۷۵ مترمربع و ۱۶۵ میلیارد ریال اعتبار، دبیرستان ۹ کلاسه فاطمه زهرا در شهر دیر با زیربنای هزار و ۹۲۷ مترمربع، دبیرستان ۱۲ کلاسه شهرگناوه با ۲ هزار و ۲۵۵ متربع، هنرستان ۹ کلاسه فارابی در دیر با هزار و ۹۲۵ متر مربع، دبیرستان ۱۲ کلاسه نیایش با ۲ هزار ۲۵۵ متر مربع زیربنا و هنرستان ۱۲ کلاسه شهید اسماعیل محمدپور تنگک با زیربنای ۲ هزار و ۳۷۲ مترمربع و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

وی اضافه کرد: همچنین امر هنرستان ۱۲ کلاسه انقلاب اسلامی با زیربنای ۲ هزار و ۳۷۲ مترمربع و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار در شهر بوشهر به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: برنامه‌ریزی شده تا هفته دولت آغاز عملیات اجرایی ۵۰ مدرسه را در استان داشته باشیم.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۸۰ درصد مدارس استثنایی استان خیرساز هستند
  • خطر فرونشست در کمین ۱۵۰ مدرسه اصفهان
  • کمبود زمین برای ساخت مدرسه در البرز/ درخواست کمک از دستگاههای ملی
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه اصفهان/ ۴۲ مدرسه تعطیل شد
  • ۳۶۰۰ معلم در اصفهان استخدام می‌شود/تخلیه ۴۲ مدرسه به دلیل فرونشست
  • اشتغال به تحصیل ٣٤ هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس استان کرمان
  • آغاز عملیات اجرایی هشت مدرسه و بهره‌برداری از یک هنرستان در بوشهر
  • توسعه زیرساخت های آموزشی در استان سمنان/ افتتاح ۱۴ چمن مصنوعی
  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای