Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسام محمدی کارشناس اقتصادی و پژوهشگر حوزه مناطق آزاد  در گفت و گو با   اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تفاوت حدود اختیارات مناطق آزاد  با مناطق ویژه اقتصادی و نبود زیرساخت های تجارت خارجی در مناطق ویژه اقتصادی اظهار کرد: مناطق آزاد تجاری،صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی از چند حیث با یکدیگر تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نظر مقررات گمرکی این مناطق تقریبا مشابه هم هستند و خارج از قلمرو گمرک محسوب می‌شوند البته به شرط ثبت کالا‌ی ورودی در گمرک، مقررات عمومی صادرات و واردات در محدوده مناطق آزاد و ویژه اعمال نمی‌شود اما امتیاز کالای مسافری یا خرده فروشی در مناطق آزاد وجود دارد و در مناطق ویژه وجود ندارد.

این پژوهشگر مناطق آزاد تصریح کرد:به عنوان مثال در کیش و قشم پاساژ‌ها و مراکز خرید وجود دارد اما در مناطق ویژه مانند سلفچگان امتیاز فروش کالای مسافری و خرده فروشی وجود ندارد.

او ادامه داد: در ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد آمده است که تمام فعالیت‌ها در مناطق آزاد از زمان تاسیس به مدت ۲۰ سال از مالیات معاف است اما طبق ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم در مناطق ویژه اقتصادی در طول ۵ تا ۱۳ سال بسته به شرایط و مکان مورد نظر جز مناطق محروم نبودن، مالیات باید پرداخت شود و معافیت مناطق آزاد بیشتر از مناطق ویژه اقتصادی است.

محمدی افزود: در خصوص مالیات بر ارزش افزوده هر دو مناطق شرایط یکسان دارند و هر دو منطقه از مالیات معاف هستند، مناطق ویژه اقتصادی مانند سرزمین اصلی هستند و از قوانین کشور پیروی می‌کنند ولی مناطق آزاد امتیازات ویژه‌ای دارند.هر دو منطقه در مورد ورود و خروج ارز کاملاً آزاد هستند و خرید و فروش ارز توسط هر شخص حقیقی و حقوقی در مناطق آزاد مجاز است در مناطق ویژه اقتصادی چنین امتیازی وجود ندارد.

پژوهشگر حوزه مناطق آزاد ادامه داد: در حوزه مقررات بانکی و مالی و تاسیس بورس، بانک، بیمه بانک و بیمه خارجی در مناطق ویژه اقتصادی هیچ امتیازی وجود نداشته و مشابه سرزمین اصلی است اما مناطق آزاد مقررات خاصی در این حوزه دارند و با تایید دبیرخانه مناطق آزاد و سازمان‌های مربوطه می‌توانند امتیازاتی داشته باشند. همچنین درباره  ورود اتباع خارجی به مناطق آزاد این امتیاز وجود دارد که مسافرین خارجی مناطق  بدون نیاز به اخذ روادید قبلی می‌توانند وارد مناطق آزاد  شده و پاسپورت آن‌ها مهر می‌شود.

او بیان کرد: اما در مناطق ویژه اقتصادی چنین امتیازی وجود ندارد و از  قوانین  مشابه سرزمین اصلی  پیروی  می کنند. در سایر موارد هم مناطق آزاد قوانین خاصی دارند مقررات ثبت شرکت در منطقه آزاد خاص است همچنین مقررات منطقه انتظامی، راهنمایی رانندگی یا استفاده از  زمین و منابع در مناطق آزاد تسهیل شده است ولی منطقه ویژه چنین امتیازاتی را ندارند.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مناطق آزاد تجارت خارجی مناطق ویژه اقتصادی مناطق آزاد وجود ندارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۶۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی جدی در گفت و گو با قدس: معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در مناطق محروم باید حداکثری باشد

علی جدی در گفتگو با خبرنگار قدس با اشاره به ویژگی‌های ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و ضرورت بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس گفت: مشوق‌های مالیاتی همواره امری مطلوب است. اینکه ما مالیات کمتری از مردم در مناطق کمتر توسعه یافته دریافت کنیم بسیار مناسب است.

وی با بیان اینکه ما باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهیم اظهار کرد: تمرکز ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بر کاهش مالیات بر عملکرد تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد می تواند مشوق خوبی قلمداد شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از صنایع با مشکلات سرمایه در گردش و نقدینگی مواجه هستند، گفت: به عنوان مثال فردی تمام سرمایه و زندگی خود را برای رونق صنعت به کار گرفته اما شرایط به نحوی پیش رفته که معطل ۱۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش است. بنابراین ما باید این موارد را هم در راستای جهش تولید به درستی دیده و آنها را مد نظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه موارد مطرح شده در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در راستای جهش تولید، موارد خوبیست بیان کرد: این امر می‌تواند موجب رونق سرمایه‌های خرد مردم شود. همچنین باید زمینه‌های ایجاد شود که مردم بتواند سرمایه‌های خرد خود را در موضوعات اقتصادی و تولیدی مشارکت داده و در قبال این مشارکت تضمین معافیت مالیاتی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه نباید تضامین معافیت مالیاتی پس از انجام فعالیت، تغییر کند بیان کرد: این معافیت‌های مالیاتی نباید تغییر کند به مانند معافیت‌های مالیاتی که در مناطق محروم وجود دارد بنابراین این اقدامات، اقدامات خوبی است و دولت باید در این راستا کوشا باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معافیت‌های در نظر گرفته شده در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌تواند مشارکت مردم در اقتصاد را افزایش دهد بیان کرد: معافیت‌های جدید و مشوق‌های مالیاتی حمایت از سرمایه‌گذاری خرد باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار انگیزه و اقبال بیشتری برای مشارکت در سرمایه‌گذاری پیدا کند. کاهش مالیات تولید در کنار معافیت‌های موثر و هدفمند در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بسترساز افزایش مشارکت مردم در اقتصاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه معافیت مالیاتی می‌تواند انگیزه خوبی برای سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر برخوردار محسوب شود ادامه داد: اینکه برخی جهت سرمایه‌گذاری به مناطق آزاد و کمتر توسعه یافته می‌روند از باب این است که معافیت‌های مالیاتی در این مناطق در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر مالیات‌ها به سرمایه‌گذاری در بخش مناطق محروم و همچنین سرمایه‌های خرد داده شود،قطعاً می‌تواند موثر و مفید باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به توجه ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به اعطای مشوق مالیاتی جهت جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش تاکید کرد: به دلیل اینکه ما در کشور یک استراتژی مناسبی برای توسعه صنایع نداریم برخی اوقات در برخی از قسمت‌های زنجیره تولید، می‌بینیم گلوگاه است و در برخی جاها نیز مازاد داریم لذا اگر تکمیل زنجیره تولید به نیت اینکه ما صادرات محور شویم و محصول صادراتمان را افزایش دهیم مناسب است بنابراین اگر مشوق مالیاتی لازم در این بخش اعمال شود حتماً تاثیرات خوبی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: حتماً اعطای مشوق مالیاتی می‌تواند حلقه‌های زنجیره ارزش تولید را تکمیل کرده تا در انتها با افزایش صادرات مواجه شویم. به عنوان مثال ما در بخش پتروشیمی ها و فولادی ها این مسائل را زیاد مشاهده می‌کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین اگر ما بتوانیم این بخش‌ها را با اعطای مشوق مالیاتی تقویت کنیم می‌توانند زنجیره ارزش تولید را تکمیل کنند.

وی با بیان اینکه ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌تواند به عدالت مالیاتی کمک کند تاکید کرد: حتماً اگر این لایحه در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد کمک می‌کنیم تا به سرعت و پس از چکش کاری به تصویب برسد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • ۱۶۲ کارگر و کارفرمای نمونه در منطقه ازاد چابهار تجلیل شدند
  • شهردار تهران: اتصال بزرگراه یادگار امام به بروجردی و آزاد راه ساوه | امروز پاتوق معتادان متجاهر در تهران نداریم
  • جزیره قشم در نگاه سازمان مدیریت بحران جایگاه ویژه‌ای دارد
  • بهره گیری از ظرفیت‌های منطقه آزاد کیش با هدف خودکفایی مددجویان کمیته امداد
  • اتاق فکر سیاست‌های اقتصادی با حضور بخش خصوصی تشکیل شود
  • نیاز گمرکات مرزی، مناطق آزاد و ویژه به ۳۵۰ دستگاه آشکارساز کامیونی
  • عمران منطقه آزاد اروند عنوان برتر را به خود اختصاص داد
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در مناطق محروم باید حداکثری باشد
  • برگزاری نخستین دوره آموزشی مدیریت بحران ویژه مدیران سازمان منطقه آزاد قشم
  • ایجاد دهکده لجستیکی مرزی سرخس