Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، بسیاری از شهروندان کرونا را فراموش کرده اند و نوعی عادی انگاری نسبت به این بیماری در سطح جامع به وجود آمده که بسیار خطرناک است، روزهای ناخوشی کرونا به سمت استان ایلام چرخیده است و این را می‌شود از آمار ابتلای روزانه افراد به این ویروس شاهد بود که نشان دهنده بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار گرفتن استان ایلام در همسایگی با استان خوزستان، هم مرز بودن با عراق و ضعیف شدن رعایت پروتکل ها از سوی مردم عوامل مهمی بودند که رنگ کرونا در برخی شهرهای این استان را گرم تر و تعداد بیماران را سه رقمی کرد.

از سوی دیگر روند صعودی ایجاد شده شیوع بیماری کووید ۱۹ طی ایام پایانی سال گذشته در ایلام با عادی انگاری در ایام عید امسال، مسافرت ها و دید و بازدیدها ادامه داشت که این روند افزایشی وضعیت استان را به سمت قرمز شدن دوباره بیشتر شهرهای استان و ایجاد محدودیت های جدید سوق داد.

سرازیر شدن مسافران نوروزی به دلیل تعداد زیاد شهرهای آبی و زرد این استان، وضعیت نسبتا پایدار شیوع کرونا در این خطه را تغییر داد، به گونه ای که هم اکنون پنج شهرستان قرمز و ۶ شهرستان نارنجی است.

اکنون که ایلام از نظر شیوع کرونا وارد موج چهارم کرونا شده است، بدان معنا است که با وجود هشدارهای وزارت بهداشت و رسانه های جمعی درباره اجتناب از حضور در اماکن شلوغ و پرتردد بخصوص در روز طبیعت، آن گونه که انتظار می‌رفت پروتکل ها از سوی برخی شهروندان رعایت نشد لذا باید تلاش کرد تا دیگر شهرهای استان در وضعیت قرمز از لحاظ شیوع به این ویروس مهلک قرار نگیرد.

ایلام در آبان سال ۹۹ قرمز شد و تبعات ناگواری برای مردم استان به همراه داشت؛ آمار فوتی های ناشی از کرونا در یک روز در این استان به ۱۲ نفر و تعداد مبتلایان هم به به بالاترین حد خود رسید و مردم این استان بابت قرمز شدن خسارات جانی و مالی فراوانی پرداخت کردند.

براساس تازه ترین ارزیابی دانشگاه علوم پزشکی ایلام از ۱۱ شهرستان استان ایلام، شهرستان های ایلام، ایوان، چرداول، آبدانان و دهلران در وضعیت قرمز و  شهرستان های دره شهر، بدره، مهران، سیروان، ملکشاهی و هلیلان نیز از امروز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

بر این اساس پیش بینی می شود با ادامه رفتارهای عادی انگارانه کرونایی و کاهش پروتکل های بهداشتی، رنگ کرونایی شهرستان هایی که از لحاظ رعایت پروتکل ها در وضعیت نارنجی قرار دارند و آمار بیماران این مناطق نیز روند صعودی به خود گرفته در آینده ای نزدیک در الگوی رنگ بندی کرونایی نیز به سمت  قرمز شدن بروند. 

افزایش آمار مبتلایان کرونا در ایلام به عنوان نتیجه سفرهای نوروزی، ستاد استانی مقابله با ایلام را ناگزیر از اتخاذ تدابیر لازم کرد، به گونه ای که ورود به شهر آبدانان و دهلران ممنوع شد و به مسافران حاضر در این شهر نیز سه روز فرصت داده شد تا برای تضمین سلامت خود و دیگران، شهر را ترک کنند.  

بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا در سطح  شهرستان ایلام به عنوان مرکز استان با وجود اعمال محدودیت‌های جدید اما انگار کرونایی وجود ندارد و مردم با وجود پایان تعطیلات نوروزی همچنان بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی در مناطق دیدنی و گردشگری به تفریح گردش می‌پردازند و این مساله در خصوص دیگر شهرهای استان نیز صدق می کند.

سهل انگاری مردم منجر به شیوع پیک چهارم کرونا در ایلام شد

استاندار ایلام گفت: سهل انگاری مردم با وجود اهتمام کلیه دستگاه ها و هشدارهای زیاد برای مقابله با کرونا موجب شد این استان وارد پیک چهارم کرونا شود.

محمد نوذری اظهار داشت: مردم ایلام همچنان موضوع شیوع کرونا را جدی نگرفته اند و از این پس شاهد افزایش میزان مبتلایان در استان هستیم.

وی یادآور شد: مراسمات ترحیم و عروسی در استان و حضور مردم در آرامستان ها نیز در ایام نوروز افزایش یافت که این مسئله منجر شد اما مبتلایان روز به روز افزایش بیابند.

استاندار ایلام افزود: وظیفه تیم های همیاران سلامت در این برهه زمانی که ما وارد پیک چهارم کرونا شدیم بسیار حساس تر و کلیدی است، این تیم ها با مدیریت دهیاران و کمک پایگاه های بهداشت و بسیج از برگزاری مراسمات عزا و عروسی و حضور مردم بصورت جدی در آرامستان ها ممانعت کنند.

نوذری با بیان اینکه هیچ توجیهی از مدیران و اشخاصی که در ارتباط با مقابله با کرونا سهل انگاری می کنند قابل پذیرش نیست، گفت: دستگاه قضا در ارتباط با متخلفان و قانون شکان که موضوع شیوع کرونا در استان را جدی نگرفته اند برخورد کند.

وی در ادامه بر لزوم تشدید نظارت ها توسط کلیه دستگاه های اجرایی مرتبط به کرونا در استان تاکید کرد و گفت: کلیه فرمانداران بصورت روزانه شیوع کرونا در هر شهرستان را رصد کنند و طرح شهید سلیمانی و تیم های همیاران سلامت در بحث رهیگیری، مراقب و حمایتی نیز با قدرت ادامه یابد.

استاندار ایلام خواستار فعالیت بیشتر تیم های همیاران سلامت در کلیه شهرستان در سطح روستاها شد و گفت: دهیاران هر روستا بعنوان مسوول تیم همیاران سلامت بشدت با هرگونه برپایی مراسمات برخورد کنند.

نوذری اضافه کرد: مدیران و فرمانداران استان به دلیل اینکه ایلام وارد پیک چهارم کرونا شده است، نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل های اعلام شده، در شهرستان ها توجه جدی داشته و بصورت عملیاتی وارد میدان شوند.

وی از دادستان ایلام خواست: برخورد قانونی و قضایی را با کسانیکه در مقابله با کرونا سهل انگاری می کنند، در دستور کار خود قرار دهد و در این راستا با تمام توان بصورت جدی وارد عمل شود.

نوذری همچنین از مدیرکل صدا و سیمای مرکز ایلام درخواست کرد: برنامه تولیدی و مصاحبه با کارشناسان حوزه سلامت و اطلاع رسانی آسیب ها و تهدیدها شیوع کرونا را در دستور کار قرار دهد و در این راستا همچون گذشته تولید محتوا داشته باشند.

انتظار موج چهارم کرونا می رفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: روند صعودی تعداد مبتلایان به کرونا در ایام نوروز قابل انتظار بود، بالا رفتن دید و بازدیدها، کاهش حساسیت ها برای رعایت پروتکل های بهداشتی، خریدهای نوروزی و سفرها در بالا رفتن آمار تاثیرگذار بوده است.

دکتر محمد کریمیان افزود: ایلام وارد پیک چهارم کرونا شده و تعداد بستری ها و مبتلایان روند افزایشی دارد و با توجه به سهل انگاری مردم در صورت ادامه این وضعیت تعداد فوتی ها نیز افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: میزان بستری ها نسبت به بهمن ماه در استان ۱۰ برابر شده است و با ادامه این روند با کمبود تخت مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: روند بستری ها به شدت افزایشی است و ماندگاری بیماران بدلیل بدحالی نیز افزایش یافته و مراکز درمانی دچار چالش شده اند.

وی در بخش دیگیر از سخنانش گفت: با توجه موج جدید کرونا در کشور عراق و خطر ورود و خروج مسافران به استان باید هر گونه تردد غیر ضروری توسط افراد جلوگیری شود چرا که آلودگی این ویروس شدید بوده و برای استان خطرناک است.

دکتر کریمیان اضافه کرد: برخی از افرادی که از کشور عراق وارد استان شده بودند با وجود در دست داشتن تست منفی اما با انجام نمونه گیری مجدد تست آنها مثبت بوده است.

شمار شهرهای قرمز کرونایی استان ایلام به پنج مورد افزایش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: با توجه به کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی، شمار شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی این استان به پنج شهرستان افزایش یافت.

کریمیان اظهار داشت: طی شبانه روز گذشته سه شهرستان ایلام، ایوان و چرداول نیز در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند که با احتساب شهرستان های آبدانان و دهلران تعداد شهرهای قرمز استان به پنج شهر افزایش یافت.

به گفته وی، شهرستان های دره شهر، بدره، مهران، سیروان، ملکشاهی و هلیلان نیز از امروز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه موج چهارم کرونا با سرعت در حال پیشرفت از نیمه غربی به سمت نیمه شرقی کشور است، یادآور شد: عدم استفاده از ماسک، حضور در دورهمی ها و مراسم عروسی و سوگواری از عوامل تغییر وضعیت استان هستند که امیدواریم مردم این موضوع را جدی گرفته و بار دیگر کرونا را شکست دهند.

کریمیان گفت: استفاده از وسایل نقیله عمومی پر ازدحام، صرف غذا در رستوران و حضور در اماکن پرجمعیت و بخصوص سرپوشیده از دیگر عوامل اصلی انتقال کرونا است.

وی به افزایش تعداد بستری ها در مراکز درمانی اشاره کرد و افزود: افزایش تعداد مبتلایان و بستری ها در استان نگران کننده است و با ورود به پیک چهارم کرونا خطر افزایش تعداد فوتی ها نیز وجود دارد.

به گفته وی، بدحالی و شدت بیماری ماندگاری بیماران را بدنبال داشته و با ادامه این روند کمبود تخت های بیمارستانی از چالش های جدی استان خواهد بود.

استفاده از ماسک در ایلام به کمتر از ۲۰ درصد کاهش یافته است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: بدلیل سهل انگاری و عدم رعایت پروتکل ها در استان میزان استفاده از ماسک به کمتر از ۲۰ درصد کاهش یافته است.

جمیل صادقی فر اظهار داشت: یکی از دلایل عدم رعایت پروتکل ها توسط مردم کاهش میزان فوتی هاست که سبب ایجاد چالش بزرگی شده چرا که ویروس جدی تر شده و در صورت ادامه چنین وضعیتی بطور قطع فوتی ها نیز افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در وضعیت آبان ماه قرار گرفته ایم، افزود: ابتلای درون خانوادگی افزایش یافته و عواملی که در ۲ هفته اخیر سبب شده از وضعیت پایدار وارد پیک چهارم شویم،  تجمعات در مکان های مختلف از جمله چادرنشینی، عروسی و عزا است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در شهرستان های آبدانان و دهلران روزانه ۱۰ مراسم عروسی بدون رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شده است.

وی به تردد در مرز بین المللی مهران اشاره کرد و گفت: ۸۶ رپیدتست در ۱۲ فروردین ماه صورت گرفته، ۷۱ ورودی ایرانی و ۱۵ ورودی خارجی و ۷۸ خروجی ایرانی و ۱۶ خروجی غیرایرانی در استان ثبت شده است.

صادقی فر به طرح بسیج سلامت نوروزی نیز اشاره کرد و گفت: از ۲۵ اسفندماه تا ۱۳ فروردین، پنج هزار و ۴۵۹ بازرسی در استان صورت گرفته است که ۱۰۸ مورد به مراجع قضایی معرفی شده اند.

وی ادامه داد: ۱۵۶ واحد صنفی در استان پلمب و ۲ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم مواد غذایی نیز جمع آوری شد.

صادقی فر اضافه کرد: از اول تا ۱۳ فروردین ۹۲ نفر از شاغلین در استان به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد ۷۷ نفر مربوط به ادارات، بانک ها و شرکت ها، ۱۱ نفر بخش درمان و چهار نفر نیز در بخش بهداشت بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: چنانچه پروتکل های بهداشتی رعایت نشوند و روند افزایشی بستری و ابتلا ادامه یابد، وضعیت تا ۲ هفته آینده از کنترل خارج می شود.

نقش اصلی و تعیین کننده‌ مردم در مهار کرونا

با این اوصاف باید گفت که تجربه ماه‌ها مبارزه با کرونا تا به امروز نشان داده است که این ویروس جز با عزم همگانی قابل کنترل و مدیریت نیست عزمی که نمونه آن را در دوران دفاع مقدس دیده ایم و درک کرده ایم.

 نمونه ای بی نظیر و جهادی که در آن هر آنکه توان داشت در خط مقدم و آنکه نداشت در پشت صحنه همراهی و همگامی و پشتیبانی می کرد و امروز بیش از هر زمان به چنین همتی جهادی نیاز داریم تا همه برای مقابله با این ویروس کمر همت بسته و در نخستین گام دستورالعمل های بهداشتی  و توصیه ها را به کار بندند.

برچسب‌ها کرونا ایلام محدودیت های کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ایلام محدودیت های کرونا کرونا ایلام محدودیت های کرونا اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی ایلام رعایت پروتکل های بهداشتی وارد پیک چهارم کرونا آبدانان و دهلران رعایت پروتکل ها همیاران سلامت استان ایلام افزایش یافت سهل انگاری شهرستان ها شیوع کرونا وضعیت قرمز ایلام گفت کرونا شد بستری ها قرمز شدن قرمز شد فوتی ها تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۶۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام

فرزاد شریفی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام اظهار کرد: مجوز ایجاد پنج کارگاه صنایع‌دستی در رشته‌های نقاشی سفال زیر لعابدار، حصیربافی، زیورآلات سنتی، نقاشی سفال و خراطی چوب برای فعالیت صنعتگران علاقه‌مند به این رشته‌ها در شهرستان آبدانان صادر شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۱ کارگاه صنایع‌دستی در رشته‌های مختلف در این شهرستان فعالیت دارند، عنوان کرد: مجوز تأسیس کارگاهی مجوزی است که برای راه‌اندازی و ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید، اشتغال، توسعه و تکمیل ظرفیت‌های موجود در یک رشته مصوب صنایع‌دستی صادر می‌شود و بیانگر پیش‌بینی ظرفیت و نوع تولید محصولات است.

وی تصریح کرد: صنایع‌دستی جزو مشاغلی است که از مزایای آن می‌توان تجهیزات ارزان، سهولت دسترسی، بازار فروش و آموزش سریع آن را نام برد.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • روستای حسین آباد شهرستان جم به اینترنت نسل چهارم متصل شد
  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر
  • دستگیری کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس بین‌الملل در بجنورد
  • بازداشت کلاهبردار دارای اعلان قرمز اینترپل در شیروان
  • دستگیری کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس اینترپل
  • کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس اینترپل دستگیر شد
  • بازداشت کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس اینترپل در خراسان شمالی
  • صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام
  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند
  • کام شیرینی فروش میبدی تلخ شد