Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@03:15:08 GMT

انتقاد تند حزب مخالف اردوغان از بازداشت نظامیان این کشور

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۹۳۰۳

انتقاد تند حزب مخالف اردوغان از بازداشت نظامیان این کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «حزب جمهوری خلق‌» ترکیه به عنوان اپوزیسیون اصلی دولت این کشور، اقدام دولت اردوغان برای بازداشت ۱۰ فرمانده بازنشسته نیروی دریایی ترکیه توسط دولت را محکوم کرد.

بر اساس این گزارش، در نامه سرگشاده‌ای که به امضای رهبران حزب جمهوری خلق و «جنبش میهنی» این کشور صادر شده، آمده است: اگر اقدام به کودتا یا نشانه‌ای از آن باشد، مسلماً همه ما با آن مخالف هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حزب ما آمادگی خود را برای مقابله با هرگونه تلاش برای کودتا اعلام می‌کند اما مساله دریاداران و ملوانان، پیمان مونترو است. اگر آنها اقدامی برای صدور چنین بیانیه‌ای نکنند، پس این وظیفه چه کسی است؟ امام جماعت مسجد ایا صوفیه؟ آنهایی که دم از آزادی بیان می‌زنند اقدام به بازداشت دریاداران کرده و آنها را به تلاش برای کودتا آن هم تنها به دلیل ابراز نگرانی در خصوص منافع کشورمان متهم کرده اند.

در همین راستا، «انگین اوزکوک»، معاون رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه نیز با شرم آور خواندن این اقدام دولت ترکیه، در پیامی جداگانه در صفحه توئیتر خود نوشت: ما پیشتر هم از این بازی‌ها دیده‌ایم. میهن پرستان سر خود را خم نخواهند کرد.

لازم به ذکر است این بازداشت ها و بازجویی ها به دنبال انتشار نامه سرگشاده ای از جانب نظامیان سابق نیروی دریایی ترکیه است که محتوای آن نگرانی از بابت سیاست احتمالی آنکارا مبنی بر کنار گذاشتن پیمان ۱۹۳۶ «مونترو» است که حفظ حاکمیت ترکیه بر دو تنگه ارتباطی میان دریای سیاه و مرمره را تضمین می کند.

دولت ترکیه از این نامه به خشم آمده و می گوید یادآور کودتاهای متعددی است که در تاریخ معاصر این کشور رخ داده و می تواند تهدیدی برای دولت غیرنظامی باشد.

در قلب این پروژه آبی، کانال ۵۰ کیلومتری استانبول است که به موازات کانال «بسفر» قرار دارد و احداث آن از حمایت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برخوردار است.

منتقدان می گویند این کانال در پیمان مونترو لحاظ نشده و می تواند مقدمه تقابل نیروهای دریایی قدرت های بزرگ را فراهم کند.

طبق پیمان مونترو، شناورهای غیرنظامی حق عبور از دو تنگه موجود در حد فاصل دریای سیاه و مرمره را دارند حال آنکه رزم ناوهای کشورهایی که به حوزه دریای سیاه تعلق ندارند مشمول محدودیت هایی هستند.

کد خبر 5182017

منبع: مهر

کلیدواژه: ترکیه کودتا بازداشت رجب طیب اردوغان ایالات متحده امریکا عراق ایران عربستان سعودی کمیسیون ویژه برجام برجام فلسطین روسیه افغانستان رژیم صهیونیستی ویروس کرونا اردن مصطفی الکاظمی ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۹۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است

حسین امیرعبداللهیان در دیدار با همتای سودانی خود تاکید کرد که ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،امیرعبداللهیان در دیدار با حسین عوض وزیر امور خارجه سودان ضمن تبریک انتصاب وی به عنوان وزیر خارجه این کشور، برای وی آرزوی موفقیت کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان و آماده کمک به برقراری بازگشت آرامش و ثبات به این کشور هستیم.

 امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد: دشمنان سودان جایگاه مهم این کشور را می‌دانند و سال ها برای تجزیه سودان تلاش کردند و اکنون آتش جنگ داخلی را به دامن این کشور انداخته‌اند و امیدواریم به زودی شاهد بازگشت آرامش و ثبات به سودان باشیم.

حسین عوض وزیر امور خارجه جدید سودان نیز با ابراز خرسندی از این دیدار و تقدیر از مواضع اصولی ایران در حمایت از سودان، بر سابقه روابط تاریخی و دیرینه دو کشور و اهتمام کشورش به روابطی راسخ و ممتد با ایران تاکید و ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور در بهترین سطح گسترش یابد.

حسین عوض همچنین آخرین تحولات و اوضاع این کشور و بروز ناامنی و بی ثباتی توسط شبه نظامیان با دخالت و حمایت برخی دولت های خارجی و غربی را برای همتای ایرانی خود تشریح کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ببینید | انتقاد تند نماینده نیروهای شرکتی از دولت روی آنتن تلویزیون!
  • اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد
  • چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • ترکیه تجارت با اسرائیل را کاملاً متوقف کرد
  • انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم
  • امیرعبداللهیان: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است