Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در مراسم بزرگداشت اولین سالگرد درگذشت حاج محمود اکبرزاده شاعر و مداح اهل‌بیت(ع) که عصر امروز دوشنبه ١۶ فروردین‌ماه در رواق دارالمرحمه حرم مطهر رضوی برگزار شد، مرحوم اکبرزاده را شاعر و مداحی متعهد و انقلابی خواند و ابراز کرد: بنده از قدیم خدمت این بزرگوار ارادت داشتم، پدر بنده در ایام ماه رجب در منزل روضه‌خوانی داشتند که شب‌های مهم آن مثل ۱۳ رجب، مرحوم اکبرزاده در این مراسم حضور پیدا می‌کردند و به فیض می‌رساندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: مرحوم اخوی ما آیت‌الله شیخ هادی مروی با ایشان بسیار مأنوس بود و هرگاه ایشان در ایام روضه سالیانه پدر به مشهد مشرف می‌شدند، یکی دو شب از آقای اکبرزاده دعوت می‌کردند و همیشه ذکر خیر این مرحوم در منزل ما بود، لذا بنده از کودکی از ارادتمندان این مداح و شاعر انقلابی، متعهد و عارف بوده‌ام.

وی تصریح کرد: رحلت مرحوم اکبرزاده در سال گذشته از دو جهت بسیار موجب متأثر بنده شد، ابتدا اینکه یک شاعر انقلابی و متعهد را از دست دادیم و دوم اینکه در شرایطی این واقعه رخ داد که به جهت دستورالعمل‌های بهداشتی امکان برگزاری مراسم و عرض تسلیت و تکریم ایشان وجود نداشت.

وی با اشاره به علاقه رهبر معظم انقلاب نسبت به مرحوم اکبرزاده ابراز کرد: پس از برنامه‌ریزی برای برگزار مراسم بزرگداشت مرحوم اکبرزاده در حرم مطهر رضوی از دفتر مقام معظم رهبری درخواست کردیم که اگر معظم له صلاح می‌دانند پیامی برای این مراسم مرقوم بفرمایند که خوشبختانه رهبری معظم انقلاب استقبال و پیامی را صادر فرمودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی بابیان اینکه تعابیری که رهبر معظم انقلاب در پیام‌های خود بکار می‌برند بسیار حساب‌شده و به‌دوراز کلیشه‌های مرسوم است، به تعابیر پیام رهبری برای مرحوم اکبرزاده اشاره و تصریح کرد: خوشا به حال مرحوم اکبرزاده که این‌گونه از سوی رهبر معظم انقلاب، ولی‌فقیه زمان و نائب حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف موردتکریم و تجلیل قرارگرفته‌اند.

وی در ادامه به بیان خصوصیات مرحوم اکبرزاده پرداخت و فهم صحیح از مکتب اهل‌بیت(ع) را یکی از آن‌ها معرفی و ابراز کرد: اگر شاعری می‌خواهد در رابطه با اهل‌بیت(ع) شعر بسراید ابتدا باید در خصوص این حضرات مطالعه داشته باشد و به معرفتی صحیح رسیده باشد تا بتواند مقام و معارف اهل‌بیت(ع) را در قالب شعر بیان کند، که مرحوم اکبرزاده دارای یک چنین ویژگی بود.

تولیت آستان قدس رضوی بابیان اینکه شعر مرحوم اکبرزاده تنها جنبه احساسات نداشت بلکه معرفت زا نیز بود، عنوان کرد: بصیرت و زمان‌شناسی از دیگر ویژگی‌های این شاعر متعهد و انقلابی بود که مقدمه عالمانه ایشان در ابتدای کتاب «حسین پیشوای انسان‌ها» گواه این خصوصیت است.

وی با ذکر خاطراتی از مجاهدت‌ها و مبارزات مرحوم اکبرزاده در برابر دستگاه ستم‌شاهی پهلوی، اظهار کرد: مرحوم اکبرزاده در دوران اختناق ستم‌شاهی شعرهای انقلابی و متعهدانه‌ای برای انقلاب و اسلام می‌سرایید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی یکی دیگر از ویژگی‌های مرحوم اکبرزاده را اخلاص دانست و گفت: شاعر و مداح اهل‌بیت(ع) تنها باید اخلاص و رضای پروردگار و کسب رضایت اهل‌بیت(ع) را مدنظر داشته باشد، و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مرحوم اکبرزاده اخلاص بود.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت و جایگاه شعر در اسلام اشاره و تصریح کرد: چند جلد از مجلدات کتاب علمی، تحقیقی و تحلیلی «الغدیر» تألیف مرحوم علامه امینی اعلی‌الله‌مقامه الشریف به اشعاری که در رابطه با اهل‌بیت(ع) گفته‌شده اختصاص‌یافته است که نشان از تأثیر، اهمیت و نقش بسزای شعر و شاعری در بیان معارف و حقایق دینی دارد.

وی افزود: به دلیل تأثیرگذاری شعر و شاعری، در صدر اسلام شعرای بزرگ مورد تجلیل و احترام ائمه معصومین(ع) بودند و این حضرات هدایای بسیار خوبی به شعرا برای بیان معارف دین و بالا بردن معرفت دینی مردم می‌دادند، زیرا شعر نقش بسیار تأثیرگذار و تعیین‌کننده‌ای در فرهنگ مردم دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی بابیان اینکه شعر می‌تواند نقش بسزایی در ارتقاء تربیت دینی و اخلاقی و یا تخریب فرهنگ یک جامعه داشته باشد، به جلسات سالیانه رهبر معظم انقلاب با شاعران اشاره و تصریح کرد: رهبری معظم انقلاب هرسال دو برنامه ثابت برای دیدار با مداحان و شعرا دارند که ساعت‌ها به طول می‌انجامد و ۳۰ سال است که این برنامه‌ها بدون تعطیلی ادامه یافته است، رهبر انقلاب این دیدارها را جزو برنامه‌های خود می‌دانند تا شعرای کشور را در یک جریان صحیح و بیان معارفی قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه حرم مطهر رضوی باید پایگاهی برای شعر آئینی باشد، عنوان کرد: باید بتوانیم در حرم مطهر رضوی شعر آئینی را زنده کنیم و شاعری را در این آستان مقدس گسترش دهیم، حرم مطهر رضوی باید پایگاه گسترش شعر آئینی و محل خلق و تربیت دعبل‌ها باشد، عنوان ملک‌الشعرا در طول تاریخ توسط آستان قدس داده می‌شد.

تولیت آستان قدس رضوی بابیان اینکه بخشی از وظیفه معاونت تبلیغات و سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی توجه به توسعه شعر آئینی و پرورش شاعران متعهد است، گفت: نام و یاد مرحوم اکبرزاده در فضای شعر و فرهنگ باید زنده بماند و مسئولان فرهنگی باید در این خصوص برنامه‌ریزی داشته باشند و جوایز یا جشنواره‌هایی را برای ماندگاری نام این شاعر گرامی برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

 

منبع: فارس

کلیدواژه: تولیت آستان قدس رضوی حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی شاعر و مداح اهل بیت ع شعر آئینی حجت الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی مرحوم اکبرزاده رهبر معظم انقلاب حرم مطهر رضوی شعر آئینی اهل بیت ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۰۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در شهر زنجان

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم محمدی بعد از ظهر یکشنبه در نشست خبری به مناسبت برنامه‌های دهه کرامت استان زنجان، از کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی به عنوان یکی از برنامه‌های مهم این دهه در زنجان خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی شده است تا ۲۱ چایخانه آستان قدس رضوی در زنجان ایجاد شود.

وی با یادآوری اینکه مقرر شده است تا خادمان و پرچم متبرک حضرت معصومه (س) در روز ۲۱ اردیبهشت به زنجان برسند، افزود: قرار است خادمان به مدت سه روز در زنجان حضور داشته باشند.

این مسؤول در خصوص برنامه‌های خادمان حرم حضرت معصومه (س)، اظهار کرد: این خادمان قرار است طی مدت سه روز برنامه‌های خود را در زندان‌های زنجان، ابهر و خدابنده به اجرا بگذارند.

محمدی در رابطه با برنامه‌های خادمان حرم امام رضا (ع) نیز یادآور شد: این خادمان نیز برنامه‌های خود را به مدت یک هفته با عنوان «زیر سایه خورشید» در سطح استان به خصوص شهرستان‌های خرمدره، سلطانیه و طارم به اجرا بگذارند.

مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان زنجان در ادامه با بیان اینکه ایجاد چایخانه آستان قدس رضوی یکی از برنامه‌های مهم در سطح کشور است، خاطرنشان کرد: در همین راستا مقرر شده است تا ۸۸۸ چایخانه در سطح کشور ایجاد شود که سهم استان زنجان از چایخانه‌های آستان قدس رضوی ۲۱ چایخانه خواهد بود.

غلامرضا نظری، مدیر روابط‌عمومی شهرداری زنجان نیز در ادامه این نشست خبری یکی از رویکردهای اصلی برنامه‌های دهه کرامت را افزایش نشاط اجتماعی عنوان کرد و گفت: برای اینکه بتوان این برنامه‌ها را به بهترین شکل ممکن به اجرا گذاشت، باید از ظرفیت مردمی در اجرای برنامه‌ها استفاده کنیم.

کد خبر 6097478

دیگر خبرها

  • کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در شهر زنجان
  • مراسم و محافل حرم مطهر بانوی کرامت در هفته پیش رو اعلام شد
  • آمار وارده پرونده‌های خانواده مناسب نیست
  • بخش عمده پرونده‌های قضایی خانواده‌ها مربوط به طلاق است
  • نباید از خودنمایی مجازی یا خیابانی یکسری هنجارشکن محدود بترسیم
  • عرض ارادت اهالی شعر و ادب به محضر امام صادق(ع) در مشهد مقدس
  • حجاج دیگر کشورها در مراسم حج محبت زائران ایرانی را احساس کنند
  • سومین حرم اهل بیت شاهچراغ (ع) در سوگ امام صادق (ع)
  • حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق (ع)
  • سومین حرم اهل بیت شاهچراغ (ع) در سوگ امام صادق (ع) + تصاویر