Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@23:53:25 GMT

نگران صدها هزار آزاده نامداری باشیم

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۶۳۶۳

نگران صدها هزار آزاده نامداری باشیم

عصر ایران؛ پارسا بهمنی (روانشناس)- اینک، شاید از مرگ تامل‌برانگیز آزاده نامداری بتوان برداشت دقیق‌تری کرد؛ برداشتی که در میان اظهارنظرها درباره زندگی او گم شد؛ و شاید پرسش اصلی از یاد رفت که "چرا" خانم نامداری باید به چنین کاری دست می‌زد. اکنون که مشخص‌شده او با مصرف 100 قرص اعصاب و روان جانش را از دست‌داده می توان از این ماجرا، تحلیلی روان‌شناختی هم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از پرداختن به تحلیل اما می‌خواهم مثالی بزنم.

چندی پیش در فضای مجازی فیلم کوتاهی از دختر خانم جوانی پخش شد که در خیابانی خلوت قدم می‌زد. به‌ناگاه خودرویی جلوی او ایستاد. سرنشینان که مردان تنومندی بودند با خشونت دختر جوان را به داخل خودرو کشیدند. دختر، جیغ‌های دلخراشی می‌کشید و کسی هم به دادش نمی‌رسید. او به هر دستاویزی چنگ می‌زد که از دست مهاجمان خود را بیرون بکشد. به ناگاه مرد دیگری از خودرو پیاده شد، جلوی دختر جوان زانو زد، و به او پیشنهاد ازدواج داد. نامزدش بود. شاید خیلی رمانتیک به نظر برسد و هیجان انگیز؛ به ویژه که چنین ویدیویی می‌تواند هزاران بلکه صدها هزار بیننده را به خود جلب کند.

اما ربط این داستان به ماجرای خانم نامداری چیست؟ داستان خانم نامداری تا زمان بودنش روی آنتن، داستان دختر جوانی است که از شهری کوچک در استان کرمانشاه به پایتخت می‌آید و فرصت بالیدن می‌یابد. او خود را در میانه میدان پرمجادله‌ترین مسائل اجتماعی ایران قرار می‌دهد. اما وقتی که رفتاری مخالف آنچه تبلیغش کرده‌بود از او سر می‌زند، متهم به ریاکاری می شود. اجراهایش هم اغلب حاشیه‌ساز است و حرف و حدیث زیادی ایجاد می‌کند. در مواردی هم دست به کارهایی می‌زند همچون به میان کشیدن مسائل خصوصی زندگی‌اش و ادعای خشونت خانگی همسر پیشینش. در طی این حاشیه‌سازی‌ها و در صدر خبرهای زرد ماندن، احتمالن خانم مجری دچار یک سوءِ برداشت می شود؛ اینکه تصور می‌کند همه این مباحثه‌ها و مجادله‌ها بر سر او است؛ شاید خیال می‌کند آن قدر مهم است که همه مردم درباره‌اش حرف می‌زنند. واقعیت اما این است که کسی درباره نامداری صحبت نمی‌کند؛ این همه مجادله در باره حجاب و صدا و سیما و موضوعاتی از این دست در گرفته.

تا زمانی که خانم نامداری خود را در معرض دید و توجه مردم می‌بیند، حالش خوب است، اما همین که خانه‌نشین می‌شود، آتش افسردگی زبانه می‌کشد. این وضعیت من را یاد ویژگی‌های افراد دارای اختلال شخصیت نمایشی (Histrionic personality disorder) می‌اندازد.

در کتاب ارزشمند خلاصه روان‌پزشکی کاپلان و سادوک، ترجمه استاد فرزین رضاعی، تصریح شده که در افراد «نمایشی» مادامی که در معرض دیده شدن و توجه هستند، افسردگی و اضطراب به اعماق ناهشیارشان رانده می‌شود.

به عبارت دیگر، این دیده شدن برای افراد دارای اختلال شخصیت نمایشی، یک کژکارکرد دارد؛ آن ها تا وقتی سرگرم دریافت توجه دیگران هستند، افسردگی و اضطرابشان بروز نمی کند. اما همین که این فرصت از دست رفت، تازه دیو مشکلات روان‌شناختی سر بر می‌کشد.

البته نمی‌خواهم خانم نامداری را متهم به داشتن «اختلال شخصیت نمایشی» کنم؛ این کار حرفه ای نیست. اما به نظر می‌رسد فرصت دیده‌شدن در فضای مجازی کژکارکردی‌ای دارد که نه تنها خانم نامداری بلکه میلیون‌ها فعال صفحات جهان مجازی را هم به خود درگیر کرده است.

پیش از این تصور می‌کردم انبوه کسانی که انواع صفحات دابسمش، طنز و... را در برنامه‌هایی همچون اینستاگرام دنبال می‌کنند، از مشکلات روزمره خود می‌گریزند. مرگ خانم نامداری اما باعث شد این فرضیه را هم در ذهن خود طرح کنم که چه بسا برای منتشرکنندگان ویدیوهای توجه‌برانگیز نیز، دیده شدن و لایک گرفتن مرهمی باشد برای گریختن از تألماتشان. درست مانند نمونه خواستگاری نامتعارف مردی از نامزد جوانش.

از آنجا که  این ویدیوها خیلی زود برای مخاطبان تکراری می‌شوند، تولیدکنندگان ویدیو ناگزیرند مدام آنها را هیجان‌انگیزتر کنند؛ باز هم مانند همان خواستگاری کذایی. تولیدکنندگان این ویدیوها که به «نمایش دادن خود» و «دیده شدن» در فضای مجازی اعتیاد پیدا کرده‌اند، در واقع دارند مشکلات دیگرشان را از چشم خود و دیگران پنهان می‌کنند.

مسأله نگران کننده اینکه تعداد این افراد کم نیست و باید راهی یافت برای بهتر شدن حال‌شان. چاره کار هم البته نیازمند ریشه‌یابی و علت‌زدایی است که بعید به نظر می‌رسد حوزه علوم انسانی کشور از پس آن بر آید؛ حوزه‌ای که این چنین درگیر مسائلی پیش پا افتاده شده و حرفش خریدار ندارد. این است که شاید باز هم برخی از مرگ خانم نامداری دچار تحلیل‌های  اشتباه شوند و برای نمونه بگویند: «زنی که کشید، مُرد».

لینک کوتاه: asriran.com/003GOJ

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: خانم نامداری دیده شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۶۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استغاندار هرمزگان: نگران توسعه صنعتی هرمزگان هستیم

استاندار هرمزگان نگرانی مهمی که در مسیر توسعه وجود دارد را لطمه دیدن فرهنگ و هویت تاریخی و بومی استان برشمرد و گفت: نگران هستیم که توسعه صنعتی خدشه‌ای به هویت، فرهنگ و معماری بومی و در کنار آن به محیط زیست استان وارد کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، مهدی دوستی استاندار هرمزگان ظهر امروز در دیدار با معتمدان و فعالان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بندر کنگ با شمردن زیبایی‌های بصری و تاریخی این شهر اظهار داشت: بندر کنگ نماد و تبلور زیبایی و هنر سنتی مردم هرمزگان است و تصویری که از این بندر و مردمان شریف آن به ذهن می رسد همدلی، انصاف، تعادل، زیبایی و تاریخ عمیق منطقه است. 

وی با اشاره به اینکه استان هرمزگان به سرعت در مسیر صنعتی شدن و توسعه قرار گرفته است، افزود: در استان طرح‌های صنعتی و پالایشگاهی متنوعی از جمله در حوزه فولاد آغاز شده که در سالیان آتی سبب توسعه صنعتی استان خواهد شد. 

استاندار هرمزگان نگرانی مهمی که در مسیر توسعه وجود دارد را لطمه دیدن فرهنگ و هویت تاریخی و بومی استان برشمرد و افزود: نگران هستیم که توسعه صنعتی خدشه‌ای به هویت، فرهنگ و معماری بومی و در کنار آن به محیط زیست استان وارد کند که سعی داریم با طرح‌های درختکاری، کنترل و ساماندهی فاضلاب و انتقال پساب شهر بندرعباس در مسیر صیانت از محیط زیست گام برداریم.

وی تربیت نیروی انسانی را وجه مهم توسعه پایدار دانست و گفت: احداث دانشکده پزشکی درشرق و غرب، راه‌اندازی28 هنرستان جوار صنایع و هنرستان انرژی اتمی در حوزه صیانت از نیروی انسانی اجرا شده تا نگرانی‌ها در این حوزه‌ها کاهش یابد. 

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، هویت و فرهنگ را شاخص غالب در خلق مزیت‌ها برشمرد و گفت: در هر مسئله‌ای مردم پای‌کار بوده‌اند اتفاقات مهمی رقم خورده و شما مردم فهیم بندر کنگ از فرهنگ و معماری خاص منطقه صیانت کرده‌ و عاشقانه هوای هویت و معماری بومی را داشته‌اید که بسیار قابل تقدیر است و لازم است که در فرهنگ و معماری بندرکنگ بعنوان «نماد» معرفی شود.

وی بر ایجاد کمیته تخصصی برای بندر کنگ تاکید کرد و اظهار داشت: موارد مطرح شده شما بررسی و در خرداد ماه جلسه‌ای به منظور تصمیم‌گیری در بندرکنگ برگزار می کنیم تا بتوانیم نقشه راه توسعه را شهر ترسیم و بر مزیت‌هایی همچون گردشگری، تجارت و شیلات شهر تمرکز کرده و زنجیره‌های ارزش بر روی این مزیت‌ها تعریف کنیم. 

 دوستی با تاکید بر اینکه نیاز است از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه سرمایه گذاری در این شهر استفاده شود افزود: پیشنهاد می کنم همایش سرمایه گذاری ویژه بندرکنگ برگزار و در آن از سرمایه گذاران و علاقمندان به فعالیت در حوزه‌های مختلف اقتصادی دعوت شود تا با مزیت‌های نسبی و ظرفیت‌های منطقه بهتر آشنا شوند. 

استاندار هرمزگان در پایان با قدردانی از زحمات ایوب زارعی و همه دغدغه ‌مندان بندرکنگ، گفت: برای طرح بندرگاه چندمنظوره ارائه شده منابع مالی و تسهیلات در نظر گرفته می شود. 

گفتنی است در این جلسه جمعی از معتمدان و فعالان حوزه‌های مختلف سیاسی ،اقتصادی و اجتماعی بندرکنگ در کنار مسئولان شهرستان بندرلنگه در سخنانی مطالبات و درخواست‌های مردم از استاندار هرمزگان را مطرح کردند.

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • یورش صدها شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی در آخرین روز عید یهودی
  • چادرملو و برنامه‌خاصی که آلومینیوم را نگران می‌کند!
  • دانشجویان آزاده جهان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین به پاخیزند
  • دانشجویان آزاده جهان به دانشجویان و اساتید آمریکایی و اروپایی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین به پاخیزند
  • موشن گرافیک| خلبان نامداری که خواستار کم‌کردن درجه‌اش بود
  • استغاندار هرمزگان: نگران توسعه صنعتی هرمزگان هستیم
  • ببینید/ خلبان نامداری که درخواستِ کم کردن درجه‌اش را داشت!
  • گردباد در نبراسکای آمریکا منازل مسکونی را ویران کرد
  • خلبان نامداری که درخواستِ کم کردن درجه‌اش را داشت! + فیلم