Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@03:06:27 GMT

چطور برای واکسیناسیون کرونا آماده شویم؟

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۰۲۳۳۳

چطور برای واکسیناسیون کرونا آماده شویم؟

به گزارش خبرنگار ایرنا، گزارش های  وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که  برنامه واکسیناسیون کرونا در کشور حداقل به مدت یک‌سال ادامه خواهد داشت، این برنامه با اولویت گروه‌های درمانی آغاز شده است و به مرور زمان به بخش بزرگی از جمعیت کشور تسری خواهد یافت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، برای دستیابی به اهداف نهایی و مهار کرونا، باید حداقل ۷۰ درصد جامعه واکسینه شوند که این موضوع به معنای تحت پوشش قرارگرفتن ۶۰ میلیون ایرانی است و اگر مبنا دریافت حداقل ۲ نوبت واکسن به ازای هر فرد باشد نیازمند ۱۲۰ میلیون دوز واکسن خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از پزشکان معتقدند برای دریافت واکسن کرونا و مقابله با عوارض احتمالی آن با تغذیه مناسب باید بدن آمادگی لازم را داشته باشد، اگر چه برای دریافت واکسن به رژیم غذایی ویژه‌ای نیاز نیست ولی اگر از پیش کمبودهای تغذیه ای وجود داشته باشد ممکن است نتیجه مطلوب را از دریافت واکسن نداشته باشید.

به گفته آنان،  هر توصیه غذایی در مورد تقویت سیستم ایمنی و در مورد سایر بیماری های عفونی می تواند برای دریافت واکسن کرونا مفید باشد و مصرف غذاهای سالم تنها منحصر به زمان تزریق واکسن نیست و در کل برای حفظ ایمنی بدن بهتر است.
 

سید ضیاء مظهری متخصص تغذیه در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: یکی از عوارض بیماری های عفونی د ر بدن، ایجاد التهاب است،  از نشانه های بروز التهاب، تب و یا درد مفاصل بوده و التهاب می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند،  بروز التهاب در نتیجه بیماری یا تزریق واکسن  ایجاد می شود و می توان  با خوردن مواد غذایی  ضد التهاب کاهش داد، مواد غذایی مانند روغن زیتون بادام، گردو، میوه ها و سبزی های مختلف. زردچوبه ادویه ای است که دارای خواص ضد التهابی است و می تواند روی غذا اضافه شود.

وی ادامه می دهد: همچنین ماهی ضد التهاب است و ماهی قزل آلا، ساردین و شاه ماهی بیشترین امگا ۳ ضد التهاب را دارد. چربی های امگا ۳ در واقع به ترکیباتی موسوم به رزولین تبدیل می شوند که به رفع التهاب کمک می کنند.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران می افزاید: باید مصرف غذاهایی که موجب التهاب می شوند را کاهش دهیم و مواد غذایی مانند غذاهای سرخ شده، غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، انواع فست فودها، انواع اسنک ها جزء این دسته از غذاها قرار دارند، انتخاب غذاهای ساده ای مانند سوپ مرغ برای وعده بعد از تزریق واکسن مفید است.  
مظهری تصریح می کند:  قبل از آنکه برای تزریق واکسن مراجعه کنید حتما یک وعده یا میان وعده مناسب وسالم بخورید به عنوان مثال یک تخم مرغ آب پز یا لقمه نان و پنیر و گردو. افرادی که ترس از آمپول دارند ممکن است به دلیل ترس قندشان بیفتد یا دچار سرگیجه شوند و  برای جلوگیری از این عوارض با معده خالی برای دریافت واکسن مراجعه نکنید.
وی می گوید: توصیه می شود قبل و بعد از تزریق واکسن مایعات زیادی بنوشید،  مصرف مواد غذایی مانند میوه ها، سبزیجات و سوپ ها برای رساندن مایعات کافی به بدن بسیار کمک کننده هستند. قبل از واکسیناسیون علاوه بر حفظ یک رژیم غذایی سالم، داشتن مقدار کافی خواب شبانه بسیار مهم است و خواب بد شبانه می تواند تا ۷۰درصد از عملکرد ایمنی بدن کم کند.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه بدن برای بازسازی دفاعی خود از خواب استفاده می کند و کمبود خواب مزمن سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، خاطرنشان می کند: علاوه بر این استرس می تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند و باید آن را کنترل کرد.

مسعود مردانی متخصص بیماریهای عفونی نیز در این زمینه می گوید: به دلیل اینکه در در طی همه گیری، بسیاری از ما فعالیت و زمان ورزش را کاهش داده ایم ممکن است دچار اضافه وزن و تبعات آن شده باشیم، رژیم غذایی و ورزش مهم بوده و همزمان با دوره  واکسیناسیون، ماسک بزنید اما در صورت امکان بیرون بروید و فعالیت بدنی داشته باشید و کمی ورزش کنید.
وی اظهار می دارد:  یک شب قبل از واکسن زن خوب بخوابید، مایعات کافی مصرف کنید و پس از تزریق واکسن استراحت کافی داشته باشید،  ممکن است بعد از تزریق تب کنید یا بازوی محل تزریق درد کند و یا بدن درد داشته باشد این ها علامت این است که سیستم دفاعی بدن فعال شده و سیستم ایمنی در حال واکنش برای ایمن سازی بدن است.
مردانی تصریح می کند: واکسیناسیون موثرترین روش غلبه بر پاندمی کرونا است در صورتی که امکان و دسترسی به واکسن دارید حتما واکسن بزنید مگر اینکه جزء افرادی باشید که براساس ابلاغیه های وزارت بهداشت از تزریق این واکسن منع شده اند.

برچسب‌ها ویروس کرونا اختصاصی ایرنا واکسیناسیون پرسش از خبر تغذیه سالم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اختصاصی ایرنا واکسیناسیون ویروس کرونا اختصاصی ایرنا واکسیناسیون پرسش از خبر تغذیه سالم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت اخبار کنکور برای دریافت واکسن تزریق واکسن سیستم ایمنی مواد غذایی ایمنی بدن ضد التهاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۲۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، فاطمه ترکمان اسدی افزود: این آمار شامل ۱۲۱ هزار و ۱۱۸ دز واکسن خوراکی و ۴۰ هزار و ۷۰۰ دز واکسن تزریقی می‌شود.

 او تصریح کرد: واکسن فلج اطفال تکمیلی همزمان با دیگر نقاط کشور برای گروه‌های هدف دارندگان کودک زیر پنج سال شامل فرزندانی که احتمال می‌رود همراه مادران خود در زندان باشند، اتباع خارجی و کارگران فصلی سیار و کودکان ساکن در مراکز تجمعی همزمان با آغاز هفته سلامت شروع شد.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی همدان گفت: نوبت اول واکسیناسیون از دوم تا چهارم اردیبهشت ماه به گروه‌های هدف خورانده شد و مرحله بعدی یا همان نوبت دوم یکماه دیگر آغاز می‌شود.

 ترکمان اسدی با بیان اینکه تیم‌های سیار در شهرستان‌های همدان، نهاوند، ملایر و رزن حضور دارند، افزود: برخی افراد غیر بومی در مزارع کشاورزی همدان به صورت فصلی فعالیت دارند بنابراین با شناسایی و مراجعه به این مراکز نسبت به واکسینه کردن کودکان زیر پنج سال در برابر فلج اطفال اقدام می‌شود.

دیگر خبرها

  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان