Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@04:19:16 GMT

امتداد گذر فرهنگی گلستان تا سه راه ادبیات

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۰۹۴۸۶

امتداد گذر فرهنگی گلستان تا سه راه ادبیات

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: فاز اول بهسازی و ایمن سازی گذر فرهنگی گلستان به پایان رسیده و هم‌اکنون در فاز دوم اجرایی، مقرر شده است این طرح تا خیابان اسدالله زاده واقع در سه راه ادبیات ادامه پیدا کند.

سید مجتبی منتظری ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته در گذر فرهنگی بازار گلستان، اظهار کرد: این مکان به لحاظ امنیت بنا و مقاومت، دچار اشکالات اساسی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زیر بازار کال قدیمی قرار داشت که باعث به وجود آمدن نشست‌ها و ترک‌خوردگی‌های عمیق شده بود. همچنین در بررسی‌های سازمان فنی و عمران مشخص شد که شن‌ریزی و کف‌سازی از ابتدا درست انجام ‌نشده است؛ بنابراین ادامه کار به این صورت خطرات جانی در برداشت. به همین دلیل بازار به‌صورت کامل بسته و غرفه‌ها تعطیل شدند.

وی افزود: حدود دو سال پیش طرح ایمن‌سازی و بازسازی بازار کتاب گلستان در اداره‌ کل طرح‌ها و مطالعات شهرداری مشهد، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت، اما علت اصلی که موضوع ایمنی نداشتن بازار را قوت می‌بخشید و بازسازی آن را الزامی‌تر از هر وقت دیگری می‌کرد، موضوع قرار گرفتن این بازارچه بر روی مسیل‌های (کال) قدیمی مشهد بود.

سرپرست سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد تصریح کرد: بخشی از بازار بر روی کال قره‌خان احداث ‌شده بود و سست‌ بودن فونداسیون بخش‌هایی از بازار، احتمال نشست بناها و محوطه را تشدید می‌کرد. به همین دلیل بازار در اختیار اداره کل نظارت بر نگهداری و تعمیرات و بهره‌برداری تاسیسات و زیرساخت‌های شهری قرار گرفت و در این مرحله جداره‌های کال در عمق زمین بررسی و فضاهای تخریبی ‌ترمیم شد.

منتظری با اشاره به اقدامات انجام‌شده با هدف بازسازی از این گذر فرهنگی، عنوان کرد: کلیه غرفه‌های بازار جهت بازسازی در مهرماه ۱۳۹۹ توسط اداره کل املاک و خزانه‌داری به شهرداری منطقه یک، تحویل داده شد. با توجه به این‌که یکی از کارکردهای این گذر، اجرای رویدادهای هنری و پاتوق‌های فرهنگی است، مقرر شد در مرحله بازسازی بازار، تعدادی از غرفه‌های بخش شمالی تخریب و به میدان گذر اضافه شود.

وی تاکید کرد: در اجرای فاز اول طرح، علاوه بر رفع ایرادات زیربنایی، کف‌سازی و احداث جداره‌هایی بر روی بنای غرفه‌های بازار انجام شد و این قسمت از پروژه در انتهای سال ۱۳۹۹ به پایان رسید. در فاز دوم نیز این گذر فرهنگی تا خیابان اسدالله زاده واقع در سه‌راه ادبیات ادامه خواهد یافت.

سرپرست سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به اقدامات صورت گرفته طی این دو سال، اضافه کرد: در ابتدا طرح اجرایی توسط معاونت شهرسازی و معماری تهیه شد، سپس‌ ترمیم کانال، ایمنی زیرسطحی، تخریب و جمع‌آوری ساختمان «شهرما» توسط معاونت عمران، حمل‌ونقل و ترافیک در دستور کار قرار گرفت. تخریب و ترمیم بناها، اصلاح کف‌سازی، حفظ بنای کافه کتاب توسط معاونت اقتصادی سومین اقدامی بود که پس از آغاز پروژه بازسازی گذر فرهنگی گلستان صورت گرفت. تجهیز پلازای شهری توسط سازمان فرهنگی و اجتماعی آخرین رویدادی است که در دوران بازسازی و ایمن‌سازی این بازار رقم می‌خورد.

منتظری در خصوص جایگزین در نظر گرفته‌شده برای غرفه‌های حذف‌ شده نیز، ادامه داد: بازار گلستان در حال تبدیل‌شدن به یک گذر فرهنگی است و وجود مکان مناسبی برای برگزاری رویدادها و پاتوق‌های هنری و فرهنگی بسیار ضروری به نظر می‌رسد بنابراین در فضای غرفه‌های تخریب‌شده، پلازای شهری تعبیه‌شده است تا بتوان برای برگزاری این رویدادها از آن بهره‌مند شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، وی با اشاره به فعالیت‌هایی که در آینده نزدیک، در این مکان اتفاق خواهد افتاد، اضافه کرد: برای قسمت جلوی بازار غرفه‌های موقت طراحی‌شده و پس از آماده‌سازی آن‌ها به یک پیمانکار طرف اداره فرهنگ و ارشاد واگذار می‌شود تا در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری شهرداری مشهد سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گذر فرهنگی مشهد سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گذر فرهنگی قرار گرفت غرفه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۹۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی

محمدرضا آمویی، فرماندار کرمانشاه از نوسازی و درجاسازی واحد‌های فرسوده واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی روستا‌های تابعه براساس مصوبات شورای مسکن استان در بخش‌های روستایی از جمله بیلوار، کوزران، ماهیدشت و فیروزآباد خبر داد.

وی اظهار کرد: واحد‌های فرسوده این مناطق می‌توانند صرف رعایت درجاسازی و نوسازی برای دریافت تسهیلات به بنیاد مسکن شهرستان مراجعه کنند.

فرماندار کرمانشاه ادامه داد: دهیاران و شورای اسلامی مربوطه می‌توانند به واحد‌های واقع در محدوده‌های مورد نظر در روستا‌های خود و ابلاغ لازم به مالکان به منظور مراجعه به بنیاد مسکن شهرستان و اخذ تسهیلات بازسازی و احداث واحد نوسازی عمل کنند.

این مسئول بیان کرد: در صورت بروز هرگونه حوادث غیرمترقبه مسئولیت هرگونه خسارت بر عهده مالکان مورد نظر خواهد بود، لذا با استفاده از این فرصت ایجادی می‌توانند در راستای بازسازی واحد‌های فرسوده این مناطق اقدام لازم را انجام دهند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی
  • ۱۹ درصد فوتی های سال گذشته در گلستان افراد زیر ۱۸ سال بودند
  • برپایی جشنواره بیتا در یزد
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • رزمایش جهادی بسیجیان مخابرات گلستان بمنظور بازسازی شبکه مخابراتی گنبد کاووس
  • بخشی از آب سد گلستان امروز رهاسازی می‌شود
  • حضور ۷۵ آلاچیق و غرفه در جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان
  • بخشی از آب سد گلستان فردا شنبه هشتم اردیبهشت رهاسازی می‌شود 
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب