آغاز گام پنجم بسیج ملی کووید ۱۹ ؛ بزودی
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۱۱۰۲۳
رییس مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز گام پنجم بسیج ملی کووید ۱۹ ؛ بزودی خبرداد.
جعفر صادق تبریزی افزود: در گام چهارم بسیج ملی کووید۱۹ که به نام شهید والامقام سردار سلیمانی مزین شد از اول آذر ۹۹ با همکاری سازمان بسیج مستضعفین و مشارکت بین بخشی نهادهایی همچون هلال احمر آغاز شد، ۶۸ هزار و ۷۴۷ تیم با بیش از ۲۳۰ هزار عضو مشارکت جدی داشتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: غربالگری ۴ میلیون ۲۸۰ هزار نفر افراد در معرض تماس با فرد تست مثبت در این طرح انجام شد که برای ۵۰ درصد از آنها تست سریع کووید ۱۹ انجام گرفت.
تبریزی تصریح کرد: حدود ۳۱۵ هزار نفر که مشمول قرنطینه معکوس بودند و نباید از منزل بیرون می آمدند توسط تیم های مراقبت در منزل به آنها مراجعه و ویزیت درمنزل و مراقبت از آنها انجام و برای بیش از ۵۳ درصد از آنها تست تشخیصی سریع انجام شد.
رییس مرکز مدیریت شبکه گفت: در گام چهارم تیم های نظارتی ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بازدید مشترک با هلال احمر و بسیج انجام دادند که منجر به ۶۱۸هزار و ۷۰۰ اخطار و بیش از ۳۸ هزار مورد پلمپ شد.
تبریزی تصریح کرد: تیم های حمایتی که توسط عزیزان بسیج مدیریت می شود نیز بیش از یک و نیم میلیون خانوار آسیب دیده از کرونا را حمایت های معیشتی و فرهنگی کردند.
وی افزود: گام چهارم بسیج ملی کووید ۱۹ که با همکاری بسیج مستضعفین و هلال احمر و سایر نهادها انجام شد از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است و به دنبال آن طرح تشدید نظارت ها و مراقبت ها نیز از ۱۸ اسفند ۹۹ تا ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ انجام شد.
تبریزی بیان داشت: با پایان یافتن گام چهارم، گام پنجم بسیج ملی کووید ۱۹ مبتنی بر بیماری یابی، رهگیری و واکسیناسیون عمومی با هدف کلی مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا از طریق بیماری یابی فعال و رهگیری حداکثری افراد در معرض تماس نزدیک و واکسیناسیون عمومی کووید-۱۹ از شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ شروع می شود.
وی افزود: این گام ۶ راهبرد اساسی دارد که توسط دانشگاه های علوم پزشکی کشور با مشارکت بسیج و هلال احمر و بقیه سازمان ها و داوطلبان و سفیران و رابطین سلامت در برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت انجام می شود.
تبریزی خاطرنشان کرد: این ۶ راهبرد عبارتند از بیماری یابی فعال، شناسایی افراد در تماس نزدیک با بیماران و رهگیری هوشمند آنها با روش های مختلف که از فناوری های هوشمند برای شناسایی سریع افراد استفاده می شود.
رییس مرکز مدیریت شبکه گفت: راهبرد دوم واکسیناسیون عمومی کووید۱۹ بر اساس سند ملی وکسیناسیون است که به تدریج میزان واکسیناسیون را افزایش می دهیم تا جمعیت هدف را در زمان پیش بینی شده واکسینه کنیم.
وی افزود: برای این منظور همه افراد باید پرونده الکترونیک سلامت داشته باشند و کسانی که ندارند تا پایان اردیبهشت ماه به نزدیکترین خانه بهداشت در روستاها و پایگاه سلامت در شهرها مراجعه کنند و این پرونده را تشکیل دهند.
تبریزی ادامه داد: در راهبرد سوم آموزش همگانی با هدف تغییر رفتار انجام خواهد شد و با استفاده از توان همگانی از جمله سازمان بسیج، رسانه ها به ویژه صدا و سیما باید بتوانیم آموزش مناسبی در ارتباط با جداسازی، تهویه مناسب و واکسیناسیون عمومی را داشته باشیم.
علاوه بر این باید آموزش سبک زندگی در شرایط کرونا، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک را آموزش دهیم.
همچنین از مردم می خواهیم استفاده از درگاه salamat.gov.ir و سامانه مشاوره ای ۴۰۳۰ را مد نظر قرار دهند.
رییس مرکز مدیریت شبکه گفت: در راهبرد چهارم حفاطت و حمایت از گروه های آسیب پذیر به ویژه سالمندان پرخطر ، مادران باردار، بیماران زمینه ای که نیازمند مراقبت های ویژه هستند. مد نظر قرار می گیرد.
وی افزود: در راهبرد پنجم تقویت درمان سرپایی با هدف کاهش موارد بستری و مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان ها انجام می گیرد. به دلیل خریدهای نوروزی و سفرها و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی با شیوع مجدد و خیز چهارم کرونا در کشور مواجه هستیم و بیمارستان ها با مراجعه بالای مردم مواجهند که این راهبرد موجب کاهش مراجعات به بیمارستانها خواهد شد.
تبریزی ادامه داد: از این رو برای موارد سرپایی از مردم می خواهیم به مراکز جامع خدمات سلامت منتخب کووید ۱۹ مراجعه کنند که بیش از ۱۲۰۰ مرکز هستند و در مسیریاب های بلد و نشان آدرس آنها وجود دارد. مردم عزیز ما نشانی این مراکز را از سامانه ۴۰۳۰ نیز می توانند دریافت کنند.
وی راهبرد ششم از گام پنجم بسیج ملی کووید ۱۹ را نظارت بر پروتکل های بهداشتی و اعمال قانون دانست و گفت: در این راهبرد مردم خودشان باید نظارت مردمی انجام دهند و بر اساس گزارش آنها مداخلات انجام می گیرد. تشدید نظارت ها توسط وزارت بهداشت با مشارکت بسیج و هلال احمر هم انجام می شود. نظارت ها بر سفرهای خارجی و مرزها باید افزایش یابد. مسئولیت پذیری و نظارت سایر دستگاه ها در حیطه وظایف خودشان هم باید انجام شود.
تبریزی گفت: امیدواریم که گام پنجم را با کمترین آسیب پشت سر بگذاریم تا ایمنی جمعی با واکسیناسیون عمومی افزایش و شدت ابتلا و مرگها کاهش یابد تا جامعه بتدریج به شرایط قبل از کووید ۱۹ برگردد.
/ایرنا
بیشتربخوانید:کرونا به ایران رسید/ دو نفر در قم فوت کردند
از صفر تا صد ورود کرونا به ایران
۱۸ نفر در ایران به کرونا مبتلا هستند/ ۴ نفر فوت کردند
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: رییس مرکز مدیریت شبکه واکسیناسیون عمومی گام چهارم هلال احمر انجام شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۱۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سخنی در باب محتوای «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی/ تحریف تاریخ به شیک ترین شکل ممکن
به گزارش قدس آنلاین، سالهاست دربارۀ اهمیت اینکه سینمای ایران، پا در گام همکاری با کشورهای دیگر بگذارد و به بازارهای فرهنگی فرامرزی بیندیشد، نوشتهایم و بحث کردهایم و اینک فیلمی روی اکران است که با همه فراز و نشیبهای حقوقی و فنی، بالاخره توانسته است این سد را بشکند و با سینمای ترکیه به عنوان یکی از پررونق ترین و جدی ترین بازارهای هنری منطقه، با حضور بازیگران و عوامل فنی برگزیده دو کشور همکاری نسبتاً موفقی داشته باشد. دومین جنبۀ اهمیت این فیلم، این است که دربارۀ شخصیتها و چهرههای مهم فرهنگی کشور ما ساخته شده است. ساختن فیلمی پرفروش که تماشاگران را با زندگی شخصیتهای مهمی چون مولانا و شمس تبریزی آشنا کند، یکی از غفلتهای سینمای ایران در همه سالهای اخیر بوده است که این مهم هم انجام شده است و از این منظر باید به حسن فتحی و تیمش تبریک گفت.
چالشی مهم در برابر فیلمهای تاریخی
ساختن فیلمی که از یک سو به گذشته و تاریخ واقعی بپردازد و از سوی دیگر برای مخاطب کشش داشته باشد، به راستی کار سختی است. فیلمهای تاریخی ما معمولاً به ملغمهای از جملات ادبی، پند و اندرز و آواز خوانندگان تبدیل میشود و داستان ندارند. برای همین است که سختی انتخاب قصهای برای آشنا کردن مخاطب با تاریخ، در سینما و بخصوص سینمای ایران صدچندان است. در این گونه فیلمها، دخیل کردن تخیل و ساختن شخصیتها و مکانهای خیالی برای جذاب کردن داستان یک چالش مهم است و به همین دلیل است که بیشتر فیلمها و سریالهای ایرانی که درباره تاریخ گذشته سرزمین ما ساخته میشود، به تحریف تاریخ (هر کدام در حد و حدودی متهم هستند.) در اینجاست که اهمیت تحقیق و بهرهمندی از آثار کسانی که با متون و رویدادهای تاریخی آشنا هستند، بیشتر میشود. در مورد مولانا و شمس دست ما برای آگاهی از رویدادهای زندگی، شخصیت و تفکرات آنان بسته نیست. اگرچه هنوز برای پژوهش درباره آنها و دوران پرفراز و نشیب زندگیشان، راههای نپیموده زیاد است اما حداقل میتوانیم به برخی کتاب ها وپژوهش های صورت گرفته اعتماد کنیم و از نوشتههای کسانی چون دکتر زرین کوب بهره ببریم. برای انتقال مفاهیمی که مولانا و شمس دربارۀ آنها سخن میگویند، به آثاری نیاز داریم که نه تنها درباره ویژگی ها و دوره های زندگی آنها سخن میگوید، دوران تاریخی آنها را به خوبی میشناسد، جریانهای معارض فکری و عرفانی موجود را بررسی کرده و برای مخاطب به خوبی روشن میکند که اهمیت کاری که مولانا کرده است، چیست. کتاب هایی مانند «پله پله تا ملاقات خدا» که هم روایتی داستانی دارد، هم زبانی ساده و هم از نظر استناد تاریخی شبههای در آنها نیست.
یک شمس تبریزی مهربان
تیم تولید «مست عشق» به جای اینکه به این روایت درست، پژوهشمند و جامع نگر از داستان مولانا و شمس توجه کند، روایتی از زندگی این دو شخصیت به دست داده است که بیشتر با خوانش ترکیه از مولانا تطبیق دارد. خوانش رایج در ترکیه امروز که اوج آن را در «ملت عشق» الیف شفق(شافاک) میتوان دید، مولانا و شمس را از بستر تاریخی و مفهومی خود خارج میکند و به آنها چهره دو مرد سکولار رمانتیک میدهد که همه چیز را در عشق و مهربانی میبینند، با مذهبیها در جنگند و جانشان را در این راه میدهند و نتیجه همه مبارزه هایشان میشود رقص و سماع ( که البته در تیتراژ فیلم به سما تبدیل شده است!). این خوانش هم امروزی است، هم خطری ندارد و هم مولانا و هر شخصیت تاریخی دیگر را به یک سوژه خوب برای تبدیل شدن به یک جاذبه گردشگری و منبعی برای پول درآوردن تبدیل میکند. شمس و مولانای «مست عشق»از همین جنسند. این تحریف در شخصیت شمس تبریزی شدیدتر است. آنچه ما از گفتههایی که از او باقی مانده است و نوشتهها و گفتههای دیگران و اسناد تاریخی درباره شمس میدانیم، با موجودی که در این فیلم به تصویر کشیده شده است، بسیار متفاوت بوده است. به یاد داشته باشیم که شمس شخصیتی تندخو، آشفته و البته مغرور بوده است. شاید آنهایی که «مست عشق» را دیدهاند تعجب کنند اگر بدانند در داستان ازدواج او با دختر خواندۀ مولانا، کیمیا خاتون، دخترک از ابتدا این ازدواج را خوش نمیداشت و هرگز دلش با شمس که چهل سال از او بزرگ تر بود و شخصیتی بی ثبات داشت، صاف نشد و البته اینکه بنا بر برخی روایتها متهم اصلی مرگ یا بهتر بگوییم قتل این دخترک بی نوا همین شمس تبریزی است.
جلالالدین محمد تهرونی
برای داستانی کردن تاریخ و تبدیل آن به یک قصۀ جذاب، یکی از راه ها این است که وقتی قصهای جذاب نداریم، از دل واقعیت های تاریخی قصهای بیرون بکشیم و «مست عشق» هم همین کار را کرده است؛ خلق یک داستان معمایی و پلیسی دربارۀ مرگ شمس تبریزی. این تهمید البته داستان را جذاب کرده است و مخاطب را به دنبال خودش میکشد اما تاریخ را به شکل عجیب و غریبی به شکلی در میآورد که کارگردان و نویسنده دلشان میخواهد. برای مثال وقتی یک کارآگاه برای حل ماجرای گم شدن شمس خلق میکنیم، او باید وظیفه خودش را به پایان برساند و در «مست عشق» سرنوشت شمس تبریزی روشن میشود اما سوال اینجاست که اگر همه چیز به همین خوبی و خوشی به پایان رسیده است، چرا مولانا در تمام سالهای بعد از شمس، فراق او را به صورت شعر فریاد میزده و از در و دیوار میپرسیده که شمس کجاست و چه شد؟ مشکل اصلی بیرون کشیدن داستانی از دل داستان شمس و مولانا این است که تاریخ را هم مجبوریم جا به جا کنیم و برای قونیه اداره شهربانی بسازیم که در اوج درگیری سلجوقیان روم با یکدیگر و در حالیکه آنان زیر فشار خردکنندۀ ایلخانان مغول و اختلافات داخلی درحال فروپاشی بودند، نگران درویشی بدزبان باشند که گم شده است، همین جا به جاییهای تاریخی و انتقال دادن گذشتهای دور به امروز، باعث میشود که مولانا هم در کودکی با پدرش با لهجه تهران سخن بگوید!
آرش شفاعی