Web Analytics Made Easy - Statcounter

عاطفه علیان: هفدهم فروردین ماه بود که کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی به صحن علنی مجلس رفت و به نمایندگی از دولت عذرخواهی کرد. اگرچه خاوازی تقلب شرکتهای بسته بندی و صنوف را در التهاب بازار مرغ موثر می دانست اما کارشناسان امر معتقدند اشکالات ساختاری و مدیریتی عامل اصلی نابسامانی بازار مرغ بوده است؛  با وجود اینکه دو ماهی می شود که سوژه مرغ در کشور تیتر یک اخبار است و فیلم هایی از تشکیل صف مرغ در فضای مجازی منتشر می شود اما مسئولان استان  معتقدند که اصفهان به عنوان مهمترین قطب تولید گوشت مرغ در کشور توانسته با اعتماد به سامانه «رهتاب» بازار مرغ را تا حدودی به کنترل درآورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«محمد غلامپور» که ساکن یکی از محلات در جنوب غرب اصفهان است به خبرنگار خبرآنلاین می گوید: مرغ با قیمت مصوبی که اعلام شده است در برخی از فروشگاه های بزرگ و کوثر عرضه می شود و یکی از علل تشکیل صف های مرغ نیز عرضه با قیمت هر کیلو ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

تعیین قیمت مرغ به نرخ موردعلاقه فروشندگان

او ادامه می دهد: با توجه به گرانی قیمت گوشت قرمز مردم ترجیح می دهند پروتئین مورد نیاز خود را از گوشت مرغ تامین کنند به نوعی که در ایام عید امسال دورهمی هایی برگزار می شد که مرغ به عنوان غذای اصلی سفره ها بود.

غلامپور که خود را کارمند بانک معرفی می کند، توضیح می دهد: کافی است سراغ چندین مرغ فروشی در محله های مختلف بروید، آنگاه متوجه خواهید شد که آن را به هر قیمتی که دوست داشته باشند می فروشند و رد صورت اعتراض هم می گویند که مرغ با قیمت مصوب را از فروشگاه های کوثر خریداری کنید.

امیدواریم تا هفته آتی بازار مرغ در اصفهان به طور کامل به کنترل درآید!

اما معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین اظهار می کند: امیدواریم تا هفته آتی بازار مرغ در اصفهان به طور کامل به کنترل درآید.

نکته مهم این است که باید به ازای نهاده دامی که به مرغ دار پرداخت می شود تولید و عرضه گوشت مرغ شفاف سازی شود؛ تا پایان هفته سامانه رهتاب مراحل تکمیلی خود را به اتمام می رساند و از آن پس می توان با دقت نظر بیشتری بازار مرغ در استان اصفهان را کنترل و مدیریت کرد

سید حسن قاضی عسگر با اشاره به زوایای پنهان بازار مرغ در استان اصفهان ادامه می دهد: نکته مهم این است که باید به ازای نهاده دامی که به مرغ دار پرداخت می شود تولید و عرضه گوشت مرغ شفاف سازی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان تصریح می کند: تا پایان هفته سامانه رهتاب مراحل تکمیلی خود را به اتمام می رساند و از آن پس می توان با دقت نظر بیشتری بازار مرغ در استان اصفهان را کنترل و مدیریت کرد.

وی می افزاید: سامانه «رهتاب» در اتصال به سامانه «سما سط» و «بازارگاه» در تخلف زنجیره تولید و عرضه مرغ به خدمت تنظیم بازار مرغ در اصفهان می آید.

جوجه کشی و کاهش آمار جوجه ریزی

قاضی عسگر می گوید: از ابتدای بهمن ماه سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نهاده های طیور و دامی مورد نیاز واحدهای تولیدی مرغ داری در اصفهان را تامین کرد اما متاسفانه رفتارهای غیراخلاقی در این خصوص باعث شد که آمار جوجه ریزی تحت تاثیر قرار بگیرد که این متخلفان شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.  

وی بیان می کند: در ابتدای کار مرغ دار بار خود را در سامانه رهتاب باراندازی می کند و کشتارگاه هم بر اساس ثبت سفارش مرغ فروش و فروشگاه های دارای مجوز مرغ در این سامانه انجام شده است مرغ را کشتار می کند و تحویل فروشگاه ها می دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری با بیان اینکه تاکنون بیش از ۸۰۰ فروشگاه عرضه مرغ دراستان اصفهان شناسایی شده است، می گوید: تنها ۶۰۰ فروشگاه دارای پروانه کسب هستند که این فروشگاه های عرضه مرغ می توانند از طریق سامانه رهتاب مرغ دریافت کنند.

وی اضافه می کند: بر اساس جوجه ریزی های انجام شده و امیدواری به تنظیم بازار، نگران عرضه گوشت مرغ در ماه صیام نیستیم.

در روزهای گذشته رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ۵ مقصر را در بازار مرغ معرفی کرد. سید جواد ساداتی نژاد از تصمیم به ادامه تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی و لغو قانون انتزاع و مخالفت با تصمیم دو وزیر صمت و کشاورزی برای تنظیم بازار گلایه کرد و نظارت وزارت کشور، تصمیمات غیرفنی و نقص نظارت وزارت صمت و تصمیمات غیرصحیح جهاد کشاورزی و در نهایت عدم تامین ارز توسط بانک مرکزی را به عنوان مقصران بعدی معرفی کرد.

عدم توازن بازار  عامل مهم  تنش مرغ کشور و استان اصفهان

در این ارتباط  معاون امور بازرگانی سازمان صمت اصفهان اسماعیل نادری در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین عدم توازن بازار را عامل مهم در تنش مرغ کشور و استان اصفهان برمی شمارد و می گوید: وضعیت مرغ در استان اصفهان نسبت به بقیه استانهای کشور مطلوب است و آن چیزی که به التهاب بازار مرغ دامن زده است افزایش تقاضای کاذب است.

اسماعیل نادری ادامه می دهد: عدم توازن در عرضه و تقاضا باعث شد که بازار مرغ ملتهب شود چراکه تقاضا در ایام نوروز به علت برگزاری دورهمی و مسافرت ها افزایش یافت که با عرضه مرغ در سطح کشور هماهنگ نبود و وضعیت استان اصفهان نسبت به بقیه استانها با ثبات تر بوده است.

هرگونه عرضه گوشت مرغ در مراکز مجوزدار با قیمت خارج از مصوب تنظیم بازار تخلف محسوب می شود و با گزارشات مردمی با واحد متخلف برخورد می شود

معاون امور بازرگانی سازمان صمت اصفهان با اشاره به اینکه قیمت هرکیلو گوشت مرغ در استان اصفهان نسبت به استانهای دیگر کشور وضعیت بهتری دارد، می گوید: در ۸۰ درصد مراکز توزیع مرغ، هرکیلو گوشت مرغ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می شود و تا پایان هفته تمام مراکز توزیع عرضه گوشت مرغ با قیمت مصوب خواهد بود.

وی اضافه می کند: هرگونه عرضه گوشت مرغ در مراکز مجوزدار با قیمت خارج از مصوب تنظیم بازار تخلف محسوب می شود و با گزارشات مردمی با واحد متخلف برخورد می شود.

نادری تصریح می کند: گوشت مرغ در واحدهای مرغداری فاقد مجوز و پروانه کسب در استان اصفهان عرضه نمی شود و صرفا گوشت مرغ در واحدهای دارای مجوز عرضه می شود.

وی بیان می کند: واحدهای مرغداری می توانند از طریق اتحادیه مرغداران به کشتارگاه ها معرفی شوند و مرغ را تحویل بگیرند.

معاون امور بازرگانی سازمان صمت اصفهان تمام روند عرضه مرغ را توسط سامانه «رهتاب» اعلام می کند و می گوید: تمام حلقه های متصل به هم از تولید تا عرضه گوشت مرغ در سامانه «رهتاب» که مختص استان اصفهان است تا پایان هفته اجرایی می شود.

وی می افزاید: سامانه «رهتاب» توانست شرایط توزیع گوشت مرغ را در استان اصفهان ساماندهی کند و همین باعث شد وضعیت مرغ در استان اصفهان نسبت به کشور شرایط مطلوبی باشد.

به هرگونه نگرانی بازار مرغ در ماه رمضان پایان می دهیم

نادری نسبت به عرضه گوشت مرغ در ماه مبارک رمضان هم اشاره ای می کند و می گوید: با توجه به جوجه ریزی های انجام شده توسط سازمان جهاد کشاورزی و عرضه مرغ های منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام اصفهان به هرگونه نگرانی بازار مرغ در ماه رمضان پایان می دهیم.

وی به ممنوعیت فروش مرغ های قطعه بندی شده در کشتارگاه و مغازه از روز جمعه هم اشاره می کند و می گوید: تلاش کردیم تأمین مرغ تا حدی جوابگوی نیاز مردم باشد و با سامانه «رهتاب» بر موانع موجود در مسیر عرضه مرغ در استان اصفهان فائق بیاییم. 

 سال گذشته در چنین ایامی به علت اعمال محدودیت های شدید کرونا پیش بینی های جوجه ریزی که از دی ماه برای ایام نوروز انجام شده بود شکست خورد و جوجه ها یا معدوم شدند و یا ارزان در سفره مردم جا گرفتند اما امسال بازار مرغ ملتهب شد و هنوز هم در التهاب دست و پا می زند، شاید که در ادامه بنا به قل مسئولان با تکمیل سامانه «رهتاب» بتوان زنجیره های تولید تا عرضه مرغ را با هم آشتی داد.

48

کد خبر 1502608

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مرغ و تخم مرغ استان اصفهان اقتصاد ایران استان اصفهان نسبت مرغ در استان اصفهان عرضه گوشت مرغ مرغ در اصفهان تا پایان هفته جهاد کشاورزی سامانه رهتاب بازار مرغ تنظیم بازار فروشگاه ها مرغ در ماه جوجه ریزی انجام شده عرضه مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۲۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوسان قیمتی گوشت قرمز از ۴۵۰ تا ۸۸۰ هزار تومان

به گزارش خبرنگار مهر، رصد هفتگی بازار کالاهای اساسی در حوزه گوشت قرمز نشان از نوسان قیمتی بسیار این کالا دارد. تفاوت قیمت گوشت گوسفندی از ۴۵۰ تا ۸۸۰ در فروشگاه‌ها و پروتئین فروشی‌های سطح شهر در مناطق مرکزی و رو به پایین، ضروری می‌کند تا به این بخش از بازار رسیدگی بیشتری شود.

البته وضعیت در بازار گوشت مرغ و تخم مرغ مناسب است و امید است مدیریت تثبیت قیمت این کالاها ادامه داشته باشد.

قیمت فرآورده‌های لبنی در محصولات پر مصرف هنوز تغییر نکرده و نرخ لبنیات با قیمت نیمه دوم سال گذشته عرضه می‌شود.

در ادامه قیمت برخی کالاهای اساسی می‌آید (تمام قیمت‌ها به هزار تومان و برای وزن یک کیلو گرم است).

قیمت کالاهای اساسی

کالای اساسی قیمت هفته جاری قیمت هفته گذشته
شقه، سردست و راسته گوسفند ۵۵۰-۶۹۰ ۶۵۰
ران گوسفند ۷۰۰-۸۸۰ ۷۲۰
گوشت منجمد گوسفند ۴۵۰ ۴۵۰
سردست گوساله ۵۱۰-۵۵۰ ۵۵۰
ران گوساله ۵۷۰-۵۹۰ ۵۷۰-۵۹۰
گوشت منجمد گوساله ۲۹۹-۴۱۰ ۳۹۰-۴۱۰
کله و پاچه ۵۵۰-۶۷۰ ۷۹۰
گوشت چرخ کرده ۲۷۵-۵۵۰ ۳۲۵-۵۰۰
گوشت مرغ ۷۸-۸۲ ۷۸
گوشت مرغ بدون کمر ۷۷-۸۰ ۷۴.۸۰۰
گوشت مرغ با کمر ۶۷-۷۹ ۵۹.۸۰۰
گوشت چرخ کرده مرغ ۱۳۰-۱۸۲ ۱۳۰
قزل آلا ۱۶۸-۱۸۴ ۱۷۴-۱۸۴
میگو پرورشی ۳۹۰-۴۵۰ ۳۹۰
میگو دریایی ۷۹۰ ۷۹۰
تخم مرغ دولتی (شانه ۳۰ عددی) ۷۹-۱۱۰ ۶۹-۸۹
شیر بطری کم چرب ۲۶ ۲۶
شیر بطری پر چرب ۲۷ ۲۷
پنیر سفید ۴۰۰ گرمی ۴۴.۴۰۰ ۴۴.۴۰۰
ماست ۹۰۰ گرمی ۴۱ ۴۱
خامه ۲۰۰ گرمی ۳۲.۵۰۰ ۳۲.۵۰۰
ماکارونی ۵۰۰ گرمی قطر ۱.۵ ۱۹ ۱۹
ماکارونی ۷۰۰ گرمی قطر ۱.۵ ۲۷ ۲۷
قند ۷۰۰ گرمی ۳۷ ۳۷
شکر ۳۴-۴۲ ۳۴-۳۵
روغن نیمه جامد ۴ کیلویی ۲۶۱.۷۰۰ ۲۶۱.۷۰۰
روغن آفتابگردان ۱.۵ لیتری (سرخ کردنی) ۹۱.۹۰۰ ۹۱.۹۰۰
روغن آفتابگردان ۱.۸ لیتری (پخت و پز) ۹۷.۹۰۰ ۹۷.۹۰۰
رب گوجه فرنگی ۵۴.۹۵۰ ۵۴.۹۵۰
برنج هاشمی ۱۲۰ ۱۲۰
برنج طارم ۱۱۰ ۱۱۰
برنج فجر ۱۰۰ ۱۰۰
برنج شمشیری ۹۰ ۹۰
تن ماهی ۱۵۰ گرمی ۷۹.۹۰۰ ۷۹.۹۰۰
نخود بسته بندی فروشگاهی (۹۰۰ گرم) ۱۰۱.۹۰۰ ۱۰۱.۹۰۰
نخود (فله‌ای) ۶۵-۷۲ ۷۲
عدس بسته بندی فروشگاهی (۹۰۰ گرم) ۱۱۹.۹۰۰ ۱۱۹.۹۰۰
عدس (فله‌ای) ۸۹-۹۵ ۶۸-۹۵
لوبیا چیتی (۹۰۰ گرم) ۱۴۴.۹۰۰ ۱۴۴.۹۰۰
لوبیا چیتی (فله‌ای) ۱۰۳ ۱۰۳
لوبیا قرمز بسته بندی فروشگاهی (۹۰۰ گرم) ۱۴۴.۹۰۰ ۱۴۴.۹۰۰
لوبیا قرمز (فله‌ای) ۱۱۳ ۱۱۳
لوبیا سفید (فله‌ای) ۸۵-۱۲۰ ۱۲۰
لوبیا چشم بلبلی (فله‌ای) ۹۲ ۹۲
ماش ۷۳ ۷۳
لپه ۷۹ ۷۹
کد خبر 6097897 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • قیمت روز مرغ و ماهی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت کالاهای اساسی؛ گوشت چند شد؟ +جدول
  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • نوسان قیمتی گوشت قرمز از ۴۵۰ تا ۸۸۰ هزار تومان
  • صادرات مرغ تا پایان سال به ۳۰۰ هزارتن می‌رسد
  • جوجه ریزی در واحدهای مرغداری به ۲ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۸۷۰ قطعه رسید
  • در صد و سی و یکمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان چه گذشت؟
  • پیش‌بینی تولید ۴۸۸۰ تن گوشت مرغ در سیستان و بلوچستان
  • قیمت جدید دام زنده؛ گوشت قرمز چند است؟
  • صادرات دام راه حلی مناسب برای تعدیل بازار گوشت