Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: وقتی از اول بهمن سال گذشته، ستاد کرونا اجازه بازگشایی مشروط برخی مدارس را داد، گمان بر این بود که کم‌کم با بهتر شدن وضعیت، سایر مدارس هم بازگشایی خواهند شد اما سفرهای نوروزی و دورهمی‌های عیدانه، موجب شد که به رغم پیشرفت‌های خوب در زمینه تولید و خرید واکسن کرونا، نه تنها به سمت کاهش کرونا حرکت نکنیم، بلکه با افزایش آمار مبتلایان به کرونا هم مواجه شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا در چنین شرایطی این پرسش مطرح است که وضعیت حضور دانش‌آموزان و امتحانات آنها در مدارس چه خواهد شد؟ اردیبهشت سال گذشته و در شرایطی که زمان زیادی از آغاز ورود کرونا به کشور نگذشته بود، مدارس کشور به مدت یک ماه بازگشایی شدند تا دانش‌آموزانی که از نظر درسی دچار مشکل بودند، بتوانند برای رفع اشکال به معلم خود مراجعه کنند. 

اما برخی معتقدند که با ورود انواع ویروس کرونا، شرایط فعلی متفاوت‌تر و حتی سخت‌تر از گذشته شده است و باید در بازگشایی مدارس، تمام ابعاد را در نظر گرفت. البته وزارت آموزش و پرورش بارها و بارها اعلام کرده است که در بازگشایی مدارس کشور چه برای رفع اشکال و چه برای امتحانات، حرف آخر را ستاد مدیریت بیماری کرونا می‌زند.

* فعالیت حضوری ـ داوطلبانه مدارس متناسب با تغییر رنگ‌ها

همانطور که اشاره کردیم از اول بهمن سال 1399، مدارس کشور با شروطی باز شد؛ کلاس‌های دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی در مناطق دارای وضعیت زرد و آبی دایر شد؛ مدارس ابتدایی و متوسطه دارای جمعیت کمتر از 50 دانش‌آموز در وضعیت آبی باز شد؛ ضمن اینکه کلاس‌های عملی و کارگاهی هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در وضعیت زرد و آبی هم دایر ‌شد؛ البته در همه این موارد، حضور دانش‌آموزان در مدرسه، اختیاری بود.

محمد محسن‌بیگی مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس اظهار کرد: آن قاعده قبلی به قوت خود باقیست و همان شرایط برای بازگشایی مدارس وجود دارد منتها به معنای این نیست که مدارسه هرمنطقه همچنان دایر است بلکه متناسب با رنگ است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در تهران، زمانی که رنگ منطقه از نظر کرونا زرد بود، کلاس درس طبق دستورالعمل دایر می‌شد و حالا که رنگ کرونایی به قرمز تغییر یافته است، کلاس‌ها قطعاً دایر نیست و به صورت مجازی برگزار می‌شود.

محسن بیگی درباره نظارت بر مدارسی که از اول بهمن دایر شد، افزود: حضور بچه‌ها در مدرسه داوطلبانه بوده است و به همین دلیل در بازگشایی مدارس در مناطق آبی و زرد با تراکم و شلوغی مواجه نبودیم و نگرانی از این جهت نبوده است و گزارش هایی که داریم نیز حاکی از این است که رعایت پروتکل‌ها شده است.

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز به فارس گفت: در سال گذشته اعلام شد که مدارس متوسطه دارای جمعیت کمتر از 50 دانش‌آموز در وضعیت آبی باز شود و کلاس‌های عملی و کارگاهی هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در وضعیت زرد و آبی هم دایر ‌شود که این موضوع کماکان اجرا می‌شود منتها رنگ برخی از مناطق تغییر کرده است و در مناطقی که شرایط کرونا به رنگ نارنجی و قرمز درآمده است، کلاس‌ها دایر نیست.

* وضعیت برگزاری امتحانات منوط به تصمیم ستاد کرونا 

خب تکلیف مدارس مشخص است اما امتحانات چگونه است؟ در زمینه امتحانات نیز مسؤولان آموزش و پرورش برای پایه‌های نهم به دلیل هدایت تحصیلی و به ویژه در پایه دوازدهم که در سرنوشت کنکور مؤثر است، اصرار دارند که آموزش‌ها حضوری باشد اما این موضوع به این معنا نیست که حتما حضوری باشد. 

مدیرکل سلامت و تندرسی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به فارس گفت: امتحانات پایان سال در خرداد برگزار می‌شود و هنوز بیش از یک ماه دیگر زمان باقیست و باید دید شرایط کرونایی چگونه خواهد شد.

وی تصریح کرد: سلامت دانش‌آموزان در اولویت است و وزارت آموزش و پرورش با هماهنگی ستاد کرونا، درباره نحوه برگزاری امتحانات نهایی تصمیم‌گیری می‌کند.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این خصوص اظهار کرد: کماکان متقاضی برگزاری حضوری برخی آزمون‌ها که در سال‌های گذشته حضوری بوده‌اند مانند پایه‌های نهم و دوازدهم هستیم، زیرا تأثیرگذار هستند و اگر خللی ایجاد شود و مورد مناقشه قرار گیرد، ممکن است حقوق دانش‌آموزان تضییع شود.

وی افزود: بنابراین ترجیح ما این است که دانش‌آموزان در یک آزمون هماهنگ حضوری شرکت کنند، مگر آنکه وضعیت کشور این اجازه را به ما ندهد که در آن صورت باید تدبیر دیگری بیندیشیم.

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: هر آزمونی را به ما اجازه دهند که حضوری برگزار کنیم، برگزاری حضوری را ترجیح می‌دهیم اما اگر با محدودیت‌های کرونایی مواجه شویم از روش‌های غیرحضوری برای برگزاری آزمون‌ها استفاده خواهیم کرد.

به گزارش فارس، بر این اساس باید دید که وضعیت کشور از نظر کرونا چگونه خواهد شد و متناسب با آن هم درباره امتحانات تصمیم‌گیری خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آموزش و پرورش امتحانات پایان سال دانش آموزان بازگشایی مدارس وزیر آموزش و پرورش محمد محسن بیگی وزارت آموزش و پرورش بازگشایی مدارس دانش آموزان خواهد شد کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۸۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس ، سرپرست معاونت آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش فارس گفت: بر اساس ماده ۵۰ آیین‌نامه مدارس و در ماده ۸۸ آیین‌نامه آموزشی، ثبت‌نام مجدد دانش‌آموز در همان پایه که قبول شده در موارد استثنا مانعی ندارد و تکرار پایه در دوره دوم متوسطه متناظر با رشته تحصیلی و تنها در مدارس غیر دولتی امکان‌پذیر است.
علیرضا شجاعی‌پور افزود: افزود: اگر دانش‌آموزی متقاضی تکرار پایه بود، باید شرط قبولی در همان پایه را دارا باشد.
وی افزود: هر چند دانش‌آموزان متقاضی تغییر رشته می‌تواند هم در خردادماه و هم در شهریورماه در آزمون تغییر رشته مشارکت کند، اما توصیه ما به شرکت دانش‌آموز در امتحانات خردادماه است.
سرپرست معاونت آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش فارس گفت: در خردادماه هم دانش‌آموزان می‌توانند تغییر رشته بدهند، اما مدیران باید مشخصات دانش‌آموز متقاضی را در سامانه سیدا ثبت کنند.
به گفته او: دانش‌آموز متقاضی تغییر رشته در پایه‌های دهم و یازدهم باید تا دوهفته قبل از امتحانات خرداد و یا شهریورماه، درخواست تغییر رشته خود را به مدرسه ارائه دهند.
سرپرست معاونت آموزش اداره‌کل آموزش و پرورش فارس افزود: دانش‌آموزانی که از پایه یازدهم به دوازده تغییر رشته دهند، در صورتی که دروسی باقی بماند می‌تواند در امتحانات شهریور شرکت کنند، اما نمراتشان در سوابق تحصیلی موثر نخواهد بود.

دیگر خبرها

  • آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • ۵۰ حوزه امتحان نهایی در استان سمنان تجهیز شده است
  • پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم
  • ۱۴۰هزار دانش آموز در امتحانات نهایی خوزستان شرکت می‌کنند
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • ۱۴۰ هزار دانش‌آموز خوزستانی در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان
  • تأکید بر آگاه سازی دانش آموزان از نحوه برگزاری امتحانات نهایی