Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-28@22:42:13 GMT

نیازی به خرید حمایتی کشمش نیست

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۲۸۶۴۰

نیازی به خرید حمایتی کشمش نیست

ایران اکونومیست-معتمد گفت: با توجه به قیمت بالای کشمش در بازار، سال گذشته سیاست پرداخت تسهیلات ترجیحی به صادرکنندگان و کارخانه‌ها جایگزین خرید حمایتی شد.

مرتضی معتمد معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه سال گذشته تولید کشمش مقدار قابل توجهی رشد داشته است، اظهار کرد: سال گذشته، سال آور باغات کشمش بود که تولید نسبت به سال‌های قبل مقدار قابل توجهی رشد داشته است که با وجود مقدار قابل توجهی کشمش لازم بود که بحث کشمش مدیریت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به افزایش. چشمگیر تولید، تلاش حداکثری صورت گرفت تا کشمش جذب صنعت و صادرات شود که برای امسال محصول چندانی باقی نماند که بازار را بر هم زند.

معتمد ادامه داد: با وجود رشد چشمگیر تولید، بحث خرید حمایتی جهت تولیدکنندگان کشمش مطرح شد، اما به سبب آنکه قیمت محصول در بازار مناسب بود، از این رو رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی پیشنهاد اخذ تسهیلات ترجیحی به صادرکنندگان و کارخانجات فرآوری را با نرخ کمتر از تسهیلات بازار به عنوان مشوق برای جذب حداکثری کشمش و رفع مشکلات نقدینگی صادرکنندگان را داد.

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی از پرداخت ۲۷۰ میلیارد تومان تسهیلات به کارخانه‌ها و صادرکنندگان کشمش خبر داد و گفت: بنابر مجوزی که از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه گرفتیم، با بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل ۲۷۰ میلیارد تومان با نرخ بهره ۱۰ درصد تامین کرد و در اختیار کارگروه استانی قرار داد تا به کارخانه و صادرکنندکان فعال استان‌ها بدهند.

وی درباره اینکه با این روش کشاورزان چطور مورد حمایت قرار می‌گیرند، بیان کرد: در هر استانی کارگروهی تشکیل دادیم که قیمت منصفانه کشمش را بسته به نوع و شرایط فرآوری در جلسه قیمت گذاری، قیمت را تعیین کنند و سپس شماره حساب بانک کشاورزی را از کشاورزان دریافت کند تا تسهیلات مستقیم به حساب کشاورزان واریز شود.

این مقام مسئول در پایان پرداخت تسهیلات ترجیحی را راهکار مناسبی برای خرید مازاد محصولات کشاورزان دانست و گفت: اگر محصولات صادرات محور همچون زعفران، سیب درختی نیاز به حمایت داشته باشد، همانند کشمش باید از کارخانه فرآوری و صادرکننده حمایت کرد چرا که خرید حمایتی و ذخیره کردن محصول در انبار‌های تعاون روستایی و فروش طی فرآیند قانونی به صادرکننده منجر به از دست دادن بازلر‌های خارجی و انحراف در فرآوری و صادرات می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تعاون روستایی خرید حمایتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۸۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی

به گزارش خبرنگار مهر، محسن البرزی عصر امروز شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: از زمان آغاز خرید گندم در شهرستان باوی تاکنون ۱۳ هزار تن از کشاورزان خریداری شده است.

فرماندار باوی افزود: همچنین در مدت شده ۳۰۰ تن کلزا از کلزاکاران شهرستان باوی خریداری شده است.

وی خبر داد: پیش بینی شده امسال ۹۰ هزار تن گندم از کشاورزان شهرستان باوی خریداری شود.

کد خبر 6090288

دیگر خبرها

  • تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم در باوی +فیلم
  • بخشی‌نگری مانع پیشرفت مازندران می‌شود
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • خرید حمایتی مرغ به هزارتن در روز رسید
  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی