Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضویت و استفاده از شبکه های اجتماعی خارجی از مسائل و احکام فضای مجازی است که در این گزارش به نظر مراجع عظام تقلید در این باره می پردازیم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ عضویت در شبکه های اجتماعی و پیامرسان های خارجی و فعالیت در آنها، از جمله مسائل و احکام مهم فضای مجازی است که در این گزارش به نظر فقها و مراجع عظام تقلید تشیع در این باره می پردازیم:

سوال: آیا استفاده یا عضویت در شبکه های اجتماعی جایز است؟

آیت الله خامنه ای: استفاده از شبکه های اجتماعی مانند تلگرام وایبر و واتساپ و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در صورتیکه مفسده ای در آن نباشد و از آن استفاده درست شود اشکالی ندارد. به طور کلی استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مانند آن، اگر مستلزم مفسده(مانند: ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود و یا خلاف قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی باشد، جایز نیست.

مقام معظم رهبری در جای دیگری در پاسخ به این سوال که حکم استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی را بیان فرمایید، می فرمایند: به طور کلی اگر استفاده از شبکه های اجتماعی و مانند آن مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل، ضرر به اسلام و مسلمین) بوده یا خوف ارتکاب گناه باشد یا بر خلاف قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی باشد، جایز نیست و تشخیص موضوع بر عهده مکلف می باشد.

آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه این کار خلاف قانون بوده یا سبب تقویت دشمنان اسلام گردد و یا مفاسد اخلاقی و اعتقادی و یا اجتماعی داشته باشد، جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.

سوال: به گفته کارشناسان با هر مرتبه ورود به برخی از سایت ها و شبکه های اجتماعی، ارزش مالی آنها بالا می رود. اگر با این کار دشمنان اسلام، مانند آمریکا و اسرائیل رشد مالی پیدا کنند و تقویت شوند؛ آیا استفاده از این سایت ها و شبکه های اجتماعی جایز است؟

آیت الله نوری همدانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله صافی گلپایگانی: اگر شخص علم و یقین داشته باشد که ورود و عضو شدن او سبب رشد دشمنان اسلام مانند صهیونیسم و اسرائیل می شود جایز نیست.

آیت الله خامنه ای: اگر خلاف قانون نبوده و مفسده ای نداشته باشد، اشکال ندارد.

آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که تایید و کمک ظالم در ظلم کردن نباشد و موجب تضعیف اسلام یا تقویت کفر نباشد و موجب تضعیف اسلام یا تقویت کفر یا تقویت کفار در جنگ با مسلمانان نشود، اشکال ندارد.

آیت الله سیستانی: اگر مستلزم حرامی شود، مانند اینکه ترویج برای شرکتی باشد که کار او حرام است، جایز نیست.

انتهای پیام/

 

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تلگرام فضای مجازی تلگرام فضای مجازی استفاده از شبکه های اجتماعی دشمنان اسلام جایز نیست آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۳۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ جهت عضویت در کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان در پیام رسان بله کافیست عدد ۱۷۱ را به شماره ۱۰۰۰۵۸۸۲ پیامک کنید.

نشانی کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان در سایر پیام رسان‌های داخلی به شرح زیر است:

splus.ir/Tv_Golestan
eitaa.com/Tv_Golestan
https://rubika.ir/Tv_Golestan
https://ble.ir/Tv_Golestan
http://Golestan.irib.ir
@Tv_Golestan

دیگر خبرها

  • پاسخ آیت الله نوری همدانی به سوالی درباره طرح عفاف و حجاب پلیس (طرح نور)
  • حمایت کامل یک مرجع تقلید از «طرح نور»: امری مبارک است | درباره حجاب به شدت حساسیم
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • کدام مرجع تقلید بر پیکر عروس امام ( ره) اقامه نماز کرد؟ +عکس
  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید