Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-26@20:50:02 GMT

باید حامی و مروج هنر معماری اسلامی باشیم

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۶۵۴۱

باید حامی و مروج هنر معماری اسلامی باشیم

رئیس بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس، بر ضرورت حمایت از هنر معماری اسلامی تاکید کرد.

به گزارش قدس آنلاین،  دکتر «مالک رحمتی» در مراسم تکریم و معارفه معاون فنی و عمرانی بنیاد بهره وری موقوفات، یکی از مهم ترین مسئولیت های این معاونت را گفتمان سازی در حوزه معماری و شهرسازی برشمرد و گفت: توجه به هنر معماری اسلامی از وظایف معاونت فنی و عمرانی بنیاد بهره وری موقوفات در کلیه پروژه های عمرانی آستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: اقدامات عمرانی آستان قدس رضوی باید نفیس، فاخر و در شأن مجموعه باشد و تلاش کنیم حامی و مروج هنر معماری اسلامی باشیم، در این میان به طور همزمان به سادگی و پرهیز از تجملات و طراحی های وارداتی نیز توجه داشت.   

کانون توسعه شهر مشهد باید حرم مطهر باشد

رئیس بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی همچنین بر اهمیت حفظ مرکزیت حرم مطهر امام رضا(ع) در شهر مشهد تاکید کرد و افزود: همان طور که بسیاری از شخصیت های مهم فرهنگی و مذهبی کشور بارها تاکید داشته اند، ما معتقدیم نگاه راهبردی در توسعه شهر مشهد باید به گونه ای باشد که همواره حرم مطهر امام رضا(ع)، مرکز و کانون توسعه شهر قرار بگیرد و این نگاه تبدیل به یک گفتمان شود.

رحمتی به جایگاه ارزشمند حرم مطهر امام رضا(ع) در باور مردم ایران اشاره و تصریح کرد: ما مردم ایران هر چه داریم به برکت وجود امام رضا(ع) است، به همین دلیل انتظار و توقع عموم مردم و ارادتمندان به اهل بیت(ع) این است که برنامه ریزی ها برای توسعه این کلان‌شهر مذهبی به گونه ای باشد که محوریت حرم مطهر رضوی در حاشیه قرار نگیرد.

رئیس بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی افزود: همه داشته های مشهد به برکت این بارگاه نورانی است و به حاشیه رفتن آن تمام ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، توسعه و عمران این شهر را دچار آسیب خواهد کرد، همان طور که شیوع بیماری کرونا و محدود شدن سفرها طی یک سال اخیر این موضوع را ثابت کرد که وقتی امکان حضور زائر با مشکلاتی مواجه شود، پویایی شهر آسیب جدی می بیند و بسیاری از کسب و کارها از رونق می افتد.

ضرورت توجه ویژه به بافت پیرامونی حرم مطهر

رحمتی افزود: با توجه به همه این جوانب، انتظار داریم مدیران شهری، استانی و ملی اهمیت این موضوع را در نظر داشته باشند، ما در آستان قدس رضوی و به ویژه معاونت فنی و عمرانی بنیاد بهروری موقوفات نیز تلاش خواهیم کرد به مسئولیت خود در این حوزه عمل کرده و با نظارت کارشناسی، درباره اشکالات و اقدامات متضاد با این گفتمان اعلام هشدار کنیم.

رئیس بنیاد بهره وری موقوفات رضوی تصریح کرد: در این میان، بافت پیرامونی حرم مطهر از اولویت اساسی برخوردار است چرا که در دو دهه گذشته مورد غفلت قرار گرفته است و باید با بسیج تمامی امکانات و ظرفیت های ملی و استانی، این بافت مهم شهر مشهد مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی و با رویکرد افزایش کیفیت خدمات مورد نیاز زائر و مجاور بازسازی و نوسازی شود.

ماموریت مهم صیانت از موقوفات

رئیس بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی، یکی دیگر از ماموریت های مهم در معاونت فنی و عمرانی را صیانت و حفاظت از اراضی موقوفاتی ذکر و خاطر نشان کرد: در راستای انجام این ماموریت، وظیفه داریم رصد و پایش اراضی موقوفاتی به طور دقیق و متناوب انجام شود.

به گفته رحمتی، ایجاد میان‌بُرهای فنی و مهندسی در طراحی های عمرانی  در راستای افزایش کیفیت زیارت برای زائران و مجاوران نیز وظیفه ای است که باید در معاونت فنی و عمرانی بنیاد بهره وری موقوفات به آن توجه شود.

دوران نگاه های بسته و تصدی گری ها تمام شده است

رحمتی به اهمیت جلب مشارکت و سرمایه گذاری بخشی خصوصی در اجرای پروژه های فنی و عمرانی بنیاد بهره وری موقوفات نیز تاکید و تصریح کرد: ما در معاونت فنی و عمرانی، هیچ‌گاه به دنبال تصدی‌گری نبوده ایم و همواره در اندیشه‌ آن هستیم که بهره‌مندی از ظرفیت مردمی به عنوان یک اصل مهم در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: امسال که سال «تولید؛ پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» است حداقل کاری که می شود انجام داد تغییر رویکردها و نگرش ها است، باید بپذیریم کار مردم با مردم و به دست جوانان این مرز و بوم درست می شود و دوران نگاه های بسته و تصدی گری ها تمام شده و باید ظرفیت مردم را باور کنیم. مثلاً برای حل مشکل مسکن، لازم است کار را به مردم بسپاریم و هر جا مردم وارد شوند یقینا موفق خواهیم شد بنابراین معاونت عمرانی باید پشتیبانی لازم را برای ورود بخش خصوصی  به پروژه های عمرانی و مسکونی فراهم کند.

رئیس بنیاد بهره وری موقوفات، همچنین توجه توامان به کیفیت و سرعت در اجرای پروژه های عمرانی، نصب زمان شمار در پروژه ها، استقرار نظام کنترل نرم افزاری و سخت افزاری و همچنین استفاده از علوم جدید در صنعت ساختمان سازی با بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان را از نکات مهم در حوزه فعالیت معاون فنی و عمرانی برشمرد.

باید سبک و روحیه مدیریت را تغییر دهیم

رحمتی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ نیز گفت: انتخاب شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها،   مانع زدایی ها» توسط رهبر معظم انقلاب بیانگر این است که ایشان همچنان روی مسئله تولید تاکید دارند و تلاش های برای تحقق اهدف در این حوزه کافی نبوده است.

وی بر لزوم برنامه ریزی برای عمل به مطالبه رهبر انقلاب در حوزه پشتیبانی و مانع زدایی از تولید تاکید کرد و افزود: مانع زدایی از تولید، مهمترین و ضروری ترین پشتیبانی از آن خواهد بود و اگر مانع زدایی به درستی انجام شود، بهترین پشتیبانی صورت گرفته است. رحمتی افزود: برخی موانع به سبک مدیریت  ها بر می‌گردد که برای دستیابی به مدیریتی صحیح باید سبک و روحیه مدیریت ها را تغییر دهیم، همچنین تلاش برای تقویت روحیه کار گروهی از ضروریات مدیریت صحیح است و باید از تک محوری به سمت کار جمعی حرکت کنیم.

تقدیر از یک دهه تلاش و خدمت

رحمتی در این مراسم، ضمن تقدیر از زحمات مهندس «خلیل اکبری» معاون پیشین فنی و عمرانی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی که به بازنشستگی نائل آمده است، اظهار کرد: خدمات ارزشمند، موثر و به هنگام معاونت فنی و عمرانی و تلاشهای چندین ساله مهندس اکبری طی یک دهه خدمت،   به یادگار خواهد ماند.

رحمتی در این مراسم، از انتصاب مهندس اکبری به عنوان مشاور خود در حوزه عمرانی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی نیز خبر داد.

وی همچنین با اشاره به انتصاب دکتر «مبین رجبی» به عنوان معاون فنی و عمرانی این بنیاد گفت: امیدواریم با این تغییرات، شاهد رشد و توسعه و افزایش بیشتر اقدامات و سرعت در پروژه‌های معاونت فنی و عمرانی باشیم.

منبع:آستان نیوز

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: رئیس بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی هنر معماری اسلامی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی رئیس بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس معاونت فنی و عمرانی هنر معماری اسلامی مانع زدایی امام رضا ع پروژه ها شهر مشهد حرم مطهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۶۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از ۲ طرح راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، با اشاره به اهمیت بهسازی آسفالت معابر بزرگراهی شهر تهران به ویژه بزرگراه آزادگان گفت: روند بهسازی آسفالت بزرگراه آزادگان به دلایلی مختلف از جمله کمبود آسفالت و بتن غلتکی یا صادر نشدن مجوز‌های ترافیکی با کندی پیش می‌رفت.

هادی حق‌بین، افزود:گزینه اجرایی مناسب‌تر جایگزین شد و همزمان با خرید کارخانجات جدید آسفالت و ثبت رکورد تولید و اجرای ۱.۵ میلیون تن آسفالت، انتخاب روش احیای عمیق با سیمان، سبب شد تا سرعت کار بهسازی آسفالت بزرگراه آزادگان دو چندان شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با یادآوری اینکه عملیات بهسازی مسیر‌های تندروی بزرگراه آزادگان در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ فقط روی یک مقطع ۹ کیلومتری انجام شده بود، گفت: سال گذشته، بیش از ۱۲ کیلومتر از مسیر‌های تندروی بزرگراه آزادگان به صورت تمام عرض بهسازی شد و در سرعت بهسازی روکش آسفالت معابر بزرگراهی نیز به رکوردی جدید دست یافتیم.

وی با اشاره به اهمیت بهسازی بزرگراه آزادگان به عنوان کمربندی جنوبی و غربی تهران و وسعت طرح بهسازی بزرگراه آزادگان، گفت: در سال ۱۴۰۲ مساحتی بالغ بر ۲۱۶ هزار مترمربع از این بزرگراه با اجرای ۵۱ هزار تن آسفالت و هزینه ۲۵۲ میلیارد تومان بهسازی شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره دومین طرح قابل بهره‌برداری در محدوده بزرگراه آزادگان، یادآور شد: عرض کم محور کندروی بزرگراه آزادگان در مسیر جنوب به شمال و در محل تقاطع با بزرگراه شهید لشگری منجر به ایجاد گره و گلوگاه ترافیکی یا پس زدگی بار ترافیک می‌شد و از این رو تعریض این مقطع از مسیر کندروی بزرگراه از ۲ خط عبوری به ۳ خط و اصلاح چرخه‌های منتهی به آن از فرودین سال ۱۴۰۲ آغاز شد.

به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، ایمن‌سازی و تحکیم کوله پل‌های ۳گانه بزرگراه شهید لشگری و اجرای دیواره‌ها از دیگر اقداماتی است که به عنوان پیش نیاز عملیات تعریض و در قالب این طرح انجام شد و مجموعه اقدامات یادشده طی یکسال به اتمام رسید.

دیگر خبرها

  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می‌کنیم
  • راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان
  • درحال ساختن بودن۱۵۰۰ واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی طرح عمرانی آبرسانی شهر میبد
  • بهره‌برداری از ۲۴۰ پروژه عمران روستایی در استان اردبیل
  • تلاش شبانه روزی برای ساخت و بهره برداری از طرح‌های عمرانی کلانشهر شیراز
  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می کنیم
  • رساندن منافع موقوفات به ۲۰ همت در سال دور از دسترس نیست
  • بهره‌برداری از ۲ پروژه راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان تهران
  • بهره‌برداری از ۲ طرح راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان