Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امورخارجه آلمان مذاکرات بر سر احیای برجام را "سازنده" توصیف کرد اما گفت که این مسیر دشوار است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه دویچه وله، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه با شبکه تحریریه آلمان درباره روند مذاکرات هسته‌ای در وین اظهار داشت: تمام طرف‌ها بر سر اجرای کامل اهداف توافق هسته‌ای توافق دارند اما همه طرف ها در این مرحله آغازین، با مذاکراتی فشرده و سخت مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هایکو ماس افزود: مذاکره‌کنندگان در برابر مسائل بسیار پیچیده ای قرار دارند و برای دست یافتن به یک راه حل به سازش و مصالحه تمام طرف‌ها نیاز است.

وی در ادامه درخصوص یک "رضایت کاذب" در جریان این مذاکرات هشدار داد و با اذعان به دشواری این رایزنی ها گفت تمام طرف‌ها بر سر احیای برجام توافق دارند. 

دور جدیدی از گفت وگوها برای احیای برجام و بازگشت کامل به این توافق در پایتخت اتریش در قالب کمیسیون مشترک برجام از هفته پیش آغاز شده است. اتحادیه اروپا، کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه تلاش می‌کنند میان ایران و آمریکا میانجی‌گری کنند.

هدف نهایی از این تلاش‌ها احیای توافق برجام است که در سال ۲۰۱۵ بین ایران و پنج قدرت جهانی مبه امضا رسید اما دولت آمریکا در سال 2018 به طور یک جانبه از ان خارج شد.

همچنین وزارت امورخارجه آلمان در پیامی توئیتری از مکالمه تلفنی هایکو ماس با ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه خبر داد و اعلام کرد که دو طرف درباره مسائل مهم بین‌المللی از جمله پیشرفت‌های مذاکرات درخصوص توافق هسته‌ای رایزنی کرده اند.

قرار است روز چهارشنبه ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) گفت‌وگوها در سطح معاونان وزارت امورخارجه کشورهای شرکت‌کننده در توافق هسته‌ای ادامه یابد.

به گزارش ایسنا، اتحادیه اروپا نیز پس از پایان نشست روز جمعه کمیسیون مشترک در بیانیه‌ای مطرح کرد: شرکت کنندگان در جلسه از منظر بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، یک ارزیابی کلی از مذاکرات انجام شده در سطوح متعدد از زمان آخرین جلسه کمیسیون مشترک انجام دادند و درباره شیوه های اطمینان یافتن از بازگشت به اجرای کامل و موثر آن گفت و گو کردند. توضیحاتی درباره فعالیت دو کارگروه تشکیل شده کارشناسان در زمینه لغو تحریم ها و اقدامات اجرایی هسته ای به کمیسیون مشترک ارائه شد و حاضران در جلسه تبادل نظرهای سازنده و نتیجه بخش را مورد توجه قرار دادند.

در ادامه این بیانیه آمده است: در پی بیانیه مشترک وزرای امور خارجه برجام در 21 دسامبر، شرکت کنندگان در جلسه بر عزمشان برای پیگیری بیشتر تلاش های دیپلماتیک تاکید کردند. هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام تماس های جداگانه اش را با شرکای برجام و آمریکا ادامه خواهد داد.

اتحادیه اروپا همچنین در این بیانیه آورده است: گروه های کارشناسان کمیسیون مشترک برجام به فعالیتشان ادامه می دهند و موافقت کرده اند که طی هفته بعد دوباره در وین گردهم بیایند.

علاوه براین، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امورخارجه کشورمان پس از برگزاری نشست وین گفت: همانطور که سابقاً هم توضیح داده شده بود، این کمیسیون مشترک تشکیل شد تا مذاکرات بین ایران و بقیه اعضای برجام برای  بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات خود در برجام صورت بگیرد.

وی با بیان این که تلاش‌های هر دو گروه کاری تحریم‌ها و اقدامات ایران خوب بوده است، تاکید کرد که به عنوان یک دیپلمات به روند مذاکرات خوش بین است.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود : هنوز مقداری کار باید ادامه پیدا کند تا لیست اقداماتی که هر طرف در یک مرحله باید انجام بدهند، آماده بشود و درمورد آن توافق صورت بگیرد و ما اطمینان حاصل کنیم که همه تحریم هایی که باید برداشته شود، برداشته شود.

عراقچی  تصریح کرد: منظور از همه تحریم ها، تمام تحریم هایی است که آمریکا طبق برجام موظف است آنها را بردارد. همه تحریم هایی که در طول چهار سال گذشته در دوره آقای ترامپ وضع شده، همه باید به صورت کامل لغو شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: برجام کمیسیون مشترک برجام بازگشت آمریکا به برجام هایکو ماس لغو تحریم ها علیه ایران کمیسیون مشترک تحریم ها طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۷۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش طالبان به تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه

وزیر خارجه حکومت طالبان در دیدار با سفیر ترکیه در کابل از تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه قدردانی کرد.

به گزارش مشرق، «امیرخان متقی» وزیر خارجه حکومت طالبان در دیدار با «جنک اونال» سفیر ترکیه در کابل از موضع این کشور در خصوص تحریم تجاری رژیم صهیونیستی قدردانی کرد.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه طالبان، دو طرف در این دیدار همچنین در مورد روابط دوجانبه، تحولات مثبت اخیر در افغانستان، سفر هیئت‌های سیاسی و اقتصادی چندین کشور به افغانستان گفتگو کردند.

متقی همچنین در این دیدار بر آغاز تجارت با ترکیه از طریق مسیر لاجورد و افتتاح نمایشگاه‌های مشترک در ترکیه و افغانستان تأکید کرد.

سفیر ترکیه نیز در این دیدار با تأکید بر افزایش تلاش‌های مشترک برای گسترش بیشتر روابط ترکیه و افغانستان گفت در چند روز آینده خطوط هوایی ترکیه پروازهای خود را به کابل از سر می‌گیرند.

«هبت‌الله آخندزاده» رئیس طالبان پیش از این در پیامی گفته بود: «قضیه فلسطین، قضیه تمام امت اسلامی می‌باشد، ما بار دیگر تجاوز و اشغالگری اسرائیل بر غزه را شدیداً محکوم می‌کنیم».

وی تصریح کرده بود: جای تأسف است که مدعیان حقوق بشر جهان، نظاره‌گر ظلم بر فلسطین هستند و تاکنون هیچ جناح بین‌المللی گام عملی در راستای توقف این ظلم‌ها برنداشته و مسئولیت خویش را در قبال این اندوه بزرگ ادا نکرده است.

منبع: تسنیم

دیگر خبرها

  • برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و تاجیکستان
  • بلاروس آماده میزبانی مذاکرات صلح اوکراین است
  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است
  • روز نخست مذاکرات آتش بس اسرائیل و حماس پایان یافت+ جزییات
  • فیلم| اسرائیل در دو راهی آتش‌بس یا ادامه جنگ
  • واکنش طالبان به تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • منابع مصری: مذاکرات آتش‌بس ادامه دارد
  • توافق مهم ایران و عربستان انجام شد | جلسه مشترک عبداللهیان و بن فرحان
  • ورود هیئت حماس به قاهره و آغاز مذاکرات فشرده با میانجیگران مصری