واردات لباسهای هنجارشکن به تبریز
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۲۹۴۹
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علیار راستگو امروز در جلسه ستاد هماهنگی و راهبردی عفاف و حجاب استان، با اشاره به اهتمام ویژه مردم استان به موضوع حجاب و عفاف، اظهار داشت: تمایل مردم تبریز و آذربایجان به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، بعد از انقلاب مشروطیت نیز افزایش یافت و در حال حاضر نیز مردم این دیار به حجاب، دیانت، مهماننوازی و زمانشناسی مشهورند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: وضعیت حجاب و عفاف در تبریز، نسبت به میانگین کشوری، مناسب است؛ اما نباید به وضعیت فعلی بسنده کرد و تلاش بیشتر در این زمینه ضروری است.
راستگو با بیان اینکه فرهنگ عفاف و حجاب، مختص دختران و بانوان نیست، اظهار داشت: ایجاد نگرش جنسیتی در این زمینه، تاثیرات منفی در جامعه دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی همچنین از واردات لباسهای هنجارشکن به تبریز انتقاد کرد و گفت: ترویج این لباسها در تغییر فرهنگ جامعه تاثیر منفی دارد.
راستگو افزود: سازمان صمت و اتحادیههای مربوطه باید در این زمینه نظارت بیشتری داشته و از فروش لباسهای هنجارشکن و تبلیغ بیحجابی در جامعه جلوگیری کنند.
وی بر اهمیت الگوسازی در زمینه حجاب و عفاف در مدارس و دانشگاهها نیز تاکید کرد و افزود: آگاهسازی هرچه بیشتر نسل جدید با مزایای رعایت عفاف و حجاب از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه دستگاههای فرهنگی و آموزشی قرار گیرد.
دبیر شورای سیاستگذاری عفاف و حجاب کشور نیز در این جلسه با تاکید بر اهمیت تلاش بیشتر در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه گفت: آذربایجان شرقی از جمله استانهای فعال در این زمینه است و در 6 ماهه نخست سال 99، از جمله استانهای برتر بوده است.
مهدی رضاییان ادامه داد: باید برخی از حقایق و واقعیتها را به مردم گفت و از توان و اندیشه آنان برای رفع مشکلات اجتماعی، استفاده کرد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه به ارائه گزارش اقدامات کارگروه عفاف و حجاب استان در طول یک سال گذشته پرداخت و گفت: جلسات این کارگروه به صورت مستمر و منظم و با حضور اعضا برگزار میشود.
بدر شکوهی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در دستگاههای دولتی را نیز یکی از دیگر از مهم ترین اولویتهای این کارگروه برشمرد و گفت: نظارتهای سرزده از ادارات برای رصد وضعیت حجاب کارمندان از اقدامات مهم این کارگروه است.
وی همچنین بر استفاده از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد و رسانهها در گفتمان سازی عفاف و حجاب تاکید کرد.
رقیه صادقزاده، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه به تبیین عملکرد این اداره کل پرداخت که از آن جمله میتوان به برگزاری مسابقه کتاب و کتابخوانی و میزبانی تبریز از برگزاره کنگره ملی 17هزار شهید زن اشاره کرد.
انتهای پیام/60001
منبع: فارس
کلیدواژه: تبریز آذربایجان شرقی واردات فرهنگ معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی علیار راستگو سازمان های مردم نهاد عفاف و حجاب کتاب و کتابخوانی خبرگزاری فارس فارس تبریز مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی بدرشکوهی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی فرهنگ عفاف و حجاب آذربایجان شرقی لباس ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۲۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مد خوب، مد بد!
«اینها الان مد شده» جملهای آشنا که ممکن است در طول روز بارها به گوشتان به عناوین مختلف رسیده باشد. اما آیا هر مدی قابل قبول است؟ تا چه جایی میتوان از آن پیروی کرد؟
به گزارش ایسنا، شاید کلمه حجاب و پوشش برای افراد در سنین بالاتر معنا و مفهوم بیشتری داشته باشد. کسانی که نوع لباس پوشیدن در خانه یا بیرون از آن، برایشان نوعی احترام به خانواده و جامعه بود. میتوان گفت پوشیدن لباسهای نامتعارف باب نبود. اگر کسی بر خلاف عرف آن دوره عمل میکرد به شدت مورد شماتت دوستان و اطرافیان خود قرار میگرفت. اما در دوره جدید عکس این قضیه در جریان است. به طوری که پوشیدن لباسهای پاره، کهنه، تنگ و کوتاه که هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی ندارد، بسیار در بین جوانان باب شده است.
به راستی دلیل این که عدهای از افراد به بدون هیچ آگاهی، فقط به دلیل مد شدن این نوع پوشش را انتخاب میکنند چیست؟ لباسهایی که در بسیاری از مواقع نه تنها زیبایی ندارند، بلکه ممکن است در نگاه اول مضحک و خندهدار هم باشند.
مفهوم پوشش و لباس
لباس از گذشته، تاکنون گویای مفاهیم زیادی بوده است و سهمی بزرگ در فرهنگ ملتها دارد. نشاندهنده باورهای، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی مردمان یک جامعه است. اما در نگاه کلی لباس پاسخگوی نیازهایی مانند حفاظت از سرما و گرما، حفظ عفت و شرم است و در نهایت به انسان آراستگی، زیبایی میبخشد.
پوشش در گذشته
پیکرهها، نقاشیها، و نوشتههای باقیمانده از دوران باستان نشان میدهد که پوشش تمام بدن در دورههای مختلف تاریخی برای زنان و مردان ایرانی دارای اهمیت بوده است و ایرانیان به هیچ وجه در برهنگی به سر نمیبردهاند.
استرابون تاریخنگار و جغرافیدان معروف یونانی که کتاب جغرافیای او منبع گرانبها از دنیای قدیم از جمله فلات ایران، فرهنگ و تمدن مردمانی که در نواحی مختلف ایران ساکن بودهاند را در خود جای داده است، مینویسد: "ایرانیان اگر بخشی از بدنشان برهنه باشد آن را بی شرمی میدانند و همیشه بلند لباس میپوشند.
ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن مینویسد: "در زمان داریوش، زنان طبقات بالای اجتماع جز در تخت روان و روپوشدار از خانه بیرون نمیآمدند. در نقشهایی که از ایران باستان بر جای مانده است هیچ صورت زن دیده نمیشود
در موزه لوور پاریس مُهر سنگی استوانهای مربوط به دوران هخامنشیان است که تعدادی با لباس و تاج و چادر زنان هخامنشی بر مسند شاهانهای تکیه زده است و ندیمههایش در مقابلش ایستادهاند و سرپوش به سر دارند. موارد نمونههایی از وجود فرهنگ پوشش و یکی از نشانههای ملیت ایرانی است.
پوشش فرهنگهای مختلف ایرانی
با این که استفاده از لباسهای سنتی و قدیمی دیگر نسبت به گذشته در بین اقوام ایرانی رایج نیست، اما هستند مردمانی که در استانهای مختلف هنوز از این سنت دیرین در نوع پوشش استفاده میکنند. پوشش اقوام مختلف در ایران برای بسیاری از گردشگران چه ایرانی یا خارجی بسیار جذاب و دیدنی است. شاید برای شما پیش آمده باشد که در سفر به نقطهای از کشور افرادی را با لباسی خاص و سنتی مخصوص همان منطقه ببینید. لباسهایی که در عین زیبایی، پوشیدگی را نیز به همراه دارد. به طوری که اکثر افراد را به گرفتن عکسهای یادگاری از این نوع پوشش ترغیب میکند. بر اساس شرایط جغرافیایی، آب و هوایی و همچنین فرهنگهای مختلف اقوام ساکن، نوع پوشش و لباس در بین قومیتهای مختلف بسیار متنوع است.
مدگرایی
مدگرایی به این معنی است که فرد سبک زندگی، پوشش و رفتار خود را بر اساس آخرین الگوها تنظیم و به محض ورود الگوی جدید در جامعه، از آن پیروی میکند. این حس تنوعطلبی توأم با گرایش به خودنمایی در محیط اجتماعی، تغییرات چشمگیری در نوع پوشش، رفتار و آرایش افراد به همراه داشته است. مدگرایی منحصر به سن خاصی نیست، اما در بین جوانان جذابیت بیشتری دارد. عواملی چون تنوعطلبی و نوگرایی، همانندسازی، رقابت، چشم و همچشمی با دیگران، مدگرایی و التزام ناشی از دوستی، جلب توجه دیگران و تشخّصطلبی میتواند از عوامل گرایش جوانان به سوی این شیوه زندگی باشد.
مد پیامد دوره معاصر و مختص به جامعه و فرهنگی خاص نیست، اما در عصر حاضر با گسترش روز افزون شبکههای ارتباطی و ماهوارهای، سبک زندگی افراد جامعه مخصوصا نوع پوشش آنها را بسیار تحت تأثیر قرار داده است. این رسانهها با کمک تبلیغات و مدهای جدید، نیازها و الگوهای جدیدی برای افراد ایجاد میکنند که بعضی از این الگوها با فرهنگ و ارزشهای جامعه ما هیچ سنخیتی ندارد و باعث مشکلات اجتماعی و خانوادگی میشود.
اکثر افرادی که در پی مد روز هستند، به قول خودشان میخواهند باکلاس باشند. به عقیده آنها نحوه پوشش عامل مهمی برای شناخت طبقه اجتماعی، میزان رفاه، سلیقه و فرهنگ افراد است.
پیروی از مد همیشه بد نیست و میتواند جوانان را از لحاظ روحی ارضا کند و حتی در پیشرفت جامعه نیز مفید باشد. جامعهشناسان مد را یک پدیده اجتماعی میدانند که افراد را با یکدیکر همرنگ میکند. این به شرطی است که از افراد یا مدهایی که با جامعه هیچ سنخیتی ندارند پیروی نکنند. اما با این حال امروزه جوانان زیادی را میبینیم که درگیر آن شدهاند و مد به یکی از معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه تبدیل شده است. تقلید نسنجیدهای که وقت و هزینه زیادی برای آنها دارد. چراکه اکثرا وقتی از آن ها دلیل انتخابشان پرسیده میشود تنها کلمهای که میشنویم این است که مد شده است.
سخن آخر
با پیشرفت روزافزون، شبکههای ارتباطی و ماهوارهای در نیازهای اساسی مردم به خصوص جوانان تغییرات بزرگی را به وجود آوردهاند، رسانههایی که با تبلیغات، الگوهای جدیدی را وارد زندگی جوانان کردهاند. الگوهایی که در اکثر موارد سنخیتی با فرهنگ و ارزشهای جامعه ایرانی ندارد.
انتهای پیام