Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@22:20:04 GMT

به داد کهک برسید!+تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۷۸۸۰

به داد کهک برسید!+تصاویر

کهک یکی از بخش های مهم استان قم است که پتانسیل بالای گردشگری و طبیعت گردی را دارا است اما این روزها با خطرات زیست محیطی روبرو است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا،سایت حسن آباد بخش کهک استان قم محلی برای تفکیک زباله و ارسال آن به سایت البرز است متاسفانه عدم تفکیک اصولی در این منطقه باعث از آلودگی های زیادی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته اهالی، پیمانکار سایت حسن آباد به علت هزینه پسماند ها را بعد از تفکیک در محل رها می کند و آب های جاری از وسط زباله ها عبور می کند و باعث آلودگی زیست محیطی می شود.

این زباله ها توسط باد جابه جا شده و تا شعاع چندکیلومتری را آلوده می کند این مسئله باعث ناراحتی اهالی شده اما پاسخی از سوی مسئولان دریافت نمی شود.

علاوه بر آلودگی توسط این سایت نخاله در کهک مشکلات زیست محیطی دیگر نیز بخش کهک قم را که قرار است به شهرستان تبدیل شود تهدید می کند.

تخلفات در حوزه شکار و صید، آلودگی هوای ناشی از چاه های ذغال و رهاسازی پساب ها و پسماندها به ویژه در روستاها از مهمترین مشکلات این بخش است.

کهک یکی از بخش های اصلی استان قم است که قابلیت زیادی برای گردشگری دارد منطقه شکار ممنوع کهک با وسعت حدود 33 هزار هکتار، دارای ظرفیت های گسترده زیست محیطی به ویژه در بخش گردشگری طبیعی است که باید به سمت و سوی درست هدایت شود.

منطقه شکار ممنوع کهک در جنوب استان قم واقع شده است. این منطقه از سه طرف به ارتفاعات مشرف است و دره‌ زیدان در شرق آن قرار دارد. این منطقه دارای آب‌وهوای معتدل و خشک است. منطقه شکار ممنوع کهک با مساحت ۳۳ هزار هکتار در مجاورت پناهگاه حیات وحش جاسب قرار گرفته است. این منطقه با حد ارتفاعی حدود ۳ هزار متر، از تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری مناسبی برخوردار بوده که از آن جمله می‌توان به گربه پالاس، پلنگ، کل و بز، قوچ و میش، گراز، گرگ، انواع خزندگان و جوندگان و بیش از ۲۰۰ گونه گیاهی اشاره کرد. سیمای طبیعی منطقه جاسب متشکل از کوه‌های خشک صخره‌ای، دره‌ها، تپه‌ها، کوه‌های استپی تا دشتی متغیر است.

گونه‌های پسته و بادام کوهی از عناصر اصلی پوشش جنگلی منطقه بشمار می‌روند. منطقه کهک محل اتصال روش‌های زاگرس شمال غربی به ارتفاعات ایران مرکزی بوده و از تنوع قابل توجهی برخوردار است. مجموعا ۱۳۵ گونه گیاهی از ۳۵ خانواده در این منطقه زیست می‌کنند که از میان آنها به ۲۳ گونه علفی، ۱۰۴ گونه بوته‌ای، ۸۰ گونه درختچه‌ای، ۴۰ گونه درختی دیده می‌شود. در این منطقه یک پاسگاه سرمحیط بانی و دو پاسگاه محیط بانی دایر است

کهک از مکان های دیدنی قم به شمار می‌رود و در ۳۰ کیلومترى جنوب قم در منطقه‌ای کوهپایه‌اى واقع شده است. کهک از سه طرف به ارتفاعات مشرف و دره زیدان در شرق آن قرار گرفته است.  کهک آب‌وهواى معتدل و خشک دارد. آنچه اهمیت تاریخى این بخش را دو چندان کرده، وجود خانه قدیمى ملاصدرا (فیلسوف) و غار معروف کهک است که از آثار باستانى استان هستند.  کهک همچنین یک امام‌زاده به نام شاه محمد نیز دارد که مورد رجوع افراد بومى و اهالى روستاهاى اطراف است.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: زیست محیطی استان قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۷۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله خرس به دامدار ایلامی و تلف دام‌هایش

معاون زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان ایلام در خصوص خبر حمله خرس به مرد دره‌شهری گفت: این حمله در منطقه «خرس‌آو» کبیرکوه که زیستگاه خرس قهوه‌ای است رخ داده است.

به گزارش ایسنا، علیرضا محمدی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: این زیستگاه خرس قهوه‌ای در ارتفاعات کبیرکوه در بخش شرقی کبیرکوه واقع است و منطقه‌ای صعب‌العبور است، فرد مصدوم شده از دامداران بومی منطقه است که دام‌های خود را وارد قلمرو زیستی خرس کرده است.

وی افزود: وقتی خرس برای فرزندانش احساس خطر کند، ممکن است به واردشدگان به زیستگاهش حمله کند.

محمدی با بیان اینکه جمعیت خرس در این منطقه معدود است، خاطرنشان کرد: ممکن است خرس برای تأمین غذا دست به حمله زده باشد، آنچه مسلم است ورود دامدار به قلمرو خرس است که با این ورود ۶ رأس دام دامدار نیز تلف و خود دامدار نیز مصدوم شده است.

معاون اداره‌کل محیط زیست استان ایلام تأکید کرد: خرس به هیچ وجه وارد قلمرو و زندگی مردم منطقه نشده است و در جای مرتفعی در کوه است که زیستگاه خود اوست.

اورژانس پیش‌بیمارستانی اعلام کرده خرس به یک مرد ۵۱ ساله دره‌شهری حمله کرده است و وی زخمی شده است.

دیگر خبرها

  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • حمله خرس به دامدار ایلامی و تلف دام‌هایش
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد