Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-02@02:11:00 GMT

درخشش یک بازیگر در نگاه مخاطب است

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۵۹۸۴۵

درخشش یک بازیگر در نگاه مخاطب است

شاید بتوان «امیر نوروزی» را از بازیگران جدید و تازه‌نفس در سینمای ایران برشمرد. او در نخستین حضور سینمایی خود برای نقش‌آفرینی در فیلم «مامان» نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شد، اگرچه منتقدان بازی پیچیده و خوبش را در فیلم «مصلحت» که جزو نقش‌های مکمل مرد بود را نیز تحسین کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که بازیگر تئاتر است با حضور در دو فیلم سینمایی، بازی درخشانی از خود به نمایش گذاشت، اگرچه پیش از این به خاطر دو جایزه بازیگری از جشنواره‌های تئاتر دانشگاهی مورد توجه قرار گرفت و پیشنهاد بازی در فیلم‌های سینمایی را دریافت کرد. نوروزی این روزها در سریال شبکه نمایش‌خانگی «می‌خواهم زنده بمانم» در نقش یک مأمور کمیته‌ای ظاهر شده و در سریال «مردم معمولی» ساخته رامبد جوان هم ایفاگر یک نقش طنز است. چندی پیش خبرهایی از حضورش به عنوان یکی از نویسندگان سریال «شهید باکری» به نویسندگی و کارگردانی هادی حجازی‌فر شنیدیم که به گفته خودش اخبار در این باره به درستی نقل نشده است. با این بازیگر جوان درباره همین موضوع و موضوع‌های دیگر گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.

نام شما را در خبرها، کنار گروه نویسندگان سریال «شهید باکری» دیدیم، مشغول نگارش فیلم‌نامه این سریال هستید؟

من در گروه نویسندگان سریال «شهید باکری» نیستم و در حد مشاوره در طرح همکاری داشتم. اینکه در خبری نقل شده که من جزو گروه نویسندگان هستم، درست نیست و هیچ دخل و تصرفی در نوشتن فیلم‌نامه آن سریال ندارم. همان زمان از هادی حجازی‌فر و فارس باقری خداحافظی کردم، چون باید سر فیلم‌برداری دو سریال شبکه نمایش‌خانگی می‌رفتم و نمی‌توانستم سر آن کار باشم. اکنون هم مشغول بازی در سریال «می‌خواهم زنده بمانم»هستم که هنوز در حال ضبط بوده و چند قسمت آن پخش شده است. همچنین سر فیلم‌برداری سریال«مردم معمولی» ساخته رامبد جوان که جزو نقش‌های اصلی است، هستم و از اواخر سال گذشته فیلم‌برداری کار آغاز شده و یک سریال سیتکام (کمدی موقعیت) بوده و تولید آن در ۱۰۰ قسمت پیش‌بینی شده است.  

گریمتان در سریال‌هایی که بازی می‌کنید سنگین است؟

در سریال «می‌خواهم زنده بمانم» ریش‌هایم با گریم سفید و خاکستری می‌شود که امکان ماسک زدن را برایم ناممکن می‌کند اما در سریال «مردم معمولی» گریم چندان سنگینی ندارم. 

از دشواری‌های کار کردن در شرایط کرونا بگویید؟

اکنون وضعیت مشخصی نیست و این شرایط کار را به ویژه برای بازیگران سخت کرده است، چون بازیگران پس از گریم نمی‌توانند ماسک بزنند یا جلو دوربین نمی‌توانند از ماسک استفاده کنند. این‌ها موجب می‌شود استرس کار در شرایط کرونا بیشتر شود. البته عوامل تولید سعی می‌کنند شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند ولی بخشی از شرایط دست ما نیست و خودمان را به خدا سپردیم. به هر حال ما هم مانند دیگر مشاغل، این شرایط سخت را با استرس می‌گذرانیم.

به نظر شما نقشتان در سریال «می‌خواهم زنده بمانم» شبیه به نقشتان در فیلم «مصلحت» نیست؟

نه من در سریال «می‌خواهم زنده بمانم» نقش مأمور کمیته‌ای را دارم که در آینده، جذابیت‌های نقشم بیشتر می‌شود ولی در فیلم «مصلحت» نقش متفاوتی داشتم. در سریال «می‌خواهم زنده بمانم» نقش یک مأمور مهربان و دلسوز را ایفا می‌کنم که سعی می‌کند مسیر درستی را برود ولی در فیلم «مصلحت» نقش یک آدم سرخورده و عقده‌ای را داشتم که خیلی متفاوت از نقشم در این سریال است. اگرچه ایفای هر دو نقش در دادگستری دهه ۶۰ می‌گذرد اما از نظر شخصیتی، نقش‌ها خیلی متفاوت هستند.

بازی شما در تئاتر «لانچر۵» دیده شد و جوایزی در بازیگری‌تئاتر گرفته‌اید اما در جشنواره فیلم فجر سال گذشته در دو نقش متفاوت  در فیلم‌های «مامان» و «مصلحت» ظاهر شدید و اکنون هم در دو سریال شبکه نمایش‌خانگی بازی می‌کنید،  کدام مدیوم در بازیگری برایتان اولویت بیشتری دارد؟

هنر بازیگری اولویت من است و هر مدیومی که بستر نقش‌آفرینی متفاوت را برایم فراهم کند، اولویت من است. مسئله اینجاست که چه پیشنهادهایی به من می‌شود، هنوز هم تئاتر کار می‌کنم ولی بازیگری‌تئاتر پروسه طولانی‌تری دارد و برای تمرین باید زمان بیشتری گذاشت. اگرچه مدیوم‌های سینما، تلویزیون و تئاتر با هم تفاوت‌هایی دارند اما مسئله بازیگری در همه‌جا یکسان است و اولویت برای من بازیگری است.

عده‌ای معتقدند بازی‌ها در تئاتر غلو شده است و به همین دلیل نقش‌آفرینی بازیگرانی که از تئاتر وارد سینما می‌شوند را اگزجره توصیف می‌کنند، نظر شما چیست؟

این تصور برخی از دوستان سینمایی است که به نظرم درست نیست. تعداد زیادی از بازیگران تئاتر، ستاره‌های سینما هستند و روزبه‌روز می‌درخشند چون می‌دانند که جلو دوربین چطور باید بازی کنند و کارایی دوربین را می‌شناسند.

به نظرم تئاتر بستر خوبی برای آزمون و خطا و نمایش استعدادهاست چون نه دوربینی وجود دارد، نه کات و نه تدوینی که بازی‌های بد بازیگر را قیچی کند. روی صحنه تئاتر مجبورید بهترین خودتان باشید چون تماشاگر لحظه به لحظه شما را می‌بیند در حالی که مدیوم سینما و تلویزیون تکنیک‌های دیگری دارد و بازیگر می‌تواند بارها یک سکانس را تکرار کند و بهترین بازی‌اش را به نمایش بگذارد چون فرصت جبران اشتباه وجود دارد. 

فکر می‌کردید که سال گذشته در نخستین حضورتان در جشنواره فیلم فجر، نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد شوید؟

جالب است  بسیاری فکر می‌کردند برای بازی در فیلم «مصلحت» نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد می‌شوم ولی برای فیلم «مامان» نامزد بازیگر نقش اول مرد شدم. اگرچه دو شخصیت اصلاً شباهتی به هم نداشتند و کاملاً در دو فضای متفاوت سیر می‌کردند اما سعی کردم در هر دو کار، بهترین بازی‌ام را داشته باشم. من در تئاتر جوایز زیادی دارم اما اینکه در شروع کار سینمایی در فهرست بهترین‌های سینما باشی، کمی سخت است، خدا را شاکرم که این اتفاق افتاد. من تلاش کردم تمام کارهایی که یک بازیگر خوب باید انجام بدهد را انجام بدهم، فکر می‌کردم که بتوانم روزی در میان نامزدهای بازیگری جشنواره فجر باشم، اما نه در نخستین حضورم. البته درخشش در بازیگری به معنای جایزه گرفتن نیست بلکه در نگاه مخاطب باید دیده شوی چون خود بازیگری مهم است. 

شما سابقه نویسندگی نمایش‌نامه و فیلم‌نامه کوتاه را دارید، بازیگری از نویسندگی برایتان مهم‌تر است؟

خب نویسندگی به بازیگری من خیلی کمک کرد. اگر روزی نتوانم بازی کنم حتماً می‌نویسم. وقتی درام‌نویسی را بلد باشید، در شکل بازی‌تان مؤثر است به‌ویژه در حفظ راکورد و فهم لحظاتی که نویسنده نوشته است. دانستن اصول درام‌نویسی به درک بازیگری کمک شایانی می‌کند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: امیر نوروزی سریال می خواهم زنده بمانم خواهم زنده بمانم بهترین بازی بازیگر نقش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۹۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین

به گزارش همشهری آنلاین،‌ همان‌گونه که انتظار می‌رفت، سریال حشاشین، با حواشی متعددی که رقم زد، نتوانست به اثر درخور و ماندگاری در حافظه مردم کشورمان تبدیل شود. سریالی که در زمان تولید، با سروصداهای بسیاری همراه شد و عنوان یکی از پرهزینه‌ترین تولیدات جهان عرب را از آن خود کرد.

این سریال، ماه رمضان امسال، از یکی از شبکه‌های اصلی مصر به روی آنتن رفت و در آن کشور نیز واکنش‌های متفاوتی را به خود دید. سابقه تاریخی چنین کارهایی، این شائبه را تقویت می‌کرد که با توجه به فضاسازی فرقه‌ای داستان، باید در انتظار کژراهه‌های روایی بود علی‌الخصوص آن‌که ایران، ابژه این داستان بود و نمی‌توانستیم بپذیریم که کشوری مانند مصر، داستانی در مسیر روایت دقیق و متقن تاریخی از ما داشته باشد.

ساختار مشوش روایت و البته بزرگ‌نمایی‌های اغراق‌آمیزی که می‌خواست این باور را به مخاطب الصاق کند که ایرانی‌ها، پدر داعش هستند، به‌اندازه‌ای ناشی‌گرانه بود که با یک‌بار تماشای صرف چند قسمت از سریال، می‌شد به‌راحتی متوجه آن شد. حشاشین هرچقدر که در زمینه ساختار حرفه‌ای سریال‌سازی، الکن است و بویی از استانداردهای سریال‌سازی جهانی نبرده اما در زیرلایه، به شکلی دقیق، فراتر از رویه ظاهری آن که ایران‌ستیزی است، نوعی شیعه‌ستیزی را در پیش گرفته است.

طبیعی است که در پرداخت داستان‌هایی با مضمون فرقه‌های سیاسی، یک تصویر ظاهری از المان‌های آن فرقه ساخته می‌شود و یک تصویر نیز در زیرلایه مورد نظر است تا توطئه‌ها و منویات حقیقی آن فرقه، به دور از تمایلات سورئالیستی، زمختی خود را نشان دهد. به همین دلیل، حشاشین در شکل ظاهری، به ایران‌ستیزی روی آورده و زیر پرچم حسن صباح، وجوه مدیریتی ایرانیان و تمایل به کشورگشایی‌هایی که دارد را مورد نقد قرار داده است بنابراین همین نقد خزنده نمی‌تواند مخاطب را مجاب کند که با یک روایت درست و تاریخی مواجه بوده است.

اینکه تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه نسبت داده شده تا جزءنگری‌هایی که مبتنی بر رجعت به کتاب خدا و پیامبر به جای امام و ولی‌فقیه است، نمونه‌هایی از جنگ روایتی است که این سریال در خدمت به شیعه‌ستیزی انجام داده است

در پس‌زمینه اما هدف فیلم کلان‌تر است که خوراک مویرگی مکفی در جهت اقناع مخاطب را دارد و آن، گرفتن انگشت اتهام جنایت‌های تاریخی به سمت شیعه بوده است. از جریان داشتن عباراتی چون سر مار را باید زد که به تائید سریال، از آن زمان در مورد حاکمان ایران عنوان شده و امروز نیز شنیده می‌شود تا بهره‌مندی از پرچم سیاه برای فرقه که تداعی‌کننده پرچم داعش است و البته آکسان‌های متعدد بر روی این گزاره که باید با رهبرانمان مشورت کنیم، به‌خوبی موید این مورد است. اینکه تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه نسبت داده شده تا جزءنگری‌هایی که مبتنی بر رجعت به کتاب خدا و پیامبر به جای امام و ولی‌فقیه است، نمونه‌های دیگری از جنگ روایتی است که این سریال در خدمت به شیعه‌ستیزی انجام داده است.

فارغ از این محتوای عجیب و آشکار، سریال، متناسب با هزینه‌کرد و پروژه تبلیغاتی بزرگی که داشته، دستاورد فنی نداشته است. حشاشین را نمی‌توان یک سریال مبتنی بر استاندارد روز این حوزه دانست. کارگردانی به‌واسطه تشتت‌های میزانسن، چندان قابل‌قبول نیست و بازی بازیگران، بیرون‌زدگی‌های فراوان دارد که مخاطب را می‌آزارد.

مجموعه تمام این عوامل سبب شده تا حشاشین، با ساختار جعل تاریخ، موجودیت داشته باشد و این مهم، نه مبتنی بر سندیت واقعی است و نه می‌تواند برداشتی آزاد از یک برهه تاریخی قلمداد گردد. افراط‌گری در جعل تاریخی حوادث به اندازه‌ای زیاد است که مخاطب عام نیز متوجه این میزان عداوت شده و به همین دلیل ارتباط چندانی با آن نمی‌گیرد.

این سریال، نمونه بارز آثاری است که علیرغم تزریق حدود ۱۳ میلیون دلار، نتوانسته آن اثرگذاری اعتقادی و سیاسی را بر روی مخاطب خود داشته باشد. در دنیای امروز، بیشترین میزان تاثیرگذری‌های این‌چنینی، از مجرای مواجهه نرم و زیرپوستی صورت می‌گیرد حال آن‌که حشاشین به‌واسطه عدم‌برخورداری از استانداردهای لازم محتوایی و بصری، نتوانسته مخاطب خود را تحت‌تاثیر قرار بدهد و به همین دلیل، با استقبال قابل‌توجهی از سوی مردم خاورمیانه مواجه نشد.

در ایران نیز این سریال از سوی یک سکوی مطرح و دو سکوی کمتر شناخته شده شبکه نمایش خانگی ارائه شد که با توجه به نظارت پسینی در مورد تولیدات خارجی، خیلی زود بساط این سریال از تمامی پلتفرم ها حذف شد. سریالی که در ایران نیز همپای منطقه، دیده نشد و نتوانست تاثیرگذرای ولو حداقلی هم داشته باشد.

کد خبر 848782 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر مهم فیلم و سریال خارجی

دیگر خبرها

  • ۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین
  • آقای سعید آقاخانی، ما تحمل می‌کنیم، اما دل خودتان نسوخت؟
  • علی‌اکبر طوفان‌پناه به کما رفت
  • بازیگر قدیمی سینما به کما رفت
  • بازیگر قدیمی سینما به کما رفت/ عکس
  • از فصل دوم جایگزین نقش کژال شدم/ پیشنهادات کاری دیگری دارم اما تصمیم نگرفته‌ام
  • از تخته‌ سیاه به پرده نقره‌ای؛ بازیگرانی که معلم بودند
  • واکنش به بازی شهاب حسینی در آخرین سریالش
  • گفتگو با مجری و بازیگر برنامه های نمایشی برای کودکان
  • زنده‌ نگهداشتن خاطرات دفاع مقدس یک ضرورت است