Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@23:28:44 GMT

بسته‌بندی هوشمند مواد غذایی دارای چه اهمیتی است؟

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۶۲۹۸۵

بسته‌بندی هوشمند مواد غذایی دارای چه اهمیتی است؟

ایسنا/خراسان رضوی یکی از اهداف مهم در بسته‌بندی غذایی، حفاظت محتویات آن از آسیب‌های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی است و در سال‌های اخیر بسته‌بندی‌های هوشمند مورد توجه قرار گرفته‌اند.

بنا بر این پژوهش، در این نوع بسته‌بندی‌ها، از مواد نانو ذرات متفاوتی برای جلوگیری از فساد مواد غذایی و تشخیص آن استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتیلن‌وینیل استات (EVA) افشره رزماری و نانوذرات روی اکسید و آنتوسیانین به ترتیب به عنوان بستر بسپاری، عامل پاداکسنده، پادباکتری و شناساگر برای تهیه بسته‌بندی‌های هوشمند مورد استفاده قرار گرفتند.

محققان در پژوهشی با عنوان «بسته‌بندی فعال و هوشمند مواد غذایی با به کارگیری عامل‌های پادباکتریایی و شناساگر با خاستگاه طبیعی» آورده‌اند «از روش‌های پراش پرتو ایکس (XRD)  و میکروسکوپی الکترونی روبشی گسیل میدانی FESEM برای بررسی ساختار نانو ذارت و فیلم‌های حاوی آنها بهره گرفته شده است.»

این پژوهش توسط سمیه محمودی اسکندرآبادی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده علوم، مهدی محمودیان استادیار دانشکده علوم دانشگاه ارومیه و کاوه رحمانی فرح استادیار پژوهشکده تحقیقات دریاچه ارومیه انجام شده که نشان می‌دهد، با آزمایش‌های ظرفیت پاداکسندگی و هاله عدم رشد باکتری کارایی فیلم‌ها در جلوگیری از فساد ماده غذایی سنجیده شد. بیشترین اثر پادباکتریایی و پاداکسندگی مربوط به فیلم حاوی افشره رزماری است.

انتخاب یک روش بسته‌بندی متناسب با نوع ماده غذایی، نکته‌ای مهم و پایه‌ای در صنایع غذایی است که اگر به درستی انجام شود، موجب می‌شود فرآورده‌های غذایی ماندگاری بالاتری داشته باشند و مدت بیشتری بدون افت کیفیت در فروشگاه و قفسه باقی بمانند و سلامت خود را حفظ کنند. در حالت کلی، هدف از بسته‌بندی، محافظت ماده غذایی در برابر محیط و مقابله با آلودگی‌های فیزیکی از جمله باکتری، گرد و غبار و خرابی‌های شیمیایی ناشی از شرایط محیطی است. این شرایط شامل نور، اکسیژن، تبخیر آب و گرما هستند.

پژوهشگران می‌گویند، در این زمینه مواد متفاوتی به کار گرفته می‌شوند. این بسپارها می‌توانند مانند نشاسته یا کیتوسان، طبیعی یا اینکه سنتزی باشند. گروه دوم نسبت به بسپارهای زیستی مزیت‌هایی دارند که شامل مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی، رطوبت و گذردهی گاز هستند. تاکنون، انواع متفاوتی از بسپارهای تهیه شده برای بسته‌بندی به کار گرفته شده‌اند که شامل پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن ترفتالات و پلی وینیل الکل هستند.

شرایط تهیه برخی از این بسپارها نامطلوب و سخت است. ازاین‌رو، موجب محدودیت کاربری آنها می‌شود. بسته‌بندی پادمیکروبی و فعال یک فناوری نوین و نویدبخش در صنایع غذایی است. افزایش ماندگاری ماده غذایی در چنین بسته بندی‌هایی بیشتر به کمک افزایش ویژگی پادباکتریایی و کاهش نرخ رشد ریزاندامگان‌ها انجام می‌شود.

افزودن عوامل فعال و پادمیکروبی با ویژگی‌های پاداکسندگی در مواد بسته‌بندی در سال‌های اخیر به طور چشمگیری گزارش شده است. تولیدکنندگان مواد غذایی بایستی واپایش نسبی را برای جلوگیری از فساد مواد غذایی فراهم کنند که در این زمینه روش‌های بسته‌بندی با قابلیت آزادسازی واپایش شده عوامل پادمیکروبی، می‌توانند مفید باشند. با توسعه نانوفناوری و رویکردهای جدید در این حوزه، دانشمندان رشته صنایع غذایی نیز از نانو مواد متنوعی در تولید بسته‌بندی‌های هوشمند و فعال مواد غذایی استفاده کردند.

محققان می‌گویند، نانو مواد و نانو ذرات در علم و فناوری نانو به عنوان سنگ بنا و اجزای سازنده این علم هستند که از اهمیت بالایی برخوردارند. افزودن نانو مواد در بسته‌بندی‌ها برای بهبود ویژگی‌ها و عملکرد آنها انجام می‌شود. بنابراین، ویژگی پادمیکروبی نانو ذراتی مانند روی اکسید، نقره و مس اکسید به طور گسترده در مقاله‌ها مطالعه شده است. این نانو ذرات بیشتر در یک بستر یا لایه بسپاری پراکنده می‌شوند.

در این مطالعه از نانو چندسازه اتیلن وینیل استات حاوی نانو ذرات روی اکسید و افشره‌های رزماری برای بهبود ویژگی فیلم‌ها، از جمله خواص پادباکتریایی و پاداکسندگی استفاده و آنتوسیانین به عنوان شناساگر در فیلم‌ها وارد شد. فیلم‌های تهیه شده با روش‌های XRD و FESEM مورد ارزیابی قرار گرفتند. کارایی فیلم‌ها با آزمون‌های پاد باکتریایی و پاداکسندگی بررسی شد.

ویژگی پادباکتریایی بیشتر بر باکتری گرم مثبت تأثیرگذار بود. همچنین براساس پژوهش‌ها، شناساگر به کار گرفته شده در برابر ترکیبات قلیایی از قرمز به سبز تغییر رنگ داد. این تغییر رنگ به خوبی قابلیت آنتوسیانین برای تشخیص ترکیبات آمینی فرار که ماهیت قلیایی دارند و از فساد مواد غذایی ایجاد می‌شوند را ثابت می‌کند. در نتیجه با به کارگیری این فیلم‌ها به عنوان بسته‌بندی، هم عمر مفید ماده غذایی داخل آن افزایش می‌یابد و هم در صورت بروز فساد، شناساگر مصرف کننده را با تغییر رنگ مطلع می‌کند.

این پژوهش در نشریه پژوهش‌های کاربردی در شیمی منتشر شده است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی مواد غذايي نانو مواد فناوري نانو بسته بندی بسته بندی ها مواد غذایی ماده غذایی نانو ذرات فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۲۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟

تعیین زمان مناسب برای مصرف منیزیم به عوامل مختلفی از جمله سلامت فردی، سبک زندگی و عادت‌های غذایی بستگی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که به طور طبیعی در بعضی از مواد غذایی وجود دارد و به منظور جلوگیری از بروز عوارض ناشی از کمبود منیزیم باید روزانه به مقدار لازم از آن استفاده کنید، مردها روزانه به ۴۲۰ میلی‌گرم منیزیم و زن‌ها به ۳۲۰ میلی‌گرم از آن نیاز دارند؛ تعیین زمان مناسب برای مصرف منیزیم به عوامل مختلفی از جمله سلامت فردی، سبک زندگی و عادت‌های غذایی بستگی دارد.

مصرف منیزیم هنگام صبح

مصرف منیزیم هنگام صبح می‌تواند انرژی را افزایش دهد و به بهبود خلق‌وخو کمک کند؛ منیزیم نقش مهمی در متابولیسم انرژی ایفا می‌کند، باعث بهبود فرایند تبدیل غذا به انرژی می‌‏شود و از عملکرد آنزیم‌های دخیل در تولید انرژی اولیه بدن پشتیبانی می‌کند؛ مصرف منیزیم در ابتدای روز به افزایش هوشیاری و تمرکز در طول روز کمک می‌کند.

مصرف منیزیم قبل از ورزش

مصرف منیزیم قبل از ورزش می‌تواند به بهبود عملکرد عضلات کمک کند، این ماده معدنی نقش مهمی در انقباض و آرامش عضلات برعهده دارد و برای حفظ عملکرد مناسب ماهیچه‌ها در طول ورزش ضروری است؛ علاوه بر این، منیزیم به تنظیم تعادل الکترولیت‌ها کمک می‌کند که برای هیدراتاسیون و عملکرد ماهیچه‌ها بسیار مهم است؛ مصرف منیزیم قبل از ورزش، از طریق مواد غذایی یا مکمل‌ها، ممکن است به جلوگیری از گرفتگی عضلات و کاهش خستگی کمک کند.

مصرف منیزیم همراه با وعده‌های غذایی

مصرف منیزیم همراه با وعده‌های غذایی می‌تواند جذب و استفاده از آن توسط بدن را افزایش دهد، جذب منیزیم در روده کوچک اتفاق می‌افتد؛ مصرف مواد غذایی یا مکمل‌های غنی از منیزیم همراه با وعده‌های غذایی، به ویژه غذاهای حاوی پروتئین و چربی‌های سالم، ممکن است به بهبود جذب آن کمک کند؛ بنابراین توصیه شده است بعضی از مواد غذایی سرشار از منیزیم مانند سبزیجات برگ‌دار، آجیل، دانه‌ها و غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مصرف منیزیم هنگام خواب

مصرف منیزیم قبل از خواب ممکن است باعث آرامش و بهبود کیفیت خواب شود، نتایج بررسی‌های انجام شده نیز نشان می‌دهد که منیزیم از چرخه طبیعی خواب و بیدار بدن پشتیبانی می‌کند؛ علاوه بر این، منیزیم به آرامش عضلات کمک می‌کند و با کاهش تنش عضلانی به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند، بنابراین می‌توان با مصرف منیزیم قبل از خواب به بهبود آرامش بدن و ذهن کمک کرد که منجر به افزایش کیفیت خواب می‌شود.

چه زمانی باید مصرف مکمل منیزیم را شروع کرد؟

مصرف منیزیم را بر اساس نیازهای بدن خود تنظیم کنید، در صورتی که علائمی مانند گرفتگی عضلات، خستگی یا دیگر علائم مربوط به کمبود منیزیم را تجربه کردید، مصرف منیزیم از طریق منابع غذایی یا مکمل‌ها را افزایش دهید؛ علاوه بر این، عواملی مانند استرس، فعالیت بدنی شدید و شرایط پزشکی ممکن است نیاز بدن به منیزیم را افزایش دهد.

کدام مواد غذایی حاوی منیزیم است؟

مواد غذایی سرشار از منیزیم برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله عملکرد عضلانی و عصبی، تنظیم قند خون و سلامت استخوان ضروری است؛ سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج و کلم پیچ، آجیل و دانه‌هایی مانند بادام، بادام هندی و تخمه کدو تنبل، غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای و کینوا، حبوبات مانند لوبیا و عدس، ماهی‌های چرب مانند سالمون و شکلات تلخ سرشار از منیزیم هستند و مصرف آن‌ها به بهبود سلامت عمومی افراد کمک می‌کند.

کد خبر 748594

دیگر خبرها

  • کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد
  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • مراحل تماشایی بسته بندی صد‌ها تن «خرچنگ برفی» در کارخانه (فیلم)
  • جعبه آماده ۵۰ عددی از کجا بخریم
  • توقیف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته بندی غیر استاندارد در استان کرمانشاه
  • چاپ جعبه مقوایی اختصاصی در تیراژ بالا از کجا بخریم
  • خرید ساک دستی ۵۰ عددی آماده
  • یارانه بگیران بخوانند؛ منتظر واریز یارانه بهاری باشید
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد