Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، این امامزاده در باختر استهبان و به فاصله یک هزار قدمی از مرکز شهر قرار دارد.

براساس اطلاعات گذشتگان در ابتدا گنبد بسیار کوچک و گلی  وجود داشته که  بر اثر بارندگی شدید پیاپی هفت روزه و راه افتادن رودخانه پیرمرداد آب از اطراف بقعه در حال عبور بوده اما صدمه‌ای به قبر وارد نشده و در مسیر آن شن‌هایی جمع شده که گنبد آن  با تلاش حاج میرزا بابا  فرزند حاج آقا محمد فرزند آقا علی فرزند محمد علی بیگ ذوالقدر جهرمی در سلسله خواجه‌ها که  زمان سلطنت زندیه به حکومت بلوک اصطهبانات منصوب شده بود  طی سال های ۱۲۰۰-۱۲۸۲ هجری قمری مرمت و بازسازی و  پس از چند سال دوباره گنبد و ایوانی که تزیین به کاشی کاری بود ساخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کناره دیواره قدیمی که قطر هر پی آن حدود یک و نیم  تا ۲ گز بوده، یک سنگ قهوه‌ای به خط کوفی وجود دارد که هم اکنون زیر خاک است.

در سال ۱۳۶۲ خورشیدی برای گسترش و ساخت گنبد و بارگاه جدید تصمیم گرفته شد که ساختمان موجود را خراب کنند، که علی رغم  تمام مخالفت‌های محلی سرانجام در شب تاسوعا دوم مهر ۱۳۶۲ قسمتی از آن را با لودر خراب کردند.

سرانجام در سال ۱۳۶۸ پس از ویرانی تدریجی ساختمان قبلی کلنگ ساخت ساختمان جدید با زیربنای یکصد و ۱۰ متر به زمین زده شد.

در حال حاضر ساختمان پیرمراد دارای چهار رواق و یک مسجد،  محوطه داخل حرم  با ۱۴۴ مترمربع و یک عرق چین که روی آن گنبدی به ارتفاع تقریبی ۲۸متر و قطر ۱۳ متر  بوده که همگی با آهن آلات و سیمان  به دست کارشناسان و معماران مجرب محلی بدون استفاده از هرگونه جرثقیلی ساخته شده  که چنین گنبدی از نظر ارتفاع در استان‌های مجاور مشاهده نشده و بی‌نظیر است.

ضریح   امامزاده پیر مراد به عرض ۳ و طول ۴ متر و ارتفاع ۲۸۰ متر در سال ۱۳۷۲ و  یک سال بعد دو مناره به ارتفاع تقریبی ۴۰متر و قطر ۲ متر از آهن و آجر و سیمان ساخته شد، که زیبایی بنا را چند برابر کرده و  ظاهر گنبد و معماری این بنای زیبا شباهت زیادی به بنای حرم مطهر  شاهچراغ (ع) دارد.

علاوه بر معماری زیبا و وجود گلزار شهدا که آرامش و معنویت این فضا را دوچندان کرده است، در این امامزاده کتابخانه بزرگی با بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب وجود دارد که مرکزی مهم برای مطالعه و کسب معلومات گوناگون نیز به شمار می‌رود.

بقعه امامزاده پیرمراد استهبان، علاوه بر یک مرکز گردشگری زیبا و بی‌نظیر، یکی از مهمترین مراکز فرهنگی استهبان بوده که محور برگزاری بسیاری از برنامه‌های کلان در این شهرستان و در سطح استان است.

پیش از کرونا و تغییر شرایط گشت و گذار، سالانه تعداد زیادی زائر و توریست از این مکان دیدن می‌کردند که در حال حاضر به زائران محلی محدود شده است.

این امامزاده علاوه بر امکاناتی چون کتابخانه و زائرسرا  محل برپایی خیمه‌های معرفت شامل غرفه‌های کودک، پاسخ گویی به شبهات مذهبی، مشاوره وقف، عفاف و حجاب و تولیدات چند رسانه‌ای بوده که با حضور جوانان مومن و انقلابی استهبان رونق مادی و معنوی ویژه‌ای به این شهرستان داده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/ت

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی جاذبه گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۳۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید

به گزارش جام جم آنلاین،رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان نهبندان با اشاره به آبگرفتگی صحن مزار سیدعلی (ع) گفت: با تلاش امدادگران هلال‌احمر دو شهرستان نهبندان و سربیشه آب‌گرفتگی در محوطه حرم تخلیه شد.
 ایمانی‌فردبا بیان اینکه بامداد امروز سیل وارد روستای مزار سیدعلی (ع) شد ، افزود:  بلافاصله پس از اعلام از سوی مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر، دو تیم از پایگاه شوسف اعزام شدند.
وی گفت: با توجه به حجم زیاد آب در محوطه امامزاده یک تیم پشتیبان نیز از هلال احمر سربیشه اعزام شد.
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان نهبندان افزود: سه منزل مسکونی نیز در روستا براثر ورود سیلاب دچار آبگرفتگی شده بود که توسط امدادگران تخلیه شد.

 

دیگر خبرها

  • انتخابات مرحله دوم گنبد در ۲۳۰ شعبه برگزار می شود
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • (ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد
  • ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد
  • سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید
  • سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) رسید / تخلیه آبگرفتگی صحن مزار
  • انگلیس درصدد راه اندازی گنبد آهنین
  • انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین
  • سخنرانی رئیس جمهور در امامزاده حسن(ع) تهران
  • اجرای طرح همیاران آرامش در گرگان و گنبد