Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی/ جزئیات سازوکار جبهه اصلاحات ایران برای انتخاب نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد. به گزارش فارس، در سومین جلسه این جبهه که عصر روز یکشنبه و به ریاست بهزاد نبوی برگزار شد کلیات ساز و کار پیشنهادی کمیته برنامه‌ریزی و راهبردها و مصوب هیأت رئیسه برای انتخاب نامزد واحد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بر اساس این سازوکار هر فرد با پیشنهاد حداقل ۱۵ نفر از اعضای مجمع عمومی جبهه می‌تواند به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری به جبهه پیشنهاد و معرفی شود. سپس مجمع عمومی درخصوص پذیرش اولیه این افراد رأی‌گیری می‌کند و یک لیست از نامزدهایی که حداقل رأی یک‌دوم اعضای مجمع را کسب می‌کنند، برای ارزیابی‌ آنها در مرحله اول در مجمع عمومی جبهه تعیین می‌کند. پس از این مرحله از نامزدهای این لیست که حداقل یک‌دوم اعضای مجمع به هر یک از آنها رأی داده‌ باشند، برای دفاع از اهداف راهبردی‌شان در جلسه مجمع دعوت می‌شود تا در نهایت درباره مطلوبیت‌شان گفت‌و‌گو شود. بر اساس مرحله سوم سازوکار تصویبی جبهه اصلاحات ایران، پس از برگزاری جلسات بررسی نامزدها و در آخرین جلسه مجمع عمومی جبهه پیش از ثبت‌نام نامزدها (پیش از ۲۱ اردیبهشت) برای یکایک نامزدها رأی‌گیری خواهد شد و تنها نامزد یا نامزدهایی که حداقل دوسوم آرای اعضای مجمع را کسب کنند از طرف جبهه تشویق به ثبت‌نام می‌شوند و سخنگوی جبهه فقط همین نامزد یا نامزدها را به عنوان نامزدهای مورد حمایت جبهه اعلام عمومی خواهد کرد. اصلاح‌طلبان مقرر کردند انتخاب نامزد نهایی این جبهه با برگزاری نظرسنجی ملی معتبر در ایام تبلیغات انتخابات مشخص شود.
هیأت رئیسه مجلس در راه نامزدی انتخابات
یک عضو دیگر هیأت رئیسه مجلس نیز به جمع اعضایی پیوست که سودای ریاست جمهوری در سر دارند. احمد امیرآبادی فراهانی که در این دوره از انتخابات به نمایندگی از سوی مجلس شورای اسلامی در هیأت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری عضویت داشت روز گذشته از استعفای خود از این هیأت خبر داد و گفت: «به دلیل اینکه قرار است در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌ رو ثبت‌نام کنم، لازم بود تا از این هیأت استعفا بدهم. روز گذشته هیأت رئیسه مجلس این استعفا را پذیرفت و آقای حسینعلی حاجی دلیگانی جایگزین بنده شد». به این ترتیب پس از محمد باقر قالیباف رئیس مجلس که در زمره کاندیداهای مطرح است، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نایب رئیس اول که رسماً کاندیداتوری‌اش را در مشهد اعلام کرد و علی نیکزاد نایب رئیس دوم که قصدش برای ریاست جمهوری را تکذیب نکرده و تنها گفته که باید تا زمان ثبت‌نام‌ها منتظر بود؛ حالا امیرآبادی فراهانی دبیر اول هیأت رئیسه چهارمین فرد از صدرنشینان مجلس است که سوار قطار حامل داوطلبان اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری شده است.
جز این به نظر می‌رسد که گروه دیگری را نیز باید به‌طور مشخص در مسیر انتخابات 1400 رهگیری کرد، طیفی از وزرای دولت محمود احمدی‌نژاد که دیروز با ابراز تمایل تلویحی رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم جمع‌شان جمع شد. پیش از او محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان دولت‌های نهم و دهم، محمد ناظمی اردکانی وزیر پیشین تعاون و حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده همدان در مجلس یازدهم و وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام داوطلبی کرده‌اند. علی نیکزاد عضو هیأت رئیسه مجلس هم در دولت احمدی‌نژاد وزیر راه و شهرسازی بوده است.
این وضعیتی است که سید حسین نقوی‌حسینی نماینده اصولگرای سابق مجلس درگفت‌و‌گو با ایلنا درباره آن گفته: اگر رئیسی نیاید در جبهه اصولگرایی از قالیباف گرفته تا سعید محمد خواهند آمد. او درباره تمایل طیفی اصولگرایان به کاندیداتوری علی لاریجانی نیز با تأکید بر اینکه با همه اختلاف‌ها در رجل سیاسی بودن و هوش لاریجانی شکی ندارد، گفت: «معتقدم تا یک ائتلاف همه‌جانبه‌ای در موردش صورت نگیرد، به صحنه انتخابات نمی‌آید».
روز گذشته علی مطهری که پس از اظهاراتش درباره حجاب در یک اتاق گفت‌و‌گوی کلاب‌هاوس به یکی از پرحاشیه‌ترین نامزدهای هفته گذشته تبدیل شده بود، در نشستی خبری با اهالی رسانه به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت. او با این تعریف که اصلاح‌طلب یا اصولگرا نیست و مواضع خاص خود را دارد، گفت: «اصولگرایان در بحث تفکر و حقوق شهروندی حساسیت لازم را ندارند و اصلاح‌طلبان هم در مسائل فرهنگی و هر دو باید نقص خود را برطرف کنند».
به گزارش ایرنا، مطهری در واکنش به شایعه حضور سید حسن خمینی در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، با این استدلال که روحانیت نباید به سمت پست‌های اجرایی بیاید گفت: «اگر در شرایط اضطرار نیستیم صلاح نیست که او ورود کند». او با تأکید بر ضرورت تقویت بخش خصوصی در اقتصاد، افزود: «باید تغییری در سیاست کشور داشته باشیم زیرا در میان کشورهای اسلامی و دنیا منزوی هستیم. باید روابط‌مان با غرب هم درست شود. رابطه با امریکا به سود کشور است و این شرایط موجود به سود رژیم صهیونیستی است». مطهری درباره حواشی سخنانش در کلاب هاوس گفت: «در دو ساعت و ۴۵ دقیقه سؤالات متعددی از من پرسیده شد و شاید ۴ دقیقه آن مربوط به یک بحث جنجالی بود... البته که مطالب را هم درست انتقال نمی‌دهند و آن را با حواشی به فضای مجازی منتقل می‌کنند». او وضع حجاب در کشور را مطلوب توصیف کرد و در جبران مواضع حاشیه‌سازش افزود: «اینکه گشت ارشاد بخواهد با هر موضوع جزئی وارد بحث شود اصلاً درست نیست و قبول ندارم».
اعلام زمانبندی رسیدگی به تأیید صلاحیت‌ها در انتخابات شوراها
روز گذشته یک روز از پس از پایان ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شوراهای روستا و با پایان روند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای شهر در هیأت‌های اجرایی زمانبندی رسیدگی به تأیید صلاحیت‌ها در هیأت‌های نظارت و نیز اعتراضات داوطلبانی که در هیأت‌های اجرایی رد صلاحیت شده‌اند اعلام شد. به گزارش ایرنا، سیدحمیدرضا کاظمی رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با بیان اینکه افراد معترض باید اعتراض خود را به هیأت عالی نظارت استان مربوطه ارائه دهند و بررسی صلاحیت افراد تأیید شده نیز در هیأت نظارت شهرستان انجام می‌گیرد، گفت: «هیأت‌های نظارت شهرستان‌ها ۱۴ روز فرصت دارند تا درباره بررسی صلاحیت کاندیداهای شهرستان که هیأت اجرایی به هیأت‌های نظارت داده‌اند؛ وظایف خود را انجام دهند و بعد از ۱۴ روز صلاحیت افراد به ذی‌نفعان ابلاغ می‌شود. این افراد ۴ روز فرصت اعتراض دارند و بعد از آن اعتراض افراد در هیأت عالی استان رسیدگی می‌شود. هیأت عالی استان نیز ۱۰ روز فرصت دارد تا صلاحیت افرادی را که معترض بودند، بررسی کند.» او فرصت کاندیداهای رد صلاحیت شده برای اعتراض به رأی هیأت‌های استانی در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها را 4 روز اعلام کرد و گفت: «هیأت مرکزی۱۰ روز زمان دارد تا به اعتراض‌ها رسیدگی کند. برنامه‌ریزی شده است که به شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر؛‌ در ۵ روز اول پاسخ داده شود و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۰ روز فرصت پاسخ‌دهی به اعتراضات را دارند.»

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری هیأت رئیسه مجلس انتخاب نامزد برای انتخاب اعضای مجمع مجمع عمومی روز گذشته روز فرصت ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۹۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجری صداوسیما: اصلاح طلبی نطفه‌اش حرام است و اصولگرایی لقمه‌اش!

شهبازی، مجری صداوسیما در واکنش به توئیت آذر منصوری، رییس جبهه اصلاحات «نطفه اصلاح طلبی» را حرام خواند.

به گزارش انتخاب؛ این مجری صداوسیما در واکنش به توئیت آذر منصوری، رییس جبهه اصلاحات درباره نیکا شاکرمی نوشت: «اصلاح طلبی» نطفه اش حرام است. «اصولگرایی» لقمه اش!

نتیجه اولی را در این مواقع ببینید. نتیجه دومی را هم... به وقتش می‌گویم.

دیگر خبرها

  • ببینید | اعلام جزئیات برگزاری انتخابات الکترونیک در تهران
  • اعلام جزئیات برگزاری انتخابات الکترونیک در تهران
  • اعلام جزییات برگزاری انتخابات الکترونیک در تهران
  • محمود احمدی‌نژاد استعفا می‌دهد؟ جنجال بزرگ آقای سیاست‌مدار
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • مجری جنجالی صداوسیما به اصلاح‌طلب و اصولگرا رحم نکرد: حرامید! +تصویر
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • مجری صداوسیما: اصلاح طلبی نطفه‌اش حرام است و اصولگرایی لقمه‌اش!
  • مشورت با آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری /به محسن رضایی گفتم پیروز نمی شود و دو سه میلیون رأی خواهد داشت