Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@09:31:48 GMT

اما و اگرها درباره تورم‌ زایی بازار سرمایه

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۷۱۸۵۸

اما و اگرها درباره تورم‌ زایی بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: تورم یک میانگین وزنی از تمام سبدهای مصرفی خانوار است و هم اکنون بسیاری از سهام‌ها زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، حسین نصیری کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نامه ۲۵ اقتصاددان در رابطه با اینکه، رشد بازار سرمایه سبب افزایش تورم در اقتصاد کشور می‌شود، اظهار کرد: از نظر تئوری‌های اقتصادی و ساختار اقتصاد ایران، بازار سرمایه ایجاد کننده تورم نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

هیجان نیوتنی در بازار سهام

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: حجم گردش پول در بازار سرمایه نسبت به اقتصاد ایران  بسیار ناچیز است، بنابراین از نظر مقیاس دارایی، بازار سرمایه تورم‌زا نیست.

نصیری ادامه داد: از نظر تئوری‌های اقتصادی که ریشه آن سیاست‌های پولی است، بازار سرمایه علت افزایش تورم نیست.

او افزود: ریشه تئوری‌های اقتصادی، سیاست‌های پولی است و هیچ کدام از گردش‌های مالی در ترازنامه بانک مرکزی تاثیری ندارد و حتی کارمزد بازارهای مالی و اخذ مالیات دولت هم در gdp محاسبه می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص عامل اصلی ایجاد تورم گفت: از نظر تئوری‌های اقتصادی نیز، در کوتاه مدت ما نوسانات قیمت را شاهد هستیم که می‌تواند از سیاست‌های پولی - مالی و یا پولی - بانکی و یا سیاست‌های دولت ناشی شود، اما در کوتاه مدت و بلند مدت سیاست‌های پولی نقش اصلی در ایجاد تورم دارند. تورم ریشه پولی دارد و تاثیراتی که در پول و بدهی بانک مرکزی ایجاد می‌شود با ضریبی سبب ایجاد تورم می‌شود.

او بیان کرد: تولید ما در سال ۹۹ در حد صفر بوده و هرچه کاهش ارزش پول ملی را در طول سال داشته باشیم، به همان میزان تورم داریم، پس عامل اصلی ایجاد تورم سیاست‌های پولی است.

نصیری در خصوص تورم سال ۹۹ اقتصاد ایران، تصریح کرد: بازار سرمایه و دارایی‌ها متاثر از تورم هستند، در سال ۹۹،  بازارهای مالی نوسانات چشمگیری داشتند و بنا به گفته بانک مرکزی ۴۰ درصد تورم را در سال ۹۹ تجربه کردیم که این ۴۰ درصد تورم متوسط رشد قیمت‌ها در کل کشور است.

کارشناس بازار سرمایه در پایان بیان کرد: تورم، یک میانگین وزنی از تمام سبدهای مصرفی خانوار است. متوسط رشد قیمت سهام بورسی در طول سال ۹۹، ۳ – ۴ برابر بوده است که هم اکنون بسیاری از سهام‌ها زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا بازار سرمایه نرخ تورم دولت بورس بازار بورس شاخص بورس بازار بازار سهام سهام تورم کارشناس بازار سرمایه تئوری های اقتصادی سیاست های پولی ایجاد تورم سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۱۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم نیروی انسانی در شهرداری جزو معضلات شهرداری‌هاست

ایسنا/لرستان استاندار لرستان گفت: تورم نیروی انسانی در شهرداری جزو معضلات شهرداری‌هاست.

ابوطالب شفقت امروز، هشتم اردیبهشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهرداران نسبت به جذب نیروی انسانی بر حسب قانون عمل کرده و بر اساس مقررات نیرو جذب کنند.

وی با بیان اینکه تورم نیروی انسانی در شهرداری جزو معضلات شهرداری‌هاست، بیان کرد: چنانچه شهرداران نیروهای به کار گرفته شده خود را به ادارات دیگر بفرستند یک سال مهلت دارند برای این افراد اشتغال ایجاد کنند و آنان را به شهرداری برگردانند.

 استاندار لرستان گفت: مسائل را به صورت پایه‌ای پیگیری می‌کنم و کار را به اندازه‌ای که در کشور ظرفیت داریم، انجام می‌دهیم چرا که باید کارها بر اساس برنامه و اولویت‌ها تخصیص داده شود و کار باید منطقی اصولی و با برنامه باشد.

شفقت عنوان کرد: مسئولیت نشاط فردی و عمومی شهرها با شهرداران است و راهبرد کلان آن‌ها ایجاد نشاط اجتماعی است.

وی با بیان اینکه همچنین شهردار نقش بسیار مهمی در توسعه شهری دارد و شوراها مرکز فکری، مطالعات نظری و عملی شهرداران هستند که باید کمبودها و نواقص را احصا و رفع کنند، خاطرنشان کرد: تمامی مشکلات راهبردی شهرداری‌های لرستان پیگیری خواهند شد و به دنبال این هستیم تا سهم بهتری در توزیع منابع و امکانات داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • اعطای ۱۲ هزار و ۴۸۱ وام و تسهیلات اشتغال‌زایی در آذربایجان‌غربی
  • تورم نیروی انسانی در شهرداری جزو معضلات شهرداری‌هاست
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • پیش‌نیازهای تحقق شعار سال در مناطق آزاد
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد
  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟
  • تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا