Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر وریا رحیمی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بارداری، شیردهی، دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم‌های سیستم گوارشی (معده و اثنی عشر)، اختلال کلیوی، بیماری‌های اعصاب و روان و آسم همگی از شرایط جسمی هستند که فرد دارای این علایم باید پیش از اقدام به روزه داری، با پزشک معالج خود در خصوص روزه گرفتن و نحوه مصرف داروها، مشورت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: بیماران نباید بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود اقدام به قطع دارو، تغییر یا کاهش دز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف کنند چرا که رعایت نکردن این اصول می‌تواند منجر به عدم کارآیی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.
رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: افراد مبتلا به بیماری انسداد ریوی و صرع در معرض خطر تغییر دز دارو در ایام روزه داری هستند که با قطع دارو دچاربازگشت حملات تشنجی و یا دچار حملات آسمی می‌شوند، بنابراین در صورت داشتن شرایط روزه داری باید توصیه‌های لازم را به دقت رعایت کنند تا به سلامت ان‌ها آسیب وارد نشود.

رحیمی یادآور شد: مطالعات به عمل آمده روی داروهای ضد فشارخون و ضد انعقاد خون نشان می‌دهد که روزه داری تاثیر خاصی بر اثر بخشی این  داروها ندارد البته در مورد داروهای مدر (ادرار آور)، برای جلوگیری از دست رفتن آب بدن، پزشک باید اقام به کاهش دز این داروها در بیماران روزه دار کند.

وی تاکید کرد: برخی از داروهای ضد التهاب این قابلیت را دارند که ۲ بار در طول روز مصرف شوند که مصرف این گونه داروها را می‌توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار یا سحر موکول کرد.

رحیمی افزود: برای درمان عفونت، پزشک معالج می‌تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک‌هایی کند که به جای چند بار مصرف در طی روز، یک یا ۲ بار در روز مصرف شود، همچنین پزشک می‌تواند داروی «آهسته رهش» که یکبار در روز تجویز می‌شود، توصیه کند.

رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: تغییر نحوه مصرف برخی از داروها (از شکل خوراکی به شکل پوستی) در این ایام نیز بنا به تجویز پزشک امکان پذیر است و در صورت وجود این شکل دارویی، بجای مصرف برخی از داروهای خوراکی، پزشک معالج می‌تواند آن‌ها را به شکل پوستی تجویز کند.

وی ادامه داد: در خصوص بیماران دیابتی تغییر خودسرانه دُز دارو و رژیم غذایی می‌تواند بسیار خطرناک باشد، بنابراین بیمارانی که انسولین مصرف می‌کنند قبل از اقدام به روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت کنند چراکه در تمامی بیماران دیابتی، تنظیم و کنترل مرتب قند خون بسیار مهم است.

رحیمی اظهار داشت: بطور کلی به افراد روزه دار مخصوصا کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، توصیه می‌شود بین افطار تا سحر حداقل هشت لیوان آب بنوشند و از مصرف بیش از اندازه چای غلیظ، قهوه و شیرینی خودداری و میوه و سبزیجات کافی مصرف کنند.

برچسب‌ها حمایت از بیماران خاص ماه رمضان کرمانشاه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حمایت از بیماران خاص ماه رمضان کرمانشاه حمایت از بیماران خاص ماه رمضان کرمانشاه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت اخبار کنکور پزشک معالج روزه داری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۲۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام نخستین عمل رادیکال نفروکتومی در بیمارستان شهید بهشتی تفت

مرد ۶۷ ساله که در بررسی‌های به عمل آمده و به دلیل تومور وسیع کلیه چپ که چسبندگی زیادی هم به بافت‌های اطراف داشت، تحت عمل جراحی قرار گرفت.

تیم جراحی این بیمار شامل : آیت اللهی (پزشک متخصص اورولوژی)، احراری (پزشک متخصص اورولوژی)، کیانفر (پزشک متخصص بیهوشی) و پرسنل اتاق عمل بیمارستان شهید بهشتی تفت، آقایان سرخی زاده، طباطبایی و صباغچی بود.

هم اکنون حال عمومی بیمار مساعد است.

 منبع: روابط عمومی بیمارستان شهید بهشتی تفت

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • هشدار وزارت بهداشت فلسطین درباره خطر فاسد شدن داروها در غزه
  • فرصت ۱۵ روزه مشاوران املاک برای دریافت شناسه یکتا
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • اهدای عضو به ۳ بیمار نیازمند در چهارمحال و بختیاری
  • انجام نخستین عمل رادیکال نفروکتومی در بیمارستان شهید بهشتی تفت
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید