Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، اندیشکده استرالیایی "موسسه لوی" Lowy در گزارشی نوشت: درست در حالی که به نظر می‌رسد پیشرفت‌ هایی هرچند آهسته در مذاکرات بین تهران و واشنگتن درباره پیوستن مجدد آمریکا به توافق هسته‌ای در حال انجام است، چندین رویداد بین اسراییل و ایران بار دیگر این مساله را مورد تاکید قرار داد که دو کشور (ایران و رژیم صهیونیستی) چقدر فعال درگیر یک کارزار "جنگ منطقه خاکستری" هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ایران متهم چند حمله به کشتی‌های تجاری تحت مالکیت اسراییل از جمله ماه گذشته در آب‌های نزدیک عمان قلمداد شده است و نیروهای اسراییلی هم هفته‌ گذشته به کشتی "ساویز" ایران در دریای سرخ حمله کردند. اسراییل همچنان مظنون است که مسئول انفجار روز شنبه است که ظاهرا به سیستم برق داخلی تاسیسات هسته‌ای نطنز  خسارت وارد کرده است.

زمان این حملات سوالاتی درباره هدف نهایی آنها ایجاد می‌کند. کشتی ساویز که از اواخر سال 2016 در دریای سرخ بوده و امکان حمله به آن در هر زمان دیگری وجود داشت. اینکه این حمله در همان روز شروع مذاکرات هسته‌ای در وین انجام می‌شود نمی‌تواند تصادفی باشد. با توجه به اینکه نتانیاهو نخست وزیر اسراییل به شدت مخالف توافق هسته‌ای با ایران است و روابط سردی با دولت بایدن دارد ، تخیل زیادی نیاز ندارد که تصور کنیم حمله به کشتی ساویز با این هدف بود که کار دولت بایدن در مذاکرات وین را دشوارتر کند.

خبرهای مربوط به این انفجار در حالی منتشر شد که  "لوید استین" وزیر دفاع آمریکا در حال دیدار از اسراییل بود .

در این صورت اگر حمله نطنز توسط اسراییل انجام شده باشد شاید راهی برای ارسال این پیام بوده که اسراییل صرفنظر از آنکه آمریکا چه فکر می‌کند، حق اقدام یکجانبه علیه تاسیسات هسته‌ای ایران را برای خود محفوظ می‌داند. یا شاید هم به این علت بوده که ایران بتازگی یک رشته از سانتریفیوژهای جدید را در این سایت رونمایی کرده بود. این استدلال وجود دارد که خرابکاری انجام شده موجب کاهش قدرت چانه‌زنی ایران در مذاکرات وین شده و مذاکرات را برای آمریکا آسان‌تر کرده است. آمریکا و اسراییل بنا به گزارش ها بطور حتم در گذشته برای خرابکاری در تاسیسات غنی‌سازی ایران همکاری کرده‌اند.

اما آمریکا خود را از این حمله مبرا دانسته و دشوار می‌توان دانست که دولت بایدن در مذاکرات چگونه با این پیچیدگی برخورد خواهد کرد. خسارت وارد شده به سانتریفیوژهای ایران هم احتمالا موجب نوعی از عقبگرد در غنی‌سازی ایران  همانند عقبگرد حاصل از متعهدشدن دوباره ایران به برجام نخواهد بود.

دیدار استین از اسراییل و اعلامیه‌های بعدی آن تاکیدی بر تعهد آمریکا به امنیت اسراییل بوده است. اما شکی نیست که توافق هسته‌ای با ایران ، گره‌ای در روابط آمریکا با اسراییل بوده و خواهد بود. صرفنظر از اینکه کدام "بازی" در حال حاضر اجرا می‌شود ، محتمل است که روابط دولت بایدن و نتانیاهو به این زودی روابط نزدیکی نخواهد بود.

برچسب‌ها برجام کاهش تعهدات هسته‌ ای نطنز رژیم صهیونیستی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام کاهش تعهدات هسته ای نطنز برجام کاهش تعهدات هسته ای نطنز رژیم صهیونیستی اخبار کنکور دولت بایدن هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۴۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علی خاتمی با بیان اینکه گفتمان و تفکر انقلاب اسلامی ایران امروز در جهان فراگیر شده است و جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است، گفت: امر وز جهان به حقانیت گفتمان و آرمان فلسطین تاکید دارد و قشر نخبه جهان برعلیه رژیم غاصب اسرائیل و حامیان آن به پا خواسته است.

وی با اشاره به خیزش دانشگاهیان نقاط مختلف آمریکا، افزود: تاکنون بیش از ۲ هزار نفر در دانشگاه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی دستگیر شده اند در حالی که تنها درخواست دانشجویان عدم کشتار مردم بی‌گناه غزه است اما آنان به خوابگاه‌های دانشجویی شبانه حمله کرده و دانشجویان را با دستبند می‌برند که جلوه واقعی حقوق بشر آمریکایی است.

خاتمی ادامه داد: دشمنان ادعای حقوق بشر دارند و در آمریکا به ۷۰ دانشگاه با نیروی نظامی حمله ور شده‌اند، در صورتی که در مجامع حقوقی، نیروهای نظامی و انتظامی حق ورود به مراکز علمی را ندارد.

امام جمعه زنجان با اشاره به ۱۸ اردیبهشت و امضای برجام، گفت: آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد، در همین برجام آمده بود که اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، ایران مجاز است به تعهداتی که داده عمل نکند و قدم به قدم عقب نشینی کند بنابراین اگر قرار بر این بود که کشور مقابل به تعهدات خود عمل کرد ایران نیز به تعهدات خود عمل کند.

خاتمی افزود: این اقدام ایران مقابل آمریکا یعنی ایستادگی در برابر طاغوت بود و در مجلس، وزارت خارجه، سازمان نیروی انرژی هسته‌ای نوشته شده است، اگر آنان متعهد به تعهدات خود نشوند ما یک قدم بیشتر از قول‌هایی که داده‌ایم پیشروی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه آمریکا و هم‌پیمانانش به عهد خود وفا نمی‌کنند و در طول ۴۰ سال نیز این بدعهدی خود را نشان داده بودند، ادامه داد: آمریکا با خارج شدن از برجام در سال ۹۷ به دنبال این بود که ایران را به زانو درآورده و بار دیگر سلطه خود را بر ما حاکم کند، این در حالی بود که ایران از وابستگی کامل در دوران طاغوت به قدرت برتر خاورمیانه تبدیل شده بود.

خاتمی با اشاره به روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر گفت: ایران در این رابطه با تمام قدرت در سطح منطقه در حال نقش‌آفرینی است در خدمات رسانی مؤثر بوده است.

کد خبر 6095706

دیگر خبرها

  • حماس: روابط ما با قطر در وضعیت عادی است
  • مقایسه تاریخی پاسخ‌های ایران به تهدیدات دشمن
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • آمریکا و عربستان در مسیر توافق هسته‌ای غیرنظامی؟
  • چرا ایران هسته ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • چرا ایران دارای سلاح هسته‌ ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟