توسعهیافتگی تئاتر، نشان از توسعهیافتگی یک جامعه است
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۷۵۵۹۶
به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی دانشگاه سوره همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی، نخستین میزگرد تخصصی روز سوم، ویژه برنامههای هفته هنر انقلاب اسلامی و گرامیداشت سالروز شهادت سید مرتضی آوینی به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی، روز دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نخستین میزگرد تخصصی روز سوم با عنوان «جستاری بر جشنوارههای عکاسی پس از انقلاب» و حضور مجتبی آقایی رییس کمیسیون هنرهای تجسمی، حسین چنعانیزاده استاد تاریخ شناسی، محقق تاریخ عکاسی ایران و جهان و با میزبانی کامران شریفی مدیر گروه عکاسی دانشگاه سوره، دیروز (دوشنبه ۲۳ فروردین) به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.
حسین چنعانیزاده در این جلسه تعریفی از کلمه جشنواره ارائه داد و تفاوتهای موجود میان جشنواره و مسابقه را نیز عنوان کرد و گفت: از جمله تفاوتهای میان جشنواره و مسابقه میتوان به تفاوت در اهداف و بزرگی جشنوارهها نسبت به مسابقه اشاره کرد.
وی به بیان پیشینه جشنواره پرداخت و در رابطه با انجمن سینمای جوان افزود: یکی از ویژگیهای انجمن سینمای جوان، آموزش و پرورش نسل جوان بعد از انقلاب است و افرادی که از شهرهای مختلف خواهان یادگیری این هنر بودند، با رفتن به دفاتر سینمای جوان، آموزش عکاسی دیدند و الان به صورت حرفهای در حال فعالیت هستند.
در ادامه مجتبی آقایی به اهمیت عکاسی اشاره کرد و گفت: زمینه عکاسی یک پدیده چندوجهی و میان رشتهای محسوب میشود و با توجه به کاربردی که در رشتههای دیگر دارد امری مهم است؛ در دنیای امروزی عکاسی در تار و پود زندگی اجتماعی رخنه کرده به طوری که نمیتوان زندگی را بدون عکاسی تصور کرد.
وی در رابطه با برگزاری جشنوارهها افزود: جشنوارهها باید توالی منظمی داشته باشد؛ در آن صورت تأثیرگذار است و می تواند در تقویم هنری جامعه هنری قرار بگیرد، تعداد زیاد جشنواره کمکی نمیکند مگر اینکه اثر بخشی آن بررسی شود.
آقایی در پاسخ به اینکه جشنوارهها در گذشته چگونه میتوانستند عکاسان را از شهرهای کوچک به سمت خود بکشانند افزود: مجله عکس از سال ۶۵ تا ۹۵ به خوبی توانست در راستای خبررسانی عمل کند و بعد از آن سایتهای مختلف اینکار را انجام دادند که این عمل سبب شد تا عکاسان از شهرهای کوچک به سمت جشنوارهها جذب شوند.
وی مشکلات نبود بایگانی کامل عکسها را نیز مطرح کرد وگفت: نبود بایگانی صحیح از عکس سبب شده است که ما حتی در بخش پژوهش هم دچار مشکل شویم.
واکاوی روایت تصویری ساسان مویدی از بمبارانهای تهران
دومین نشست بازخوانی پایاننامه دانشجوی کارشناسی ارشد رشتهی عکاسی دانشگاه سوره، در روز سوم هفته هنر انقلاب اسلامی، با عنوان «واکاوی روایت تصویری ساسان مویدی از بمبارانهای تهران در زمان جنگ تحمیلی با رویکرد نشانهشناسی اجتماعی» و سخنرانی مائده اسلامی به میزبانی کامران شریفی مدیر گروه عکاسی دانشگاه سوره، به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.
در ابتدای جلسه، مائده اسلامی به شرح زندگینامه ساسان مویدی پرداخت و گفت: ساسان مویدی سال ۱۳۳۸ در ایران متولد شده و از عکاسان مستند جنگ به شمار میرود که اغلب وی را بیشتر با عکسهایی که از جنگ ایران و عراق ثبت کرده است، میشناسند.
مؤیدی به همراه احمد ناطقی از نخستین عکاسانی بودندکه تصاویر بمباران شیمیایی حلبچه را به ثبت رساندند؛ مویدی نیز عکاسی را از سال ۱۳۵۵ در روابط عمومی تلویزیون ایران آغاز کرد.
اسلامی در ادامه این جلسه، عکسهایی که توسط ساسان مویدی گرفته شده بود را نمایش داد و به توضیح درباره آنها پرداخت.
وی با بیان اینکه عکسبرداری جنگی به سه دسته تقسیم میشود گفت: عکسبرداری جنگی به سه دسته جنگ شهری، عکاسان جنگ و تغییر سرنوشت جنگ و عکسبرداری از بمبارانهای تهران تقسیم میشود.
اسلامی در انتها به توضیح در رابطه با فرانقشهای ترکیببندی پرداخت و افزود: فرانقشهای ترکیببندی به دو دسته تقسیم میشوندکه ارزش اطلاعاتی عناصر، چپ به راست، راست به چپ، بالا، پایین، مرکز و حاشیه همینطور برجستگی عناصر شامل ابعاد، کنتراست، پیشزمینه، نقاط طلایی، وضوح روشنایی میشود.
وضعیت نمایشنامهنویسی کودک و نوجوان پس از انقلاب
سومین نشست تخصصی روز سوم با عنوان «وضعیت نمایشنامهنویسی کودک و نوجوان پس از انقلاب» و حضور منوچهر اکبرلو نمایشنامهنویس، کارگردان تئاتر و پژوهشگر، دکتر اکرم قاسم پور عضو هیأت علمی دانشگاه سوره، داوود کیانیان نویسنده و کارگردان تئاتر و سید حسین فدایی حسین نمایشنامهنویس، طراح صحنه، و پژوهشگر تئاتر به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.
در ابتدای جلسه، اکرم قاسم پور با بیان اینکه در سراسر جهان و همینطوردر ایران ۲۴ درصد جمعیت را کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال تشکیل میدهند، گفت: رشته تئاتر مخاطبان زیادی را در بر میگیرد و توسعه یافتگی یک جامعه با توسعه یافتگی تئاتر نیز انجام میشود؛ چرا که گفتو گو در این بستر بسیار صورت میگیرد و توسعه فردی و اجتماعی در این نقطه است که رشد میکند.
وی در رابطه با کانون فرهنگی نوجوانان اذعان کر : کانون فرهنگی نوجوانان خودش را به مخاطبانی که امکان نزدیک شدن به تئاتر را ندارند، نزدیک میکند و این امری مهم است.
سید حسین فدایی حسین نیز نمایشنامهنویسی از نظر مخاطب را به چهار دسته تقسیم کرد و گفت: در نمایشنامههایی که برای کودک و نوجوان نوشته میشود، اکثرا گروه سنی کودک مورد توجه قرار میگیرد و کمتر به بقیه گروههای سنی توجه میشود؛ نمایشنامهنویسی از منظر نویسندگان به دو گروه تقسیم میشود؛ گروه اول نویسدگان حرفهای هستند که برای بچهها مینویسند و گروه دوم نویسندگان جوانی هستند که بنا بر ضرورت دست به قلم میشوند البته در این بین نویسنده جوان هم بسیار داریم که به صورت حرفهای برای کودکان مینویسند .
وی با بیان اینکه نمایشنامهنویسی از جنبه جشنواره هم قابل توجه است خاطر نشان کرد: نمایشنامهنویسی از جنبه جشنواره هم قابل توجه است و نمایشها هدف اصلی این همایشها به حساب میآیند. در خصوص اقتباس نیز میتوان نمایشنامهها را به دو بخش اقتباسی و تألیفی تقسیم کرد و آنها را از این منظر نیز مورد بررسی قرار داد.
داوود کیانیان نیز در این شست تخصصی در رابطه با نمایشنامههای کودک و نوجوان گفت: اگر ما نخستین نمایشنامه را در واقع نمایشنامه پدر نمایشنامهنویسی کودکان و نوجوانان ایران، جبار باغچه بان بدانیم که در سال ۱۳۰۷ نمایشنامهای به نام خانم خزوک را منتشر کرد تا سال ۱۳۹۶، ۹۰ سال از عمر نمایشنامهنویسی برای کودک و نوجوان می گذرد؛ در مجموع ۲۱۸۳ نمایشنامه در این ۹۰ سال منتشر شده که بخشی از آن تألیفی و باقی ترجمه بوده است.
منوچهر اکبرلو در پایان صحبتهای این نشست تخصصی افزود: نمایشنامه کودک و نوجوان در سال ۱۴۰۰ به مواردی از جمله تعدد جشنوارهها، نهضت ترجمه، جدا کردن بخشهای کودک و نوجوان و باقی ردههای سنی در جشنوارهها، نهادهایی مثل کانونهای شهرداریها، راه افتادن سالنهای تخصصی، اجراهای ارگانی، سمینارها و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد.
برچسبها رئیس دانشگاه سوره>محمدحسین ساعی سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری روز هنر انقلاب اسلامی شهید آوینی دانشگاه سوره شهید سید مرتضی آوینیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: رئیس دانشگاه سوره محمدحسین ساعی سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری روز هنر انقلاب اسلامی رئیس دانشگاه سوره محمدحسین ساعی سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری روز هنر انقلاب اسلامی شهید آوینی دانشگاه سوره شهید سید مرتضی آوینی اخبار کنکور نمایشنامه نویسی هنر انقلاب اسلامی کودک و نوجوان دانشگاه سوره توسعه یافتگی ساسان مویدی جشنواره ها برگزار شد روز سوم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۵۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
به گزارش خبرگزاری مهر، نمایش «بیرون پشت در» به نویسندگی محمد رحمانیانثابت و کارگردانی پرهام خاکزاد با تهیهکنندگی سجاد افشاریان، روزهای پایانی اردیبهشت ۱۴۰۳ در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت.
این نمایش در بخش دانشجویی چهل و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور داشت و جایزه ویژه هیات داوران و تندیس بازیگری مرد را دریافت کرد.
«بیرون پشت در» در اولین جشنواره تئاتر «همآغاز» به عنوان بهترین اثر از نگاه مردم و مخاطبان معرفی شد.
خاکزاد پیش از این در نمایشهای «بک تو بلک»، «تنهایی و تنهایی وطنهایی»، «هر کسی یا روز میمیرد یا شب، من شبانه روز»، «خوابکشی»، «مختلفیم» و… نیز حضور داشته است.
اطلاعات بیشتر و بلیتفروشی نمایش «بیرون پشت در» بهزودی اعلام میشود.
عکس از امیرحسین میرزائی است.
کد خبر 6089905 فریبرز دارایی