Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@13:40:30 GMT

100 کتابفروش به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه نوشتند

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۷۶۷۳۱

100 کتابفروش به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه نوشتند

به دنبال تعطیلی کتابفروشی‌ها نامه‌ای به نمایندگی از ۱۰۰ کتابفروش خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

به گزارش ایمنا، پس از تعطیلی اخیر کتابفروشی‌ها نامه‌ای با امضای بیش از یکصد کتابفروشی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته و منتشر شده است که در این نامه به نقش و جایگاه کتابفروشان، اهمیت آن‌ها در صنعت نشر و همچنین مشکلات اقتصادی آن‌ها تاکید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخشی از این نامه آمده است؛

خاطره تعطیلی چند هفته‌ای کسب و کارها در ابتدای ورود ویروس منحوس کرونا به کشورمان و صدمات ناشی از آن تجربه تلخی را برای مردم عزیز ایران رقم زد. نادر بودن این اتفاق و کم تجربگی در سراسر دنیا منجر به اتخاذ تصمیمات عجولانه و اغلب ناکارآمدی برای جلوگیری از شیوع ویروس شد. اما پس از سپری شدن یکسال، انتظار می‌رود تصمیم‌گیری‌ها با اتکا به تجارب کسب شده، دقیق و مؤثر در فراهم کردن آرامش روانی، جانی، اقتصادی و فرهنگی مردم باشد.

همان‌گونه که مطلع هستید در هفته اخیر برخی مشاغل با تعطیلی دوهفته‌ای روبه‌رو شده‌اند و حق فعالیت تا اطلاع رسانی بعدی را ندارند. کتابفروشی‌ها نیز علی رغم پیگیری‌ها در گروه ۲ از دسته بندی مشاغل قرار گرفتند و ناچار به تعطیلی شدند و نیز مستحضرید تعداد کتاب فروشی‌های سراسر کشور از ۲۰۰۰ فروشگاه فراتر نمی‌رود و این تعداد، فاصله قابل توجهی در مقایسه با دیگر کسب و کارها دارد.

از طرفی نگاه دقیق‌تر به اقتصاد کم سود کتابفروشی‌ها نشان می‌دهد این مکان‌ها پیش از آن که محل کسبی برای صاحبان آن‌ها باشند، محلی برای انتقال دانش و آگاهی است. کتاب مرکز ثقل فرهنگ و اندیشه است و اثرات فرهنگ از پنجره کتابفروشی‌ها میزبان اذهان جامعه می‌گردد. سوال اینجاست آیا فرهنگ کشور تعطیل بردار است؟؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد سرانه مطالعه مردم جهان در ایام کرونا رشد خوبی داشته است. مشخص است مردم در ایام قرنطینه به کتاب پناه آورده‌اند تا درد و آلام خود را در کنارِ کتاب، این یار مهربان تسکین دهند. کتابفروشی سر و کار داشتن با فکر و روان انسان‌ها است. شاکله و ساختمان اصلی کتابفروشی بر تأمین امنیت روحی و آسایش مردم بناست. آیا تعطیلی کتابفروشی نادیده انگاشتن آرامش روانی جامعه نیست؟؟ آیا مردم به غیر از غذای جسم به غذای روح احتیاج ندارند؟؟

همچنین در ادامه به مشکلات اقتصادی کتابفروشان در شرایط کنونی اشاره شده و آمده است؛

در شرایط عادی به علت مشکلات عدیده اقتصادی در کتابفروشی‌ها همانند خواب سرمایه، اجاره سنگین، گرانی کتاب و عوامل دیگر شاهد تعطیلی و یا ورشکستگی آن‌ها هستیم. حال با تعطیلی‌های اخیر این مشکل نیز بر دیگر مشکلات افزوده شد و آسیب جدی به کتابفروشی ها وارد کرد.

در این میان کتابفروشی ها در رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی در زمان فعالیت خود اهتمام جدی داشته اند؛ چه در ضدعفونی کردن فضای فروشگاه و چه در زمان تحویل کالا به مشتری، شیوه‌های نظافتی را رعایت می‌کنند. کما اینکه در کشورهایی اروپایی از جمله فرانسه، بلژیک و سوئیس کتابفروشی جز کسب و کارهای ضروری قرارگرفته‌اند و تجربه نشان داده حضور مشتریان در کتابفروشی‌ها همراه با تجمع نبوده، در صورتی که انعکاس اخبار تجمعات مردم و صف‌های طولانی در فروشگاه‌های مواد غذایی توسط رسانه‌ها بر کسی پوشیده نیست.

لذا انجمن کتابفروشان خوشه به نمایندگی از بیش از یکصد کتابفروشی در سراسر کشور اعلام می‌دارد، انتظار آن است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی این حوزه نسبت به مسئله اهتمام بیشتری داشته و در مواجه با اینگونه تعطیلی‌ها از سوی ستاد کرونا تدابیر لازم را به کار گیرد تا از این پس شاهد تعطیلی‌های بی ضابطه در این موضوع نباشیم.



 

کد خبر 486680

منبع: ایمنا

کلیدواژه: كتاب و كتاب خواني کتاب کتاب بخوانیم کتابفروشی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وزیر فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ویروس کرونا کرونا ویروس آخرین اخبار ویروس کرونا کرونا کرونا در ایران تعطیلی تعطیلی اصناف شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابفروشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۶۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه‌ریزی برای تحقق رشد تولید در آموزش، تئاتر، موسیقی و هنر‌های تجسمی در کشور با حمایت از هنرمندان خبر داد و گفت: امسال نهضت پلاتوسازی در دستور کار قرار دارد تا در تمام شهر‌ها و استان‌ها بتوانیم پلاتو‌های قدیمی را احیا و پلاتو‌های جدیدی دایر کنیم.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص عدالت فرهنگی و نگاه به استان‌ها در اقدام‌های عملیاتی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب شعار امسال (جهش تولید با مشارکت مردم) اظهار داشت: در انتهای سال قبل، وزارت فرهنگ مبالغی را برای انجمن‌های هنری در استان‌ها تخصیص داد که ارسال شده و امید است به تولید آثار در استان‌ها منتهی شود.

وی افزود: استان‌ها و انجمن‌های مختلف اعداد و ارقام متفاوتی از این بودجه دارند؛ نسبت به این که در استانی تولیدات تئاتری که داشته بیشتر یا کمتر بوده مبالغ تا حدودی کم یا زیاد شده است.

محدودیت‌های منابع برطرف می‌شود

سالاری گفت: امسال امیدواریم منابعی که سال گذشته محدود بود مقداری افزایش پیدا کند و اتفاق بهتری بیفتد، اما همه منابع به استان‌ها تخصیص می‌یابد و انجمن‌های استانی از آن بهره‌مند می‌شوند.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امسال، از آنجایی که از سوی رهبر معظم انقلاب، سال جهش تولید و مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف نام‌گذاری شده، تلاش کردیم در تمام بخش‌های ادارات‌کل زیر مجموعه معاونت هنری از جمله آموزش که عمدتا آموزشگاه‌ها در ذیل مردم تعریف می‌شوند و مردم و هنرمندان هستند که آن‌ها را اداره می‌کنند، صدور مجوز‌ها و دریافت امکانات مالی از بانک‌ها را تسهیل کنیم، البته باید کمک کنیم فرآیند‌های جذب و تولید آثار هنری بهتر شود.

المپیاد آموزش هنر به صورت المپیکی و تیمی برگزار می‌شود

سالاری گفت: المپیاد آموزش هنر مهمترین اتفاق حوزه آموزش است، که به صورت المپیکی و تیمی امسال برگزار می‌شود، این رویداد در سراسر کشور برگزار می‌شود؛ تیم‌ها در سه بخش با هم رقابت می‌کنند و نهایتا تیم یا همان آموزشگاه قهرمان معرفی می‌شود.

وی تصریح کرد: این رویداد کمک می‌کند این آموزشگاه‌ها فعال‌تر شوند و تولیدات بهتر و تیم‌ها و گروه‌های هنری خوبی شکل بگیرد و تصورمان این است که المپیاد این کار را خواهد کرد.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: طرح المپیاد آموزش هنر آماده و کار‌های آن انجام شده و امسال عملیاتی می‌شود.

سالاری گفت: در حوزه تئاتر تلاش کردیم با جذب بودجه‌های تولیدی با حمایت وزیر و بخش‌های بودجه‌ای مجموعه، بتوانیم آثار خوبی را از هنرمندان برجسته تئاتر به تولید برسانیم، زیرا برخی از این هنرمندان اکنون به دلیل این‌که منابع مالی ندارند از میدان کنار رفته‌اند. اگر این منابع تامین شود به عرصه برگشته و کار‌های خوبی تولید می‌کنند.

وی افزود: حوزه موسیقی هم مانند تئاتر است، با هماهنگی خوبی که با بنیاد رودکی انجام شده، قرار است یک سری آثار فاخر را با هزینه و کمک بنیاد رودکی عملیاتی کنیم که بتوانیم تولید این آثار را بالا ببریم.

سفارش آثار تجسمی با تامین اعتبارات لازم

سالاری اظهار داشت: در حوزه تجسمی هم به دلیل این‌که تشکل‌ها و انجمن‌های تجسمی تکثر دارند، تلاش می‌کنیم هم تولید آثار و هم سفارش خرید برای آثار را با تامین اعتبارات انجام دهیم.

معاون وزیر فرهنگ: نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر

خرید آثار هنرمندان برای موزه

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر اتفاق خوبی در حوزه بودجه و تامین اعتبارات بیفتد، امسال می‌توانیم شاهد باشیم که یک سری آثار هنرمندان برای موزه‌ها خریداری و یک سری از این آثار نیز برای موضوعات خاص تولید شود و از جمله، حضور در جشنواره‌های خارج از کشور را بیشتر کنیم که هنرمندان دیده شوند.

وی تصریح کرد: یکی از معضلاتی که هنرمندان دارند این است که هزینه سفر بالاست و از این طرف، هنرمندان اگر کمک مجموعه‌های دولتی و نهاد‌های مختلف حکومتی نباشد، نمی‌توانند آثار خود را در خارج از کشور عرضه کنند، باید این اتفاق را تسهیل کنیم.

دیگر خبرها

  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • گوش شنوای دولت برای شنیدن مشکلات و نیازهای مردم
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  •  برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت معصومه حائری