Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@05:49:54 GMT

پیغام کسری بودجه ۱۴۰۰ به بازار مسکن

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۳۷۵۴

پیغام کسری بودجه ۱۴۰۰ به بازار مسکن

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ مهدی سلطان محمدی اظهار کرد: در طول دو سال گذشته شاهد رشد نقدینگی، چشم انداز تورمی شدید و کاهش نرخ بهره بانکی بودیم. در واقع تورم ۳۵ درصدی داشتیم و نرخ بهره بانک‌ها عاملا نصف این میزان بود. بنابراین مردم به دارایی‌های سرمایه‌ای روی آوردند؛ زیرا اگر می‌خواستند پول خود را در بانک بگذارند در شرایط تورمی عملا سرمایه‌هایشان نصف می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همه این عوامل به رشد همه دارایی‌ها از جمله شاخص بورس، قیمت مسکن، طلا، خودرو دیگر کالاها منجر شد. ولی از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ برخی به این نتیجه رسیدند که حبابی در قیمت کالاها شکل گرفته و به تدریج از بازارها خارج شدند. بازار بورس حدود ۵۰ درصد افت کرد. در بازار مسکن هم از نیمه دوم آبان این می بینیم که سرعت رشد چشمگیر هفت ماهه اول گرفته شده است.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: علت اینکه بازار مسکن مثل بورس با کاهش مواجه نشد این است که اولا قیمت مسکن به اندازه بورس بالا نرفته بود و ثانیا با رشد نرخ مصالح ساختمانی مواجه شدیم. در سال گذشته نهادهای ساختمانی حدود ۱۰۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. از سوی دیگر با کمبود زمین در کلانشهرها مواجه هستیم. در شهرهای اطراف نیز با توجه به طرحهای تفصیلی و هادی، محدودیتهایی برای سرمایه گذاری وجود دارد. اینها باعث می شود تا بازار مسکن، جان‌سختی بیشتری را نسبت به کاهش قیمت نشان دهد. به هر حال بازار مسکن ماهیتا چسبندگی بالایی دارد.

سلطان محمدی با بیان اینکه در پنج ماهه آخر سال با وضعیت تردید و تأمل در بازار مسکن مواجه بودیم گفت: در سال ۱۴۰۰ نیز تکلیف بسیاری از متغیرهای درونی و بیرونی بازار مسکن مشخص نیست. اولا باید ببینیم مذاکرات سیاسی به کجا می رسد و وضعیت تحریمها چگونه می شود. البته مذاکرات به کاهش انتظارات تورمی منجر شده است. این تلقی نیز وجود دارد که در سال جاری درآمدهای ارزی افزایش پیدا می کند. در نتیجه در نتیجه انتظارات تورمی کاهش می یابد.

وی تصریح کرد: در سال جاری احتمالا خیلی‌ها به این فکر می افتند که وارد سرمایه‌گذاری‌های  جدید شوند که به آرامش بازارهای مالی و اقتصاد کشور کمک می کند. اما با توجه به اینکه انباشت تقاضایی از قبل در بازار مسکن وجود داشته خیلی بعید است که قیمتها کاهش یابد. از طرف دیگر افزایش دستمزدها به رشد قیمت کالاهای ساختمانی می‌انجامد؛ زیرا مصالح ساختمانی به نوعی با دستمزد مرتبط هستند. انتظار سقوط قیمت مسکن، واقع بینانه نیست ولی چون رشد قیمتها طی دو سال گذشته کمرشکن بوده احتمال جهش نیز بعید است.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به برخی برآوردها از کسری بودجه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰ گفت: رقم کسری بودجه این پیغام را به کنشگران اقتصادی می دهد که ممکن است وضعیت تورمی در سال جاری نیز ادامه پیدا کند. وقتی تحلیل مردم این است که تورم همچنان وجود خواهد داشت نمی توان انتظار داشت که قیمت مسکن کاهش پیدا کند. فقط می توان توقع داشت که با رشد شدید مواجه نشود.

مسکن در تهران متری ۳۰ میلیون تومان

بنابراین گزارش، اسفند سال گذشته  متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران ۳۰ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۶ و ۹۳.۷ درصد افزایش دارد. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد همچنین تعداد معاملات انجام شده در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۵۳۰۰ فقره بود که نسبت به ماه قبل ۳۴.۶ درصد افزایش و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۴۸.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

پربیننده ترین یارانه مستاجران هم حذف خواهد شد؟ خانه‌های ۵٠ متری تهران چند؟ مردم نگران ثبت واحدهای مسکونی خود نباشند یک آپارتمان نوساز در نارمک چند؟ مالیات بر خانه‌های خالی چقدر می‌تواند موفق باشد؟ / از حذف یارانه تا کاهش قیمت مسکن

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بازار مسکن برجام بازار مسکن قیمت مسکن سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۳۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟

فروردین امسال توقع مدنظر دلالان از بازار مسکن شهر تهران برآورده نشد. آن‌طور که واسطه‌های ملکی می‌گویند گروهی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار ملک که به شکل سنتی از نیمه دوم فروردین فعالیت خود را به منظور ارزیابی وضعیت این بازار آغاز می‌کنند با این برآورد که بازار مسکن در سال جاری ظرفیت رشد چندانی در مقایسه با بازار‌های رقیب ندارد از خرید ملک منصرف شدند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کاهش محسوسی در مقایسه با سال‌های گذشته دارد. با این حال به گفته مشاوران املاک، عده‌ای از بخر و بفروش‌ها فایل‌های زیر قیمت را در مناطق شمالی تهران خریداری و با سود بیش از نرخ تورم، آپارتمان مدنظر را فایل می‌کنند.

تقاضای مصرفی خرید مسکن نیز پس از رشد‌هایی که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شد و ادامه یافت به نوعی از بازار حذف شده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد بازار ملک در اردیبهشت کم‌رونق‌تر از مدت مشابه سال گذشته باشد.

دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!

فروردین سال گذشته تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در پایتخت ۱۷۵۷ فقره بود. اردیبهشت نیز ۴۳۵۹ فقره خرید و فروش آپارتمان در تهران انجام شد. اسفند ۱۴۰۲ این تعداد ۶۱۷۹ فقره بود.

درخصوص قیمت نیز طبق اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران در فروردین و اردیبهشت پارسال به ترتیب ۶۶.۴ میلیون و ۷۵.۳ میلیون تومان بود. این رقم تا پایان سال به ۸۱.۴ میلیون تومان رسید که در مقایسه با اسفند سال قبل از آن ۲۴.۸ درصد رشد یافت.

با توجه به تورم عمومی حدود ۴۰ درصد و رشد حدود ۲۴ درصدی قیمت مسکن در پایتخت ارزیابی کارشناسان و فعالان بازار مسکن این است که این بازار از ظرفیت لازم برای رشد برخوردار نیست.

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه ۱ تهران درخصوص وضعیت بازار ملک در اردیبهشت به ایسنا گفت: بازار مسکن بی‌مشتری است. با وجود آن‌که در مناطق شمالی تهران بعضا میزان افزایش قیمت آپارتمان با نرخ دلار سنجیده می‌شود امسال میزان رشد آن به اندازه بازار ارز نبوده است. قیمت‌های پیشنهادی تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به اسفند بالا رفته، اما خریدار وجود ندارد.

وی افزود: در منطقه ۱ میزان خرید و فروش، قیمت را تعیین نمی‌کند بلکه دلالان به منطقه قیمت می‌دهند. یک سری سرمایه‌گذار، واحد‌ها را خریداری می‌کنند و اجاره هم نمی‌دهند. برای آن‌که مالیات خانه خالی مشمولشان نشود مثل ماشین، آپارتمان را با سند وکالتی واگذار می‌کنند. بخر و بفروش‌ها بین خودشان معامله می‌کنند، ولی سند نمی‌زنند.

یکی از واسطه‌های ملکی در جنوب شرق تهران نیز گفت: با آمدن سال جدید، قیمت ملک مقداری تغییر کرد، ولی تعداد مشتری تغییر چندانی نکرد. البته رکود به شدت پارسال نیست. در دفتر ما تقریبا هفته‌ای یک مبایعه‌نامه (خرید و فروش) امضا می‌شود، اما این‌طور نیست که بگوییم بازار رونق گرفته است. نرخ‌های اعلامی مالکان هم ۱۰ تا ۱۵ درصد تغییر کرده، ولی هنوز تثبیت نشده است.

دیگر خبرها

  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • کاهش قیمت دلار و سکه در بازار تهران/ ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور/ افت قیمت تارا، رانا و پژو ۲۰۷
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟