Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@00:55:48 GMT

اعمال تخفیف ۱۰ درصدی برای ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۹۳۱۵۴

اعمال تخفیف ۱۰ درصدی برای ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم اعلام کرد: در راستای تسهیل و تسریع ایفای تعهدات ارزی و رفع موانع پیش روی صادرکنندگان، کمیته ماده ۲ مصوبات چهاردهمین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، صادرکنندگان سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ را با اعمال تخفیف ۱۰ درصدی، مکلف به بازگرداندن ۹۰ درصد ارز حاصل از صادرات کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: صادرکنندگان جهت ایفای تعهدات ارزی خود با هزینه‌های معتنابهی از جمله هزینه‌های نقل و انتقال ارز روبرو بوده و بعضاً در خصوص قیمت گذاری کالاهای صادراتی خود نیز با ابهاماتی مواجه هستند، از این رو، با هدف کاهش هزینه‌های آنان، ۱۰ درصد تعهدات ارزی صادرکنندگان تخفیف داده شد و صادرکنندگان سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ صرفاً موظف به ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات خود به میزان ۹۰ درصد خواهند بود.

رئیس کمیته اقدام ارزی افزود: صادرکنندگان در سال ۱۳۹۷، صرفاً با بازگشت ۸۰ درصد ارز حاصل از صادرات، تعهدات خود را به صورت کامل ایفا می‌کردند و پیشنهادات بخش خصوصی و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت استمرار این تخفیف با توجه به استمرار این مشکلات در حیطه تجارت خارجی در سال ۱۳۹۸، ایفای تعهدات ۹۰ درصدی به عنوان رفع کامل تعهدات ارزی بود که خوشبختانه با ارائه گزارشات کارشناسی مناسب، مورد موافقت اعضای کمیته ماده (۲) قرار گرفت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همچنین در بسته سیاستی قبلی، صادرکنندگانی که ۹۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را در موعد مقرر به چرخه اقتصادی کشور باز می‌گردانند مشمول تشویق در قالب تخفیف ۱۰ درصدی شده که احراز این موضوع با توجه به رفع تعهدات ارزی در زمان‌های مختلف و امعان نظر به کوتاژهای صادراتی چندان ساده نبود.

زادبوم تاکید کرد: استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان بر اساس مقررات سازمان امور مالیاتی بوده و آن سازمان تعیین خواهد کرد که استرداد کامل مالیات بر ارزش افزوده و بر اساس چه نسبتی از ایفای تعهدات ارزی انجام خواهد شد.

انعطاف در روش‌های ایفای تعهدات ارزی

وی با تأکید بر انعطاف صورت گرفته در روش‌های ایفای تعهدات ارزی، گفت: پیگیری ایفای تعهدات ارزی به عنوان مسئولیت وزارت صمت و در جهت تأمین مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز تولید بوده و تلاش می‌شود ضمن پشتیبانی کامل از تولید، موانع پیش روی آن نیز برداشته شود.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در این راستا و بر اساس بند ۲- ب بسته سیاستی بازگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ که توسط کمیته ماده ۲ ابلاغ شده است کلیه صادرکنندگان به غیر از صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، فولادی و فرآورده‌های نفتی می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به یکی از روش‌های فروش ارز به صورت حواله در سامانه نیما، واردات در مقابل صادرات خود، واگذاری ارز حاصل از صادرات به غیر، بازپرداخت بدهی تسهیلات ارزی دریافتی از شبکه بانکی و فروش ارز به صورت اسکناس به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند.

زادبوم بیان داشت: بسته سیاستی بازگشت ارز حاصل از صادرات در تکمیل و تأیید مفاد مصوبات ۱۷۷ و ۲۱۴ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صادر شده و از این پس مبنای ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان خواهد بود.

رئیس کمیته اقدام ارزی خاطرنشان ساخت: صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، فولادی و فرآورده‌های نفتی مکلفند ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کنند، ضمن اینکه ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه و کالاها و خدمات ضروری سالانه مورد نیاز شرکت‌های پتروشیمی و هلدینگ های مرتبط، همچنین شرکت‌های فولادی و معدنی مرتبط از سرجمع صادرات خود یا دیگر شرکت‌های پتروشیمی و فولادی و از طریق واردات در مقابل صادرات و تهاتر تأمین می‌شود.

زادبوم اضافه کرد: این موضوع منوط به تأیید وزارت نفت در خصوص شرکت‌های پتروشیمی، تأیید وزارت صمت در خصوص شرکت‌های فولادی و معدنی و ثبت سفارش یا ثبت خدمت و استهلاک پروانه صادراتی است.

کد خبر 5189549

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان توسعه تجارت رفع تعهد ارزی ویروس کرونا شاخص کل بورس قیمت دلار قیمت نفت قیمت مرغ وزارت جهاد کشاورزی نهاده های دامی بورس تهران وزارت راه و شهرسازی سهام عدالت تولید نفت بانک مرکزی ایران محمد اسلامی ارز حاصل از صادرات حاصل از صادرات خود ایفای تعهدات ارزی ۹۰ درصد ۱۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۳۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا

سید روح اله لطیفی سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران ، همزمان با دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا اظهار داشت : قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور ، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است و ایران می تواند به واسطه نیاز این قاره به سوخت و انرژی ، تکنولوژی و مکانیزاسیون  در تولید محصولات کشاورزی ، سرمایه گذاری و طراحی و ساخت امور زیر بنایی از جمله معدن ، سد ، راه سازی و پروژه های عمرانی ، اورهال کردن پالایشگاه ها ، استخراج گاز ، بازار مصرف مناسب مواد غذایی ، و محصولات صنعتی ، تجاری و مصرفی و نیاز ما به کشت فراسرزمینی  همراه با توانمندی کشورمان در  صادرات خدمات فنی و مهندسی  در این قاره فرصت ها ضمن حفظ شئونات انسانی و حفظ منافع توامان کشورمان و کشورهای آفریقایی حضور پیدا کند .

وی افزود در سال ۱۴۰۲ پراکنش صادراتی کشور به این قاره از نکات قابل توجه بود و صادرات در شرق ، غرب ، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه پیدا کرد و ۳۹ کشور از این قاره ،  مقصد صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم  بودند .

وی افزود:  با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال های گذشته  ، شاهد افزایش صادرات به کشورهای الجزایر ، مصر ، لیبی، تونس، جیبوتی  و مراکش در سال ۱۴۰۲ با وجود بحران حمل و نقل در دریای سرخ بودیم .

لطیفی در خصوص هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا گفت: در سال ۱۴۰۲ ، غنا با خرید ۱۷۳.۵ میلیون دلار ، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸ میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷ میلیون دلار ، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار ، موزامبیک با ۴۷.۱ میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳ میلیون دلار هفت مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم به این قاره  بودند .

وی افزود : ۵۱ درصد صادرات ایران به این قاره مشتقات نفتی ،  شامل کود اوره ، قیر ، گاز مایع و انواع روغن های صنعتی بود و بعد از آن  ۳۷ درصد صادرات کشورمان را  محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است ، مواد غذایی ، مصالح ساختمانی ، انواع فرش و کف پوش ، شوینده ها و لوازم بهداشتی ، لوازم خانگی ، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی ، قطعات خودرو ، لاستیک ، مواد معدنی ، لوازم الکتریکی، لوستر ، مبلمان  و اسباب بازی از دیگر کالاهای صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند‌.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص واردات از قاره سیاه گفت: ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران در سال ۱۴۰۲ بودند که  آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار ، زامبیا با ۱۲.۵ میلیون دلار ، غنا ۱۲ میلیون دلار ، سیشل با ۱۱.۷ میلیون دلار ، کنیا ۹.۵ میلیون دلار ، تانزانیا با ۶.۱ میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱ میلیون دلار ، هفت کشور نخست فروش  کالا در بین کشورهای قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.

وی افزود : ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی  مانند چای، ذرت، قهوه، توتون ، حبوبات ، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز ، سنگ و خاک روی ، کنسانتره گروم ، و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتا روغن صنعتی و گریس ، انواع تسمه ، ماشین آلات ، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بودند .

لطیفی در خصوص موانع توسعه روابط اقتصادی با قاره آفریقا گفت: عدم شناخت ظرفیت ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی ، نبود یا کمبود  حمل نقل ارزان ، مستمر و فراگیر و موانع جابجایی مستقیم ارز و  پول ، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است که رفع این موانع با اراده دولت ها و پیگیری بخش خصوصی تا حدودی به تجارت ایران با این قاره شتاب خواهد داد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان
  • اعلام شرایط تخفیف ۱۰ درصدی کل قرارداد واگذاری سرخابی‌ها
  • برنامه افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۳
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • تمدید تخفیف ۵۰ درصدی عوارض آزادراه تبریز- سهند برای ساکنان شهر جدید سهند 
  • آیا رویه واردات در مقابل صادرات خود اصلاح می‌شود؟