Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، اکبر شیخ علیشاهی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: در سال زراعی جاری بر اثر حوادث طبیعی ۳ هزار و ۴۳ میلیارد تومان به باغداران استان یزد خسارت وارد شد.

او افزود: این رقم خسارت نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از سه برابر افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: این میزان خسارت ناشی از وقوع طوفان، سرما و گرمای زودرس در اواخر اسفند ماه ۱۳۹۹ و فروردین ماه سال ۱۴۰۰ است.

شیخ علیشاهی گفت: بر اثر تغییر‌ات جوی به محصول‌های پسته، زردآلو، بادام، گردو، انگور، انار و آلو استان یزد خسارت زیادی وارد شده است.

او ادامه داد: طبق برآورد‌های کارشناسان به محصول باغ‌های پسته ۱۰۰ درصد خسارت وارد شده و محصول سال ۱۴۰۱  را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: از ۵۲ هزار هکتار باغ‌های پسته به ۲۹ هزار و ۸۵۰ هکتار تا ۵۲ درصد، از هزار و ۸۸۲ هکتار باغ‌های انگور به ۹۰۰ هکتار تا ۷۰ درصد، از ۵ هزار و ۹۳۹ هکتار باغ بادام به ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار ۷۰ درصد آسیب رسیده است.

او ادامه داد: از ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار باغ‌های زردآلو به هزار هکتار ۸۰ درصد و از مجموع ۶ هزار هکتار باغ‌های انار به هزار و ۵۰۰ هکتار تا ۵۰ درصد خسارت وارد شده است.

شیخ علیشاهی بیان کرد: از سوی ستاد مدیریت بحران استانداری یزد میزان خسارت وارد شده به نهاد‌های مربوطه منعکس شده است.

او افزود: این سازمان خسارت وارد شده را در بخش‌های باغبانی نیز برآورد کرده و به وزارت جهاد کشاورزی گزارش کرده است.

شیخ علیشاهی تصریح کرد: برای جبران بخشی از خسارت‌های وارد شده به باغداران، دولت نسبت به امهال وام‌ها همچنین پرداخت تسهیلات کم بهره حداقل دو ساله  به کشاورزان خسارت دیده اقدام می کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سرمازدگی خسارت کشاورزی جهاد کشاورزی خسارت وارد شده هکتار باغ شیخ علیشاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۹۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات

رحمان فیض قربانی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات را در برنامه استان داریم، گفت : هزار هکتار به توسعه باغات آبی و ۶۰۰ هکتار دیگر به توسعه باغات دیم اختصاص خواهد داشت.

فیض قربانی افزود: پیش‌بینی می‌شود با این سطح از توسعه در مجموع ۱۶ هزار تن محصول باغی به مجموع تولیدات باغی استان کرمانشاه اضافه شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: توسعه باغات دیم شامل باغات بادام، انگور، پسته و توسعه باغات آبی نیز شامل توسعه نخیلات، باغات مدرن و باغات کلاسیک خواهد بود.

وی سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه باغات را در استان دارای توجیه اقتصادی عنوان کرد و افزود: استان کرمانشاه به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب و طبیعت چهار فصل مستعد توسعه باغات بوده، ضمن اینکه همجواری با کشور عراق فرصت خوبی را برای صادرات محصولات باغی در اختیار استان قرار خواهد داد.

فیض‌قربانی با دعوت از سرمایه گذاران برای ورود در زمینه توسعه باغات در استان، تاکید کرد: سرمایه گذاری روی توسعه باغات می‌تواند ارز آوری بالایی برای استان کرمانشاه از قِبَل صادرات محصولات باغی به همراه داشته باشد.

وی اضافه کرد: از سرمایه گذارانی که بخواهند در زمینه توسعه باغات کار کنند، هم در زمینه تسهیل صدور مجوز‌ها و هم در حوزه معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت حمایت خواهد شد.

وی گفت: سال گذشته در مجموع ۹۰۰ هکتار - شامل ۳۷۶ هکتار باغ دیم و مابقی باغات آبی - به سطح باغات استان اضافه شد.

فیض‌قربانی با بیان اینکه استان کرمانشاه هم اکنون ۴۵ هزار هکتار باغ دارد، گفت: سالانه ۳۴۰ هزار تن محصولات باغی در استان کرمانشاه تولید می‌شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • دمای زراعی آذربایجان غربی نسبت به بلند مدت ۲.۶ درجه سانتی گراد افزایش دارد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است