Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@22:15:04 GMT

ارتقاء جاذبه‌ها و خدمات عمومی؛ رونق‎بخش گردشگری شهری

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۰۲۰۱۴

ارتقاء جاذبه‌ها و خدمات عمومی؛ رونق‎بخش گردشگری شهری

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، شهر برای همه سنین جذاب است و مردم علاقه دارند برخی از تعطیلات خود را در شهر به سر برند. امروزه گردشگری شهری به صورت فعالیتی مهم، سبب تغییرات فضایی گسترده در شهرهای بزرگ شده است. از سوی دیگر، برخی از ویژگی شهرها باعث شده است گردشگران شهری متفاوت تر از سایر گروه‌های گردشگری باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عناصر اولیه گردشگری شهری عبارتند از: فعالیت‌هایی مانند تئاتر، سینما، برپایی رویدادهای منحصر به فرد آن شهر یا خلاقیت در یک موضوع خاص (فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی)، نمایشگاه‌ها و... یا مکان‌های قابل بازدید، مانند بوستان ها، مکان‌های تاریخی، گنجینه ها (موزه ها)، ابنیه و مصنوعات حاصل از معماری مدرن مثل پلها و بزرگراه‌ها، برجها و...

همچنین عناصر ثانویه شامل مهمانسراها، بازارها، فروشگاه‌های خرده فروشی ها و مشاغل و پیشه های پدری بازمانده از قدیم  و صنایع دستی و غذاسراها و سایر عناصر تاثیرگذار در جذب گردشگران شهری، اطلاعات، خدمات موجود در اماکن گردشگری مانند کیوسک های راهنمای گردشگر و افراد آموزش دیده برای ارائه محتواهای فیزیکی و دیجیتال که از قبل برای هر یک از اماکن و فعالیت‌ها طراحی شده و در نهایت گردشگری شهری عبارت است از مسافرت به شهر با انگیزه های مختلف بر پایه جاذبه های گوناگون، امکانات و تسهیلات شهری که در شخص ایجاد جذابیت و انگیزه می نماید.
 
گردشگران شهری، از ویژگی های مختلفی برخوردار هستند. به طور عمده و کلی گردشگری شهری با دو انگیزه و هدف اصلی پنداشته می‌شود که در واقع متفاوت هستند و عبارتند از تجارت و فرهنگ و به لحاظ انگیزه گردشگرانی که به شهری وارد می‌شوند با دلایل مختلفی نظیر استفاده از خدمات پزشکی، دیدن اقوام و دوستان، بازدید از گنجینه ها، رفتن به تئأتر و سینما، توجه به فرصت های ورزشی، حضور در رویدادها، دیدن مناظر شهری، پیدا کردن سرگرمی‌هایی مانند حضور در نمایشگاه، فروشگاه و غیره هستند.

و طبق تعاریف استاندارد، گردشگر شهری فردی است که مسافرت خود را به شهری به غیر از شهر یا مکان سکونت و محیط عادی خود، با انگیزه گردش و تفریح، تجارت، دیدن دوستان و اقوام یا فعالیت های دیگر برای بهره برداری و استفاده از فضای شهر، امکانات، تسهیلات و جاذبه های شهری انجام می دهد که این مسافرت کمتر از ۲۴ ساعت و بیش از یک سال طول نمی‌کشد.
 
پدیده گردشگری، عامل تغییر دهنده فضا و مکان و زمانهای شناخته شده یا خاص است. همچنین گردشگری در قالب الگوهای خاص فضایی به وجود می‌آید و یکی از این الگوها گردشگری شهری است که دسته ای از فعالیت‌های اقتصادی با نتایج مهم اجتماعی، اقتصادی و محیطی در شهرهای ویژه است.
 
گردشگر شهری به‌ عنوان استفاده کننده از فضای شهری با وزن‌دهی و تمرکز بر بخشی از فضای شهری می‌تواند به عنوان عاملی مهم قابل توجه و بررسی باشد، هر میزان که استفاده گردشگران از این فضا و امکانات، خدمات، تسهیلات و جاذبه های شهری بیشتر باشد، فضا و ساختار فضای شهری به سمت گردشگری بیشتر تمایل خواهد یافت. به عبارتی ساختار فضایی شهر، استوار بر ساختار گردشگری شهری است.

به قلم: سلیمان صفری، کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری/ مدیر بسیج کشاورزی داراب

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: گردشگری شهری جاذبه ها گردشگری شهری فعالیت ها فضای شهر جاذبه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۲۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای قطع درختان در بوستان قصر چیست؟

اخیراً فیلمی در فضای مجازی  به نمایش در آمده است که نشان می‌دهد شهرداری منطقه ۷ در باغ موزه قصر تعدادی درخت را قطع کرده است و این طور وانمود می‌کند که گویی شهرداری به دنبال قتل عام درختان و دشمنی با آنهاست! - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی شهرداری منطقه 7 در اطلاعیه ضمن تشکر از حساسیت شهروندان نسبت به حفظ و نگهداشت فضای شهر که همواره مورد تاکید شهرداری تهران بوده، اعلام کرد: این نهاد مردمی که خود را خادم مردم می‌داند هر ساله هزینه‌های هنگفتی برای نگهداشت و توسعه فضاهای سبز شهر تهران می‌کند، به اطلاع شهروندان تهرانی که به حق و بدون تعارف ولی نعمتان کارکنان شهرداری هستند می‌رساند. 

13 اصله درخت طبق نظر پزشک گیاه، مبتلا به آفت پوست‌خوار و چوب‌خوار شده بود و ضرورت قطع این درختان توسط پزشک گیاه به اداره فضای سبز اعلام گردید و سپس این موضوع با ارائه مستندات پزشکی در کمیسیون ماده 7 طرح گردید و اعلام شد که برای حفظ سایر درختان آن محوطه و نیز حفظ جان عابران و شهروندانی که این محوطه تردد می‌کنند، قطع این درختان اجتناب‌ناپذیر است، و کمیسیون بر اساس مستندات پزشک گیاه و نیز سایر کارشناسان، رای به قطع این درختان داد. 

در نتیجه بر خلاف فضاسازی رسانه ای که قطع این درختان را در جهت بی‌توجهی به نگهداشت فضای سبز توسط شهرداری تلقی می‌کرد، واقعیت این است که برای حفظ فضاهای سبز شهری و طبق قوانین موجود و با نظر کارشناسان معتبر این اتفاق موجود است و در صورت لزوم تمامی اسناد و مدارک به انتشار در خواهد آمد. 

از سوی دیگر با توجه به این که آفت چوب خوار تنه درخت را به تدریج  از داخل پوک می‌کند در فصولی که در شهرمان باد و طوفان وجود دارد شکستن و افتادن این درختان به جان و مال شهروندان آسیب می‌زند همچنان که اخیرا دو درخت به دلیل باد سقوط کرد و علت هم این بود که این دو درخت دچار آفت چوبخوار شده و از درون پوک بودند. 

در پایان ضمن تشکر از آن دسته از شهروندانی که با دغدغه حفظ و نگهداشت فضای سبز شهری تحت تاثیر این فیلم و خبر نگران شده بودند اعلام می کند که حساسیت افکار عمومی نسبت به نگهداشت فضای سبز شهری یک سرمایه ارزشمند برای شهرداری و خادمان شهر است و ضمن ارج نهادن به این نگرانی، به صورت کامل پاسخگوی تمامی دغدغه ها و نگرانی ها در این زمینه هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گردشگری در شادگان رونق و توسعه یابد
  • قطع درختان در محدوده باغ موزه قصر
  • ماجرای قطع درختان در بوستان قصر چیست؟
  • رونق و توسعه گردشگری شادگان با اختصاص اعتبار
  • سهم همدان از اقتصاد گردشگری افزایش یابد
  • ۵ صفحه مجازی به دلیل انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی مسدود شد
  • بهبود ۹ پله‌ای رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه
  • منطقه ترشاب خاش یکی ازجاذبه‌های گردشگری سیستان وبلوچستان
  • روابط عمومی؛عامل کلیدی در رونق کسب و کار‌ها
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود