ایدههای قشنگ وزارت فرهنگ که در حد توییت باقی ماند/ چرا مدیران شبکه نمایش خانگی را رها کردهاند؟
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۰۳۴۷۸
برنامههای وزارت فرهنگ برای خانهنشینی مردم در سال ۱۳۹۹ خیلی زود رنگ باخت و نتوانست مردم را با محتوای داخلی سرگرم کند و رونقی به بازار سینما و نمایش خانگی بدهد. امروز نیز این روال ادامه دارد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، توییتی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اواخر سال 1398 منتشر کردند نوید روزهای خوبی را برای شبکه نمایش خانگی هم در حوزه تولید و هم در حوزه نمایش میداد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سیدعباس صالحی ایده «اضافهشدن روزانه یک فیلم جدید به شبکه خانگی» را مطرح کرده بود تا در روزهای کرونایی و خانهنشینی، مردم بتوانند از محتواهای جدید و بروز سینمای کشور بهرهمند شوند. مطابق این پیام و البته توضیحاتی که روابط عمومی سازمان سینمایی اعلام کرده بود قرار بود که این طرح تا پایان فروردین 1399 که کرونا فروکش کند با نمایش 50 فیلم اکران روز و اکران نشده، ادامه داشته باشد. چیزی که در همان ایام هم به طور کامل انجام نشد و بعد از مدتی باوجود اینکه کرونا تا همین الان هم ادامه دارد و بار دیگر مردم را خانهنشین کرده است، به باد فراموشی سپرده شد.
این طرح دقیقاً با اکران آنلاین فیلم خروج ابراهیم حاتمیکیا نیز مجال بالوپر پیدا کردن داشت و میتوانست با قدرت ادامه پیدا کند. چیزی که میتوانست از بار ترافیک سنگین صف اکران فیلمها کم کند و هم فیلمهای اکران نشده و هم فیلمهای اکران روز را تحت پوشش خود قرار دهد.
اما اکران آنلاین خیلی زود رنگ باخت و تنها امروز فیلم شنای پروانه که مدتی در اکران فیزیکی سینمایی حضور داشت، در حال اکران است. بنابراین هم میدان اکران آنلاین خیلی زود خالی شد و هم فرصت نمایش فیلمهای اکران نشده یا اکران روز به قهقرا رفت. این در حالی است که بیشتر فعالین قدیمی سینما به توجه بیشتر به نمایش خانگی تأکیید کردهاند و گفتهاند که در دوران کرونایی و تعطیلی سینما نمایش خانگی میتواند کمکرسان خوبی برای سینمای ایران باشد.
سه به دو دیر هنگام آقای انتظامی پشت فرمان سازمان سینماییاما در حال حاضر نمایش خانگی بیشتر میدانی برای سریالسازی شده است و شمار زیادی از فیلمسازان جوان و قدیمی ما در حال ساخت سریال برای بسترهای اینترنی هستند. البته برخی از آنان همزمان در حال کار و تولید در زمینه سینما هم هستند! اینکه چرا این اتفاق افتاد را میتوان هم در ضعف زیرساختهای فنی برای جلوگیری از سرقت فیلمها عنوان کرد و هم احتمالاً قیمت قراردادهای نمایش خانگی با طرف معامله خود یعنی تهیهکنندگان. مسائلی که حل هر دو مورد آن به کمک سازمان سینمایی ممکن خواهد بود اما به نظر میرسد که برای حل آن اقدام قابل توجی انجام نداده است.
سال گذشته نیز خبر از تشکیل شورایی برای اکران آنلاین داده شده بود که بتواند مشکلات و مسائل مهم اکران آنلاین را حل و فصل کند، اما در عمل هیچ خروجی قابل قبولی از آن بیرون نیامد.
البته وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی دو نکته دیگر را هم در این پست که مورد توجه هم قرار گرفت، بیان کردند یکی ارایه تسهیلات برای بازدیدکنندگان سامانههای برخط ویدیویی و دیگر حمایت از فیلمسازان جوان در موضوعات کرونایی و عرضه در فضای مجازی.
درباره برنامه دوم سازمان سینمایی وزارتخانه آقای صالحی کافی است که نگاهی به جنجال مبالغ بالای اشتراکهای برخی از این بسترها در ماههای اخیر بیاندازیم تا ببینیم که آیا این بسترها در حال حمایت از مصرفکنندگان خود هستند یا خیر. چیزی که نشان میدهد نه تنها تسهیلاتی برای حمایت مشترکین وجود ندارد بلکه از اساس نظارتی برای مدیریت قیمت این بسترها دیده نمیشود.
نکته سومی که وزیر محترم ارشاد گفتهاند نیز از آن وعدههایی است که گفته میشود و بعد از آنکه دو سه پروژه مورد تفقد قرار میگیرد، فراموش میشود. این مورد ناظر بر حوزه تولید به عنوان چرخه مهم سینمای کشور است که در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. آمار تولیدات سینمایی ما رو به کاهش گذاشته است و در این میان آنچه که مرتبط با کرونا هست نیز تعداد به مراتب کمتری دارد. ضمن آنکه باید دید آنچه در خروجی کرونایی سینمای ایران پخش خواهد شد، چه دستآوردی از نظر مضمون، ایده و تکنیک دارد. درجا زدن و یا روبه جلو بودن؟
در هر حال اگر ایدههای آقای صالحی برای اجرا تا پایان فروردین ماه 1399 با فرض کاهش کرونا بوده است، که مشخصاً کرونا کاهش پیدا نکرد و تا امروز بعد از گذشت یک سال هنوز خانه نشینی مردم ادامه دارد و خبری از عمل به ایدههای جالب ایشان نیست. اگر هم بنا بر این بوده است که این برنامهها تا زمان اوج کرونا یاریگر سینما و نمایش خانگی باشد باز هم خبری از کمک نمایش خانگی برای رونق سینمای ایران نیست.
صداوسیما در تولید فیلمهای سینمایی ورود کند/ عدم ارتباط منسجم میان نمایش خانگی، تلویزیون و سینماناتالی پورتمن در فیلم «روزی که رهایم کردی» بازی میکندانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: فرهنگ و هنر وزارت ارشاد شبکه نمایش خانگی فیلم سینما فرهنگ و هنر وزارت ارشاد شبکه نمایش خانگی فیلم سینما سازمان سینمایی اکران آنلاین نمایش خانگی خانه نشینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۳۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کدام کارگردانها مشغول ساخت سریال هستند؟
حسن فتحی با سریال «ازازیل»، محمدحسین مهدویان با سریال «زخم کاری ۳» و کمال تبریزی با سریال «بی عاطفه» و رضا دادویی با سریال «پوکر» این روزها مشغول ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی هستند.
به گزارش ایسنا، این روزها در شبکه نمایش خانگی از نظر ژانری با سریالهایی مواجه هستیم که اغلب مضمونی پلیسی، معمایی و اجتماعی دارند .سریال «ازازیل» ساخته حسن فتحی، فصل سوم از سریال «زخم کاری»، «بی عاطفه» کمال تبریزی و سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی، از جمله آثاری هستند که با مضامین اجتماعی این روزها در شبکه نمایش خانگی در حال تولید هستند.
در این بین ساخت سریالهای «در انتهای شب» آیدا پناهنده، «بلیط یک طرفه» به کارگردانی پوریا حیدری و «بازنده» به کارگردانی امین حسینپور نیز به اتمام رسیده و هنوز وضعیت انتشار آنها در شبکه نمایش خانگی مشخص نشده است.
«زخم کاری۳» و تاکید بر حضور جواد عزتی و شخصیتهای اصلی
سریال «زخم کاری» این روزها به کارگردانی محمدحسین مهدویان در حال تولید است و بهزودی بعد از دریافت مجوز انتشار در سبد محتوایی شبکه نمایش خانگی قرار میگیرد. به گفتهی این کارگردان همه شخصیتهای اصلی از جمله جواد عزتی در این فصل حضور دارند.
با تاکید مهدویان بر حضور بازیگران اصلی این سریال در فصل سوم، به نظر میرسد مخاطب در فصل جدید دیگر شاهد حضور سایهوار مالک (جواد عزتی) در جریان قصه نباشد؛ روندی که در فصل دوم انتقادهای زیادی به همراه داشت.
جواد عزتی، رعنا آزادیور، کامبیز دیرباز، الناز ملک از بازیگران اصلی فصل سوم «زخم کاری» هستند.
اما بر اساس آنچه منتشرشده داستان فصل سوم «زخم کاری» همچون فصل اول و دوم، بر اساس یکی از نمایشنامههای ویلیام شکسپیر طراحی شده و گفته شده منبع اقتباس فصل سوم نمایشنامه «ریچارد سوم» است. محمدحسین مهدویان فصل اول این مجموعه را بر اساس نمایشنامه «مکبث» و فصل دوم را بر اساس نمایشنامه «هملت» ساخت.
انتشار فصل نخست «زخم کاری» از خرداد ۱۴۰۰ در شبکه نمایش خانگی شروع شد که سانسورها در مقاطعی صدای اعتراض سازندگان و بیننده را درآورد و حتی وقفهای در انتشار را موجب شد.
پس از پایان فصل نخست، گمانهزنیها دربارهٔ ساخت فصل دوم مطرح شد. در خرداد ۱۴۰۲ فصل دوم تحت عنوان «بازگشت» به تهیهکنندگی محمدرضا تختکشیان و کارگردانی محمدحسین مهدویان تولید و منتشر شد و کامبیز دیرباز، مهران غفوریان و الناز ملک هم از جمله هنرپیشههای جدیدی بودند که به جمع بازیگران قبلی پیوستند.
با توجه به فاصله زمانی تولید و تدوین، گویا قرار است «زخم کاری ۳» در تابستان سال ۱۴۰۳ پخش میشود. ضمن اینکه همانند فصل دوم که زخم کاری؛ «بازگشت» نام داشت، فصل سوم هم زیرعنوان دیگری خواهد داشت، ولی هنوز نهایی نشده است.
«ازازیل» حسن فتحی پلیسی است؟
سریال «ازازیل» حسن فتحی نیز این روزها بعد از حواشی جزئی در بدو کار، طبق اعلام عوامل در حال تصویربرداری است و اخیرا هم از سوی ساترا مجوز تولید گرفته است.
حسن فتحی که چندسالی را به کارگردانی سریال تاریخی «جیران» گذراند، حالا در حال تولید «ازازیل» در شبکه نمایش خانگی است و هنوز زمان انتشار آن اعلام نشده است.
از پریناز ایزدیار و مریلا زارعی به عنوان بازیگران این سریال یاد شده است. ایزدیار پس از «شهرزاد»، «جیران» و «زمانه» در چهارمین همکاری با حسن فتحی نقش اصلی زن سریال را بازی میکند و مریلا زارعی پس از حضور در «جیران» و فیلم «کیفر»، سومین همکاریاش با حسن فتحی را تجربه میکند. همچنین پیمان معادی، بهرنگ علوی، بابک حمیدیان از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند.
در این زمینه بخوانید:
رژه پیمان معادی، جواد عزتی و نوید محمدزاده در شبکه نمایش خانگی
«بیعاطفه» کمال تبریزی در دست تولید
کمال تبریزی که تا چندی قبل سریال «سرزمین مادری» را روی آنتن تلویزیون داشت، این روزها هم سریال جدیدی با عنوان «بی عاطفه» را در دست تولید دارد.
این سریال توسط امیرعباس پیام نگارش شده و تهیهکنندگی آن را محمدصادق میرکریمی برعهده دارد. رضا کیانیان، مریلا زارعی، بهاره افشاری، بهاره کیان افشار و حامد بهداد از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش میپردازند.
مجموعه «ابله» به کارگردانی کمال تبریزی اولین تجربه این کارگردان سینما و تلویزیون در شبکه نمایش خانگی محسوب میشود؛ سریالی که در آن مجموعه بازیگرانی چون مهران احمدی، هانیه توسلی، احمد مهرانفر، بهنام تشکر، شبنم مقدمی، بهادر مالکی، محسن تنابنده، سیامک صفری، یکتا ناصر و مجید صالحی به ایفای نقش پرداختند با این حال با اقبال زیادی مواجه نشد.
«پوکر» رضا دادویی
سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی و تهیهکنندگی مجید مولایی در دست تولید است.
به گفتهی مجید مولایی سریال «پوکر» در مرحلهی پیش تولید است و هنوز کلید نخورده. پیش از این حضور شهاب حسینی، لاله مرزبان و میرسعید مولویان در این سریال قطعی شده بود. امین حیایی و نیکی کریمی نیز به گروه بازیگران سریال «پوکر» اضافه شدهاند.
رضا دادویی کارگردانی «چشم سوم»، «لونه شغال»، «تعبیر خواب»، «مواجهه» و نمایش «به مناسبت ورود اشکان» ... را برعهده داشته است.
آیدا پناهنده و سریال «در انتهای شب»
سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده و بازی پارسا پیروزفر، هدی زینالعابدین بهزودی از شبکه نمایش خانگی پخش شود. سریال ۹ قسمتی «در انتهای شب» اولین حضور آیدا پناهنده در شبکه نمایش خانگی است.
آیدا پناهنده و ارسلان امیری نویسندگان فیلمنامه و محمد یمینی تهیهکننده «در انتهای شب» هستند.
ساخت این مینیسریال ۹ قسمتی به پایان رسیده اما هنوز خبری از انتشار آن نیست.
آیدا پناهنده پیش از این فیلمهای «ناهید»، «اسرافیل»، «تی تی» و... را کارگردانی کرده است.
انتهای پیام