Web Analytics Made Easy - Statcounter

چالش زعفران باخرز یکی از بخش‌های ابرچالش "جهش صادرات" است که به همت شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج و بر بستر "پلتفرم چالش" در حال برگزاری است که هدف آن حل شبکه مسائل زعفران باخرز با بهره‌گیری از ظرفیت شبکه نوآوری و فناوری کشور است.

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج،   نشست شورای راهبری چالش زعفران باخرز با حضور جمعی از مسئولان استان خراسان رضوی و شهرستان باخرز، پژوهشگران حوزه اقتصاد و کشاورزی و نمایندگان پلتفرم چالش و شرکت پیشگامان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چالش زعفران زعفران باخرز یکی از بخش‌های ابرچالش "جهش صادرات" است که به همت شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج و بر بستر "پلتفرم چالش" در حال برگزاری است.

دبیر چالش زعفران باخرز در این نشست تکمیل زنجیره ارزش زعفران در شهرستان باخرز را از جمله اهداف برگزاری این چالش دانست و اظهار داشت: زعفران محصول استراتژیک این شهرستان است و ما با شناسایی شبکه مسائل زعفران به دنبال ارائه پاسخ‌های نوآورانه و فناورانه برای حل آن‌ها هستیم.

حسین قشمی برگزاری چالش‌های ایده یابی را راهکاری بین‌المللی برای شناسایی راه‌حل‌های نوآورانه و فناورانه دانست و تصریح کرد: در حال حاضر با استفاده از توانمندی پژوهشگران حوزه اقتصاد و کشاورزی به دنبال تدوین RFPهای مرتبط با حوزه زعفران شهرستان باخرز هستیم.

وی با تأکید بر لزوم حل مسائل کشور با استفاده از ظرفیت نخبگان گفت: مادر چالش زعفران باخرز، سیستم نوآوری و فناوری کشور را برای حل شبکه مسائل این حوزه فعال خواهیم کرد.

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی نیز در این نشست بابیان اینکه سالانه ۲۰ تن زعفران در شهرستان باخرز استان خراسان رضوی تولید می‌شود اظهار داشت: با توجه به شرایط آب و هوایی امسال و برخی عوامل دیگر، پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده با کاهش تولید محصول زعفران در شهرستان باخرز مواجه شویم.

اسماعیلی خرده مالکی را یکی از مشکلات حوزه زعفران شهرستان باخرز دانست و تصریح کرد: از بین ۸ هزار و ۲۳۸ فعال حوزه زعفران در باخرز، تنها ۷ نفر کلان مالک هستند.

وی بابیان اینکه خام فروشی زعفران نیز یکی دیگر معضلات حوزه تولید زعفران در شهرستان باخرز است ابراز داشت: در چالش زعفران باخرز باید به سمت بهره‌مندی از راهکارهای نوآورانه و همچنین گسترش صنایع تبدیلی حرکت کنیم تا مردم تغییر و رفع مشکلات را احساس کنند.

اسماعیلی بابیان اینکه در استان خراسان رضوی ۱۲۱ واحد با ظرفیت اسمی ۴۰۰ تن در حوزه زعفران مشغول به کار هستند عنوان داشت: نبود منبع دائمی تأمین آب برای کشاورزان ازجمله مشکلات تولید زعفران در استان خرسان رضوی است.

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی نیز در این نشست بابیان اینکه در حال حاضر کشورهای چیت و افغانستان نیز به کشت زعفران روی آورده‌اند اظهار داشت: نکته‌ای که باید برای تحقق آن تلاش کنیم، افزایش میزان تولید در واحد سطح است.

وجدانی فر با اشاره به مناسب نبودن شرایط بازار و آب‌وهوا برای کشت زعفران در سال جاری خاطرنشان کرد: مشکل کمبود آب یکی از معضلاتی است که برای تولید محصول زعفران مانع ایجاد می‌کند.

وی با تأکید بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت صنایع تبدیلی برای افزایش سوددهی محصول زعفران شهرستان باخرز افزود: صنایع تبدیلی باید در شهرستان باخرز مستقر شوند و شرایط زندگی مردم را از نزدیک لمس کنند و با استفاده از ظرفیت‌های مردمی گامی در مسیر حل مشکلات زعفران باخرز بردارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی نیز در این نشست با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت نیروهای جدید و کارآمد در حوزه زعفران اظهار داشت: متأسفانه ما هنوز نتوانستیم محصول زعفران ایران را به‌خوبی به بازار جهانی معرفی کنیم.

غلامحسین ساربان توسعه مکانیزاسیون را یکی از راهکارهای حل مسائل حوزه زعفران دانست و گفت: دولت باید در حوزه مکانیزاسیون سرمایه‌گذاری کند چون هم هزینه‌های تولید محصول را کاهش می‌دهد و هم برای سود تولید زعفران را برای کشاورز بیشتر می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: فناوری زعفران باخرز زعفران در شهرستان باخرز استان خراسان رضوی چالش زعفران باخرز شرکت پیشگامان محصول زعفران حوزه زعفران شبکه مسائل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۶۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود

علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در آیین افتتاح موزه این دانشگاه، با اشاره به اهمیت علم و فناوری در دنیای امروز، مطرح کرد:  آنچه موجب برتری کشورها می‌شود، میزان پیشرفت در زمینه‌های مرتبط با توسعه فناوری است و شاید بسیاری از معیارهایی که در دنیا مطرح بود، امروز تغییر یافته است.

او گفت: اگرچه در کشور ما شاید توجه دیر هنگامی به موضوع علم و فناوری شد اما خوشبختانه در دو دهه اخیر با فرمایشات رهبر معظم انقلاب و توسعه حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری، جهشی در این حوزه‌ها رخ داد و آن عقب ماندگی‌ها که شاید در سال‌های اولیه مطرح بود تا حد زیادی جبران شده و خواهد شد. ایجاد پارک‌های فناوری، توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تولید محصولات دانش بنیان دستاورد این فعالیت‌ها است.

رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به شعارهای سالانه با بیان اینکه در سال‌‌های اخیر این شعارها به سمت اقتصاد دانش بنیان و صنعت دانش بنیان سوق داده شده است، مطرح کرد: اگر به شعار امسال که جهش تولید با مشارکت مردم است توجه کنیم، مجددا موضوع تولید مورد توجه قرار گرفته است.

او این تولید را شامل تولید دانش بنیان دانست و ادامه داد: از این رو هم‌ نقش معاونت به عنوان سیاست گذار برجسته است و هم دانشگاه ها در مسیر تولید دانش بنیان باید فعالیت و پتانسیل خود را در آن هدایت کنند و در این زمینه دانشگاه صنعتی امیرکبیر که از دیرباز در حوزه‌های پروژه‌های صنعتی فعال بوده است نقش مهم و برجسته ای در تحقق این شعار خواهد داشت.

رهایی تاکید کرد: همکاری های بزرگی که ما با صنایع مختلف هوایی، دریایی، بخش های مرتبط با انرژی و نفت و پتروشیمی داریم، موید آن است که عزم دانشگاه جزم است تا امکانات خود را در مسیر توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان قرار دهد تا نقش مهمی در تحول اقتصاد دانش بنیان داشته باشد.

وی با اشاره به ارتباطات این دانشگاه با معاونت علمی، خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر جلساتی را برگزار کردیم و مراسم امروز نیز مبدا تحولی در این همکاری جدی است و امیدواریم از این زمینه های همکاری بیشترین بهره را ببریم.

در ادامه ویدئوی از موزه دانشگاه امیرکبیر که روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت افتتاح شد را مشاهده می‌کنید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • کرمانشاه صاحب «سرزمین اقتصاد دیجیتال» می‌شود
  • رئیسی: ایران پیشرفته و فناور می‌تواند برای جهان نوآوری داشته باشد
  • همکاری ۴۲ گانه برنامه آبادیران و بهزیستی برای رفع چالش‌های حوزه معلولین
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • چالش‌ها و فرصتهای اکوسیستم استارتاپی در سال ۱۴۰۳