Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@22:20:40 GMT

چند و چون بازگشت آرشیو مطبوعات اصفهان

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۳۵۶۷

چند و چون بازگشت آرشیو مطبوعات اصفهان

ایسنا/اصفهان مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان به این سؤال مهم که «آیا همۀ آرشیو مطبوعات اصفهان از تهران به کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان منتقل‌شده یا فقط بخشی از آن؟» پاسخ داد.

مسعود کثیری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آرشیو مطبوعات اصفهان زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌مرور در مجموعه صائب جمع‌آوری‌شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی از این روزنامه‌ها و نشریات متعلق به ارشاد بود و بخشی را هم مردم اهدا کرده بود.

عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان ادامه داد: خاطرم هست زمانی که برای نوشتن پایان‌نامه دکتری به این مجموعه رفت‌وآمد داشتم، آرشیوی غنی از مطبوعات شهر ایجادشده بود و پژوهشگران زیادی به آن مراجعه می‌کردند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان تصریح کرد: متأسفانه چهار سال قبل، مدیرکل وقت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اعلام کرد که ما به آرشیو مجموعه صائب نیاز نداریم و این اسناد فضای زیادی را اشغال کرده است. به همین دلیل اسناد را از این محل به مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان منتقل کردند.

کثیری یادآور شد: آن زمان خود مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان نیز با مشکل کمبود فضا روبرو بود و به همین خاطر مدیر وقت، آرشیوی که حجم آن چند کامیون بود، برای حفاظت و نگهداری مستقیماً به سازمان اسناد و کتابخانه ملی تهران فرستاد.

وی توضیح داد: زمانی که بنده مدیریت مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان را عهده‌دار شدم، تصمیم گرفتم به هر نحوی شده این آرشیو را به اصفهان برگردانم اما مهم‌ترین معضل، کمبود جا و فضا بود. به همین دلیل طی مذاکراتی که با شهرداری اصفهان انجام دادیم، بنا شد بعد از بازگرداندن آرشیو مطبوعات از تهران، آن را به کتابخانه مرکزی شهرداری اهدا کنیم البته به این شرط که دیگر هیچ سازمان و نهادی حق خارج کردن آن را از اصفهان نداشته باشد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان خاطرنشان کرد: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، حدود یک سال قبل بخش عمده آرشیو  مطبوعات اصفهان از سازمان اسناد و کتابخانه ملی بازگردانده و به کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان تحویل داده شد. آن‌ها هم طی این یک سال تلاش کردند که فضای مناسبی را برای نگهداری و استفاده پژوهشگران از این اسناد فراهم کنند.

این مدرس دانشگاه، در پاسخ به این سؤال که «آیا همۀ آرشیو خارج‌شده از شهر، اکنون در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان موجود است؟» گفت: به لحاظ فیزیکی بخش عمده نشریات برگشته، منتها بخشی از این آرشیو شامل نسخه‌های منحصربه‌فردی می‌شد که فی‌المثل در کل ایران یک نسخه از آن وجود داشت و چون مرجع اصلی برای نگهداری اسنادی از این دست، سازمان اسناد و کتابخانه ملی است، بنا شد که نسخه دیجیتال این اسناد در اختیار اصفهان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بنابراین می‌توان گفت که آرشیو ارجاع شده به‌صورت فیزیکی کامل نیست، اما به‌صورت دیجیتالی کامل است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر نیز ترجیح ما این است که از همه آرشیو، نسخه دیجیتال تهیه شود و تنها همین نسخه در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد؛ چون کاغذها قدیمی هستند و نیاز به مرمت و ضدعفونی و مواظبت‌های خاصی دارند و ممکن است استفاده مداوم پژوهشگران به آن آسیب برساند.

«افرادی که در خانه خود روزنامه‌های قدیمی دارند و توان نگهداری از آن را ندارند، اکنون باید این اسناد را به کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان اهدا کنند یا مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان؟» کثیری به این سؤال چنین پاسخ داد: مرجع اصلی تحویل روزنامه، نشریه، نسخ خطی و هر گونه سندی، مرکز اسناد و کتابخانه ملی است. ما بعد از تحویل گرفتن، این آثار را بررسی می‌کنیم، اگر نسخه منحصربه‌فردی در بین آن باشد، از آن نگهداری می‌کنیم و اگر نسخ متعددی از این نشریه یا روزنامه موجود باشد نیز، آن را در سیستم مبادله و اهدا قرار می‌دهیم تا به غنی شدن آرشیو پژوهشکده‌ها و کتابخانه‌ها کمک کرده باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری آرشیو و مرکز اسناد مطبوعات کتابخانه مرکز اسناد و کتابخانه ملی روزنامه نشريه کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان کتابخانه مرکزی شهرداری مطبوعات اصفهان آرشیو مطبوعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۳۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۹ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز فارس، مهم‌ترین مطالبی که مطبوعات و خبرگزاری‌های استان فارس، امروز نهم اردیبهشت در رسانه‌های خود مطرح کردند. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۹ اردیبهشت
  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • دست درازی صهیونیست‌ها به گنجینه ایران
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • حفظ فرهنگ وهویت هر ملت مستلزم نگهداری اسناد هویت دار
  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی
  • نگهداری ۴۲هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور
  • خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • ایروانی:تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است