Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، «پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا روز گذشته (جمعه) تصمیم ایران برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد را یک «تحول بسیار نگران‌کننده» خواند.

بنا بر گزارش «یاهونیوز»، سخنگوی اتحادیه اروپا بدون اشاره به انفعال طرف‌های اروپایی برجام در قبال تعهداتشان ذیل این توافق هسته‌ای، گفت: «هیچ‌گونه توضیح موثق یا توجیه غیرنظامی برای چنین اقدامی از طرف ایران وجود ندارد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز چهارشنبه ۲۵ فروردین ماه نیز تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) در بیانیه‌ای مشترک، آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایرانی را مایه نگرانی شدید خوانده بودند.

دو روز پس از حادثه نطنز (سه‌شنبه ۲۴ فروردین ماه)، «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، از قصد ایران برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد خبر داد و پس از آن «بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که مقدمات اجرایی آن از سه شنبه شب در نطنز شروع می‌شود.

«کاظم غریب‌آبادی» نماینده ایران در آژانس نیز بعد از آن در توئیتی در این خصوص نوشت: بر اساس نامه و اطلاعات طراحی که در بعدازظهر روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین ماه تحویل آژانس شد، غنی سازی ۶۰ درصدی در دو زنجیره از سانتریفیوژهای جدید IR4 و IR6 در نطنز انجام می‌شود. فرآیند فنی از همین روز آغاز شده و پیش بینی می‌شود هفته بعد اورانیوم با غنای ۶۰ درصد برداشت شود. این اقدام که در واکنش به خرابکاری اخیر در نطنز صورت می‌گیرد، آثار قابل توجهی نیز در ارتقای کیفیت و کمیت رادیوداروهای تولیدی سازمان انرژی اتمی دارد.

تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی ۶۰ درصد واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و در تازه‌ترین این موارد، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بامداد شنبه گفت که اقدام ایران در غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد، بر خلاف توافق هسته‌ای (برجام) است.

دور جدید مذاکرات کمیسیون مشترک برجام روز پنج‌شنبه (۲۶ فروردین ماه) با یک روز تأخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا، در وین برگزار شد و «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرد که کمیسیون مشترک برجام امروز (شنبه) مجدداً تشکیل جلسه خواهد داد.

ایران بارها تأکید کرده است که ایالات متحده برای بازگشت به برجام باید تمامی تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

منبع: الف

کلیدواژه: غنی سازی ۶۰ درصد اتحادیه اروپا فروردین ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۵۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر از بزرگترین اقتصاد اروپا گذشت

داده‌ها نشان داد که اقتصاد آلمان در ابتدای سال از رکود عبور کرد و به لطف بخش ساخت وساز و صادرات بیش از حد انتظار رشد کرد.

به گزارش ایسنا، اقتصاد در سه ماهه اول رشد اندکی داشت و تولید ناخالص داخلی ۰.۲ درصد نسبت به دوره سه ماهه قبلی در شرایط تعدیل شده افزایش یافت. تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز رشد ۰.۱ درصدی را پیش‌بینی کرده بودند.

اداره آمار آلمان، داده‌های سه‌ماهه آخر سال گذشته را به‌جای کاهش ۰.۳ درصدی که قبلا گزارش شده بود، ۰.۵ درصد کاهش داد. رقم بالاتر از حد انتظار، دیدگاه مشترک اقتصاددانان مبنی بر اینکه ضعف‌های ساختاری بهبود آلمان را محدود می‌کند، تغییر نمی‌دهد.

اقتصاد آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، در میان همتایان بزرگ خود در منطقه یورو در سال گذشته ضعیف‌ترین بود، زیرا هزینه‌های بالای انرژی، سفارش‌های ضعیف جهانی و نرخ‌های بهره بالا بی‌سابقه بود. اگرچه انتظار می رود تورم در سال جاری کاهش یابد اما پیش‌بینی می‌شود که رشد نسبتا ضعیف باقی بماند. هفته گذشته دولت آلمان پیش‌بینی رشد اقتصادی خود را برای سال جاری از ۰.۲ درصد به ۰.۳ درصد افزایش داد.

انتظار می‌رود که مصرف خصوصی به شتاب رشد کمک کند زیرا انتظار می‌رود دستمزدهای واقعی در بازار کار  افزایش یابد. داده‌های اداره آمار این کشور نشان داد که خرده‌فروشی آلمان در ماه مارس بیش از حد انتظار افزایش یافته است، که نشان‌دهنده بهبود مصرف در پایان سه‌ماهه و نویدبخش خوبی برای کل اقتصاد است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا / واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اسرائیل خاورمیانه را دچار بدترین چرخه خشونت کرده است/ تلاش‌ها برای راه حل دو دولتی باید افزایش یابد
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا/ واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • جهش ۴۶ درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه ۲۰۲۴
  • قیمت لیر ترکیه امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تجارت ۸۵۰ میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپا در ۲ ماه
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا
  • سازمان بانکداری اروپا: بیش از ۹۰ درصد از بانکداران ثروتمند اتحادیه اروپا مرد هستند
  • متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از شنبه با ۲ آپشن/ بالاخره دولت دستور همسان‌سازی حقوق‌ها را داد
  • خطر از بزرگترین اقتصاد اروپا گذشت