Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@23:49:05 GMT

حرکت چراغ خاموش کرونا در مازندران

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۶۵۳۹

حرکت چراغ خاموش کرونا در مازندران

به گزارش ایرنا، همه گیری ویروس کرونا در موج سوم استان مازندران را دیرتر از دیگر نقاط کشور درگیر کرد و به طور طبیعی دیرتر از استان های دیگر هم از مازندران خارج شده بود ، ولی با این وصف دستکم حدود یک ماه و نیم زمان برد تا به نقطه پیک برسد و سپس کاهشی شود.

داستان موج چهارم کرونا برای استان بسیار متفاوت است ؛ این استان از یک طرف با ورود ویروس انگلیسی درگیر شد، سویه‌ای که انتقالش و درگیرسازیش سه برابر سویه چینی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمانی شیوع کرونای انگلیسی با تعطیلات نوروزی و سفر مسافران و گردشگران از یک سو و دورهمی های خانوادگی ، بازگشایی بازارهای سنتی و شلوغ استان و از همه پررنگ تر ، از سرگیری مراسم جمعی مانند جشن ها ، عروسی ها و ترحیم و عزاداری سبب شد تا مازندران از نیمه دوم اسفند تا پایان نیمه اول فروردین تقریبا چهره غیرکرونایی به خود بگیرد.

کاهش شدید رعایت پروتکل های بهداشتی و محدودیت های کرونایی در کنار رفتارهای روزمره عادی انگارانه تا حدی بود که نه تنها انتقاد مسئولان بهداشت و درمان و مجموعه مدیریت کرونای استان را در پی داشت ، بلکه زمزمه های نگرانی از تبعات چنین وضعیتی به شکل واضح در محافل مردمی شنیده می شد.

اولین علامت آن همه نگرانی سرانجام از روز ۱۱ فروردین با برگشت رنگ نارنجی به مازندران و شروع موج چهارم مشاهده شد ولی آنچه که این موج چهارم را متفاوت تر از سه موج قبلی کرده بود، سرعت انتقال ویروس و شمار مبتلایان بود زیرا در موج سوم طی چهار هفته نخست شمار بیماران بستری مبتلا فقط ۲۴ درصد رشد داشت در حالی که در موج چهارم طی همین مدت افزایش ۲۶۸ درصدی شمار بیماران بستری و مراجعان حضوری ثبت شد.

بر اساس گزارش های رسمی ، در حالی که شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های استان مازندران در نخستین روز فروردین به ۴۴۱ نفر کاهش یافته بود ، این آمار پنجشنبه گذشته به یک هزارو ۶۲۵ نفر افزایش رسید و افزایشی یک هزار و ۱۸۴ نفری را طی چهار هفته رقم زد. در حالی که در آذر ماه سال گذشه از زمان اعلام رسمی موج سوم تا بیست و هشتم همان ماه تعداد بیماران بستری کووید ۱۹ از ۷۹۱ نفر به ۹۸۷ نفر رسیده بود.

آرامش قبل از طوفان ؟

 با این وصف ، در روزهای اخیر طبق آمار ستاد استانی مقابله با کرونای مازندران ، سرعت همه گیری ویروس در استان کاهش یافته است. طبق  این آمارها شمار بیماران بستری روزانه که در هفته های اخیر به طور میانگین رشد پنج تا ۱۰ درصدی را برای هر روز داشت ، از روز چهارشنبه هفته گذشته به یکباره متوقف شد.

روز چهارشنبه روند افزایشی شمار بیماران بستری رشد سه درصدی داشت و روز پنجشنبه این میزان به ۰/۳ درصد رسید و سپس در روز جمعه روند منفی به خود گرفت به طوری که شمار بیماران بستری روز پنجشنبه هفته گذشته یکهزار و ۶۲۵ نفر بود که روز جمعه به یکهزار و ۶۰۲ نفر رسید.

همچنین شمار بیماران جدید بستری نیز کاهش ۱۳ درصدی داشت و از طرف دیگر ترخیصی های کرونایی بیمارستان های استان نیز روند افزایشی ملایم را طی کرد و به طور میانگین روزانه به ۳۱۰ نفر در سه روز اخیر رسید.

مهم ترین پرسش این است که آیا موج چهارم همه گیری ویروس کرونا در استان مازندران خوابیده یا به صورت موقت فروکش کرده است ؟البته برخی در فضای مجازی و دورهمی خای خانگی این توقف آمارهای را ناشی از کنترل ویروس می دانند و زمینه ساز بازگشت فعالیت عادی می پندارند.

خاموشی غیرقابل پیش بینی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران کاهش تعداد مبتلایان و بیماران بستری کرونایی استان در روزهای اخیر را غیر قابل پیش بینی دانست و گفت: این وضعیت قابل اعتماد نیست چون نمی توان قاطعانه نظر داد که این وضعیت نشانه فروکش کردن موج چهارم است یا این که یک وقفه کوتاه محسوب می شود.

دکتر قاسم اویس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : فروکش کردن روند افزایشی شمار مبتلایان ممکن است ریشه در چندین عامل موقتی داشته باشد که در محاسبات عددی جای نمی‌گیرد. یکی از عوامل بسیار مهم در کاهشی شدن شمار بیماران بستری را می توان در کاهش تعداد مراجعات به مراکز درمانی به خاطر تعطیلات دانست ضمن این که شمار بیماران ترخیصی هم افزایش شده و می تواند گمراه کننده باشد.

وی گفت : البته خروج غیربومیان و مسافران و گردشگران از استان هم می تواند بر آمار مراجعان به مراکز درمانی و در نهایت آمار روزانه اثرگذاری کرده باشد که در این صورت نمی تواند به معنای فروکش کردن موج چهارم ارزیابی کرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مزاندران افزود : یک علت دیگر هم این می تواند باشد که با توجه به وضعیت شلوغی بیمارستان ها و  اشغال تعداد زیادی از تخت های بیمارستانی ، بخشی از بیمارانی که وضعیت معتدل تری دارند به جای بستری ، با نسخه نویسی به منازلشان ارجاع می شوند تا دوران نقاهت را آنجا سپری کنند و طبیعی است که بر آمار بستری روزانه اثرگذاری می کند.

اویس با تاکید بر این که در حال حاضر نمی توان به کاهشی شدن روند موج چهارم کرونا در مازندران حکم داد ، گفت : وضعیت کنونی به گونه ای است که در صورت هرگونه بی توجهی و از سرگیری رفتارهای عادی انگارانه می تواند بار دیگر شعله همه گیری را سوزان تر کند.

وی وضعیت کنونی استان را بسیار خطرناک توصیف کرد و هشدار داد: نباید آمارها زمینه عادی سازی رفتارهای عمومی و بهداشتی شود زیرا ممکن است شمار بیماران بستری صرفاً یک عدد باشد و هیچ فاکتور مناسبی برای سنجش یک همه گیری به حساب نیاید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ویروس کرونا بارها به ما ثابت کرده که نباید در معرض خوش‌خیالی و ساده انگاری قرار گیرد زیرا این ویروس از هر فرصت استفاده می کند ، همان گونه که در سال جدید استان مازندران و کل کشور را در خطرناک ترین وضعیت قرار داد.

اویس سخن گفتن درباره فروکش کردن موج چهارم همه گیری کرونا در مازندران را به آمارهای اواسط هفته جاری وابسته دانست و افزود: باید در روزهای آینده منتظر بود و دید که وضعیت کرونایی استان به چه سمتی خواهد رفت، اما امیدواریم این تغییر وضعیت به سمت فروکش کردن همه گیری و کاهش شمار مبتلاین و مرگ و میر باشد.

وی خواستار رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی و محدودیت های کرونایی در تمامی مناطق مازندران شد و هشدار داد: این بار برخلاف سال گذشته با ویروس جهش یافته رو به رو هستیم که به سرعت می تواند شرایط را به نفع خود تغییر دهد و لازم است مردم و مسئولان هم در مقابل نهایت هوشیاری را داشته باشند.

کنترل کرونا در پس واکسیناسیون کامل

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم رفتار عادی و بازگشت به شرایط مطلوب را در گرو واکسیناسیون همگانی دانست و گفت : متاسفانه این مساله به دلیل شرایط پیچیده تحریم ها برای کشور سخت شده و راه را برای سلامت مردم بسته است.

دکتر سیمین بابایی به خبرنگار ایرنا گفت : رفتار عادی انگارانه منوط به واکسناسیون عمومی است که البته در استان مازندران و کشور هرچند آرام ولی در حال انجام است.

به گفته او ، حتی بسیاری از کشورهایی که اقدام به واکسیناسیون عمومی کردند نیز در حال بازگشت به محدودیت های سختگیرانه هستند که به معنای جهش یافتکی ویروس و ضرورت رفتارهای محتاطانه با این اپیدمی جهانی است.

بابایی رعایت پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک های استاندارد و همچنین فاصله گذاری اجتماعی را تنها راه کنونی برای حفظ سلامت و بقا دانست و گفت : رفتار عادی انگارانه می تواند نه تنها فرد بلکه یک جامعه را درگیر کند همان طور که در مساله ورود ویروس انگلیسی در استان مازندران شاهد بودیم.

طبق آمارهای رسمی در حال حاضر نیمی از تخت های بیمارستانی استان مازندران در اشغال بیماران کووید۱۹ قرار دارد و تقریبا ۶۰ درصد بخش مراقبت های ویژه استان به این نوع بیماران اختصاص داده شده است.

مازندران اکنون چهاردهمین ماه از همه گیری ویروس کرونا را پشت سر گذاشته است و تاکنون درگیر چهار موج همه گیری این ویروس بوده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا کووید-19 مازندران بهداشت و سلامت کرونای انگلیسی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کووید 19 مازندران ویروس کرونا کووید 19 مازندران بهداشت و سلامت کرونای انگلیسی اخبار کنکور شمار بیماران بستری استان مازندران همه گیری ویروس ویروس کرونا فروکش کردن همه گیری موج چهارم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۶۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟

راز بقا: نقشه راه پیشگیری از بیماری همه گیر، که در ۲۶ مارس در مجله “Nature Communications” منتشر شد، توصیه می‌کند از مکان‌هایی که حیوانات در آن غذا می‌خورند و استراحت می‌کنند، محافظت یا احیا شود و برخورد انسان با حیات وحش در مناطق توسعه‌یافته‌تر به حداقل برسد.

به گزارش راز بقا، شیوع بیماری‌های عفونی ناشناخته قبلی، مانند کووید-۱۹ یا اچ‌آی‌وی، زمانی ایجاد می‌شود که ویروس از حیوانی به انسان منتقل شود. به این انتقال «سرریز مشترک بین انسان و دام» می‌گویند. حیوانات وحشی که به دلیل کمبود غذا یا از دست دادن زیستگاه تحت فشار قرار می‌گیرند، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های ویروسی می‌شوند و حتی ممکن است ویروس‌های بیشتری را دفع کنند.

حفاظت از جنگل‌ها، رودخانه‌ها و دیگر فضا‌های طبیعی قبلاً به‌عنوان روشی مقرون‌به‌صرفه برای جلوگیری از بیماری‌های همه‌گیر مطرح شده است.

توصیه‌های جدید برای کاهش سرریز‌ها (که توسط یک تیم بین‌المللی متشکل از زیست‌شناسان، بوم‌شناسان و کارشناسان سیاست گردآوری شده) بر اساس مطالعات موردیِ سرریز بیماری مشترک انسان و دام از خفاش‌هاست.

محققان در سال ۲۰۲۲ پس از مطالعه ویروس “Hendra” در نیمه گرمسیری شرق استرالیا، (که چهار نفر از هفت انسان آلوده را کشته است) گزارش دادند که وقتی کمبود غذا در زمستان باعث شد تا خفاش‌های میوه‌خوار به دنبال گیاهان گلدار در باغ‌های شهری یا مناطق کشاورزی باشند، سرریز‌ها روی دادند. در نتیجه این امر ویروس به اسب‌هایی که در مناطقی که خفاش‌های آلوده ادرار یا مدفوع دفع می‌کردند، منتقل شد و سپس اسب‌های بیمار برخی از انسان‌ها را آلوده کردند.

راینا پلورایت (Raina Plowright)، بوم‌شناس بیماری در دانشگاه کرنل که هم پژوهش سال ۲۰۲۲ و هم مقاله جدید را نوشته، می‌گوید: «وقتی متوجه شدید که چگونه سرریز اتفاق می‌افتد، راه‌حل‌ها آشکار می‌شوند. به عنوان مثال، برای جلوگیری از شیوع بیماری هندرا، یک استراتژی که اکنون در جنوب شرقی کوئینزلند آزمایش می‌شود، کاشت مجدد پنج گونه از درختان گلدار است. گاهی‌اوقات تغییرات بسیار کوچک در یک اکوسیستم می‌تواند اثرات واقعاً عمیقی داشته باشد.»

آیرورو تانشی (Iroro Tanshi)، بوم‌شناس دانشگاه واشنگتن در سیاتل، می‌گوید راه دیگری که برای جلوگیری از سرریز وجود دارد، محافظت از مکان‌های وحشی و «واقعاً قطع تماس» با جمعیت حیوانات وحشی است.

نیجریه جایی است که تانشی به مطالعه خفاش‌ها می‌پردازد. او جوامع محلی را در جلوگیری از آتش‌سوزی‌های جنگلی ناشی از انسان و ارائه منابع جایگزین پروتئین به مردم برای کاهش نیاز به شکار خفاش‌ها در غار‌ها مشارکت می‌دهد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، گونه‌های خفاش میزبان چهار بیماری از نُه بیماری هستند که بیشترین خطر بالقوه را برای سلامت عمومی دارند.

وینیفرد فریک (Winifred Frick)، دانشمند ارشد در سازمان غیرانتفاعیِ “Bat Conservation International” مستقر در آستین، تگزاس، می‌گوید: این تاکتیک‌های می‌توانند «برای حیوانات دیگری که می‌توانند مخازن ویروسی باشند» مانند جوندگان، نخستی‌سانان یا پرندگان هم اعمال شود.

احتمال جهش ویروس‌ها از انسان به حیوان دو برابر بیشتر از بالعکس است. بر اساس مطالعه جداگانه‌ای که در ۲۵ مارس منتشر شد، پس از تجزیه و تحلیل نزدیک به ۵۹۰۰۰ توالی ژن ویروسی مرتبط با انواع میزبان‌های مهره داران، محققان دریافتند که تقریباً دو سوم از انسان‌ها ویروس‌ها را به حیوانات منتقل می‌کنند در حالی که تنها حدود یک سوم از ویورس‌ها از حیوان به انسان می‌رسد.

سدریک تان، ژنومیست میکروبی در مؤسسه ژنتیک دانشگاه کالج لندن که مطالعه توالی ویروسی را رهبری می‌کرد، می‌گوید: «جریان پرش ویروس‌ها بین گونه‌های مختلف جانوری فرآیندی بی‌پایان است.»

محققان امیدوارند که در کنار سرمایه‌گذاری در فناوری زیست پزشکی و اپیدمیولوژیک برای جلوگیری از همه‌گیری‌های آینده، تصمیم گیرندگان همزمان روی حفظ اکوسیستم‌ها سرمایه گذاری کنند تا در وهله اول از سرریز جلوگیری کنند.

آن‌ها همچنین می‌گویند که باید تعداد جاده‌ها را به مکان‌های وحشی کاهش داد. جاده‌ها راه را برای توسعه زیرساخت‌ها هموار می‌کنند که زیستگاه حیات وحش را از بین می‌برد. آن‌ها همچنین به مردم اجازه می‌دهند تا خیلی سریع به حیوانات و یکدیگر دسترسی داشته باشند.

به گزارش راز بقا، محققان دیگر نشان داده‌اند که تراکم بیشتر جاده‌ها خطر ابتلا به ابولا را افزایش می‌دهد و ویروس ابولا در جاده‌های اصلی پخش می‌شود؛ بنابراین سیاست گذاران و مقامات بهداشت عمومی باید مطالعه سرریز‌های مشترک بین انسان و دام را قبل از تبدیل شدن یک ویروس به یک بیماری همه گیر یا همه گیر، به جای اینکه به عنوان «یک فکر بعدی» در نظر بگیرند، در اولویت قرار دهند.

 

منبع: ساینس نیوز

tags # کرونا ، ویروس ، محیط زیست سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • نجات جان ۱۰ بیمار در کمتر از یک هفته با تلاش تیم پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • قاتل خاموش جان یک جوان را در بروجن گرفت
  • مرگ خاموش جوان بروجنی
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!