Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-04@23:44:48 GMT

واکنش جدی چین به اظهارات سران آمریکا و ژاپن

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۷۷۰۱

واکنش جدی چین به اظهارات سران آمریکا و ژاپن

چین به نمایش اتحاد ایالات متحده و ژاپن در جریان مذاکرات بین جو بایدن رییس جمهوری آمریکا و «سوگا یوشی هیده» نخست وزیر ژاپن واکنش نشان داد و آن را "تلاشی طنزآمیز برای ایجاد اختلافات" خواند.

سفارت چین در واشنگتن روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد مذاکرات آمریکا و ژاپن از چارچوب روابط دو جانبه فراتر رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوگا یوشیهیده نخست وزیر ژاپن و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه نشست خود در واشنگتن را به پایان رساندند. رهبران این دو کشور توافق کردند تا در رابطه با چالش های ایجاد شده توسط چین همکاری کنند.

بایدن در یک نشست خبری پس از این دیدار گفت که «ژاپن و آمریکا دو دموکراسی قدرتمند در این منطقه هستند. ما متعهد هستیم، ما به حفظ و پیشبرد ارزش های مشترکمان از جمله حقوق بشر و حاکمیت قانون متعهدیم.»

بایدن همچنین گفت که «ما می خواهیم همکاری کنیم تا نشان دهیم که دموکراسی ها در قرن بیست و یکم همچنان می توانند رقابت کرده و پیروز شوند.»

سوگا گفت: «اتحاد میان ژاپن و آمریکا اساس صلح، ثبات و شکوفایی در منطقه اقیانوس هند تا اقیانوس آرام و سراسر جهان بوده است و در حال حاضر، به علت وضعیت کنونی منطقه و جو امنیتی شدید، اهمیت این اتحاد از هر زمان دیگری بیشتر شده است.»

سران دو کشور بعد از این نشست هم بیانیه ای صادر کردند و برای اولین بار در بیش از پنج دهه اخیر در بیانیه مشترک رهبران ژاپن و آمریکا به «تایوان» اشاره شد.

در این بیانیه آمده است که «ما بر اهمیت صلح و ثبات در دو سوی تنگه تایوان تاکید داریم و از یک راه حل صلح آمیز برای رفع مسئله این تنگه حمایت می کنیم.»

آخرین بار سال ۱۹۶۹ بود که در بیانیه مشترک ژاپن و آمریکا به مسئله تایوان اشاره شد. در آن زمان ساتو اِیساکو نخست وزیر وقت ژاپن و ریچارد نیکسون رئیس جمهوری وقت آمریکا با یکدیگر گفت و گو داشتند. در آن زمان هنوز روابط دیپلماتیک این دو کشور با چین عادی نشده بود. چین تایوان را یکی از منافع کلیدی خود می داند.

این نشست نخستین دیدار حضوری بایدن با رهبر یک کشور خارجی پس از عهده داری ریاست جمهوری آمریکا بود.

/ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ژاپن و آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۷۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست سران سازمان همکاری اسلامی آغاز شد

نشست سران سازمان همکاری اسلامی با حضور وزیر امور خارجه کشورمان آغاز شد.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، نشست سران سازمان همکاری اسلامی در محل Sir Dawda Kairaba Jawara واقع در بانجول پایتخت گامبیا با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

امیرعبداللهیان در این نشست مواضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال تحولات جهان اسلام و منطقه‌ای و بین المللی به ویژه وضعیت جنگ غزه تبیین می‌کند.

همچنین در این اجلاس که با موضوع اصلی «ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفتگو پیرامون توسعه پایدار» برگزار می‌شود، مسائل و چالش‌های مختلف جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در باریکه غزه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در مجموع سه سند شامل پیش نویس قطعنامه فلسطین، پیش نویس بیانیه بانجول و پیش نویس سند نهایی نشست سران برای تصویب به ترتیب به نشست شورای وزیران امور خارجه و سپس اجلاس سران ارائه خواهد شد.

نشست مقامات ارشد مقدماتی برای پانزدهمین نشست کنفرانس سران اسلامی در بانجول از تاریخ ۳۰ آوریل ۲۰۲۴ (سه شنبه) آغاز شده است.

گامبیا ریاست نشست سران سازمان همکاری اسلامی را به مدت سه سال از عربستان سعودی تحویل خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • نشریه تایم: حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند!
  • نشست سران سازمان همکاری اسلامی آغاز شد
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین
  • حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند!
  • مشکل اصلی برای آتش‌بس در غزه شخص نتانیاهو است
  • پنتاگون اعلام کرد پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند
  • پنتاگون پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند
  • واکنش بایدن به خیزش دانشجویی
  • واکنش بایدن به اعتراض دانشجویان حامی فلسطین