Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@00:13:03 GMT

چهارمحال و بختیاری دومین استان کم‌بارش کشور است

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۴۷۷۹

چهارمحال و بختیاری دومین استان کم‌بارش کشور است

مهران چراغپور روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: چهارمحال و بختیاری در سال آبی ۹۹-۱۴۰۰ یکی از کم‌بارش‌ترین ۵۰ سال اخیر را تجربه کرده و خشکسالی تاثیر عمیقی بر این استان بر جا گذاشته است.

وی با بیان اینکه خشکسالی ۹۲ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری را در برگرفته است، تصریح کرد: استان تا پایان سال آبی جاری درگیر خشکسالی هواشناسی می‌شود و منابع آب استان با کاهش شدیدی مواجه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چراغپور، میانگین بارش‌های سال آبی جاری را ۳۷۶ میلیمتر اعلام کرد و گفت: این بارش‌ها در مقایسه با میانگین دوره مشابه میانگین بلندمدت حدود ۳۰ درصد کاهش دارد.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بارش‌های اردیبهشت در حد معمولی(نرمال) خواهد بود، افزود: با این وجود تاثیری بر روند خشکسالی استان نخواهد داشت.

چراغپور همچنین از افزایش یک تا ۲ درجه‌ای دمای هوای استان در سال آبی جاری خبر داد و گفت: یکی از علل کاهش بارندگی‌ها، افزایش هوا و تغییرات اقلیمی است.

وی با بیان اینکه سه استان خشک و کم‌بارش کشور شامل کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و کردستان در اقلیم زاگرس قرار دارند، خاطرنشان کرد: گرم شدن هوا و تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر به شدت بر استان‌های زاگرس‌نشین تاثیر داشته است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تابستان امسال با تنش آبی ناشی از شرایط خشکسالی مواجه خواهیم شد بر ضرورت مدیریت مصرف آب در بخش شرب، کشاورزی و صنعت تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.
خشکسالی‌های اخیر از سال ۱۳۸۶ در چهارمحال و بختیاری آغاز شده و پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان به‌ویژه در بخش کشاورزی داشته است.

برچسب‌ها کم آبی شهرکرد چهارمحال وبختیاری سازمان هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کم آبی شهرکرد چهارمحال وبختیاری کم آبی شهرکرد چهارمحال وبختیاری سازمان هواشناسی اخبار کنکور چهارمحال و بختیاری سال آبی بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۴۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بارش‌های رگباری در چهارمحال و بختیاری

مهران چراغ پور مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس بررسی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی از امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، از شدت و میزان بارش‌ها کاسته شده و بارش‌هایی به صورت خفیف و نقطه‌ای در برخی مناطق استان انتظار می‌رود.

وی افزود: برای روز یکشنبه در سطح استان آسمانی صاف تا کمی ابری گاهی همراه با وزش باد پیش بینی می‌شود.

بیشتر بخوانید

کوهرنگ خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری اعلام شد

چراغ پور اضافه کرد: با افزایش ناپایداری‌ها برای روز دوشنبه و سه شنبه برای اکثر مناطق استان به خصوص غرب و جنوب استان رگبار باران همراه با رعد و برق و احتمال تگرگ دور از انتظار نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • بارش‌ها برای چهارمحال‌ و بختیاری تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت+فیلم
  • دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت برگزار می‌شود
  • افتتاح دومین نمایشگاه کار در چهارمحال و بختیاری
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • ثبت ۵۳ میلیمتر بارش در در لیرابی
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • خسارت به کانال‌های کشاورزی بخش میانکوه در بارش اخیر
  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت
  • پیش بینی بارش‌های رگباری در چهارمحال و بختیاری
  • پیش بینی ورزش باد و بارش رگبار در چهارمحال و بختیاری