Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@04:45:08 GMT

۸۰۰ هکتار از باغات سربیشه درگیر آفت چوبخوار شد

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۲۲۴۳

۸۰۰ هکتار از باغات سربیشه درگیر آفت چوبخوار شد

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: ۸۰۰ هکتار از باغات شهرستان سربیشه درگیر آفت چوبخوار شد.

مریم جوادی بایگی، امروز یکشنبه ۲۹ فروردین به رسلنه‌های گروهی اعلام کرد:  مهم‌ترین آفات چوبخوار شهرستان سربیشه به ترتیب اهمیت سوسک چوبخوار شاخک بلند سارتا، سوسک سرشاخه خوار رزاسه، سوسک کاپنودیس، پروانه چوبخوار پسته (کرمانیا)، زنبور سرشاخه خوار زرشک هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، جوادی بایگی با بیان اینکه آفات چوبخوار جزو آفات درجه دوم محسوب می‌شوند، اظهار کرد: زمانیکه درختان در اثر یک عامل اولیه از جمله تنش‌های محیطی مانند خشکسالی، تغذیه نامناسب، بیماری و سایر آفات دیگر ضعیف می‌شوند مستعد خسارت آفات چوبخوار خواهند بود.

وی، زمان ظهور سوسک چوبخوار را اواسط اردیبهشت اعلام کرد و گفت: طول دوره ظهور تدریجی حشرات کامل سارتا در مناطق تحت نظارت از اردیبهشت تا مهر تعیین شد، لذا با این روند نمی‌توان سمپاشی علیه این آفت انجام داد و عمدتا درختان هسته داری که با تنش خشکسالی یا آلوده به بیماری شانکر بوده و ضعیف شده باشند مورد حمله این آفت قرار می‌گیرند.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه افزود: حشرات کامل پروانه چوبخوار پسته در شهرستان سربیشه از اواسط فروردین در باغ‌های پسته ظاهر می‌ شوند.

وی با بیان اینکه مطابق گزارشات تله‌های فرمونی در این شهرستان اوج پرواز این آفت از ۱۰ فروردین تا ۲۵ فروردین تعیین شد، گفت: روزهای پس از روزهای بادی و بارانی جمعیت این پروانه‌ها زیاد است که زمان سمپاشی برای کنترل این آفت ٣ روز بعد از اولین افزایش ناگهانی جمعیت پروانه تعیین می‌ شود.

وی بیان کرد: زنبور سرشاخه خوار زرشک هم از اوایل اردیبهشت ماه ظاهر می‌شود و این زنبور با تخم ریزی در محل جوانه ها و نفوذ لاروهای جوان از این محل بداخل بافت نرم سرشاخه‌ها می‌تواند باعث خشکاندن سرشاخه‌ها شود.

وی درخصوص کنترل جمعیت و خسارت آفات چوبخوار گفت: تغذیه مناسب درختان با کودهای پتاسه این کود موجب تنومند شدن شاخه‌ها و با افزایش شیره گیاهی موجب خفه شدن لاروهای چوبخوار می‌شود و انجام عملیات هرس علیه آفات چوبخوار قطع و جمع آوری یا سوزاندن درختان خشکیده و آلوده، جمع آوری حشرات چوبخوار و سوزاندن آن‌ها وتوصیه به کشت گیاهان تله (سیر و پیاز) برای جلب و جمع آوری سوسک سرشاخه خوار رزاسه به باغداران وهمچنین نصب تله‌های فرمونی با هدف پیش آگاهی برای پروانه فری و پروانه زنبور مانند، ازاهم روش‌های کنترل جمعیت وخسارت آفت چوبخوار است.

جوادی بایگی، برآورد خسارت آفات چوبخواربه شهرستان سربیشه را حدود ۴ میلیاردتومان اعلام کرد و یادآور شد:  اعتبار مورد نیاز برای مبارزه تلفیقی باآفات یک میلیارد تومان است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کشاورزی سربيشه آفت شهرستان سربیشه آفات چوبخوار سرشاخه خوار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۲۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیشترین بارندگی در ایستگاه حصار دار خوسف با ۵۵ میلی متر


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،کارشناس هواشناسی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ایستگاه حصار دار از توابع خوسف با ۵۵ میلی متر بیشترین بارش را ثبت کرده است.

لطفی افزود: بعد از آن ایستگاه فریز با ۴۶ میلی متر، مختاران ۴۰ میلی متر,علی اباد زارعین ۳۹ میلی متر، قدمگاه ۳۱ میلی متر، حسین آباد ۳۰ میلی متر،مود و ابراهیمی ۲۹ میلی متر، گزیک، دستگرد درمیان، حجت آباد، سربیشه ۲۸ میلی متر، جنوب شهر بیرجند ۲۸ میلی متر و اسدیه ۱۹ میلی متر ثبت شده است.

وی گفت: همچنین در مراکز شهرستان‌ها نیز سربیشه با ۲۸ میلی متر، خوسف ۲۰ میلی متر، اسدیه ۱۹ میلی متر، ایستگاه فرودگاهی ۱۷ میلی متر، نهبندان ۱۶ میلیم تر، قاین ۱۱ میلی مترفحاجی اباد ۸ میلی متر، فردوس ۵ میلی متر، بشرویه و طبس ۳ میلی متر و سرایان ۲ میلی متر را ثبت کرده است.  

دیگر خبرها

  • نصب تله‌های فرمونی برای پایش آفات در شهرستان بن
  • ثبت بیشترین بارندگی در ایستگاه حصار دار خوسف با ۵۵ میلی متر
  • مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران
  • نصب تله‌های فرمونی جهت پایش آفات در شهرستان بن
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • رکوردشکنی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده
  • این سوسک را نمی شود کشت، فقط باید نگاه کرد! (عکس)
  • سوسک شب رو به این زیبایی! (عکس)
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران