Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@22:06:04 GMT

چه عواملی صادرات مبلمان را کم‌تر از نصف کرد؟

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۹۲۲۸

چه عواملی صادرات مبلمان را کم‌تر از نصف کرد؟

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران گفت که در سال گذشته کرونا، تأمین مواد اولیه، مشکلات تحریم و اف ای تی اف و مشکلات مربوط به بانک مرکزی منجر به کاهش چشمگیر صادرات مبلمان شد.

حسن احمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هنوز آمار دقیق صادرات در سال گذشته اعلام نشده، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات اتحادیه، صادرات مبلمان در سال ۱۳۹۸ حدود ۷۵ تا ۸۰ میلیون دلار بوده، اما در سال گذشته به حدود ۳۰ میلیون دلار رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی یکی از دلایل کاهش صادرات را شیوع ویروس کرونا عنوان کرد و گفت: کشورهای هدف صادرات مبلمان ایران، کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، آذربایجان و قطر هستند. در نتیجه شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها منجر به کاهش صادرات شد. دلیل دیگر کاهش صادرات در سال گذشته کمبود موجودی اولیه بود و طبیعتاً در چنین شرایطی اولویت مصرف محصولات در داخل است.  

افزایش ۲ تا ۷ برابری قیمت مواد اولیه

احمدیان از افزایش ۲ تا ۷ برابری قیمت انواع مواد اولیه تولید مبلمان مثل فوم، پارچه، ام دی اف، یراق آلات، آهن آلات و غیره خبر داد و گفت: تولید کننده‌ای که برنامه صادراتی دارد و به خارج از کشور تعهد می‌دهد، باید با برنامه‌ریزی دقیق مواد اولیه خود را تامین کند که امکان این فرآیند وجود نداشت و تاثیر منفی بر صادرات گذاشت.  

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان دلیل سوم کاهش صادرات را نیز مشکلات مربوط به تحریم‌ها و اف ای تی اف عنوان و تصریح کرد: همچنین رفتارهای بانک مرکزی در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات، جرایمی که به دنبال داشت و سخت بودن فرایند منجر به کاهش صادرات در بخش‌های مختلف در سال گذشته شد.  

احمدیان با بیان اینکه برآیند کرونا، تأمین مواد اولیه، مشکلات تحریم و اف ای تی اف و مشکلات مربوط بانک مرکزی منجر به کاهش صادرات شد، تصریح کرد: این در حالی است که سال گذشته با توجه به نرخ دلار بهترین زمان برای صادرات بود، اما طبق معمول که در ایران فرصت‌سوزی می‌شود. این فرصت نیز از دست رفت.  

عدم تخصیص ارز و دلالان عامل گرانی مواد اولیه

احمدیان همچنین در پاسخ به سوالی درباره مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه گفت: مواد اولیه مبلمان در بخش‌های سلولزی، منسوجات، یراق آلات و فلزات وجود دارد که بخشی از آنها وارداتی و بخش در داخل تامین می‌شود. برای مثال ۸۰ درصد یراق آلات از طریق واردات تامین می‌شود که با نرخ ارز و مسائل سفارش ارتباط دارد. در سال گذشته به دلیل اختصاص کم ارز، موجودی محصولات کم و در نتیجه گران بود. در مورد مواد اولیه تولید داخل مانند پتروشیمی نیز به دلیل افزایش نرخ ارز، ترجیح صنایع صادرات بود، بنابراین قیمت را بالا بردند و کالاهای مرتبط نیز گران شد.  

همچنین به گفته وی کالاهایی مانند پارچه که بخشی از آن از طریق واردات تأمین می‌شود که با افزایش نرخ ارز و هزینه جابجایی پول در پی تحریم‌ها گران شد. تامین کنندگان داخلی که مشابه کالاهای خارجی را تولید می‌کردند نیز فقط تورم واقعی را بر محصولات خود اعمال نکردند، بلکه با توجه به افزایش قیمت کالاهای خارجی قیمت خود را گران کردند.  

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان در ادامه از حضور دلالان در بازار مواد اولیه مبلمان خبر داد و گفت: دلالانی هم در این بازار وجود دارند که از خلاء قیمتی کالاهای تولید داخل و خارج استفاده می‌کنند و با سرمایه‌گذاری مالی مجموعه محصولات را به صورت عمده می‌خرند و برای سودآوری با در نظر گرفتن قیمت خارجی آن را در بازار توزیع می‌کنند.  

بنابراین به گفته وی برآیند عدم نظارت مناسب بر تولید و توزیع مواد اولیه و عدم تخصیص ارز به مواد اولیه باعث کمبود و نوسان قیمت مواد اولیه در بازار شد.  

احمدیان همچنین با اشاره به ممنوعیت واردات کالاهای نهایی درباره میزان واردات مبلمان گفت: رقم واردات در سال قبل نهایتا یک میلیون دلار و در سال ۱۳۹۸ حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار بوده که در مقابل صادرات و ترنور مالی جهانی حدود ۸ میلیارد دلاری صنعت مبلمان و چوب رقم ناچیزی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مبلمان صادرات کروناویروس صادرات مبلمان مشکلات مربوط سال گذشته منجر به کاهش کاهش صادرات مواد اولیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۹۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، فرهاد رمضان معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه‌دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد بود.

بیشتر بخوانید: نزول سنگین قیمت طلا و ارز

قیمت دلار در بازار آزاد که در روزهای اخیر روند کاهشی داشت، طبق مشاهدات میدانی از بازار با تغییر جهتی کوتاه، معامله شد.

براساس گزارش‌های میدانی، دلار دوباره به کریدور ۶۰ هزار تومان برگشت و با نرخ ۶۰ هزار تومان خرید می‌شد. البته این شرایط بازار در حالی بود که در روز یک‌شنبه هفته جاری قیمت دلار به کانال ۵۹ هزار تومان هم برگشته بود.

با وجود اینکه معامله‌گران روند عرضه و تقاضا را در تعادل عنوان می‌کنند، اما با توجه به آرامش سیاسی و نبود سیگنال افزایشی در بازار ارز، رشد تقاضا را می‌توان دلیل افزایش قیمت دلار دانست. به نظر می‌رسد قیمت دلار در مقابل برگشت به کریدور ۵۰ هزار تومانی مقاومت دارد و به‌راحتی از کریدور ششم دست نمی‌کشد.

خبرهای جدید ارزی در راه است

اما در میانه وضعیت نوسانی بازار، از بانک مرکزی خبر آمد که گشایش‌های جدید ارزی در راه است. کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی اعلام کرد: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشورها که سال‌ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی می‌شود.

معاون بین الملل بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی در طی ماه‌های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی‌های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت‌های جدیدی برای تامین مالی‌های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمی‌گرفت.

قیمت دلار تا کجا تغییر می‌کند؟

در این شرایط، دبیرکل جامعه صرافان ایران معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه‌دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد بود.

فرهاد رمضان با تاکید بر نقش موثر سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل بازار ارز در داخل کشور، گفت: بعد از اجرای سیاست‌هایی که بانک مرکزی با شروع سال جدید در پی گرفته بود، از روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد این بودیم که قیمت ارز در بازار غیررسمی و آزاد شروع به ریزش کرد.

رمضان ادامه داد: در حالی که در روزهای اخیر ما کاهش چشمگیری را در قیمت‌های بازار غیررسمی کشور شاهد بودیم هر برگ اسکناس دلار، درهم و یورو به عنوان ارزهای پرتقاضا هر روزه توسط مرکز مبادله ارز و طلا مورد مبادله قرار می‌گیرد و همچنین در بازار حوالجات ارزی یا همان بازار نیما همین شرایط را شاهد هستیم به طوری که کماکان نرخ ارز تخصیصی بانک مرکزی برای واردات انواع کالاها تقریبا در محدوده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان دارد.

دبیرکل جامعه صرافان ایران در مورد دلایل ریزش قیمت دلار در روزهای گذشته تصریح کرد: با سیاست‌هایی که بانک مرکزی در حوزه اطلاع‌رسانی و همچنین سیاستگذاری‌هایی که از دی‌ماه و بهمن‌ماه سال گذشته در پیش گرفته بود و با ورود مرکز مبادله ارز و طلای ایران در زمینه تامین اسکناس بازار و عرضه ارزهای حواله‌ای بانک مرکزی که منشا آن شرکت‌های صادرات‌محور بودند، قیمت در بازار غیررسمی دلار با کاهش مواجه شد که چشمگیر هم بود و تحلیل تحلیلگران و فعالان بازار ارز بر این است که این رویه ادامه دارد.

رمضان یادآور شد: از آنجا که بازار ارز و طلا تقریبا یکدیگر را همپوشانی می‌کنند و تاثیرگذاری آن‌ها بر یکدیگر دوطرفه است، مزایده‌های هفتگی‌ای که در مرکز مبادله در خصوص عرضه سکه و شمش طلا انجام می‌شود می‌تواند به میزان بسیار موثری جلوی التهابات و انتظارات تورمی در بازار ارز را بگیرد. از طرفی همانطور که اشاره شد در بازار نیما هم میانگین قیمتی ارزها تخصیصی بانک مرکزی به شرکت‌های واردکننده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است بنابراین قاعدتا باید قیمت کالا و خدمات نشأت گرفته از این قیمت باشد در نتیجه این عوامل قیمت‌های بالاتر از این نمی‌تواند پذیرفته باشد و قاعدتا قیمت‌ها خود را با نرخ‌های بانک مرکزی هماهنگ می‌کند لذا پیش‌بینی می‌شودتا پایان سال آهنگ کاهش قیمت ارز و خروج از التهابات هیجانی را شاهد باشیم.

منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1228972 برچسب‌ها دلار

دیگر خبرها

  • سمنان|وقتی تحریم‌ باعث کاهش هزینه مواد اولیه یک شرکت می‌شود
  • عربستان قیمت نفتش را افزایش داد
  • قیمت بیت کوین به ۵۷ هزار دلار رسید
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • گشتی در اقتصاد ایران ؛ تلاش برای رفع ناترازی انرژی
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد
  • قیمت طلا باز هم تکان خورد/ قیمت جدید طلا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳