Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-08@22:45:20 GMT

روزه خود را چگونه افطار کنیم/توصیه های غذایی سحر

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۶۱۸۳

روزه خود را چگونه افطار کنیم/توصیه های غذایی سحر

به گزارش خبرگزاری مهر، مینا عبداللهی، با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان با رعایت اصول صحیح تغذیه می‌توان روزه‌داری صحیح توأم با ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی را تجربه کرد، افزود: معمولاً تعداد وعده‌های غذایی در هنگام روزه‌داری از ۳ وعده اصلی و ۲ تا ۳ میان وعده، به ۲ وعده اصلی و ۱ میان وعده کاهش می‎ یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین مواد مورد نیاز بدن باید از طریق تعداد وعده‌های غذایی کم دریافت شود.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که هر روز بعد از افطار (یک تا چند ساعت بعد) دو یا سه عدد میوه مصرف شود. همچنین می‌توانید به جای یک عدد میوه، نصف لیوان آب میوه طبیعی مصرف کنید. سعی کنید بعد از افطار چند عدد بادام، فندق، پسته و…، بخورید.

عبداللهی گفت: میزان مایعات مصرفی روزه‌دار ۶ تا ۸ لیوان در روز توصیه می‌شود که بهتر است بین دو وعده غذایی تقسیم شود. از مصرف زیاد قهوه و نوشابه‌های گازدار خودداری کنید، زیرا سبب افزایش دفع مایعات و تشنگی می‌شوند.

وی افزود: پرخوری و مصرف بیش از حد غذاهای پرچرب و شیرین مانند نان خامه‌ای، زولبیا، بامیه، حلوا و شله‌زرد توصیه نمی‌شود. از غذاهای آب‌پز، کبابی یا بخارپز به جای غذاهای سرخ‌شده استفاده کنید. از نان‌های سبوس‌دار مانند نان سنگک استفاده کنید.

این متخصص تغذیه بالینی گفت: از مصرف انواع دسرها و شیرینی‌های حاوی شکر زیاد در برنامه افطار و سحر خودداری کنید. به جای مصرف زولبیا و بامیه، از خرما استفاده کنید.

عبداللهی در مورد وعده افطار، افزود: افطار را باید با یک وعده غذایی ساده مانند یک صبحانه معمولی آغاز کرد و بهتر است روزه با شیر و یا آب ولرم، خرما یا چای کمرنگ باز شود و به تدریج مواد غذایی سبک مانند نان و پنیر، گردو و سوپ مصرف شود.

وی تاکید کرد: مصرف مواد غذایی شیرین، اما با شیرینی طبیعی در هنگام افطار بسیار ضروری است. بنابراین مصرف خرما، کشمش و یا افزودن یک قاشق چای‌خوری شکر به شیر مفید است توجه شود که از غذاهای زودهضم مانند حلیم بدون روغن، پوره سیب‌زمینی، انواع خورش و یا خوراک کم چرب (خوراک مرغ و سبزی‌های آب‌پز)، خوراک گوشت کم چرب، انواع سوپ و یا آش رقیق در افطار استفاده شود.

عبدالهی در مورد وعده سحری نیز اظهار داشت: سحری سبک خورده شده و از مصرف غذاهای چرب و پر حجم برای سحری پرهیز شود. برای سحری باید غذاهایی انتخاب شوند که قند خون را به آهستگی افزایش می‌دهند. لذا بهترین مواد غذایی برای سحری نان سبوس‌دار، سبزی، حبوبات، میوه‌ها و مواد غذایی دارای پروتئین است. در هنگام سحر سعی شود از مواد غذایی دارای الیاف مانند غلات کامل، حبوبات (جو، عدس، لوبیا)، ماکارونی، سیب‌زمینی و سبزی‌ها به جای قند، مربا، نان‌های بدون سبوس مصرف شود.

وی گفت: به هنگام سحر بهتر است از مصرف مواد قندی و شیرین پرهیز گردد، چرا که این مواد می‌توانند در طول روز با افزایش ترشح انسولین و کاهش قند خون ایجاد گرسنگی را به دنبال داشته باشند. در وعده سحری از میوه‌های آبدار، سبزی و سالاد استفاده شود. توصیه می‌شود از مصرف زیاد نمک خودداری نمایید زیرا سبب احساس تشنگی در ساعات روز خواهد شد. در سحری ۱ تا ۲ لیوان آب بنوشید و از خوردن آب زیاد هنگام سحر به منظور جلوگیری از تشنگی در طول روز پرهیز نمایید.

عبداللهی افزود: بهتراست بعد از خوردن سحری نخوابید زیرا وضعیت درازکش سبب برگشت مواد غذایی به مری و ترش کردن می‌شود. این کار در درازمدت باعث سوزش سر دل و بیماری رفلکس در افراد مستعد می‌گردد. مصرف غذاهای سرخ‌شده باید محدود شود چرا که باعث اختلال در هضم، سوزش سر دل و افزایش وزن می‌شود.

کد خبر 5193369

منبع: مهر

کلیدواژه: روزه داری تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی تهران ویروس کرونا واکسن کرونا آمار کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا کووید 19 روزه داری سعید نمکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شیوع کرونا هلال احمر جمهوری اسلامی ایران علیرضا رئیسی ریسک بیماری قلبی محدودیت های کرونایی جامعه پزشکی مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۶۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران ۰.۳ درصد صادرات صنایع غذایی جهان را انجام می‌دهد

رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران گفت: صادرات صنایع غذایی در جهان و در سال ۲۰۲۳ حدود ۷۰۰ میلیارد دلار بوده و صادرات ایران نسبت به صادرات جهانی ۰.۳ درصد برآورد می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم  به نقل از اتاق بازرگانی ایران، ابوالحسن خلیلی اظهار داشت: صادرات صنایع غذایی جهان در سال 2023 بالغ بر 700 میلیارد دلار اعلام شده و نسبت صادرات صنایع غذایی ایران در این سال در مقایسه با صادرات صنایع غذایی در جهان، 0.3 درصد بوده است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه صنایع غذایی سهم 3.7 درصدی از تولید ناخالص داخلی و سهم 18 درصدی از کل اشتغال صنعتی را دارد، گفت: سهم صنایع غذایی از ارزش‌افزوده بخش صنعت حدود 11 درصد و سهم صادرات آن نیز 3.7 درصد از کل صادرات صنایع است. از سوی دیگر در حال حاضر 8 هزار و 300 واحد صنعتی ثبت شده با اشتغال 361 هزار نفر و تولید 40 میلیون تن فرآورده غذایی در کشور فعال هستند.

او همچنین میزان صادرات این بخش در سال 1402 را یک میلیارد و 811 میلیون دلار برآورد کرد و گفت: این رقم نسبت به سال که برابر با یک میلیارد و 580 میلیون دلار بوده، حدود 14 درصد افزایش داشته است.

خلیلی با نگاهی به ظرفیت‌های بی‌بدیل ایران در تولید انواع محصولات غذایی، تأکید کرد: اقلام عمده صادراتی در جهان عبارتند از محصولات لبنی، شیرینی و شکلات، نوشیدنی‌ها، گوشت و فرآورده‌های گوشتی و شرکت‌های ایرانی به ویژه در قالب برند حلال که متقاضیان فراوانی در کشورهای مسلمان و غیرمسلمان دارد، می‌توانند از فرصت‌های موجود بهره ببرند و حجم صادرات صنایع غذایی را افزایش دهند.

رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران خاطرنشان کرد: این بخش به دلیل دارا بودن مزیت‌های نسبی در صادرات، ایجاد ارزش‌افزوده، سطح اشتغال‌زایی بالا و توسعه فعالیت‌های کشاورزی می‌تواند نقش مؤثری در اقتصاد ایران بازی کند. بنابراین باید تأمین نیازهای آن را در اولویت قرار دهیم.

به اعتقاد این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، افزایش تولید و امنیت غذایی، جلوگیری از صدور مواد اولیه خام کشاورزی، وابستگی کم به مواد اولیه وارداتی، پایین بودن میزان سرمایه‌گذاری در مقایسه با سایر بخش‌های صنعتی و انحصار تولید در برخی محصولات از جمله مزایای این صنعت است که با تکیه بر آنها باید زمینه تولید و صادرات آسان‌تر را برای آن مهیا کرد.

خلیلی در ادامه به مهم‌ترین چالش‌های صنعت غذای ایران اشاره کرد. به باور او فعالان صنایع غذایی ایران با نوسانات نرخ ارز و مشکلات عدیده در تأمین مواد اولیه بسته‌بندی، افزایش قیمت تمام شده باتوجه به تصمیمات ارزی در داخل کشور، دخالت دولت در قیمت‌گذاری، شناسنامه‌دار نبودن بخش زیادی از محصولات کشاورزی و اعمال محدودیت‌های مقطعی در حوزه صادرات، مواجه هستند.

او همچنین کمبود نقدینگی برای اصلاح زیرساخت‌ها و خرید دستگاه‌های بسته‌بندی جدید را به عنوان یک چالش جدی مطرح کرد: افزود: زمان طولانی چرخش سرمایه به دلیل فصلی بودن محصولات کشاورزی و پایین آمدن کیفیت مواد غذایی به دلیل شرایط نامناسب حمل و نگهداری در روند صادرات، معضل دیگری است که همچنان نتوانستیم برای حل آن، اقدامی کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مصرف شیر و لبنیات و پاسخ به چند ابهام
  • آیا غذاهای فوق‌ فراوری‌ شده برای سلامت زیانبار هستند؟
  • اگر با شکم خالی میوه بخوریم چه می‌شود؟
  • ایران ۰.۳ درصد صادرات صنایع غذایی جهان را انجام می‌دهد
  • نقش تغذیه مناسب را در کنترل آسم جدی بگیرید
  • این مواد غذایی قند پنهان دارند
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • ۱۰ ماده غذایی که نباید با معده خالی بخورید
  • چه مواد غذایی از آسیب های آلودگی هوا محافظت می‌کند
  • ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک می‌کنند