Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد رضا نورس عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استفاده از شربت های سنتی همچون خاکشیر و تخم شربتی برای افراد سرد مزاج و شربت سکنجبین برای افراد گرم مزاج در ماه رمضان توصیه می شود. شربت خاکشیر حتی در سحر هم توصیه می‌شود، چون وقتی دانه‌ها در مجاورت آب قرار گیرند می‌توانند چندین برابر وزن خود آب جذب کرده و متورم شوند در نتیجه این دانه‌ها آب زیادی را در بدن نگه داشته و به تدریج در بدن آن را آزاد می‌کنند بنابراین برای رفع عطش در هنگام روزه داری بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او افزود: شربت سکنجبین هم رفع کننده عطش است و به خصوص اگر همراه خیار رنده شده نوشیده شود، برای دفع گرما مفید‌تر است. اضافه کردن سبزی خرفه به ترکیب معمول سبزی خوردن برای جلوگیری از تشنگی در افطار مناسب است.

بیشتر بخوانید

روزه داری راهکاری موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

معاون آموزشی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: مصرف نوشیدنی‌هایی مانند فالوده خیار با سکنجبین، فالوده هندوانه با سکنجبین و فالوده سیب و گلاب، برای کاهش تشنگی در طول روز مفید است.

نورس با تاکید بر اینکه روزه داران از نوشیدن مایعات سرد در زمان افطار پرهیز کنند، بیان کرد: نوشیدن آب و یا شربت سرد موجب سردی و انقباض معده شده و مانع ترشح مناسب شیره‌های معدی می‌شود.

او تصریح کرد: روزه داران برای بازکردن افطار، از یک استکان آب ولرم، شیر ولرم یا چای خوش رنگ شیرین شده با کمی نبات و یا با خرما و کمی عسل استفاده نمایند تا معده برای هضم افطار و غذا آماده شود.

عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مصرف مایعات در زمان افطار باید به صورت جرعه جرعه باشد، تاکید کرد: آب گرم با رطوبتی که دارد، حرارت معده را کم و به حد اعتدال می‌رساند و خرما و عسل نیز یکی از غذا‌هایی است که قند آن به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود و افت قند ناشی از روزه‌داری به مدت طولانی را در فاصله زمانی بسیار کوتاهی تامین می‌کند. شیر نیز به بیان حکمای ایرانی، هم رطوبت بخش است و هم حفظ کنندۀ رطوبت‌های اصلی بدن می‌باشد و از خشکی پوست و بدن روزه دار می‌کاهد.

نورس با تاکید بر اجتناب روزه داران از روی هم‌خوری و پرخوری در زمان افطار، اظهار کرد: روی هم‌خوری، پرخوری و مصرف غذا‌های غلیظ و لزج مانند حلیم، شله‌زرد، حلوا و زولبیا و بامیه توصیه نمی‌شود، غذا‌های غلیظ و لزج که خارج از ظرفیت هضمی معده بوده و هضمشان برای معده سخت است، ماندگاری بیشتری در معده دارند و باید بین زمان خواب و مصرف این غذا‌ها فاصله بیشتری در نظر گرفت. اگر با مصرف این نوع غذا‌ها فاصله بیشتری تا زمان خواب در نظر گرفته نشود به دلیل بخاراتی که از معده صعود پیدا می‌کند، فرد خواب بسیار بدی خواهد داشت و معمولا دچار سنگینی و گیجی و منگی سر و گاهی با سردرد صبحگاهی همراه می‌شود.

او افزود: روزه داران پس از صرف یک افطاری سبک همچون فرنی، شیربرنج، خرما، نان، پنیر و سبزی باید فرصت یکی دو ساعته به معده داده تا برای صرف غذا‌های سنگین‌تر آماده شود و اگر افراد میل به خوردن غذا به عنوان وعده شام داشته باشند باید طوری برنامه ریزی کنند که وعده شام آن‌ها یکی دو ساعت بعد از خوردن افطاری و یکی دو ساعت هم قبل از خواب آن‌ها باشد.

انتهای پیام// م.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شربت خوشمزه شربت خاکشیر شربت خانگی رفع تشنگی روزه داری روزه داران غذا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۹۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش موثر معلمان در مقابله با جنگ نرم دشمن

سردار نظری فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان، سردار بهروز جانشین فرمانده سپاه ثارالله استان وحجت السلام عربپور نماینده ولی فقیه در سپاه ثارالله استان کرمان به مناسبت هفته معلم با مدیرکل آموزش‌و پرورش استان کرمان دیدار و گفت و گو کردند. 

سردار محمدعلی نظری فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان در این نشست با تبریک روز معلم گفت: معلمان سربازان گمنامی هستند که در مناطق سخت در حال تعلیم دانش آموزان هستند.

وی افزود: اهمیت معلمی و بحث تربیت آنقدر مهم است که مقام معظم رهبری این قشر را مهم‌ترین قشر دانستند.

سردار نظری تصریح کرد: این نشان دهنده این است که امروز ما وآینده کشورما دست معلمان است و هر چقدر این معلمین بر روی نسل ما کار کنند باعث بازدارندگی عملیات روانی دشمن و باز شدن گره‌های ذهنی نسل حال حاضر می‌شوند.

وی گفت: ما اعلام آمادگی می‌کنیم در تمام برنامه بخصوص بسیج دانش آموزی، راهیان نور، راهیان پیشرفت که باعث باز شدن گره‌های ذهنی دانش آموزان کمک کنیم تا آینده سازان خوب کشور شوند.

سردار نظری افزود: امیدواریم این هم افزایی بین سپاه و آموزش وپروش ادامه داشته باشد تا گام دوم انقلاب را برای نسل جوان محکم‌تر برداریم.

رضایی مدیر  کل آموزش و پرورش استان کرمان با تشکر از حضور سردار نظری و همراهانشان؛ گفت: بین مجموعه آموزش و پرورش و سپاه در سطح کشور و استان هیچ جدایی نیست و آموزش پروش سنگ بنایی توسعه ایران اسلامی است.

وی افزود: هیچ نهادی به اندازه آموزش و پرورش برای کشور نمی‌تواند مهم باشد. 

رضایی بیان کرد: اگر ما بتوانیم مسئله آموزش و پرورش را به عنوان مسئله اول کشور قراردهیم، کشور دیگر به هیچ مشکلی نمی‌خورد.

وی گفت: در بخش بسیج دانش آموزی و معلمی واقعا کار‌های فرهنگی خیلی خوبی صورت گرفته است و به قول امام جمعه استان کرمان، آموزش پرورش استان در ریل انقلاب حرکت می‌کند که در حادثه تروریستی کرمان، ۲۷ دانش آموز شهید، بیش‌از صد دانش آموز مجروح و دو معلم شهید شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • تحقق سند تحول قضایی در اردبیل با جدیت پیگیری می شود
  • ابزار ۱۳ سانتی دندانپزشکی در معده دختر ۲۰ ساله در ساوه
  • خوراکی‌هایی که بهتر است با معده خالی خورده نشوند
  • این ویتامین‌هادر کاهش یبوست موثر هستند
  • اگر معده درد یا رفلاکس معده دارید، این مطلب را بخوانید
  • کشف مهم محققان برای تشخیص سرطان | ویدئو
  • طرح «دختران حاج قاسم» نمونه یک کار فرهنگی موثر است
  • نقش موثر معلمان در مقابله با جنگ نرم دشمن
  • تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون + فیلم
  • عوامل موثر بر قیمت طراحی سایت ۱۴۰۳