Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@05:33:54 GMT

دنیای امروز به اندیشه هایی مثل بوستان سعدی نیاز دارد

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۵۹۲۰۶

دنیای امروز به اندیشه هایی مثل بوستان سعدی نیاز دارد

ایسنا/هرمزگان همزمان با گرامیداشت شیخ اجل سعدی سخن به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان نشست ادبی فرمانروای ملک سخن با حضور روح الله هادی، استاد دانشگاه تهران؛ مهرنوش منصوری، دبیر محفل ادبی صبا و جمعی از شاعران استان در فضای مجازی برگزار شد.

روح الله هادی، استاد دانشگاه تهران ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و روز گرامیداشت سعدی بیان کرد: سعدی جامع ترین سخنور زبان فارسی است، در هیچ حوزه ای از عرصه های سخن نمی توان درنگ کرد که سعدی در آنجا حضور نداشته باشد و هیچ شاعر و سخنوری در زبان فارسی به این مقام نرسیده که در عرصه شعر و نثر یکّه سوار میدان بلاغت و فصاحت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اولین اثری که خود شاعر از تدوین آن بصورت مشخص سخن می گوید بوستان است. کتابی که اسم آن را ایرانیان خوش ذوق براساس گلستان انتخاب کرده اند و نام اصلی آن سعدی نامه است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از سرودن بوستان سعدی قریب به ۹۰۰ سال می گذرد و و در این مدت این کتاب در زبان فارسی آقایی کرده است، هم آموزش زبان فارسی و هم در نگهداری، پالایش، ویرایش و آرایش آن و هم برای مفاهیمی که زندگی سرشار از آنهاست و به تعبیری بهتر، آنها هستند که زندگی را می سازند و به زندگی معنی و رنگ و بو می بخشند.

روح الله هادی اظهار کرد: این کتاب ده باب دارد و جالب است که سه باب از این ده باب هم در گلستان تکرار می شود. بوستان قبل از سعدی هیچ سابقه ای از نظر مضامینی که در ابواب آن مطرح می شود ندارد و پیش از آن تنها شاهنامه فردوسی و اسکندرنامه نظامی به تقلید از شاهنامه و گرشاسب نامه اسدی آن هم به تقلید از شاهنامه داستانهای حماسی هستند و ما با بوستان اولین و به تعبیری آخرین منظومه اخلاقی و تعلیمی داریم که در این وزن سروده شده

وی ادامه داد: بوستان از نظر هنر زبانی به قدری پیراسته و بایسته است که هر کس که می خواهد زبان فارسی را به بهترین شکل بیاموزد هر روز بوستان بخواند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بیایید بوستان بخوانیم تاکید کرد: بیاید اگر زبان فارسی را دوست دارید و نسبت به آن تعصب دارید، اگر زبان فارسی را کمربند وحدت ملی می دانید بوستان بخوانید. بوستان به قدری به زبان گفتار نزدیک است که اگر مدتی با آن زندگی کنید جملات آن در زبان شما می نشیند و از برکت همراهی سعدی در گفتن و نوشتن بهره مند می شوید.

وی افزود: جهان امروز با دو مشکل بزرگ روبروست هم در عرصه خلوت انسانی و هم در زندگی خانوادگی و اجتماعی. چراکه انسان نه از تنهایی لذت می برد و نه از با هم بودن. جهانی که سعدی در بوستان ترسیم می کند برای انسانی که به خدا اعتقاد دارد باعث آرامش می شود و به او امید زندگی می بخشد و دنیای امروز به اندیشه هایی مثل بوستان نیاز دارد. بوستان جهان ایده آل سعدی است و همه ما نیاز داریم که بوستان بخوانیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه شاعران استان محمد علی قویدل، ایرج انصاری فرد، ماه لیلی نصیری بستکی، آناهیتا احترامی به خوانش اشعار سعدی و زینب احمدنیا به خوانش غزلی از خود پرداختند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری استاد دانشگاه زبان فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۹۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد مهدی قاسمی مدیر شبکه آموزش سیما و علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود با هم دیدار و گفتگو کردند.

در این نشست به جایگاه ویژه میراث پرشکوه شعر فارسی که گنجینه بی نظیر معرفت واخلاق و زیبایی و معنویت است، جایگاه شایسته شعر در بخش‌های گوناگون، موسیقی ملی و آیینی و انقلابی در برابر ابتذال اشاره و در جهت تولید و ارتقاء آثار مرتبط و همکاری گسترده‌تر فی مابین بحث و گفتگو شد.

در ادامه قاسمی گفت: با عنایت به اهمیت زبان و ادبیات فارسی و ضرورت سیاست گذاری و برنامه ریزی در این خصوص و با توجه به اهداف، ماموریت‌ها و اولویت‌ها، شبکه آموزش سیما آمادگی دارد تا در خصوص ادبیات فارسی، شعر و موسیقی اصیل ایرانی هر گونه همکاری لازم با دفتر شعر و موسیقی و سرود و دیگر مجموعه‌ها و نهاد‌ها را به عمل آورد.

همچنین گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی، بهره گیری از ظرفیت اقوام و موسیقی فولکلور و محلی، آواز، تصنیف و مناجات خوانی، ارتباط و تعامل با شبکه نوای موسیقی و شعر اداره کل، پایش و تولید برنامه‌های جدید، تخصصی و فاخر در این حوزه‌ها و آموزش صحیح و تخصصی شاعری، نویسندگی و برنامه ریزی برای تولید مشترک برنامه «شیر و شکر» از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و گفتگو و در دستور کار طرفین قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شکست سکوت رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • (ویدئو) دردسرهای فریدون زندی برای صحبت به زبان فارسی
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (8 اردیبهشت)
  • ضرورت پاسداشت زبان فارسی در انتخاب نام واحد‌های صنفی
  • کاشی، استاد دانشگاه: این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ این وضعیت همه را می ترساند/ جامعه دارد خودش را به نحو تازه ای، تعریف می کند/ ما در یک نقطه آغاز قرار داریم؛ این نقطه آغاز به مراتب رادیکال تر و مهم تر از عصر مشروطه است
  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است