Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل تحریم گفت: ما با مذاکره و تکرار تجربیات گذشته ضربه محکم‌تری از ضربه ترامپ خواهیم خورد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مسعود براتی، کارشناس مسائل تحریم در نشستی که با عنوان دیپلماسی مقتدر و عزتمند چرا و چگونه؟ از سوی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی در خبرگزاری دانشجو برگزار شد، گفت: برجام مانند درختی است که ثمر نمی‌دهد و هر چه قدر هم پای آن بنشینیم میوه نخواهد داد؛ با این وجود نشستن پای برجام به منزله اتلاف عمر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه برجام حاصل یک پاسخ غلط به یک سوال غلط است، افزود: درد واقعی ما مشکلات اقتصادی است، اما در پی این مشکلات یک سوال غلط مطرح شد؛ مبنی بر اینکه تحریم‌ها عامل اصلی مشکلات است و در پی آن هم یک پاسخ غلط داده شد مبنی بر اینکه برای حل مشکلات اقتصادی باید مذاکره کنیم تا بتوانیم با رفع تحریم‌ها بر مشکلات فائق بیاییم؛ از این رو ما عملا در دام مذاکره افتادیم؛ البته مذاکره یک خواست عمومی بود و روحانی آن را نمایندگی کرد. مضاف بر این جریان اصلاحات و اصولگرا‌ها نیز حامی مذاکره بودند.

براتی با بیان اینکه تحریم‌ها باعث شد تا بخشی از مشکلات ساختاری کشورمان نمایان شود، تصریح کرد: اینکه ما تمام مشکلات را ناشی از تحریم‌ها بدانیم این یک نگاه سطحی است و ما باید این نگاه را تغییر دهیم.

این کارشناس مسائل تحریم گفت: مذاکره تنها راهکار دولت برای مواجهه با تحریم‌ها بوده و این در حالی است که مذاکره یک پاسخ سیاسی درست برای رفع تحریم‌ها محسوب نمی‌شود، چون این راهکار در کوتاه مدت به ضد خود تبدیل می‌شود و تشدید تحریم‌ها را به همراه دارد و این اتفاقی بود که در کشور ما افتاد.

وی اظهار داشت: با مذاکره این مسئله برای آمریکایی‌ها جا افتاد که ابزار تحریم‌ها علیه ایران کارآمد بوده لذا از تحریم دست برنداشتند به گونه‌ای که آن‌ها هم زمان با مذاکرات بانک‌های جهان را یک به یک تنبیه می‌کردند تا ساختار تحریم‌ها از هم نپاشد و یا اینکه در آن زمان مرکز رهگیری نفتکش‌ها و مرکز هدف گیری مالی در عربستان تاسیس شد.

براتی اضافه کرد: در واقع زمانی که آمریکایی‌ها متوجه شدند ایران قلاب مذاکره را بلعیده و در تله مذاکره افتاده مسیر آن‌ها به سمت توسعه ابزار‌های تحریم پیش رفت؛ بنابراین مذاکره هیچ وقت موجب نشده که آمریکایی‌ها تحریم‌های ایران را فریز کنند و یا کنار بگذارند.

این کارشناس مسائل تحریم گفت: تحریم در داخل و یا خارج نیازمند پاسخ اقتصادی است و بعد از آن ما باید به تحریم‌های پاسخ سیاسی بدهیم یعنی ابتدا باید به طرف مقابل بفهمانیم که تحریم‌های او کارآمدی ندارد و اگر این توازن را به وجود بیاوریم آن وقت می‌توانیم با مذاکره ابزار تحریم را از طرف مقابل بگیریم و لذا مذاکره ذیل تلاش اقتصادی معنا دارد، اما تجربه ما در هشت سال گذشته برعکس بوده به گونه‌ای که مذاکرات یک تلاش سیاسی بوده تا ما در ازای امتیازی که می‌دهیم امتیاز بگیریم.

وی با اشاره به اینکه امروز پول‌های بلوکه شده ایران در چین، کره و ژاپن پول‌های بلوکه شده دوره اجرای برجام است و نه پول‌های دوره خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: اصل مسئله در مذاکرات رفع تحریم‌ها بوده با این وجود اینکه گفته می‌شود برجام موجب تثبیت حق هسته‌ای ما شد و یا ما اخلاقا آمریکا را شکست دادیم همگی توجیهاتی است که پس از بی نتیجه بودن برجام مطرح می‌شوند.

براتی افزود: صورت مسئله این است که تحریم به عنوان یک متغیر واقعی و پایدار در محیط خارجی کشورمان وجود دارد بنابراین دولت سیزدهم باید به درستی این صورت مسئله را فهم کند و بداند که باید چه واکنشی در مقابل تحریم‌ها داشته باشد به هر روی دولت سیزدهم باید این پاسخ را در فضای اقتصادی و مدیریت کشور جستجو کند و نه در فضای سیاسی.

این کارشناس مسائل تحریم با بیان اینکه اگر مذاکره به راه حل اصلی برای حل مشکلات کشور تبدیل شود نتیجه‌ای غیر از باخت و از دست رفتن زمان برای ما ندارد، تصریح کرد: ما با مذاکره و تکرار تجربیات گذشته ضربه محکم تری از ضربه ترامپ خواهیم خورد.

وی گفت: کشوری که از درون جوشش نداشته باشد و به بیرون تکیه کند بالنده و شکوفا نمی‌شود پس این نگرانی در مورد توافق نامه ایران و چین وجود دارد که باز هم قرار است خارجی‌ها برای ما کاری انجام دهند و این نگرانی قابل تامل است.

براتی با بیان اینکه مختصات چین با آمریکا متفاوت است به گونه‌ای که آمریکایی‌ها در پی دخالت در امور کشورمان و سرنگونی نظام اند، گفت: روابط آمریکا با ایران خصمانه است و ما نمی‌توانیم با این کشور روابط برد برد داشته باشیم با این وجود این از بی سوادی آقای روحانی است که می‌گوید توافق با آمریکا توافق برد برد بوده است.

این کارشناس مسائل تحریم گفت: کشوری مانند چین با ما روابط خصمانه نداشته و فقط در پی تامین منافع ملی خود بوده از این رو ما می‌توانیم در بخش‌هایی که منافع ما با منافع چینی‌ها هم پوشانی پیدا می‌کند با آن‌ها روابط برد برد تعریف کنیم، اما باز هم نباید این نگاه را داشته باشیم که توافق با چینی‌ها می‌تواند مشکلات کشورمان را حل کند و موجب می‌‌شود که ما وارد دنیای توسعه و تمدن شویم.

گفتنی است، این نشست با حضور سعدالله زارعی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: براتی مذاکرات نشست خبری کارشناس مسائل تحریم گفت کارشناس مسائل تحریم آمریکایی ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۶۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس/ گفتگو‌ها به روز دوم کشیده شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، آن‌گونه که از روایت خبرگزاری «الجزیره» برمی‌آید، نشانه‌ای مبنی بر پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و حماس مشاهده نمی‌شود و هیچ‌یک از دو طرف حاضر به عقب‌نشینی از مطالبات کلیدی خود نیست.

مذاکرات با حضور هیئت‌هایی از حماس، مصر، قطر و آمریکا در قاهره جریان دارد. حماس خواستار اخذ تضمین‌هایی از آمریکا است تا به‌موجب آن از عدم تهاجم زمینی رژیم صهیونیستی به رفح اطمینان حاصل کند. اسرائیل، اما اعزام هیئت به قاهره را به پیشرفت مذاکره مشروط کرده و مدعی است که با یا بدون توافق، به رفح واقع در جنوبی‌ترین بخش غزه حمله خواهد کرد.

هم‌زمان، خبرگزاری «فرانس پرس» گزارش داده است که مذاکره امروز یکشنبه از سر گرفته خواهد شد.

 در بخشی از روایت این خبرگزاری آمده است که حماس هرگونه توافقی که به پایان جنگ منجر نشود را رد کرده و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به سنگ‌اندازی در مسیر مذاکره متهم می‌کند.

دور جدید مذاکرات به میزبانی قاهره در حالی در جریان است که ظاهراً حماس به‌رغم نگاه مثبتی که به آخرین بسته پیشنهادی آتش‌بس دارد، اصلاحیه‌ای را مطرح کرده و چانه‌زنی‌ها پیرامون آن جریان دارد.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • اوسمار: می‌خواهیم قهرمانی پارسال را تکرار کنیم
  • ترزیچ: رویای دورتموند تکرار قهرمانی سال 1997 است
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • پیگیری و تسهیل رفع مشکلات اهالی کلاته محمدعلی پهلوان
  • سرکوب در دانشگاه، مذاکره در قاهره
  • آغاز مذاکرات پرسپولیس برای تمدید قرارداد بازیکنان
  • عدم پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس/ گفتگو‌ها به روز دوم کشیده شد
  • «سیزیف» به مردم ایران چه می آموزد؟ / ورود ایرانیان به دالان باریک آزادی / مهمترین پروژه توسعه ایران توانمندسازی جامعه
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!