Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-28@23:56:55 GMT

بازگشت نفت ایران به بازار با مذاکره با ریاض

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۸۷۰۰۹

بازگشت نفت ایران به بازار با مذاکره با ریاض

رییس سابق کمیته نفت و کار کمیسیون انرژی مجلس گفت: همکاری سیاسی ایران و عربستان به عنوان دو کشور بزرگ انرژی دنیا حتما می‌تواند شرایط دو کشور را در تجارت نفت تسهیل و بازگشت ایران را به بازار در شرایط مناسب‌تری قرار دهد.

علی بختیار در گفت‌وگو با ایلنا، درباره مذاکرات ایران و عربستان و تاثیر آن بر بازگشت نفت ایران به بازار در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین اظهار داشت: سیاست ایران تعمیق روابط مسالمت‌آمیز و همه‌جانبه اقتصادی و سیاسی با همسایگان و خصوصا با کشورهای اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مشترکاتی بین ایران و عربستان وجود دارد که در گذشته روابط دو کشور را در سطح قابل قبولی نگه داشته بود، در سال‌های اخیر برخی تحرکات و حضور امریکا در منطقه و اتفاقاتی که در  پی آن رخ داد منجر به این شد که روابط دو کشور تیره شود. البته نباید غافل شد که گروه‌های افراطی نیز در داخل کشور بر این مسائل دامن زدند و با تندروی و حمله به سفارت عربستان مانع روابط مسالمت‌آمیز شدند، اگرچه امریکا و رژیم صهیونیستی هم تلاش کردند روابط تهران-ریاض مطلوب نباشد.

وی افزود: رییس جمهور سابق امریکا تلاش زیادی جهت ایجاد تنش در منطقه داشت که بر روابط ایران در منطقه تاثیر گذاشت اکنون شرایط حاکم در ایالات متحده تضعیف روابط با رژیم صهیونیستی است و این فرصتی برای جمهوری اسلامی فراهم کرده که به سمت همگرایی با همسایگان پیش برود.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: اگر ایران و عربستان روابط حسنه داشته باشند به تنش زدایی در منطقه کمک می‌کند و مسایل منطقه از جمله یمن نیز می‌تواند با مذاکره دو دولت مهم منطقه یعنی تهران- ریاض حل شود.

وی گفت: کشورهای منطقه چه شورای همکاری خلیج فارس و چه اتحادیه عرب به نفع‌شان است که به سمت همگرایی پیش بروند، قطع روابط اقتصادی و سیاسی کشورهای منطقه به نفع هیچیک نیست چون منجر خواهد شد دیگران از جمله رژیم صهیونیستی منتفع شوند و کشورهای دیگر اختلال‌گر انتفاع داشته باشند.

بختیار تاکید کرد: زمانی که روابط ایران و عربستان خوب بود شرایط منطقه هم خوب بوده و بالعکس واگرایی دو کشور منجر به شرایط تنش‌زا در منطقه شده است. اکنون ایران اعلام کرده آماده گفت‌وگو و برگشت به شرایط گذشته است.

وی گفت: اکنون قوه قضاییه باید با افرادی در داخل که افراطی گری کرده و در حمله به سفارتخانه‌ها حضور داشتند، برخورد کرده و از گروه‌های افراطی ممانعت کند. سیاست ایران تعامل با همه کشورها جز رژیم صهیونیستی است، ضرورت دارد برای اتخاذ تصمیم درست توسط مسئولین در حوزه دیپلماسی و مهیا شدن شرایط برای مذاکره، قوه قضاییه و دستگاه امنیتی و انتظامی نیز فضا را براری رفع تنش ها فراهم کنند.

بختیار در ادامه بیان داشت: ایران و عربستان هر دو در اوپک هستند و همکاری‌هایی با هم دارند چه به لحاظ تولید و میزان آن و چه به لحاظ قیمتی و همچنین بازارها هر دو تاثیرگذارند اگر همکاری‌ها در حوزه سیاست تنگاتنگ باشد ما در بازار هم می‌توانیم بهتر ورود کنیم.

وی ادامه داد: تعدادی از میادین نفتی و گازی دو کشور از جمله فروزان و فرزاد مشترک است همکاری‌ها می‌تواند به این سمت برود که به جای صرف هزینه برای توسعه جداگانه از سوی هر کشور به طور مشترک از میادین بهره برداری کنند.

رییس سابق کمیته نفت و کار کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: همکاری سیاسی ایران و عربستان به عنوان دو کشور بزرگ انرژی دنیا حتما می‌تواند شرایط دو کشور را در تجارت نفت تسهیل و بازگشت ایران را به بازار در شرایط مناسب‌تری قرار دهد.

برچسب هاایران برجام عربستان سعودی

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: ایران برجام عربستان سعودی آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو ایران و عربستان رژیم صهیونیستی دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۷۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است

نخست وزیر بورکینافاسو در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا با معاون اول رییس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایسنا،‌ محمد مخبر عصر امروز (شنبه) در این دیدار که در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با تاکید بر نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، گفت: تهران در همین راستا علاقه مند است مناسبات خود را به صورت همه جانبه با کشورهای آفریقایی و به‌ویژه بورکینافاسو گسترش دهد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با ابراز خرسندی از بازگشایی سفارت بورکینافاسو در تهران در سال ۲۰۲۳ و استقرار سفرای دو کشور با بیان اینکه ظرفیت های خوبی برای ارتقای مناسبات فی مابین وجود دارد افزود: امضای اسناد همکاری در نخستین اجلاس کمیسیون مشترک، مناسبات تهران – واگادوگو را وارد دوره جدیدی کرده که لازم است دو کشور روند اجرایی کردن این اسناد را تسریع کنند.

مخبر با تاکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران ناشی از پیشرفت در زمینه علم و تکنولوژی است تصریح کرد: ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت های خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد و در این تعامل بر خلاف غرب و آمریکا که فقط به منافع خود می اندیشند، ایران منافع متقابل دو طرف را به صورت برد- برد مدنظر قرار میدهد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه گسترش روابط و مناسبات اقتصادی دو کشور نیازمند توسعه مراودات میان بخش خصوصی دو کشور است اظهار داشت: باید بستر همکاری بخش خصوصی دو کشور را فراهم کنیم که لغو روادید و تسهیل همکاری های بانکی از مهمترین ملزومات در این زمینه است.

نخست وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار با قدردانی از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در تهران گفت: روابط دو کشور از سابقه خوبی برخوردار است و بورکینافاسو خواستار استفاده از توانمندیها و تجربیات ایران در عرصه های مختلف صنعتی، بهداشت و درمان و علم و فناوری است.

وی با ابراز خرسندی از پیشرفت ها و دستاوردهای ایران در زمینه های مختلف، بر اراده جدی کشورش برای گسترش روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین بر گسترش روابط نظامی
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین به گسترش روابط نظامی با ایران