Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل شرکت پالایش نفت بندرعباس هاشم نامور روز شنبه به مناسبت هفته زمین پاک افزود:برای توسعه و نگهداری فضای سبز به عنوان عامل کاهش دهنده آلاینده های زیست محیطی، کاشت گونه های بومی و مقاوم به شرایط آب و هوایی، تعویض خاک و  شیوه های نوین آبیاری با استفاده از آبهای بازیافتی و تصفیه شده در این مجموعه به کار گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: یکی از الزام های مهم این شرکت در اجرای تمامی فرآیندهای تولید و همچنین محصولات تولیدی، رعایت استانداردهای زیست محیطی و ایجاد توازن بین توسعه و حفظ محیط زیست با کنترل اثرات نامطلوب زیست محیطی فعالیت ها در بالاترین سطح ممکن است و در این راستا کارهای اصلاحی لازم برای تکمیل زنجیره صنعت سبز در این شرکت اجرا شده است.

نامور ادامه داد: پایبندی به رعایت قوانین و مقررات زیست محیطی منطقه ای، ملی و بین المللی، استفاده از فن آوری های جدید برای کاهش پسماندها و کنترل آلاینده های زیست محیطی، شناسایی، ارزیابی، کاهش، حذف و یا کنترل موثر مخاطرات و اثرات زیست محیطی و استقرار نظام های مدیریت زیست محیطی همچون مدیریت سبز، مدیریت انرژی از راهبردهای شرکت پالایش نفت بندرعباس در راستای دستیابی به اهداف زیست محیطی است.

کنترل آب ورودی و پساب خروجی به دریا

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس با اشاره به کارهای اجرایی در بخش های مدیریت آلودگی و حفاظت از خاک، آب های زیرزمینی و محیط زیست دریایی بیان داشت: برای کنترل کامل بر خروجی آب برگشتی به دریا، شاخص های (پارامتر) فلزات سنگین و فاکتورهایی شیمیایی در پساب تصفیه شده و همچنین نمونه ورودی از آب دریا به پالایشگاه از طـریق آزمـایشـگاه شـرکت و نیـز آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط زیست مورد اندازه گیری قرار می گیرد و مطابق با استانداردهای سازمان محیط زیست در آن پارامترهای TSS, TDS، Temp، کدروت، کلراید، سولفات کنترل می شود.

وی  گفت: ایجاد و بهینه‌سازی زیرساخت های مناسب برای تصفیه همزمان پساب های صنعتی و بهداشتی تولیدی، لایروبی، تصفیه و بازیافت لجن‌های حوضچه تبخیر واحد بازیافت در سه فاز آب، مواد نفتی و مواد جامد، استفاده از پساب بهداشتی در آبیاری فضای سبز با هدف مدیریت بهینه مصرف منابع آب و نصب و راه‌اندازی سامانه پایش لحظه ای پساب منطبق با الزامات پایش سازمان محیط زیست از اقدامات صورت گرفته در حوزه مدیریت پساب پالایشگاه است.

بی خطرسازی ۲۵۰۰تن پسماند صنعتی

نامور اضافه کرد: یکی از اقدامات مهم شرکت پالایش نفت بندرعباس در رابطه با مدیریت پسماند، پیاده‌سازی طرح جامع عملیاتی مدیریت پسماندهای عادی، صنعتی و ویژه از سال ۱۳۹۴ است و از اقدامات انجام شده در راستای این طرح می توان به شناسایی کمی و کیفی پسماندها به تفکیک واحدها و فرآیندهای مرتبط براساس قانون مدیریت پسماند، تدوین روش های عملیاتی پسماند با بهره‌گیری از استانداردهای منطقه ای، ملی و بین المللی، اجرای طرح تفکیک در مبدا برای پسماندهای عادی، صنعتی، ویژه، پروژه پایش و پاکسازی خاکهای آلوده به مواد نفتی در پالایشگاه با انعقاد قرارداد با دانشگاه تبریز و امحاء و بی خطرسازی ۲۵۰۰ تن پسماند صنعتی با استفاده از فناوری نوین پیرولیز حرارتی  اشاره کرد که طی آن مواد آلی در اثر گرما و در غیاب اکسیژن تجزیه شده و بدون هیچ گونه آلودگی به مواد ساده تری تبدیل می شوند.

وی افزود: اجرای پروژه پایش جریان و کنترل آلودگی آبهای زیرزمینی پالایشگاه، طراحی سامانه پاکسازی آبهای زیرزمینی، پایش دوره ای خاک و آبهای زیرزمینی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست هرمزگان، امکانسنجی و پیاده‌سازی فرآیند تزریق روغن های ضایعاتی به واحد مخازن، تفکیک، جمع‌آوری و انتقال پسماندهای صنعتی پالایشگاه با رعایت قوانین و مقررات زیست محیطی و مدیریت بهینه پسماند گوگرد با اجرای پروژه بازیافت و گرانوله کردن گوگرد نیز بخشی از اقدامات کنترلی برای جلوگیری از آلودگی خاک و آب های زیرزمینی است.

کاهش گازهای آلاینده به زیر حد مجاز

نامور با بیان اینکه قوانین و مقررات زیست محیطی در شرکت پالایش نفت بندرعباس همه حوزه های مدیریت پسماند، پساب، آلودگی آب، خاک و هوا را در بر می گیرد بیان داشت: در رابطه با برنامه های کنترلی پالایشگاه بندرعباس برای مدیریت آلاینده های هوا نیز می توان به اصلاح  فرآیندهای عملیاتی، نصب و راه‌اندازی سامانه های آنلاین پایش آلاینده های زیست محیطی هوا و همچنین ایستگاه سیار سنجش آلاینده های هوا با سنجش ۱۴ پارامتر زیست محیطی هوا و ۶ پارامتر هواشناسی اشاره کرد که با اقدامات و مراقبت های صورت گرفته میزان انتشار آلایند هایی مانند Sox و Co و NOx  همواره حتی کمتر از مقدار استاندارد است.

خروج از فهرست صنایع آلاینده

این مدیر صنعتی یادآور شد: رعایت استانداردها، قوانین و مقررات زیست محیطی و الزامات مرتبط با آن همگام با فعالیت های تولیدی از جمله استقرار استاندارد مدیریت زیست محیطی (ISO۱۴۰۰۱) و ارتقاء آن در شرکت پالایش نفت بندرعباس موجب شده است تا این شرکت علاوه بر دریافت گواهی عدم آلایندگی در سالهای ۹۱، ۹۲، ۹۳ و ۹۴ از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، از سال ۹۵ تاکنون نیز در لیست صنایع آلاینده قرار نگیرد.

شرکت پالایش نفت بندرعباس یکی از ۹ شرکت پالایشی کشور است که در فضایی به وسعت تقریبی ۷۰۰ هکتار در کرانه شمالی آب های خلیج فارس و مجاورت شهر بندرعباس احداث و در سال ۱۳۷۶ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این  شرکت هم اکنون با ظرفیت ۳۵۰ هزار بشکه در روز مشغول فعالیت است و خوراک آن شامل ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و ۳۰ هزار بشکه میعانات گازی استحصالی از منابع گازی سرخون و ۲۰ هزار بشکه نفت خام سبک جزیره هنگام است و بیشترین فرآورده های میان تقطیر را تولید می کند.

برچسب‌ها روز جهانی زمین پاک مدیریت پسماند هرمزگان بندرعباس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روز جهانی زمین پاک مدیریت پسماند هرمزگان روز جهانی زمین پاک مدیریت پسماند هرمزگان بندرعباس اخبار کنکور قوانین و مقررات زیست محیطی شرکت پالایش نفت بندرعباس مدیریت پسماند محیط زیست هزار بشکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۰۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی جایگاه زباله غیر مجاز دستک آستانه اشرفیه

ایسنا/گیلان رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان آستانه اشرفیه با بیان اینکه اقدامات انجام شده توسط دهیار جدید روستای دستک هنوز مطلوب نظر محیط زیست نیست، گفت: برنامه آموزش و جلب مشارکت مردم روستای دستک برای تفکیک زباله از مبدا باید هر چه سریعتر توسط دهیاری اجرایی و جایگاه زباله‌ موجود که غیرمجاز می‌باشد، طی فرایندی تعطیل شود.

رامین حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت مدیریت پسماند در روستای بزرگ دستک، اظهار کرد: طبق گزارش ارائه شده توسط دهیار مربوطه پس از اخطاریه صادره، وضعیت موجود تا حدی با خاک‌پوشانی زباله‌ها و نصب بنر هشداری توسط دهیاری مدیریت شد.

اقدامات دهیاری دستک هنوز کامل نبوده و مورد تایید محیطزیست نیست

وی با بیان اینکه هنوز اقدامات انجام شده توسط دهیار دستک مطلوب نظر محیط زیست نیست، افزود: مقرر شد جایگاه زباله مذکور همانند جایگاه زباله سابق روستای سالکده که در حال حاضر وجود خارجی ندارد، ضمن اجرای برنامه‌های آموزشی و جلب مشارکت مردمی و تفکیک زباله از مبدا، تعطیل شود که در این خصوص هم با جدیت پیگیر موضوع هستیم. 

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان آستانه اشرفیه گفت: مدیریت پسماند روستاها براساس سیاست‌های ابلاغی از استانداری می‌بایست با اجرای طرح مپ روستایی با رویکرد آموزش و جلب مشارکت عمومی روستانشینان عزیز با هدف کاهش حجم زباله و تفکیک حداکثری، توسط دهیاران با الگوبرداری از روستاهای موفق در این زمینه اجرا شود.

حسین‌زاده با اشاره به پیگیری جدی محیط زیست در خصوص ساماندهی وضعیت زباله‌های رها شده در حریم راه‌ها، انهار، سواحل و تفرجگاه‌ها، به لزوم پیگیری جدی بخشداران در این خصوص تاکید و خاطرنشان کرد: در صورت عدم توجه دهیاران به اخطاریه‌های صادره و ادامه و روند آلودگی پسماند در روستاها، موضوع از طریق مراجع قضایی مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وی در پایان از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب یا آلودگی محیط زیست از طریق تماس با سامانه ۱۵۴۰ و یا شماره تلفن ۰۱۳۴۱۱۲۵۰۹۹ موضوع را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستانه اشرفیه اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد
  • پایش واحد های شن و ماسه شهرستان چایپاره
  • پلمب یک واحد آلاینده غیر مجاز در ورامین
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست
  • تعطیلی جایگاه زباله غیر مجاز دستک آستانه اشرفیه
  • ۲ واحد شن و ماسه متخلف در یزد پلمب شدند
  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • بررسی عوارض زیست محیطی معدن مس دره زرشک به کجا رسید؟
  • عدم وجود سایت مدیریت پسماند ویژه در شهرک‌های صنعتی
  • چالش‌های زیست‌محیطی در توسعه هوش مصنوعی