Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@16:36:02 GMT

چگونه سرمایه اجتماعی به کمک مدیریت کرونا می آید؟

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۹۲۱۷۴

چگونه سرمایه اجتماعی به کمک مدیریت کرونا می آید؟

ایسنا/گیلان یک جامعه شناس، با بیان اینکه هر اندازه سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه وجود داشته باشد امکان برون رفت از بحران راحت تر و سریع تر است، گفت: اگر مردم با آمارهای کرونایی کمتر از واقعیت رو به رو شوند، وضعیت بحرانی را درک نمی کنند و با عادی انگاری موجب تشدید بحران می شوند.

دکتر جواد نظری مقدم در گفت وگو با ایسنا، یکی از مولفه های تاثیرگذاز در امر توسعه پایدار را سرمایه اجتماعی دانست و اظهار کرد: اگر سرمایه اجتماعی در جامعه ای وجود داشته باشد، آن جامعه امکان رشد و توسعه بیشتر را پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی وضعیت سرمایه اجتماعی را در ساحات مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی متفاوت دانست و افزود: در شرایط خاص کشور و دنیا که با همه گیری ویروس کرونا مواجه هستیم، نقش و جایگاه سرمایه اجتماعی برای مدیریت این بحران بهداشتی و تا حدودی اجتماعی و اقتصادی بیش از پیش احساس می شود.

این دکترای فرهنگ و ارتباطات، با بیان اینکه هر اندازه سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه وجود داشته باشد امکان برون رفت از بحران راحت تر و سریع تر است، گفت: هرچقدر روابط اجتماعی در یک جامعه تقویت شود و مردم حس اعتماد عمومی نسبت به یکدیگر و نسبت به حاکمیت داشته باشند، شرایط عبور از بحران برای همه افراد تسهیل می شود.

نظری مقدم، با اشاره به تجربه تاریخی جامعه ایرانی در عبور از بحران ها با تکیه بر حس همگرایی اجتماعی و وفاق ملی، یادآور شد: در بسیاری از مواقع شاهد وجود سرمایه اجتماعی در جامعه هستیم؛ البته این سرمایه اجتماعی در برخی از عرصه ها شدت و ضعف دارد و گاهی شاهد کمرنگ شدن اعتماد عمومی هستیم، اما آن حس همگرایی اجتماعی و وفاق ملی به وضوح دیده می شود.

وی با بیان اینکه حاکمیت و سیستم مدیریتی می تواند از این حس همگرایی اجتماعی در جامعه اجتماعی برای عبور سریع تر از بحران کرونا استفاده کند، ادامه داد: تجربه مردم ایران در بحران های سیاسی و اجتماعی قبل از شیوع کرونا به ویژه در دوران جنگ تحمیلی می تواند به شرایط امروز جامعه کمک کند که یکی از مصادیق آن ایجاد شبکه های مردمی جهت کمک رسانی به افراد آسیب دیده از کروناست. در واقع مردم براساس همان حس همگرایی اجتماعی منتظر حاکمیت نیستند و خودشان وارد عرصه کمک رسانی می شوند.

این جامعه شناس، با تاکید بر لزوم همراهی فضای رسانه ای با سرمایه اجتماعی، عنوان کرد: متاسفانه در ایام عید شاهد نوعی رهاشدگی در رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم بودیم که بخشی از آن وابسته به تصمیم سازی های نادرست مدیریتی بود.

وی طولانی شدن دوران همه گیری و خستگی ناشی از رعایت پروتکل های بهداشتی و پیامدهای اقتصادی آن را موجب کاهش سرمایه اجتماعی در ساحت بهداشتی دانست و تصریح کرد: یکی از مهمترین مولفه های تقویت سرمایه اجتماعی، اعتماد است، یعنی مردم باید نسبت به حاکمیت اعتماد داشته باشند و این اعتماد با شفافیت همراه است.

نظری مقدم، بیان آمارهای دقیق و شفاف کرونایی و عدم القای شرایط عادی به مردم را یکی از روش های جلب مشارکت عمومی در امر مدیریت کرونا دانست و اضافه کرد: اگر مردم با آمارهای کرونایی کمتر از واقعیت رو به رو شوند، وضعیت بحرانی را درک نمی کنند و با عادی انگاری موجب تشدید بحران می شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، با بیان اینکه تعارضات و اختلافات سیستم مدیریتی نیز به اعتماد عمومی خدشه وارد می کند، گفت: تقویت گروه های مردمی در کنار حاکمیت می تواند فرصت خوبی برای کاهش خسارت های اجتماعی و اقتصادی بحران ها باشد. در واقع شخصیت های اثرگذار و مرجع و گروه های مردمی با استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی می توانند به افزایش حس همگرایی اجتماعی کمک کنند.

وی خواستار نقش آفرینی افراد دارای سرمایه اجتماعی بالا در مدیریت بحران کرونا شد و اظهار کرد: شخصیت ها و گروه های مرجع اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، مذهبی و حتی ورزشی می توانند سرمایه های اجتماعی را به سمت اهداف مورد نظر هدایت کنند و به ویژه در روزهای کرونایی فرایند رعایت پروتکل های بهداشتی و درمانی جهت قدردانی از پزشکان و پرستاران و کمک رسانی به اقشار آسیب پذیر را تسریع ببخشند.

این دکترای فرهنگ و ارتباطات، همچنین از مدیران خواست در مواجهه با سرمایه اجتماعی صداقت را سرلوحه خویش قرار دهند و متذکر شد: مردم اگر صداقت را در رفتار و گفتار مدیران ببینند، نه تنها قدردان آنان خواهند بود، بلکه حس اعتماد عمومی در آنان تقویت می شود.

نظری مقدم، با بیان اینکه در ایام کرونا باید ذهنیت جامعه را به سمت گروه های آسیب پذیر و آسیب دیده معطوف کنیم، گفت: تنها با همکاری و همراهی و اعتماد و صداقت می توانیم منافع جمعی را بر منافع فردی ارجح بدانیم و از شرایط سخت و بحرانی جامعه امروز عبور کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی همه باهم علیه کرونا سرمایه اجتماعی سرمایه اجتماعی اعتماد عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۲۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور

محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در نشست ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه، از حادثه‌خیز بودن کشور ایران و به تبع آن استان‌های کشور یاد کرد و گفت : از ۶۶ مخاطره طبیعی و ساخته دست انسان که در جهان شناسایی شده، ۴۴ مورد آن در کشور ما نیز رخ می‌دهد.

وی سیلاب، زلزله، فرونشست زمین، آتش‌سوزی، سرمازدگی، خشکسالی، رانش زمین و ریزگرد‌ها را چند مخاطره اصلی و مهم در کشور اعلام کرد که از بین آنها سیل و زلزله اهمیت دو چندانی دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور یاد کرد که حدود یک پنجم آنها بزرگی بیش از چهار ریشتر دارد و افزود: در برخی سال‌ها که شاهد وقوع زلزله‌های بزرگی مثل زلزله بم، زلزله کرمانشاه و... در کشور بودیم، تعداد زلزله‌های سالانه به ۲۰ هزار مورد نیز رسیده است.

نامی با تاکید بر لزوم مقاوم سازی ساختمان‌ها در برابرزلزله با توجه به فراوانی وقوع آن در کشور، اظهار کرد: باید سازه‌ها بگونه‌ای ساخته شود که در برابر زلزله‌های هشت ریشتری مقاوم باشد و اماکن حساس و حیاتی کشور نیز بتوانند در برابر زلزله‌های ۱۰ ریشتری مقاومت کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از اهمیت افزایش ضریب بیمه در منازل مسکونی شهری و روستایی برای مقابله با بلایای طبیعی هم یاد کرد و با اشاره به هزینه بالای بیمه یک ساختمان مسکونی در مناطق شهری، افزود: باید به سمت راهکار‌های نوینی برویم که مردم بتوانند با هزینه کمتر منازل خود را بیمه کنند و از سوی دیگر هنگام بروز حادثه و خسارت، یک متولی مشخص برای پرداخت خسارت به آنها وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تمامی ساختمان‌های دولتی نیز باید بیمه داشته باشند و بالاترین رده یک دستگاه در برابر این موضوع مسئول است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه با اشاره به تغییرات آب و هوایی و تاثیرات آن در شکل‌گیری بحران‌ها، اظهارکرد: در این راستا، پیشگیری از وقوع بحران را در همه زمان‌ها و مکان‌ها به عنوان مهمترین اولویت در دستورکار قرار داده‌ایم. 

وی افزود: طی چندسال اخیر بویژه در سالجاری، شاهد وقوع سیلاب در برخی از مناطق کشور بودیم که اصلا انتظار سیلاب را در آن مناطق نداشتیم که این نشان می‌دهد که وقوع بحران‌هایی مانند سیلاب مربوط به زمان و مکان خاصی نیست، چرا که نظم آب و هوایی در جهان به هم ریخته است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • فردا مدارس خوزستان تعطیل شد
  • موفقیت بانک ملی ایران در جذب سرمایه اجتماعی با پرداخت تسهیلات خرد
  • وقتی ستاد مدیریت بحران خود دچار بحران می‌شود
  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • برپایی ایستگاه سلامت در سیب و سوران
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور