Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@01:24:22 GMT

تعهد با تهیه‌کنندگان است

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۰۸۰۶۹

تعهد با تهیه‌کنندگان است

«نگهبان شب» فیلم تازه رضا میرکریمی، «تفریق» مانی حقیقی، «شهرک» علی حضرتی، «کوزوو» میثم هاشمی‌طبا و... برخی از آثار سینمایی هستند که خبر توقف تولیدشان در هفته گذشته منتشر شد. 21 فروردین ماه سازمان سینمایی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد در شهرهایی که وضعیت آنها از سوی ستاد ملی کرونا قرمز اعلام شده تهیه‌کنندگان پروژه‌های سینمایی و نمایش خانگی ملزم به توقف فیلمبرداری و رعایت کامل شرایط تولید در وضعیت قرمز کرونا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه خانه سینما هم از اهالی سینما درخواست کرد با پایبندی بر اصول لازم بهداشتی، برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا با دیگر اقشار جامعه ایران همراهی کنند. با‌وجود اطلاعیه سازمان سینمایی و خانه سینما و رسانه‌ای شدن خبر توقف چند پروژه سینمایی، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که تولید برخی آثار نمایشی بویژه سریال‌های شبکه نمایش خانگی ادامه دارد و برخی از اعضای تیم تولید این سریال‌ها دچار کرونا شده‌اند. این در حالی است که در هفته گذشته بارها با رسانه‌ای شدن خبر ابتلای بازیگران و اهالی سینما زنگ خطر کووید19 به صدا درآمد. کیانوش عیاری، باران کوثری و سعید روستایی از جمله اهالی سینما هستند که خبر ابتلایشان به کرونا منتشر شد. اگرچه سعید روستایی که این بیماری را پشت سر گذاشته و بهبود یافته معلوم نیست هنگام فعالیت سینمایی درگیر این بیماری شده یا خیر اما باران کوثری در زمان فیلمبرداری سریال «ملکه گدایان» کرونا گرفت و این روزها مراحل درمان را در بیمارستان پشت سر می‌گذارد. کیانوش عیاری هم در مرحله مونتاژ سریالش «87 متر» درگیر این بیماری شده و در بیمارستان بستری است. آن طور که شبنم عرفی‌نژاد دستیار این فیلمساز به مهر خبر داده، یکی از دستیاران تیم تدوین سریال هم همزمان مبتلا شده است. با وجود اخبارنگران‌کننده از این دست اما طبق اخبار در بعضی پروژه‌ها_که عموماً سریال شبکه نمایش خانگی یا تلویزیونی هستند_ همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر به عهده خود افراد گذاشته شده و تست‌گیری هم انجام نمی‌شود. ابتلاء سه نفر از عوامل سریال ماه رمضانی «یاور» و انتشار تصویری نگران‌کننده از پشت صحنه سریال تلویزیونی «بچه مهندس 4» و تجمع بدون ماسک عوامل در یک محیط کوچک و سربسته نمونه‌ای از تولیدات پرشمار صداوسیما و شبکه نمایش خانگی است که نگرانی‌ها نسبت به سلامتی عوامل را افزایش داده است. اگرچه برخی معتقدند وقتی مردم را به خانه‌نشینی تشویق می‌کنیم باید خوراک فرهنگی‌شان هم تأمین شود اما نبود شرایط مطمئن در زمان تولید و عدم نظارت بالادستی _نه از سوی خانه سینما و نه سازمان سینمایی- بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی باعث گلایه اهالی سینما شده است.
این پناهگاه امن است؟
اسفندماه سال 98 کارگروه کرونای خانه سینما به‌عنوان نخستین کارگروه سینمایی در مواجهه با کرونا با حضور چند صنف سینمایی آغاز به کار کرد. این کارگروه با رصد پروژه‌های در حال تولید به گروه‌های بی‌اعتنا به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا هشدار داد و درباره نیروهای انسانی مبتلا به کرونا در این پروژه‌ها به‌صورت شفاف اطلاع‌رسانی کرد. همچنین با کمک گرفتن از مشاوران حقوقی در بیانیه‌هایی تلاش کرد فعالان سینمایی را نسبت به حقوق قانونی‌شان در شرایط بحرانی آگاه کند. اطلاع‌رسانی شفاف و مداوم این کارگروه زنگ خطر جدی برای پروژه‌های متخلف بود اما اوایل اردیبهشت ماه سال 99 با بیانیه شبانه خانه سینما، این کارگروه منحل شد و کارگروه دیگری در سازمان سینمایی تشکیل شد. نحوه عملکرد کارگروه خانه سینما این توقع و انتظار را ایجاد کرد که کارگروه تشکیل شده در سازمان سینمایی هم در اطلاع‌رسانی همین رویه را در پیش داشته باشد در حالی که آن طور که
 سعید رجبی فروتن می‌گوید وظیفه این کارگروه همان‌طور که از عنوان آن برمی‌آید بررسی آسیب‌های کرونا در سینماست. او که بعد از تکیه زدن بر مسند مدیریت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی جایگزین مهدی طباطبایی‌نژاد در این کارگروه شده می‌گوید: «ستاد کرونای سازمان سینمایی بیشتر به بررسی ابعاد اقتصادی کرونا در سینما می‌پردازد و جهت جبران ضرر و زیان‌ سینماداران و تهیه‌کنندگانی که فیلم روی پرده اکران دارند، تدبیر و تصمیم‌گیری می‌کند. در این مدت به یاد ندارم به ابعادی از این قبیل پرداخته باشیم چون خیال‌مان راحت است که همه تکالیف بر عهده تهیه‌کننده است.»
 او در ادامه به «ایران» می‌گوید: «وظیفه ما اطلاع‌رسانی آن هم به نقل از ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغ مراتب به تهیه‌کنندگان است. ضمانت اجرایی تعهداتی است که هنگام صدور پروانه ساخت از تهیه‌کننده اخذ شده است. به موجب مقررات، در صورت بروز هرگونه اتفاقی برای هر کدام از عوامل در حین تولید فیلم و سریال چه تلویزیونی و چه غیرتلویزیونی تهیه‌کنندگان پاسخگوی تمام پیامدهای حقوقی و غیرحقوقی هستند.»
 فروتن در پاسخ به این سؤال که آیا رصدی از سوی سازمان سینمایی روی پروژه‌های متخلف وجود ندارد، توضیح می‌دهد: «سازوکار ما این نیست که بالای سر پروژه‌ها برویم و نبض آنها را به دست بگیریم. ممکن است تهیه‌کننده‌ای اعلام کند لوکیشن‌اش در بیابان و فضای باز است یا اصلاً در مناطق آبی و زرد و نارنجی است و تعداد پرسوناژ کم است و... راستی آزمایی این ادعاها مستلزم رصدکردن روزانه آنهاست که ما نه سازوکارش را داریم و نه نیروی انسانی انجام این کار را.»
 معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در ادامه تأکید می‌کند: «پیش‌بینی می‌کنیم بسیاری از پروژه‌های سینمایی در پیش تولید متوقف شده‌اند. سریال‌های نمایش خانگی به‌دلیل آنکه عموماً همزمان در حال تولید و پخش هستند به‌دلیل تعهداتی که در قبال مخاطب و سرمایه‌گذاران و سفارش دهندگان دارند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شرایط ویژه تولیدشان ادامه دارد.»
اول شکایت بعد حمایت نظارتی
اگرچه آن طور که سعید رجبی فروتن می‌گوید تعهد امنیت و سلامت با تهیه‌کننده است اما سؤال اینجاست که اگر تهیه‌کننده‌ای متعهد نباشد نباید سیستمی نظارتی بر پروژه‌ها وجود داشته باشد؟ در پاسخ به این گلایه‌ها، _علیرضا نجف‌زاده نایب رئیس هیأت مدیره خانه سینما در گفت‌وگو با ایسنا_ هم از اعضای صنوف سینمایی که مشغول کار در پروژه‌ها هستند درخواست کرده که اگر برای حفظ سلامتی خود احساس عدم امنیت دارند به رؤسای صنوف اطلاع دهند تا پیگیری
صورت گیرد.
سید جمال ساداتیان، عضو هیأت مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان سینمای ایران در گفت‌وگو با «ایران» تأکید می‌کند که مسئولیت تام یک فیلم از تأمین سرمایه تا امنیت بر عهده تهیه‌کننده است و به همین خاطر حتی در شرایط عادی هم عوامل و هم تجهیزات بیمه حوادث می‌شوند. او درباره موقعیت‌های بحران همچون شیوع کرونا می‌گوید: «فارغ از هرگونه تعهد انسانی و اخلاقی، همه تهیه‌کننده‌ها به خاطر به سرانجام رسیدن پروژه‌هایشان ملزم به رعایت نکات بهداشتی هستند. اگر گروه تولید درگیر بیماری شود تولید متوقف می‌شود و در نهایت تبعات این اهمال گریبان تهیه‌کننده را می‌گیرد. تا جایی که من اطلاع دارم آثاری که امکانش فراهم بود، تعطیل شدند و بقیه آثار که مجبور به فعالیت هستند نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند. در پروژه‌های بزرگ تیم یک پزشک حضور دارد و سلامت عوامل به‌طور مرتب چک می‌شود.» ساداتیان در عین حال تأکید می‌کند: «مسئول حمایت از اعضای صنف، خانه سینماست. اگر پروژه‌ای از خط قرمزها عدول کند خانه سینما وظیفه دارد به این امر رسیدگی کند اما باید شکایتی وجود داشته باشد که خانه سینما پیگیری کند. اگر تخلفی صورت گرفته اول باید به خانه سینما گزارش شود.» این تهیه‌کننده سینما در پایان با اظهار مخالفت نسبت به تصمیم توقف تولید بخصوص در حوزه شبکه نمایش خانگی می‌گوید: «به دو دلیل موافق تعطیلی نیستم؛ اول شرایط معیشتی اهالی سینماست که هیچکدام بیمه جامعی ندارند و برای امرار معاش باید کارکنند. نکته بعدی تدارک سرگرمی مناسب برای مردمی است که مدام آنها را به خانه ماندن تشویق می‌کنیم. در یک سال و نیم گذشته پلتفرم‌ها منبع خوبی بودند. برای ادامه مسیر به خوراک فرهنگی نیاز دارند. با عرضه محصولات تکراری این جایگاه از دست می‌رود.»

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شبکه نمایش خانگی سازمان سینمایی تهیه کنندگان اهالی سینما اطلاع رسانی تهیه کننده خانه سینما پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۸۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ فیلم در راه اکران

قرارداد سرگروهی «تاوان»، «نیلگون» و «قلهک» ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، چهارمین جلسه شورای صنفی نمایش، امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت‌_ در خانه سینما برگزار شد.

شورا بعد از بررسی درخواست‌ها و موارد مطرح شده، قرارداد سه فیلم سینمایی «تاوان» (لایه‌های دروغ) به کارگردانی رامین سهراب‌زاده و تهیه‌کنندگی محسن صرافی به سرگروهی پردیس سینمایی هنرشهر آفتاب شیراز، «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده و تهیه کنندگی ایرج محمدی با پخش «رسانه فیلمسازان مولود» به سرگروهی سینما فرهنگ و فیلم سینمایی «قلهک» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مصطفی شایسته با پخش «هدایت فیلم» به سرگروهی پردیس سینمایی ملت را ثبت کرد.

همچنین مقرر شد اکران فیلم‌های سینمایی «تاوان» و «نیلگون» از ۱۹ اردیبهشت در سینماهای سراسر کشور آغاز شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 748850

دیگر خبرها

  • ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد
  • اعلام اولویت‌های تولیدی از سوی رییس سازمان سینمایی
  • سریال نون خ ترادژی زندگی هنرمند سیستانی شد
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • به روز کردن صندلی‌های پردیس سینما بهمن سنندج با اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی
  • «همسایه شما، زهره» بیانگر بی‌مهری جامعه/ درخشنده دردی لاعلاج ساخته است
  • اکران مردمی «تمساح خونی» در اکومال کرج
  • ۳ فیلم در راه اکران
  • ۳ فیلم سینمایی در راه اکران سینماها
  • سه فیلم جدید در راه اکران/قرارداد «تاوان»،«نیلگون» و«قلهک» ثبت شد