Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان،لگیمات یکی از شیرینی‌های مشهورو پرطرفدار ماه مبارک رمضان در بین مردم جنوب کشور به شمار می‌آید، یک شیرینی آسان پز که در خانه به راحتی قابل پخت است و شکل ظاهری این شیرینی پرطرفدار همانند توپ‌های کوچک طلایی رنگ است.

این شیرینی در گروه شیرینی‌های خمیری قراردارد که میتوان آن را در ردیف زولبیا، بامیه و گوشفیل قرار داد، هرچند مواد اولیه و غلظت خمیر آن‌ها بایکدیگر متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره تاریخچه‌ی لقیمات یا لگیمات اختلاف نظر‌هایی وجود دارد، اما امروزه بیشتر در کشور‌های حاشیه خلیج فارس در ماه مبارک رمضان و همچنین در مجالس شادی، آن را آماده میکنند. از آنجاییکه مردم کشور‌های حاشیه خلیج فارس حرف قاف را گاف تلفظ میکنند، این شیرینی را لگیمات می‌نامند و در جنوب ایران نیز به این نام مشهور است.

در کتاب آشپزی البغدادی (قرن سیزدهم) آمده است که این شیرینی در بغداد با نام لقمه‌القاضی شناخته میشده و از آنجا در بین اعراب رواج پیدا کرده است. این کتاب هم اکنون در کتابخانه سلیمانیه در شهر استانبول ترکیه نگه داری میشود. هر چند ترک‌ها معتقدند که این شیرینی با نام لکمه برگرفته از کلمه لقمه در عربی اولین بار توسط آشپزِ سلطان در دوره عثمانی تهیه شده و برای قرن‌ها طرز تهیه آن نامعلوم بوده است. اما به نظر می‌آید که ترک‌ها هم از بغدادی‌ها طرز تهیه آن را فرا گرفته اند؛ چرا که البغدادی نگارش کتاب را سال‌ها قبل از بوجود آمدن امپراطوری عثمانی (در دوره عباسی) انجام داده است و بسیاری از غذا‌ها و شیرینی‌هایی که از قدیم در ترکیه مرسوم است و ترک‌ها بدان معروف هستند، شباهت زیادی به شیرینی‌ها و غذا‌های اعراب شامی دارد.

از طرفی یونانی‌ها معتقدند که در تاریخ باستانی خودشان این شیرینی ریشه عمیقی دارد و یکی از دسر‌های سنتی کشور یونان به حساب می‌آید. یونانی‌ها آن را لوکومادیس می‌نامند و هرچند ریشه لغوی لوکومادیس به همان لکمه ترکی و لقمه عربی برمیگردد. یونانی‌ها این شیرینی لذیذ را به همراه بستنی با طعم مصطکی (صمغ) و یا دارچین صرف میکنند.

مواد لازم جهت تهیه لگیمات

آرد سفید ۳ پیمانه (۳۶۰ گرم)

نشاسته ذرت ۱ قاشق غذاخوری

شکر ۱ قاشق غذاخوری

پودر خمیرمایه فوری ۲ قاشق غذاخوری

نمک نوک قاشق چایخوری

وانیل، هل یا دارچین ۱/۴ قاشق چایخوری

ماست ۲ پیمانه

روغن برای سرخ کردن به مقدار لازم

برای شربت ساده:

شکر ۲ پیمانه (۴۰۰ گرم)

آب ۱ پیمانه

آب لیمو تازه ۱ قاشق چایخوری

گلاب دلخواه

طرز تهیه لگیمات مرحله اول

ابتدا آرد، نشاسته ذرت، شکر، خمیر مایه و پودر وانیل (یا ادویه دلخواه) و کمی نمک را داخل کاسه بزرگی بریزید بااستفاده از همزن برقی یا یک قاشق چوبی هم بزنید تا به خوبی با هم مخلوط شوند.

مرحله دوم

سپس ماست را اضافه کنید و با سرعت متوسط هم بزنید تا به خوبی با بقیه مواد مخلوط شود و خمیر چسبنده مرطوبی بدست آید. غلظت مخلوط باید چیزی بین یک مایه کیک غلیظ و خمیری شل و چسبنده باشد. توجه کنید حتماً از ماستی استفاده کنید که هم دمای اتاق باشد. اگر از ماست سرد استفاده کنید، بر آمدن خمیر مدت خیلی زیادی طول خواهد کشید.

مرحله سوم

با سلفون روی کاسه را بپوشانید و اجازه دهید در محل گرمی به مدت یک ساعت بماند (یا در یخچال از شب تا صبح) تا حجم خمیر دوبرابر شود.

مرحله چهار

در یک ماهی تابه عمیق روغن کافی بریزید تا به اندازه ۵ سانتی متر پر شود و روی حرارت ملایم گرم کنید تا کاملاً داغ شود (۱۷۵ تا ۱۹۰ درجه سانتیگراد). شربت یا هر روکش دیگری که در نظر دارید را هم آماده کنید و در جای نزدیکی بگذارید.

مرحله پنجم

خمیر را درون قیف بریزید. نوک قیف را تا نزدیکی روغن بیاورید. با کمک یک دست، بالای قیف را فشار دهید تا حدود یک و نیم سانتی متر خمیراز نوک قیف بیرون بیاید، سپس دست دیگرتان را چرب کنید و روی نوک قیف فشار دهید و خمیر را داخل روغن داغ بریزید.

مرحله ششم

می‌توانید از اسکوپ بستنی کوچک هم استفاده کنید. برای این کار سر اسکوپ ساز را در روغن خنک فرو کنید. کاسه روغن کوچکی را نزدیک ماهی تابه قرار دهید و هر بار سر اسکوپ ساز را در روغن فرو ببرید. این کار ریختن مخلوط را آسان می‌کند.

مرحله هفتم

گلوله‌های خمیری را سرخ کنید، مدام آن‌ها را در روغن به هم بزنید و حرکت دهید تا به طور یکنواخت طلایی شوند.

مرحله هشتم

در این مرحله وقت آن رسیده است که این توپ‌های کوچک طلایی را از روغن خارج کنید.

نکته‌های کلیدی تهیه لگیمات

می‌توانید خمیر لگیمات را از روز قبل تهیه کنید و شب تا صبح در یخچال بگذارید.

– با تغییر مقدار ماست بین ۲ تا ۳ پیمانه می‌توانید بافت لگیمات را طبق سلیقه خود تنظیم کنید. ۲ پیمانه ماست، لگیمات را کاملاً ترد می‌کند و ۳ پیمانه آن را نرم‌تر می‌کند. برای بافت متوسط می‌توانید از ۲ و نیم پیمانه ماست استفاده کنید.

– هنگام کار کردن با روغن داغ، بسیار احتیاط کنید.

– می‌توانید شربت را از یک هفته قبل تهیه و تا زمان مصرف در یخچال نگهداری کنید. شربت موقع مصرف باید خنک باشد هم چنین در این شیرینی میتوان از شیره خرما استفاده کرد و به همین دلیل لگیمات یک شیرینی سالم به حساب می‌آید و بخصوص برای بچه‌ها مفید، پر کالری، پر انرژی، خونساز و بسیار خوشمزه و خوش خوراک است.

چرا مصرف بیش از حد شکر برای انسان مضر است؟

حسن آلبو کرمی کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی آبادان  در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،گفت:شکر یکی از جنجالی‌ترین مواد در رژیم غذایی مدرن است، این ماده با بسیاری از بیماری‌های جدی مانند چاقی، بیماری قلبی، دیابت و سرطان پیوند خورده است و مردم بدون آن که در این زمینه اطلاعاتی داشته باشند بیش از حد شکر مصرف می‌کنند.

او ادامه داد:شواهد نشان می‌دهد افرادی که رژیم‌های غذایی سرشار از شکر افزوده را دنبال می‌کنند، به احتمال بسیار بالا به چاقی مبتلا خواهند شد.

این کارشناس تغذیه بیان کرد:شکر می‌تواند در فعالیت برخی هورمون‌ها در بدن انسان که احساس گرسنگی و سیری را کنترل می‌کنند، تداخل ایجاد کند که به افزایش کالری مصرفی و وزن منجر می‌شود.

آلبو کرمی درخصوص مصرف بیش از حد شکر تصریح کرد:مصرف زیاد شکر می‌تواند به سوخت و ساز بدن نیز آسیب وارد کند که می‌تواند به افزایش سطوح انسولین و ذخیره چربی منجر شود هم چنین شکر باازبین رفتن سلامت دهان و دندان و ایجاد برخی بیماری‌های مرگبار از جمله بیماری قلبی، دیابت و سرطان مرتبط است.

او ادامه داد:شکر موجب ترشح دوپامین در مرکز پاداش مغز می‌شود که واکنشی مشابه به استفاده از مواد مخدر است که این می‌تواند به شکل گیری پرخوری به ویژه در افرادی که دچار استرس هستند، منجر شود. خوشبختانه، روش‌های بسیاری برای شیرین کردن غذا‌ها بدون افزودن شکر به آن‌ها وجود دارد.

آشنایی با خواص و مضرات شیره خرما

شیره خرما جزو مواد غذایی انرژی زا بوده و برای مواقعی که بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد، بهترین غذا محسوب میشود.

فوائد شیره خرما

شیره خرما جایگزین مناسبی برای مواد شیرین کننده تصفیه شده است. از طرفی این ماده ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.

آهن طبیعی موجود در شیره خرما، باعث افزایش گلبول‌های قرمز خون می‌شود و در نتیجه خطر بروز کم خونی را کاهش داده و کم خونی را برطرف می‌کند.

علاوه بر آهن، سرشار از پتاسیم و منگنز است.

مصرف آن هنگام صبح با صبحانه یا شیر ولرم، باعث فعال شدن سلول‌های عصبی می‌شود.

شیره خرما، تسکین دهنده درد‌های روماتیسمی است.

به راحتی هضم می‌شود و انرژی زاست.

ناراحتی‌های گوارشی را برطرف می‌کند و باعث ایجاد کلنی‌های باکتری‌های مفید در روده‌ها می‌شود.

فیبر موجود در آن مانع از یبوست می‌شود.

تقویت کننده قلب است.

غنی از کلسیم است بنابراین برای تقویت استخوان مفید است.

برای تقویت بینایی مفید است.

سموم را از کبد دفع می‌کند.

برای درمان گلودرد، تب و سرماخوردگی مفید است.

شیره خرما به دلیل آهن و کلسیم و مواد مغذی موجود در آن به خانم‌های باردار توصیه می‌شود.

موارد مهم در مصرف شیره خرما

کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: شیره خرما به دلیل داشتن مواد قندی طبیعی برای بیماران دیابتی ضرر کمتری دارد، ولی مصرف آن به این بیماران توصیه نمی‌شود.

این کارشناس تغذیه بیان کرد:از آنجا که انواع شیره، بسیار شیرین و پرکالری هستند به افراد دچار اضافه‌وزن یا چاق و کسانی که مبتلا به دیابت، فشارخون، کلسترول و تری گلیسیریدبالا هستند، توصیه می‌کنیم این خوراکی را با احتیاط مصرف کنندو اگر به خاطر علاقه شدید به این خوراکی شیرین نمی‌توانند آن را کاملا از برنامه غذایی خودشان حذف کنند، باید مصرف شیره را محدود کنند.

آلبو کرمی ادامه داد:مصرف مخلوط شیره و ارده که هر دو طبع گرم دارند، برای گرم مزاج‌ها موجب غلیظ شدن صفرای آن‌ها میشود و در نتیجه باعث ایجاد جوش خواهد شد که راه درمان آن خوردن میوه‌های تازه با طبیعت سرد است.

او با اشاره به وجود در صد بالایی از کالری در شیره خرما بیان کرد:باید این نکته را توجه داشت که شیره خرما به غیر از انرژی زا بودن، درصد بالایی کالری هم دارد و اگر شما فرد کم تحرکی هستید که روزانه بیش از ۲۰ دقیقه پیاده روی منظم ندارید یا ورزش نمی‌کنید، بدانید که با خوردن این ماده مغذی، حتماً چاقی و عوارض آن انتظارتان را می‌کشدهم چنین افراد سالمی که دارای وزن طبیعی هستند، باید در مصرف شیره خرما حد اعتدال را نگه دارند.

گزارش از کوثر معیبد نژاد

انتهای پیام/ م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان غذاهای محلی کارشناس تغذیه استفاده کنید شیرینی ها شیره خرما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۹۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان

پس از پیروزهایی فوتسال افغانستان که خبرهای خوشی را برای مردم این کشور مخابره کردند، دیپلمات‌های طالبان در تهران نیز برای قدردانی، میزبان تیم ملی کشورشان شدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، تیم ملی فوتسال افغانستان که در یک بازی جذاب در آخرین بازی با نتیجه 5 بر 3 از سد قزاقستان گذشت، اولین حضور خود را در جام جهانی فوتسال در تاریخ کشورش به ثبت رساند.

پیروزهای تیم ملی فوتسال افغانستان که سکان داری آن را «مجید مرتضایی» سرمربی ایرانی به عهده دارد، همدلی دیگری از دو ملت را این بار در عرصه ورزش روایت کرد.

سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان در نشست خبری پیش از این مسابقه گفته بود: «آسیا باید باور کند که قدرتی بنام افغانستان در فوتسال وجود دارد.»

راهیابی فوتسال افغانستان به جام جهانی فوتسال، شادی و تبریک‌های پرشماری را حتی در میان مخالفان و موافقان سیاسی این کشور در پی داشت.

سخنگوی طالبان راهیابی تیم فوتسال افغانستان را به جام جهانی یک موفقیت بزرگ ورزشی خواند و در همین حال مخالفان سیاسی حکومت کنونی کابل نیز لب به تحسین گشودند.

دهمین دوره مسابقات جام جهانی فوتسال از 14 سپتامبر تا 6 اکتبر 2024 در ازبکستان برگزار می‌شود و 24 تیم در آن حضور خواهند داشت.

یک ایرانی هدایت فوتسال افغانستان را برعهده گرفتمربی مشهدی سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان شد

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان
  • مهاباد میزبان رویداد ورزشی کشور
  • سم‌زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار!
  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • ورزشگاه‌های میزبان دیدارهای خانگی استقلال ملاثانی مشخص شد
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • تصویر روز ناسا: تلسکوپ‌های کمکی زیر آسمان پرستاره جنوب
  • خطر سیل در کمین نان مردم جنوب کشور
  • تندیس‌های طلایی در دست راویان حقیقت