Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی بلومبرگ در مقاله‌ای نوشت بحران جهانی واکسن کرونا، آزمونی برای نظام سرمایه‌داری است. دولت‌ها باید برای افزایش تولید واکسن باهم همکاری کرده و نشان دهند که این ساز و کار می‌تواند به شکلی مناسب منابع را اختصاص دهد.

سال ۲۰۰۸، نظام جهانی سازی مالی را مورد امتحان قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۲۰۲۰، آشفتگی‌های ماه‌های اولیه همه‌گیری کووید-۱۹ بسیاری را درباره استقلال جهان در خصوص زنجیره تدارکاتی جهانی پیچیده دچار تردید کرد. اگر چه این چند ماه اخیر در حالی که برنامه‌های واکسیناسیون در بخش‌هایی از جهان به جریان افتاده و در برخی مناطق دیگر متوقف شده است، تردید‌های بیشتری را درباره جهانی‌سازی و نظام سرمایه‌داری مطرح کرده است. در صورتی که دولت‌ها به زودی وارد عمل نشوند، نظام سرمایه‌داری می‌تواند با بحران اعتبار مواجه شود.

در ادامه این گزارش آمده است: بزرگترین استدلال در حمایت از بازار‌های تحت کنترل و مقررات این است که آن‌ها موفق شدند بهتر از هر نظام دیگری، تولید را مدیریت کنند. بازار سرمایه‌داری کنترل شده و قانون مند می‌تواند تقاضا و عرضه را تطابق دهد و مشوق‌های درست را ارائه کند. ظرفیت تولید تقویت شده و به هدر نمی‌رود. خریداران و فروشندگان بهم مرتبطند. نوآوری موفق می‌شود و به نفع همه است. اما درست الان، این مسئله حاکم نیست. موضوع درباره نابرابری نیست؛ چیزی که ما همواره از نظام سرمایه‌داری می‌دانیم. مسئله درباره بی‌کفایتی است که گمان می‌رفت نظام سرمایه داری از آن اجتناب می‌کند.

وقتی پای واکسن‌های ضروری کووید-۱۹ به میان باشد، ظرفیت‌ها درحال هدر رفتن است و همه از نوآوری برخوردار نمی‌شوند. اگر همه پیش‌بینی‌های کنونی را روی هم جمع کنیم، در سال ۱۲ میلیارد دُز واکسن را می‌توان تولید کرد. اما ما هنوز به نزدیک این واقعیت هم نرسیدیم. دُزهای واکسنی که هم اکنون در دسترس است تا حد زیادی از سوی کشور‌های ثروتمند گرفته شده است. آیا می‌توان واکسن بیشتری تولید کرد؟ در بسیاری از کشور‌های درحال توسعه، ظرفیت تولید دارو کمتر از بهره‌وری آن است.

یک شرکت بنگلادشی می‌گوید در صورتی که مجوز‌های مناسب و دانش لازم در اختیارش باشد، این شرکت می‌تواند سالانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دُز واکسن تولید کند.

۴۱ عضو شبکه تولیدکنندگان واکسن در کشور‌های در حال توسعه هرساله به تنهایی بین سه تا چهار میلیارد دُز واکسن تولید می‌کنند؛ بنابراین جای تعجب نیست که کشور‌های متعددی درخواست کرده‌اند حق مالکیت اموال معنوی ضرورتا در دوران همه‌گیری کرونا و در ارتباط با دارو و واکسن به حال تعلیق درآید.

اگر تولید واکسن‌های جدید به راحتی با نادیده گرفتن حق مالکیت اموال معنوی حاصل می‌شود پس ما می‌توانیم شاهد باشیم که کشور‌های درحال توسعه مجوز‌های اجباری را برای تولید واکسن صادر می‌کنند. اما آن‌ها چنین کاری نکرده‌اند.

درست است، برخی کشور‌ها احتمالا نگرانند اگر چنین مجوز‌هایی را صادر کنند، با اقدام تلافی‌جویانه مواجه می‌شوند؛ یک معافیت گسترده در خصوص حقوق اموال معنوی می‌تواند راه حل این مشکل باشد.

اما مسئله بزرگتر این است مهندسی معکوس واکسن کووید-۱۹ آسان نیست. به عبارت دیگر، ما به یک شرکت داروسازی بزرگ برای همکاری و صدور مجوز فناوری‌اش به بسیاری از تولیدکنندگان دیگر نیاز داریم.

چند شخصیت مهم مرتبط با سلامت عمومی جهان و سازمان جهانی بهداشت ماه گذشته درخواستی را در مجله پزشکی انگلیس مطرح کرده و از شرکت‌ها خواستند تا به صورت داوطلبانه برای صدور مجوز و به اشتراک گذاشتن دانششان با تولیدکنندگان متعدد، اقدام کنند.

اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد، دولت‌ها باید کمک کنند. دولت‌های ثروتمند باید نحوه پرداخت هزینه این نوآوری و توسعه تاسیسات در کشور‌های در حال توسعه را به منظور آماده‌سازی آن‌ها جهت تولید واکسن تحت لیسانس بررسی کنند. کشور‌های در حال توسعه نیز باید تعهدشان را به اموال معنوی و مقررات تقویت کنند.

اگر دو طرف این چالش را برطرف نکنند مردم جهان و نظامی که باعث هدر رفتن ظرفیت‌های جهانی و شکست بازار حتی در دوران همه گیری کرونا شده است، از بین می‌روند. در صورتی که ما نتوانیم به زودی پاسخی برای این وضع بلاتکلیف پیدا کنیم، اعتبار نظام سرمایه‌داری در سال ۲۰۲۱ بیشتر از سال ۲۰۰۸ یا ۱۹۲۹ آسیب می‌بیند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: واکسن کرونا شیوع کرونا کرونا در جهان نظام سرمایه داری اموال معنوی تولید واکسن حال توسعه کشور ها دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۹۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود

جواد اوجی وزیر نفت در جمع خبرنگاران گفت: استفاده از هلدینگ‌های پتروشیمی‌ در توسعه میادین و سرمایه گازی مدنظر است  به طوری که حجم سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و با هدف تولید روزانه ۱۲۷ میلیون مترمکعب گاز است و با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی در این زمینه قرارداد امضا شد.

او ادامه داد: سال گذشته قراردادهای خوبی برای جمع‌آوری گازهای مشعل داشته‌ایم و همچنین برای تولید بنزین در پتروشیمی‌ها تفاهم نامه خوبی داشته ایم و بخشی از متانول کشور به سمت سوخت بنزین سوق داده می شود، امروز در بسیاری از کشورها از متانول سوخت بنزین تولید می‌کنند که امروزه کشور ما هم به این دانش رسیده است.

وزیر نفت گفت: ناترازی بنزین می تواند از طریق متانول برطرف شود همچنین تولید ۳۵ میلیون متر مکعب گاز و ۵۰ هزار بشکه نفت در پالایشگاه‌های کشور از برنامه های وزارت نفت در سال ۱۴۰۳ است.

اوجی تصریح کرد: بیش از ۵۰ میلیون نفر در کشور در صنعت پتروشیمی دارای سهام هستند، در این دولت مردمی ما منتظر شرکت‌های خارجی نخواهیم ماند این در حالی است که بالاترین جذب سرمایه‌گذار خارجی در این دولت انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • کارگران رکن اصلی اقتصاد کشور هستند
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • گیلان قطب صنایع غذایی در کشور
  • افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان