Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@00:10:51 GMT

سعودی‌ها نفع خود را در کنار آمدن با ایران دیده‌اند

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۰۹۸۰۵

سعودی‌ها نفع خود را در کنار آمدن با ایران دیده‌اند

به گزارش خبرآنلاین، نصرت الله تاجیک سفیر سابق ایران در اردن در گفتگویی اظهار داشت: دو نکته را باید دقت کنیم. معمولا مذاکره را زمانی می دانیم که در بستر سیاسی قرار بگیرد. الان اخباری که بیرون آمده و ایران هنوز تایید و تکذیبی نکرده، اما شواهد و قرائن می گوید که گفتگوهایی در سطح امنیتی اتفاق افتاده. ما با زمانی که معمولا  مسئولین دیپلماتیک مسائل را با یکدیگر حل و فصل می کنند، فاصله داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یک سری گفتگوهای امنیتی است که ممکن است بین ایران و خیلی کشورهای دیگر هم برگزار شود. اخبار این گونه دیدار ها عموما محرمانه هستند ولی گاهی هم به بیرون درز می کنند. مثل سفر یک مقام اماراتی به تهران ... . اما از آن جهت که روابط ایران و عربستان خیلی بر صحنه منطقه ای و بین المللی تاثیر دارد، این جلسه و دیدار به نوعی بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان پیدا کرده. با این تفاسیر، می توان فرض کرد که این جلسه ممکن است باعث اب شدن یخ های بین ایران و عربستان شود. همانطور که گفتید ایران قبل از این هم تمایل خود را به گفتگو با ریاض نشان داده بود. اما این سعودی ها بودند که پرهیز کرده و سلسله شروطی را مطرح می کردند که انجام شدنی نبود و عدم اراده برای مذاکره را نشان می داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر در رویکرد عربستان اتفاق افتاده است گفت: این بحث خیلی دامنه دار است. ایران منافعی در منطقه دارد و دنیا را به عرب ها و غیر عرب ها تقسیم نمی کند و کشوری است که پهنه ژئوپولتیکی تاثیرگذار در جهان دارد. پس حق خودش می داند که با کشورهایی که دارای منافعی است رابطه داشته باشد و نقش آفرینی کند و رابطه برد برد را داشته باشد. این بیانگر هیچ اقدام سلطه گرانه ای نیست.عربستان با مجموعه ای از مشکلات داخلی و بین المللی و منطقه ای مواجه شده و با مواضع آسیب پذیری که دارد. یمن، مشکلات بن سلمان، روابط با امریکا و ... شرایطی را به وجود آورده که سعودی ها نفع خود را در کنار امدن با سیاست خارجی ایران دیده اند. این بیانگر حل مسائل بین دو کشور نیست. این دو تا زمانی که دغدغه های خود را با هم مطرح نکنند و به تفاهم قطعی نرسند، عربستان منافع ایران را امنیتی نکند و در صدد تقابل با اهداف و سیاست خارجی ایران نباشد و حتی با منافع مالی اش در جهان به دنبال تخریب جمهوری اسلامی ایران نباشد و نقش برادر بزرگ در منطقه را ایفا نکند، شاید بتوان گفت که دو کشور بتوانند در صدد حل مشکلات بر بیایند.

تاجیک در خصوص نقش میانجی گری عراق نیز گفت: این که مذاکرات امنیتی هستند و سوابق امر نشان می دهد حل مشکلات پیش از این از طریق کانال های دیپلماتیک صورت می گرفته، بخشی به حضور الکاظمی بر می گردد.او فردی با پشتوانه امنیتی در عراق است.او به عنوان تسهیل گر وارد قضیه شده. الکاظمی از همان روزهای اول هم جزو برنامه ریزی هایش مطرح کرد که می خواهد به نوعی صحنه داخلی عراق را فارغ از اختلافات ایران و عربستان بچیند. عراق به دنبال این است که به یک نوعی رویارویی ایران و عربستان را از صحنه عراق دور کنند. این البته به نفع ما هم هست و سیاست خارجی ما هم این است که ما مسائل خود را با یک کشور به کشور ثالث نکشانیم. به ویژه با عربستانی ها که به سرعت مسائل را امنیتی کرده و از قدرت تخریبی خود استفاده کرده و در صدد حذف بر می آیند و نه حل مشکل. با این تفاسیر من فکر می کنم عراقی ها هم به دنبال ارامش بیشتر در صحنه داخلی خود هستند.

>>> مشروح گفتگو را بخوانید:
معمای مذاکره سعودی و ایران ؛ آیا گفتگوها جدی است؟

310311

کد خبر 1508267

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایران و عربستان عربستان ایران و عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۹۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد نخست‌وزیر این کشور به دعوت ولیعهد سعودی برای حضور در نشست مجمع جهانی اقتصاد عازم ریاض شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه پاکستان در اطلاعیه‌ای اظهار داشت «محمد شهباز شریف» نخست‌وزیر این کشور برای شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد پیرامون همکاری جهانی، رشد و انرژی که در ریاض برگزار می‌شود، عازم عربستان شده است.

بر اساس این اطلاعیه، سفر شهباز شریف در پی دعوت «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «کلاس شواب» بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره مجمع جهانی اقتصاد صورت می‌گیرد.

نشست ویژه مجمع جهانی اقتصادی قرار است از 28 تا 29 آوریل در ریاض برگزار شود.

اطلاعیه می‌افزاید شهباز شریف را یک هیئت بلندپایه شامل «محمد اسحاق دار» وزیر امور خارجه و «محمد اورنگ زیب» وزیر دارایی پاکستان همراهی خواهند کرد.

پاکستان و عربستان: از خاک افغانستان برای تروریسم استفاده نشود/ طالبان به حقوق اسلامی افغان‌ها احترام بگزاردچشم انداز مناسبات عربستان سعودی و پاکستاناعطای بالاترین نشان پاکستان به وزیر دفاع عربستان سعودی

هیئت پاکستانی در این سفر در مورد موضوعات مربوط به اقدامات تجاری و سرمایه‌گذاری، چارچوب‌های سرمایه‌گذاری جدید، بازسازی زنجیره تأمین، رشد پایدار و چشم‌انداز انرژی بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

اطلاعیه افزود در حاشیه نشست اصلی، نخست‌وزیر پاکستان و هیئت همراهش با سران کشورهای جهان از جمله سران عربستان سعودی و سران سازمان‌های بین‌المللی دیدارهای دوجانبه خواهد داشت.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد